Uppvärmning igen....

bettysmatte

Trådstartare
Tanken är att sätta in någon slags mer effektiv uppvärmning i vårt nya hus nu i vår/sommar. Det finns inget vattenburet system tyvärr. Nuvarande uppvärmning är en keddy-insats. Det finns även elelement som vi inte använder, förutom ett i badrummet. Huset är på 67 kvm och byggt som de flesta äldre hus, dvs runt murstocken. Hur ska man tänka, och vad ska man välja? Jag är främst inne på någon mer effektiv kamin, kanske pellets? Vad är kostnaden för en BRA sådan?

Luft-luft-värmepump är jag mindre intresserad av.
 
Pelletskamin är nog det billigaste alternativet.
Annars kan man lägga in golvvärme med vattensystem och bergvärme men det kostar ju rätt mycket
 
Jag hade kanske tittat på förutsättningarna för att installera ett vattenburet värmesystem, det behöver inte bli oöverkomligt avancerat i ett så litet hus. Då öppnar sig många möjligheter, allt från direktel till pelletspanna eller bergvärme.
Antagligen hade jag valt bort de flesta alternativ som bygger på befintlig eldstad och luft- eller strålningsvärme därifrån, och använt den främst för trivseleldning och komplettering när det är som kallast.
 
Vi har en pelletskamin som värmer vårt 120 kvm hus. Den vi har köpte vi för ca 40 000 och då var det med drag som går genom husväggen och inte upp i skorsten. Det gjorde att vi kunde ha kvar vår öppna spis. Pelletskaminen går på termostat så den startar och stoppar vid olika temperaturer av sig själv. Är en del släpande på pelletssäckar men över lag fungerar den väldigt bra.
 
Vi har en pelletskamin som värmer vårt 120 kvm hus. Den vi har köpte vi för ca 40 000 och då var det med drag som går genom husväggen och inte upp i skorsten. Det gjorde att vi kunde ha kvar vår öppna spis. Pelletskaminen går på termostat så den startar och stoppar vid olika temperaturer av sig själv. Är en del släpande på pelletssäckar men över lag fungerar den väldigt bra.
Toppenidé, tills jag kom på att vårt hus är så litet att jag inte kan tänka mig var vi skulle ställa en andra kamin....
 
Vi har en pelletskamin som värmer vårt 120 kvm hus. Den vi har köpte vi för ca 40 000 och då var det med drag som går genom husväggen och inte upp i skorsten. Det gjorde att vi kunde ha kvar vår öppna spis. Pelletskaminen går på termostat så den startar och stoppar vid olika temperaturer av sig själv. Är en del släpande på pelletssäckar men över lag fungerar den väldigt bra.
Vad är det för märke och modell? Hur är underhållet - är det bökigt? Vad uppskattar ni pelletskostnaden till/månad?
 
Vad är det för märke och modell? Hur är underhållet - är det bökigt? Vad uppskattar ni pelletskostnaden till/månad?

Vi har en Ariterm Mysinge. Man kan ju givetvis koppla den till skorsten också. Hur mkt pellets som går åt beror givetvis på hur isolerat huset är, hur varmt man vill ha och hur kallt det är ute. Vi har vår termostat på 18-20 grader. Går den hela tiden så går det ungefär en säck (16 kg) per dygn. Det går det för oss när det är minus ute. Annars går det mindre. Vi har ett gammalt dragit hus. Vi sotar ut den en gång per vecka ( ibland får man tömma koppen oftare), sotaren kommer en gång per år. Vi har servar den en gång på 5 år.
 
Vi har en Ariterm Mysinge. Man kan ju givetvis koppla den till skorsten också. Hur mkt pellets som går åt beror givetvis på hur isolerat huset är, hur varmt man vill ha och hur kallt det är ute. Vi har vår termostat på 18-20 grader. Går den hela tiden så går det ungefär en säck (16 kg) per dygn. Det går det för oss när det är minus ute. Annars går det mindre. Vi har ett gammalt dragit hus. Vi sotar ut den en gång per vecka ( ibland får man tömma koppen oftare), sotaren kommer en gång per år. Vi har servar den en gång på 5 år.
Tack för all bra info :) !
 

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är...
2
Svar
29
· Visningar
1 324
Senast: farin
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 483
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 142
Senast: __sofia__
·
  • Omröstning
Hemmet Vi är ganska nyinflyttade i vårt hus, köpte det 2022 efter lång tids letande (typ när det var som allra allra dyrast - då köpte vi)...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 417
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp