Uppsägningstid, kontraktsbrott

En stallägare tar inte automatiskt svart betalning bara för att det inte är moms på hyran. Vi har tex en näringsfastighet där vi i deklarationen redovisar intäkter och utgifter för verksamheten samt skattar för ev överskott. Vi är dock inte momsregistrerade och lägger därför inte moms på hyror.
 
Vi har inte heller moms på våra fakturor, eftersom vi är en förening så behövs inte det, men likafullt så är allt vitt som snö. Boxar och foder faktureras via faktura, betalas in på ett konto, enda gången man ska bekymra sig på allvar om stallplatsen är svart. Det är när man ombeds komma med kontanta pengar, och dessa betalas utan kvitto.
 
Jag har drivit och stått inackorderad på lösdrift och vet att det råder väldigt delade meningar om vilket hull en häst har och när värdetillväxt ej är tillräcklig. Det är också så att hästar är olika lättfödda.

Om man ska kunna förvänta sig att få stödfodring för sin häst under en period då värdetillväxt sker och övriga hästar inte behöver foder, så bör det stå i kontraktet. Det kräver ju både installation i egen hage, extra foder och extra jobb, enbart för att du anser att din häst behöver det.

Jag har meddelat nya hyresgäster att vid en sådan situation att ens häst behöver mer än övriga under hela året, så får man ansvara och bekosta för det själv. Det är så att inte alla hästar passar i alla lösdriftsgrupper och det vet varken ägare eller hyresvärd innan. Man kan välja att stöldgods och man kan välja att flytta till en lösdrift som passar hästen bättre. För en hel flock ska inte behöva lida för att en sticker ut. Varelsen vilket håll det än gäller. Jag har en mkt lättfödd häst och har tvingats låta honom gå på för generös huva i perioder. I år var jag ute i god tid och kom med ett förslag att han skulle få gå i egen hage med bra bete men utan foder när hösten kom för den var mkt mild. Det visade sig att alla utom två ville göra som jag. Men jag hade inte krävt det om det inte varit möjligt.

Det är omöjligt att avgöra om din häst verkligen behövde stödfodras, eller om värdetillväxt skedde under perioden. Jag råder dig att betala och gå vidare med en erfarenhet rikare, att om det är viktigt för dig att det ska ingå stödfodring om du anser det nödvändigt så skriv det i kontraktet innan du skriver på.
 
Jag har drivit och stått inackorderad på lösdrift och vet att det råder väldigt delade meningar om vilket hull en häst har och när värdetillväxt ej är tillräcklig. Det är också så att hästar är olika lättfödda.

Om man ska kunna förvänta sig att få stödfodring för sin häst under en period då värdetillväxt sker och övriga hästar inte behöver foder, så bör det stå i kontraktet. Det kräver ju både installation i egen hage, extra foder och extra jobb, enbart för att du anser att din häst behöver det.

Jag har meddelat nya hyresgäster att vid en sådan situation att ens häst behöver mer än övriga under hela året, så får man ansvara och bekosta för det själv. Det är så att inte alla hästar passar i alla lösdriftsgrupper och det vet varken ägare eller hyresvärd innan. Man kan välja att stöldgods och man kan välja att flytta till en lösdrift som passar hästen bättre. För en hel flock ska inte behöva lida för att en sticker ut. Varelsen vilket håll det än gäller. Jag har en mkt lättfödd häst och har tvingats låta honom gå på för generös huva i perioder. I år var jag ute i god tid och kom med ett förslag att han skulle få gå i egen hage med bra bete men utan foder när hösten kom för den var mkt mild. Det visade sig att alla utom två ville göra som jag. Men jag hade inte krävt det om det inte varit möjligt.

Det är omöjligt att avgöra om din häst verkligen behövde stödfodras, eller om värdetillväxt skedde under perioden. Jag råder dig att betala och gå vidare med en erfarenhet rikare, att om det är viktigt för dig att det ska ingå stödfodring om du anser det nödvändigt så skriv det i kontraktet innan du skriver på.

Att det behövdes råder det inga tvivel om. Jag hade nog sett att samtliga hästar fodrade för att få sitt stråbehov uppfyllt. De hängde under tråden för att noppra strån och till slut gick de ut. Min föll ur så det var absolut nödvändigt för hennes del. Det lät som att det strax skulle stödfodras men när inget hände blev det en omedelbar flytt. I efterhand skulle jag gjort det tidigare om jag vetat att det ej skulle komma något hö.

Jag håller dock med dig om att jag betalar och ser det som en nyttig,men tråkig erfarenhet.
 
Jag har drivit och stått inackorderad på lösdrift och vet att det råder väldigt delade meningar om vilket hull en häst har och när värdetillväxt ej är tillräcklig. Det är också så att hästar är olika lättfödda.

Om man ska kunna förvänta sig att få stödfodring för sin häst under en period då värdetillväxt sker och övriga hästar inte behöver foder, så bör det stå i kontraktet. Det kräver ju både installation i egen hage, extra foder och extra jobb, enbart för att du anser att din häst behöver det.

Jag har meddelat nya hyresgäster att vid en sådan situation att ens häst behöver mer än övriga under hela året, så får man ansvara och bekosta för det själv. Det är så att inte alla hästar passar i alla lösdriftsgrupper och det vet varken ägare eller hyresvärd innan. Man kan välja att stöldgods och man kan välja att flytta till en lösdrift som passar hästen bättre. För en hel flock ska inte behöva lida för att en sticker ut. Varelsen vilket håll det än gäller. Jag har en mkt lättfödd häst och har tvingats låta honom gå på för generös huva i perioder. I år var jag ute i god tid och kom med ett förslag att han skulle få gå i egen hage med bra bete men utan foder när hösten kom för den var mkt mild. Det visade sig att alla utom två ville göra som jag. Men jag hade inte krävt det om det inte varit möjligt.

Det är omöjligt att avgöra om din häst verkligen behövde stödfodras, eller om värdetillväxt skedde under perioden. Jag råder dig att betala och gå vidare med en erfarenhet rikare, att om det är viktigt för dig att det ska ingå stödfodring om du anser det nödvändigt så skriv det i kontraktet innan du skriver på.

OT men du skriver tjusigt... autocorrect är tydligen strålande för dagen.
"man kan välja att stöldgods"...
You made my day!
 
När jag flyttade in i mitt stall hade föregående hyresgäst ett par månader kvar på sin uppsägningstid. Min häst ersatte alltså hennes, och det hade ju gjort att det varit helt omöjligt för henne att komma tillbaka, eftersom boxen då var upptagen och det inte fanns någon annan ledig box i stallet. Däremot slapp vederbörande betala hyra (enbart kallhyra för övrigt) under resterande tid av uppsägningen, eftersom den summan istället kom in från den nya hyresgästen, det vill säga mig. Men som jag förstått det var det mer "vänlighet" från stallägare/hyresvärd, och att det inte finns något som lagligt hade förbjudit stallägare/hyresvärd att ta ut hyra för boxen både från mig och den gamla hyresgästen. Blir man ovänner/oense om något innan flytten känns det kanske lite som att hyresvärden kommer göra allt för att motarbeta.

En liten tanke bara. Om jag säger upp min lägenhet och flyttar innan uppsägningstiden, en ny hyres gäst flyttar in och börjar betala hyra. Så kan hyrsevärden inte kräva två hyror. Borde ju gälla samma med stallplats. Stallägare får ju in hyra från boxen och då kvittar det väl vart hyran kommer ifrån?
 
En liten tanke bara. Om jag säger upp min lägenhet och flyttar innan uppsägningstiden, en ny hyres gäst flyttar in och börjar betala hyra. Så kan hyrsevärden inte kräva två hyror. Borde ju gälla samma med stallplats. Stallägare får ju in hyra från boxen och då kvittar det väl vart hyran kommer ifrån?

Ja, det var ju så min stallägare resonerade med den förra hyresgästen. Att hon inte skulle behöva betala för hela sin uppsägningstid när stallägaren fick in hyran från mig istället. Och så resonerar säkert de flesta. Men jag tänkte bara att det i TS fall verkar råda lite meningsskiljaktigheter, och blir man ovänner är det ju inte alls säkert att stallägaren vill samarbeta.
 
Ja, det var ju så min stallägare resonerade med den förra hyresgästen. Att hon inte skulle behöva betala för hela sin uppsägningstid när stallägaren fick in hyran från mig istället. Och så resonerar säkert de flesta. Men jag tänkte bara att det i TS fall verkar råda lite meningsskiljaktigheter, och blir man ovänner är det ju inte alls säkert att stallägaren vill samarbeta.
Om stallägaren inte får in nån ny innan TS uppsägningstid tar slut så åker nog TS på att betala hyra för den tiden. Om hon inte tar det vidare och anmäler stallägare för kontraktsbrott. I mitt gamla stall bråkade vi massor med stallägaren om att höt inte höll god kvallitet. Slutade med att stallägaren sa upp oss med omedelebar verkan utan uppsägningstid, hon ville bara bli av med oss alla fem inhyrningar.
 
Jag kommer betala och låta det vara så.

Inför framtiden undrar jag lite över det här med att veta om man betalar vitt eller svart. Kan jag enbart få veta det genom att fråga stallägaren rakt ut, eller finns det andra sätt att gå? Jag har alldeles för lite kunskap om svart respektive vit hyra och hur det påverkar mig som hyresgäst. Någon som kan förklara lite kort?


Får du kvitto när du betalt stall hyran?
Inget kvitto varken på mail eller papper är det nog inget som tas upp till skatteverket.
Mvh
Pudlan
 
En liten tanke bara. Om jag säger upp min lägenhet och flyttar innan uppsägningstiden, en ny hyres gäst flyttar in och börjar betala hyra. Så kan hyrsevärden inte kräva två hyror. Borde ju gälla samma med stallplats. Stallägare får ju in hyra från boxen och då kvittar det väl vart hyran kommer ifrån?
Hur 17 vet du om stallägren får in två hyror? Går du in och granskar hans räkenskaper?
I mitt fall så hyr jag en plats i stallet, inte en specifik box. Fast nästan alla har en "egen" box, men kan få flytta till en annan om det behövs.
 
Om stallägaren inte får in nån ny innan TS uppsägningstid tar slut så åker nog TS på att betala hyra för den tiden. Om hon inte tar det vidare och anmäler stallägare för kontraktsbrott. I mitt gamla stall bråkade vi massor med stallägaren om att höt inte höll god kvallitet. Slutade med att stallägaren sa upp oss med omedelebar verkan utan uppsägningstid, hon ville bara bli av med oss alla fem inhyrningar.

Fast det var ju inte vad du skrev i ditt första inlägg, som jag svarade på. Självklart måste TS punga ut hyra under uppsägningstiden om inte stallägaren får in någon annan som tar över den boxen (såvida inte TS kan bevisa att stallägaren brutit mot kontraktet genom att inte ge hästarna mat, men det är en annan sak). I mitt fall hyrdes boxplatsen ut till person X, som sa upp sin plats och flyttade därifrån. Innan person X:s uppsägningstid var över hade stallägaren hittat en ny hyresgäst (mig), min häst flyttade in och X behövde inte betala hyra för de månader som var kvar av hennes uppsägningstid. Men hon var givetvis tvungen att betala för den tid som gick mellan att hon sa upp platsen och att jag flyttade in, det vill säga den tiden boxen stod tom. Dessutom hade stallägaren mycket väl kunnat tvinga henne att betala för hela resterande tiden om hen hade velat. Och det är det jag menar med att om TS kommer på kant med sin stallägare så kan denne mycket väl kräva TS på pengar även om platsen rent tekniskt sett är uthyrd till någon annan. I TS fall finns det en konflikt mellan TS och stallägaren, vilket det inte gjorde i mitt fall.
 
Jag har betalat in avgiften efter konstens alla regler nu iaf.

@Pudlan inget kvitto finns. Funderar på att be om det.

Angående eventuell dubbel stallhyra så finns det inte plats för fler hästar, så om platsen blir uthyrd finns där inga tvivel om att det är just "min" plats som hyrs ut. Lösdriften är för liten för antalet hästar redan som det är, men de kan alltid säga att vissa går in på natten. Hur fungerar sånt förresten? Om vissa hästar stallas in på natten, men alla går i samma hage dagtid med en för liten ligghall.. Är det ok eftersom det bara är under viss tid av dygnet (mindre än 16 timmar isf)?

Stallet vi flyttade till är toppenbra :) Både jag och hästen trivs och jag sover äntligen gott om nätterna igen.
 
Hur 17 vet du om stallägren får in två hyror? Går du in och granskar hans räkenskaper?
I mitt fall så hyr jag en plats i stallet, inte en specifik box. Fast nästan alla har en "egen" box, men kan få flytta till en annan om det behövs.
Nej. Men känns inte helt rätt och riktigt att stallägaren ska få in dubbla hyror. Och jag har inte sagt han han får det. Skrev bara hade jag hade en tanke om den saken.

Har ni fler hästar än boxar i stallet?
 
Ska man vara petig är de flesta inackorderingsavtal inte fråga om hyra. Det är en tjänst man köper. Mer att jämföra med en hotellnatt än hyra av lägenhet.

Om du inte utnyttjar din hotellövernattning kan du ändå vara skyldig att betala, även om hotellet hyr ut rummet till någon annan.
 
Då antar jag att du står på lösdrift? Men det blir ju ändå samma sak om du flyttar innan din uppsägningstid och en ny kommer in och betalar för din plats. Det känns inte helt rätt och riktigt. Sen om man kallar det box, stallplats, bete osv. Det tycker jag bara är att märka ord :)
 
Ska man vara petig är de flesta inackorderingsavtal inte fråga om hyra. Det är en tjänst man köper. Mer att jämföra med en hotellnatt än hyra av lägenhet.

Om du inte utnyttjar din hotellövernattning kan du ändå vara skyldig att betala, även om hotellet hyr ut rummet till någon annan.

Okej visste inte det. Trodde att det var som ett lägenhetsavtal :)
 
Då antar jag att du står på lösdrift? Men det blir ju ändå samma sak om du flyttar innan din uppsägningstid och en ny kommer in och betalar för din plats. Det känns inte helt rätt och riktigt. Sen om man kallar det box, stallplats, bete osv. Det tycker jag bara är att märka ord :)
Nej det är stor skillnad.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 970
Senast: kattan1974
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 857
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 799
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Sytråden del 4
  • Dasspapper

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp