Utbruten: Bilbränderna i Göteborg

Det stora problemet är väl snarare den under-rapportering som sker. Att inte rapportera om vad som sker i samhället för att "inte skapa kollektivt känslosvall". Det var väl därför sajter som avpixlat och liknande började dyka upp.

För ett par veckor sedan hörde jag en bil som körde så det skrek om däcken. En vit bil som körde som en dåre i väldigt hög hastighet, efterföljt av en svärm av polisbilar, och färden gick genom centrala stan ca kl 21 på kvällen. Det skrämde skiten ur mig och andra på gatan.
Det stod INGET om detta i 'vanlig press'. Inget. Efter en hel del efterforskande hittade jag polisens egna tweet om händelsen där de tonade ner händelsen med "det gick inte i så hög hastighet" - nej bara så det skrek om däcken ju...En frilansande journalist hade tagit upp det på sin sida. Men inget alls av annan lokal media.
Det är just den tysnaden som skapar "kollektiva känslosvall".

Jag tar för givet att ingen skriver om vartenda brott och vartenda polisingripande som sker. Trots det får ju kriminalitet och relaterade frågor enormt utrymme i vanlig dagspress.
 
Tystnad om eventuell biljakt, orsaka kollektivt känslosvall? Det låter kolossalt överdrivet.
Man kan ju också fråga sig hur något som väldigt få personer observerar (de som vid tidpunkten befann sig på gatan) skulle kunna orsaka något kollektivt alls, när inget större kollektiv känner till händelsen.

För allt vad jag kan observera, så minskar väl brottsligheten totalt sett vad gäller så gott som alla brottstyper, men skriverierna om brott ökar i dagspressen (eller har ökat, nån gång bör ju någon gräns nås).
 
Jag tar för givet att ingen skriver om vartenda brott och vartenda polisingripande som sker. Trots det får ju kriminalitet och relaterade frågor enormt utrymme i vanlig dagspress.
Jag kan förresten tillägga att jag inte försvarar mängden krimrapportering, den varierar mellan olika medier och jag har ingen direkt åsikt om vad som är ”rätt” nivå. Däremot är jag förundrad över hur intressant den är för de som konsumerar medier, för det är den. Väldigt många är alldeles väldigt intresserade.
 
När inget större kollektiv känner till händelsen. Förlåt, jag var nog otydlig. En vansinnes bilfärd genom centrala storstads centrala delar där mängder med folk rör sig, efterföljt av 8-10 polisbilar, som pågår och snurrar runt under en längre tid, och som slutar i en krash. Nej, detta är inget att bli upprörd över. Nåja

Ett exempel på underrapportering är annars vad som hände i Rotherham i england. Upp till 1000 unga flickor - många väldigt unga blev utnyttjade av en pedofilring av framförallt pakistanier. Det tystades ner.
 
Senast ändrad:
Jag kan förresten tillägga att jag inte försvarar mängden krimrapportering, den varierar mellan olika medier och jag har ingen direkt åsikt om vad som är ”rätt” nivå. Däremot är jag förundrad över hur intressant den är för de som konsumerar medier, för det är den. Väldigt många är alldeles väldigt intresserade.
Jo, det märker man ju väldigt tydligt. Jag är närmast livrädd för personer som är så där jätteintresserade av sådan rapportering. Jag har typ 7000 hemmagjorda teorier på området, där min favorit givetvis är den som handlar om att idolisera män som gör gräsliga saker som är maskulint kodade.
 
Jo, det märker man ju väldigt tydligt. Jag är närmast livrädd för personer som är så där jätteintresserade av sådan rapportering. Jag har typ 7000 hemmagjorda teorier på området, där min favorit givetvis är den som handlar om att idolisera män som gör gräsliga saker som är maskulint kodade.
Möjligt att det står bakom en del av intresset men jag vet inte.
 
När inget större kollektiv känner till händelsen. Förlåt, jag var nog otydlig. En vansinnes bilfärd genom centrala storstads centrala delar där mängder med folk rör sig, efterföljt av 8-10 polisbilar, som pågår och snurrar runt under en längre tid, och som slutar i en krash. Nej, detta är inget att bli upprörd över.

Men vari ligger upprördheten? Jag bor utanför Norrköping. Skulle en liknande jakt ske i dess centrala delar hade nog antalet faktiska vittnet ändå varit lågt. Att en biljakt skett i en storstad som slutade med en krasch är liksom inte incitament nog för att jag ska bli upprörd över något, speciellt inte i förhållande till media.

Det låter som att det skulle ligga något konspiratoriskt bakom den låga rapporteringen om händelsen, enligt dina inlägg. Själv missar jag sådana "nyheter" konstant. Var till och med tvungen att googla efter att ha sett ditt inlägg om bilbrand i garage i Norrköping.
 
Personligen skulle jag vara mer orolig om media tystade ner händelser, bara tanken på det får mig att rysa.

För övrigt så var det inte bara dom som var ute på gatan som märkte det, det small riktigt ordentligt så lär bara vara döva som inte hörde det från sin lägenhet.
 
Personligen skulle jag vara mer orolig om media tystade ner händelser, bara tanken på det får mig att rysa.

För övrigt så var det inte bara dom som var ute på gatan som märkte det, det small riktigt ordentligt så lär bara vara döva som inte hörde det från sin lägenhet.

Att något inte har tagits upp i dagspress betyder ju inte per automatik att händelsen "tystats ner" heller.
 
Men vari ligger upprördheten? Jag bor utanför Norrköping. Skulle en liknande jakt ske i dess centrala delar hade nog antalet faktiska vittnet ändå varit lågt. Att en biljakt skett i en storstad som slutade med en krasch är liksom inte incitament nog för att jag ska bli upprörd över något, speciellt inte i förhållande till media.

Det låter som att det skulle ligga något konspiratoriskt bakom den låga rapporteringen om händelsen, enligt dina inlägg. Själv missar jag sådana "nyheter" konstant. Var till och med tvungen att googla efter att ha sett ditt inlägg om bilbrand i garage i Norrköping.

Upprördheten ligger i att en så omfattande biljakt i den hastigheten och med så många fordon skedde i centrala delar av en stads innerkärna. Jag var själv där det hände och jag lovar dig att det var mycket människor i rörelse.

Och ja, eller hur ja, bra att du påpekade det. Jag fick också googla för att se vad som hänt när jag såg svartsotig bil efter bil efter bile fter bil bärgad genom stan. Nu var den huvudnyhet under en stund i lokal media då, men jag säger heller inte att det tystades ner men när bilbränder av den här omfattningen blir "relativiserade" till "en stund" som sjöberga uttryckte det, så lär vi aldrig förstå oss på vad problemet är och ej heller kunna stoppa det på rätt sätt.
 
Så himla efterblivet sätt att agera på om det är för att de är "frustrerade och arga". Vi bor i Sverige, utbildning är gratis (och man får betalt!!) man kan på riktigt bli precis vad man vill. Att skylla på att man är utan framtid,uttråkad, frustrerad, arg osv är så sjukt efterblivet.

Man är utan framtid om man är en lat jävel som inte är beredd att anstränga sig. Annars kan man bli precis vad man vill.

Det är lätt att säga att folk i sämre position borde rycka upp sig och bryta sitt sociala arv. Fast vi som är medelsvenssons inte ens lyckas göra det.

Att dessa personerna skulle bli en medelsvenssons är lika mycket jobb som att du skulle bli raketforskare, eller nobelpristagare, eller OSmedaljör. Varför blev du inte det? du med alla möjligheter?
 
Upprördheten ligger i att en så omfattande biljakt i den hastigheten och med så många fordon skedde i centrala delar av en stads innerkärna. Jag var själv där det hände och jag lovar dig att det var mycket människor i rörelse.

Och ja, eller hur ja, bra att du påpekade det. Jag fick också googla för att se vad som hänt när jag såg svartsotig bil efter bil efter bile fter bil bärgad genom stan. Nu var den huvudnyhet under en stund i lokal media då, men jag säger heller inte att det tystades ner men när bilbränder av den här omfattningen blir "relativiserade" till "en stund" som sjöberga uttryckte det, så lär vi aldrig förstå oss på vad problemet är och ej heller kunna stoppa det på rätt sätt.

Men hur ska du ha det? Blev händelsen rapporterad av media eller inte? I ditt ursprungliga inlägg påstod du att ingen vanlig press eller lokal media hade tagit upp händelsen. Nu påstod du att det var huvudnyheten i lokal media. För mig ser det ut som att du sitter och fabricerar ihop om vad media har rapporterat om eller inte, bara för att det ska passa dina egna intentioner om att stödja teorin om underrapportering.

Det stod INGET om detta i 'vanlig press'. Inget. Efter en hel del efterforskande hittade jag polisens egna tweet om händelsen där de tonade ner händelsen med "det gick inte i så hög hastighet" - nej bara så det skrek om däcken ju...En frilansande journalist hade tagit upp det på sin sida. Men inget alls av annan lokal media.
 
Upprördheten ligger i att en så omfattande biljakt i den hastigheten och med så många fordon skedde i centrala delar av en stads innerkärna. Jag var själv där det hände och jag lovar dig att det var mycket människor i rörelse.

Och ja, eller hur ja, bra att du påpekade det. Jag fick också googla för att se vad som hänt när jag såg svartsotig bil efter bil efter bile fter bil bärgad genom stan. Nu var den huvudnyhet under en stund i lokal media då, men jag säger heller inte att det tystades ner men när bilbränder av den här omfattningen blir "relativiserade" till "en stund" som sjöberga uttryckte det, så lär vi aldrig förstå oss på vad problemet är och ej heller kunna stoppa det på rätt sätt.

Nä, då tror vi att rätt sätt är att skapa en enorm säkerhetstjänst, polisen skjuta oftare, höja straffen, utvisa människor och sänka åldern för straffbarhet. Samtidigt som vi skapar obefogad oro, medmänniskofientlighet och rädsla.

Istället för att just fokusera på problemet och lösa det.

Och för övrigt har jag aldrig påstått att det inte var allvarligt eller inte skulle rapporteras om både här och internationellt. Jag ifrågasätter proportionerna och formuleringarna. Thats all.

Ingen dog. Ingen är allvarligt skadad. Ingen är ens lindrigt skadad. Ingen är utsatt för livsfara.
 
Men hur ska du ha det? Blev händelsen rapporterad av media eller inte? I ditt ursprungliga inlägg påstod du att ingen vanlig press eller lokal media hade tagit upp händelsen. Nu påstod du att det var huvudnyheten i lokal media. För mig ser det ut som att du sitter och fabricerar ihop om vad media har rapporterat om eller inte, bara för att det ska passa dina egna intentioner om att stödja teorin om underrapportering.

Om jag inte missuppfattat @honung så handlar rapporteringen om sotiga bilar om bilbränder. Det som kommenteras om saknat i media handlar om en biljakt.
 
Men hur ska du ha det? Blev händelsen rapporterad av media eller inte? I ditt ursprungliga inlägg påstod du att ingen vanlig press eller lokal media hade tagit upp händelsen. Nu påstod du att det var huvudnyheten i lokal media. För mig ser det ut som att du sitter och fabricerar ihop om vad media har rapporterat om eller inte, bara för att det ska passa dina egna intentioner om att stödja teorin om underrapportering.
Du blandar ihop två olika händelser, läs mina inlägg innan du kastar dig på svaraknappen.
Garagebranden är rapporterad, biljakten icke.
 
Du blandar ihop två olika händelser, läs mina inlägg innan du kastar dig på svaraknappen.
Garagebranden är rapporterad, biljakten icke.

Eftersom du skrev att biljakten slutade i en krasch trodde jag att det var kraschade brunna bilar som du hade sett och därefter googlat. Vad är det för biljakt du refererar till som du menar inte har tagits upp i media?
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 947
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 996
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp