Bukefalos 28 år!

Urinvägsinfektion eller fix idé?

Roxer

Trådstartare
Nu ska jag börja med att skriva att veterinärtid är bokad på fredag, så vet alla det redan nu. ;)

Hatjo har under senaste veckan börjat vilja gå ut flera gånger per natt för att kissa. Värst var för ca 2 nätter sen då han ville ut 4 gånger under 6 timmars sömn. Jag trodde att han hade druckit mycket vatten (han har en tendens till att "nöjesdricka", dvs är det tråkigt kan man alltid dricka vatten :p) och att det var därför han behövde gå upp. Det upprepade sig dock natten efter, men då bara 3 gånger ut för att kissa. Normalt är max en gång per natt tidigare.

Jag har som sagt bokat tid för liten koll för UVI och annat, men funderar ändå på om det är en liten fix idé han fått. Lite "Piper jag går de ut med mig och det blir lite roligt". Orsaken varför jag funderar över det är för att han lika gärna som att gå ut och kissa kan gå ut och sätta sig på altanen och kika runt - dvs inte så väldigt akut kissnödig. Vad gör man åt det i så fall? Begränsa utrymmet han kan vara på fungerar lite grand, men då sitter han och piper tills vi går upp och ut. Hm. Går vi inte ut med honom kissar han inne ibland och ibland går han och lägger sig igen (men då är både jag och sambon vakna).

Nu så kissar han ungefär varannan timme dagtid, eventuellt liiite oftare ibland (främst kvällstid).

Han är 5 och en halv månad gammal.

Någon som har några funderingar?
 
Sv: Urinvägsinfektion eller fix idé?

Kan ju vara UVI såklart, skulle vara min första gissning.

När Gimli har vaknat "för tidigt" så har vi tagit upp honom i sängen för att se om han bara vaknat och kan somna om. Ibland har han somnat om då, ibland är han fortsatt orolig och då har han fått gå ut.
Skulle det funka att testa nått sånt?

När Gimli hade UVI så ville han ut, ut, ut, men då försökte han också kissa, satte sig aldrig och kollade på stjärnorna liksom :p
 
Sv: Urinvägsinfektion eller fix idé?

Hade ju fungerat om han velat ligga kvar i sängen. Tyvärr tycker han att det blir för varmt där uppe och hoppar ner så fort han får chansen. Funderar lite på om det är en vanesak att han tycker att han ska ut ofta. Nu har han inte varit ute sen tjugo över sex och verkar tycka att det är dags igen (sitter vid bakdörren och ser ut att tänka "MEN MATTE KOM IGEN!". ;)
 
Sv: Urinvägsinfektion eller fix idé?

Blir det roligt också när han går ut då? Ni släpper väl bara ut honom på tomten?
Tänker att om man går ut i koppel när han säger att han är kissis, och så får han bara kissa och så in igen. Då kanske det inte känns så lockande att gå ut och kissa stup i ett?
 
Sv: Urinvägsinfektion eller fix idé?

Kan ju vara en idé kanske. Som det är nu får han ju gå ut och kissa, sen är det in igen. Inget leka och stoja ute på tomten (får han stoja runt så hittar han skit, oavsett hur noga man plockat upp efter honom...). :p
 
Sv: Urinvägsinfektion eller fix idé?

Visst är det skönt med de små bajs-magneterna? Gimli hittade just (och åt upp) en hög kattkräks som Izor lite snyggt levererade på nya soffan *morr*
 
Sv: Urinvägsinfektion eller fix idé?

Haha... Kattkräk har han inte upptäckt än. Abbe ser mest äcklad ut när han hittar bajs/kräks. Ibland funderar jag på om han går att klona. ;)
 
Sv: Urinvägsinfektion eller fix idé?

Dyrt att klona iofs.. synd att han är kastrerad, billigare att göra kopior på den vägen ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 411
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 408
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp