Uppsägningstid, kontraktsbrott

FreeLou

Trådstartare
Jag har sagt upp min lösdriftsplats där jag enligt kontraktet har två månaders uppsägningstid. Skälet till min flytt är att det ska ingå fri tillgång på hö/hösilage i stallhyran, men vi har ej fått något, utan hästarna fick gå utan mat då stallägaren ansåg att det fanns tillräckligt i hagen. Jag har flera gånger påpekat att jag anser att det finns för dåligt med gräs i hagen, men bara blivit nonchalerad av stallägaren. Vid två tillfällen rymde hästarna genom staketet för att de var hungriga. Då flyttade jag min häst till en hage med bete, men jag upplevde att det var "på nåder". Min häst var hungrig, föll ur och det blev ohållbart att stå kvar. Det fanns inte en möjlighet att stråbehovet skulle bli uppfyllt. Hästarna har heller ej haft tillgång till ligghall, men kanske betestillväxt fortfarande sker?

Jag anser att hyresvärden har brutit mot kontraktet eftersom jag ej fått det hö som ska ingå och jag vill därmed ej betala uppsägningstiden. Stallägaren nekar till kontraktsbrott då denne anser att det var tillräckligt med gräs i hagen och det var upp till mig att stödfodra med kraftfoder/lusern om jag ansåg att min häst behövde mer mat.

Den enklaste vägen skulle givetvis vara att betala in hyran och få saken ur världen, men jag är mycket upprörd över att det ska gå till såhär. Vid senaste förfrågan om när hästarna skulle börja få hö var det "när det blir kallt".

Min plats är även utannonserad och mig veterligen är det inte okej att ta dubbla hyror.

Har jag någon möjlighet att bestrida uppsägningstiden? Har läst tidigare trådar och det verkar som att alternativet är att avvakta och vänta på att stallägaren isf försöker driva in skulden via kronofogden. Troligen betalar jag hyran svart, men det har ingen betydelse för sådana tvister?
 
Betalar ni samma avgift året runt, eller sjunker avgiften under den tiden som grovfoder inte ges?
 
Betalar ni samma avgift året runt, eller sjunker avgiften under den tiden som grovfoder inte ges?

Om man var tänkt att stå kvar under hösten betalar man samma avgifr året runt. De som enbart stod på sommarbete betalade en lägre summa.
 
Skulle det verkligen ha någon betydelse? Så kan det ju bli om folk flyttar innan uppsägningstiden.

Vad jag förstått har man rätt till sin plats under uppsägningstiden. Eftersom lösdriften ej är laglig för fler hästar ser jag det inte som att man kan ta dubbla hyror?
 
Då bör det finnas grovfoder att ge, vid ev behov eller önskan efter att betestillväxt upphört. I de flesta fall handlar det om fro m den 1/10.
 
Vad jag förstått har man rätt till sin plats under uppsägningstiden. Eftersom lösdriften ej är laglig för fler hästar ser jag det inte som att man kan ta dubbla hyror?

Har du avflyttat kan platsen hyras ut till andra, även om du har ett betalningsansvar för uppsägningstiden.

Vill du ta striden får du helt enkelt meddela stallägaren att du bestrider kravet, att du anser kontraktsförutsättningarna undanröjda och att ni får träffas i tingsrätten om stallägaren vill driva kravet.
 
Har du avflyttat kan platsen hyras ut till andra, även om du har ett betalningsansvar för uppsägningstiden.

Vill du ta striden får du helt enkelt meddela stallägaren att du bestrider kravet, att du anser kontraktsförutsättningarna undanröjda och att ni får träffas i tingsrätten om stallägaren vill driva kravet.

Hmm, är det så? Efter att jag läst tidigare trådar inom samma ämne förstod jag det som att man hade rätt till sin plats under uppsägningstiden. Vilket isf rent krasst borde innebära att jag kan komma tillbaka med min häst under dessa månader?

Känner ju själv att jag mest är bitter. Det är nog lika bra att betala och låta det vara så. tycker dock fortfarande att det är orimligt att man ej fodrar hästarna med grovfoder såhär års när de hagar som användes var helt nedbetade.
 
Har du avflyttat har du förverkat rätten att komma tillbaka. Med lägenheten gjorde jag upp direkt med nya hyresgästen.

Värden var ok med det, vi gjorde besiktning innan jag överlämnade nycklarna.

Du pratar egentligen om två olika saker. Du vill inte betala pga avtalsbrott. Blanda inte in din tidiga avflyttning, är mitt råd.
 
Vad jag förstått har man rätt till sin plats under uppsägningstiden. Eftersom lösdriften ej är laglig för fler hästar ser jag det inte som att man kan ta dubbla hyror?

Att annonsera efter en ny hyresgäst innebär inte att det har flyttat in någon.
Således kan man nog inte se det som ett avtalsbrott att annonsera.
Om du dessutom flyttat, har du inte rätt till platsen.

Vad gäller ligghall: beroende på del av landet, kan det fortfarande ske betestillväxt.

Tillgången till foder: står det fri tillgång så tolkar jag det nog som du: räcker inte betet så ska det stödfodras. Häst som faller ur får uppenbarligen inte tillräcklig fodermängd. Problemet är ju att det går att diskutera om det är "fri tillgång till grovfoder" där man möjligen kan tolka bete som fri mängd. Om inte kraftfodret är med i det hela, är tolkningen antagligen inte självklar (även om jag som sagt anser att stödfodring bör ske).
 
Hmm, är det så? Efter att jag läst tidigare trådar inom samma ämne förstod jag det som att man hade rätt till sin plats under uppsägningstiden. Vilket isf rent krasst borde innebära att jag kan komma tillbaka med min häst under dessa månader?

Känner ju själv att jag mest är bitter. Det är nog lika bra att betala och låta det vara så. tycker dock fortfarande att det är orimligt att man ej fodrar hästarna med grovfoder såhär års när de hagar som användes var helt nedbetade.

Det är antagligen enklast och snabbast ur världen att betala och släppa det hela.
Håller med i din åsikt om grovfoder men som sagt är det möjligen tolkningsbart beroende på formulering i kontrakt.
 
När jag flyttade in i mitt stall hade föregående hyresgäst ett par månader kvar på sin uppsägningstid. Min häst ersatte alltså hennes, och det hade ju gjort att det varit helt omöjligt för henne att komma tillbaka, eftersom boxen då var upptagen och det inte fanns någon annan ledig box i stallet. Däremot slapp vederbörande betala hyra (enbart kallhyra för övrigt) under resterande tid av uppsägningen, eftersom den summan istället kom in från den nya hyresgästen, det vill säga mig. Men som jag förstått det var det mer "vänlighet" från stallägare/hyresvärd, och att det inte finns något som lagligt hade förbjudit stallägare/hyresvärd att ta ut hyra för boxen både från mig och den gamla hyresgästen. Blir man ovänner/oense om något innan flytten känns det kanske lite som att hyresvärden kommer göra allt för att motarbeta.

Jag hade betalat om jag vore som du. Det är mycket möjligt att det finns möjlighet att du egentligen skulle kunna "slippa" det om stallägaren själv brutit mot kontraktet genom att inte ge hästarna mat. Men det enklaste brukar vara att betala och slippa den personen i fortsättningen. Vi har också lite problem med betet i stallet, det finns bete som räcker till de mer lättfödda hästarna (däribland min), men för de som är krävande räcker det inte. Vi har löst det genom att dela upp dem i olika hagar, så att de som passar varandra i behov av mat får gå tillsammans (och när det är slut på bete för alla kommer allihop gå tillsammans igen), men då köper var och en grovfoder själv, och hästarna står inne om nätterna så alla får ju grovfoder inne en gång/dygn i vilket fall. Jag hade också blivit arg om min häst inte hade fått mat trots att jag betalar för det och den har behov av det.
 
Jag kommer betala och låta det vara så.

Inför framtiden undrar jag lite över det här med att veta om man betalar vitt eller svart. Kan jag enbart få veta det genom att fråga stallägaren rakt ut, eller finns det andra sätt att gå? Jag har alldeles för lite kunskap om svart respektive vit hyra och hur det påverkar mig som hyresgäst. Någon som kan förklara lite kort?
 
Jag kommer betala och låta det vara så.

Inför framtiden undrar jag lite över det här med att veta om man betalar vitt eller svart. Kan jag enbart få veta det genom att fråga stallägaren rakt ut, eller finns det andra sätt att gå? Jag har alldeles för lite kunskap om svart respektive vit hyra och hur det påverkar mig som hyresgäst. Någon som kan förklara lite kort?

Nu är jag ute på djupt vatten.
Det är nog mest hyresvärden som "råkar illa ut" om man tar svart betalt, vid granskning.
Men man förväntas som kund begära kvitto eftersom man som kund förväntas vilja köpa alla varor och tjänster "vitt".
Huruvida just de pengar du betalar är svarta eller vita vet du inte utan kvittot.

Där jag tidigare var inhyrd trodde jag det var svart, tills jag blev ombedd att ta med och posta moms-redovisningen eftersom jag hade vägarna förbi lämplig postlåda.
Skälet till att jag trodde det var svart, var att det var orimligt billigt (helinackordering inkl full service för 1600kr/mån visserligen för fem år sedan men ändå). Fast med lite skalle inser jag ändå att det var vitt: dels för att jag skickade in redovisning, dels för att jag vet varifrån man köper fodret och den foderproducenten säljer INTE svart - särskilt inte i de mängder som min fd hyresvärd köpte (38 hästplatser).
 
Jag kommer betala och låta det vara så.

Inför framtiden undrar jag lite över det här med att veta om man betalar vitt eller svart. Kan jag enbart få veta det genom att fråga stallägaren rakt ut, eller finns det andra sätt att gå? Jag har alldeles för lite kunskap om svart respektive vit hyra och hur det påverkar mig som hyresgäst. Någon som kan förklara lite kort?

Inget säkert sätt, om du inte blir fakturerad och betalar in till BG/PG. Ett kvitto kan alla förfalska.

Det behöver ju inte påverka dig, mer än att det kan bli väldigt krångligt om det händer något. Jag skulle inte våga chansa (det samma gäller hovslagare, foder, osv). Inga försäkringar gäller t ex.

Hästbranschens största bekymmer i mitt tycke är alla de svarta pengarna. Kommer vi tillrätta med dem blir vi beaktade som mycket mer seriösa och kommer att lyfta flera pinnhål i alla företagarorganisationer och framförallt hos alla myndigheter!
 
Jag kommer betala och låta det vara så.

Inför framtiden undrar jag lite över det här med att veta om man betalar vitt eller svart. Kan jag enbart få veta det genom att fråga stallägaren rakt ut, eller finns det andra sätt att gå? Jag har alldeles för lite kunskap om svart respektive vit hyra och hur det påverkar mig som hyresgäst. Någon som kan förklara lite kort?

I framtiden, be att få faktura på stallhyran med momsen finns specad. När du får en ny stallplats kan du också fråga direkt om summan du ska betala för stallhyran är med eller utan moms.
Om stallägaren fuskar och förfalskar fakturor så är detta ett brott som du då kan påvisa genom att du har de falska fakturorna som du kan lämna till Skatteverket. Jag tror det är fler stallägare som tar svart betalt än som förfalskar fakturor.
 
Ja, tidigare har jag aldrig haft de här problemen i ett stall så jag är ovan vid situationen. Vid eventuella knepigheter har man kunnat diskutera saken så alla blivit nöjda.

Även om det inte är mycket pengar det rör sig om är det givetvis surt att betala när man inte fått det som står i kontraktet. Att man själv ska behöva följa det som står, men ej hyresvärden. Jag antar att det inte gör någon skillnad om pengarna betalas svart eller ej.

Surt sa räven, men en erfarenhet rikare.

Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 970
Senast: kattan1974
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 860
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 799
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp