Utbruten: Bilbränderna i Göteborg

Steget därefter är medborgargarden och strax därefter har vi lynchningar på öppna gator.
Osäker på om du är ironisk men: nja, det tror jag inte. Åtminstone har vi ännu inte sett några sådana tecken i Göteborg, vad jag vet. Kanske delvis för att segregationen är så stark att en del stadsdelar närmast kan betraktas som isolerade satelliter där ”vi andra” aldrig behöver beblanda oss, vi kan sitta på behagligt avstånd och resonera om dem.
 
Sorg är inte känslan som först kommer till mig. Jag blir snarare orolig, jävligt orolig, för de rena upplopp sånt här kan leda till. Orolig för vad detta förstärker i utsatta förorter. Min nästa känsla är att jag blir förbannad å alla oskyldiga drabbades vägnar.
Just exakt vilken känsla man svarar med, jsg vet inte hur viktigt det är eller vad det säger och står för?

Jag upplever ofta att det blir som en tävling i att starkast uttrycka de "rätta" och starkaste känslorna i sådana här situationer.

De känslouttryck som bekymrar mig mest i sammanhanget är så klart den där hatiska vreden som tyvärr många högljutt tar till.

Oro eller sorg, jag vet inte om det ena är mer passande än det andra?
 
Just exakt vilken känsla man svarar med, jsg vet inte hur viktigt det är eller vad det säger och står för?

Jag upplever ofta att det blir som en tävling i att starkast uttrycka de "rätta" och starkaste känslorna i sådana här situationer.

De känslouttryck som bekymrar mig mest i sammanhanget är så klart den där hatiska vreden som tyvärr många högljutt tar till.

Oro eller sorg, jag vet inte om det ena är mer passande än det andra?
Tja, du skrev om din känsla, jag skrev om min. Men någon ”jag skulle inte pissa på honom om han brann”-tävling tror jag mig hittills aldrig ha deltagit i.
 
Just exakt vilken känsla man svarar med, jsg vet inte hur viktigt det är eller vad det säger och står för?

Jag upplever ofta att det blir som en tävling i att starkast uttrycka de "rätta" och starkaste känslorna i sådana här situationer.

De känslouttryck som bekymrar mig mest i sammanhanget är så klart den där hatiska vreden som tyvärr många högljutt tar till.

Oro eller sorg, jag vet inte om det ena är mer passande än det andra?

För mig är det nog mest sorg. Att ett litet fåtal individer kan göra så stor skada på ett så destruktivt sätt och dessutom få precis den extrema uppmärksamhet de så förtvivlat söker, på detta sätt.
 
Det beror på vad du menar. Alla har vi ett ansvar för hur och vad vi uttrycker.
Du tyckte ju att det var överdrivet att internationella medier rapporterade om nära 100 bilbränder samma natt, brottsrubriceringarna var grov mordbrand och våldsamt upplopp. Jag tar det som rätt självklart att de gjorde det. Vad som är överdrivet är en i högsta grad subjektiv åsikt.
 
Du tyckte ju att det var överdrivet att internationella medier rapporterade om nära 100 bilbränder samma natt, brottsrubriceringarna var grov mordbrand och våldsamt upplopp. Jag tar det som rätt självklart att de gjorde det. Vad som är överdrivet är en i högsta grad subjektiv åsikt.

Nä. Det var omfattningen av rapporteringen och formuleringarna jag tyckte var överdriven, inte att rapporteringen förekom. Men visst är det subjektivt. Jag älskar väl helt enkelt inte Armageddonrapportering vid denna typ av händelser.
 
För mig är det nog mest sorg. Att ett litet fåtal individer kan göra så stor skada på ett så destruktivt sätt och dessutom få precis den extrema uppmärksamhet de så förtvivlat söker, på detta sätt.
Vad tänker du är alternativet till uppmärksamheten, att 100 bilbränder blir notismaterial? Det vore en signal så god som någon till de boende i förorterna att vi skiter i er för det drabbade ju inte oss. Fem bilbränder i Linnéstan är mer än 89 i Frölunda och Angered.
 
Vad tänker du är alternativet till uppmärksamheten, att 100 bilbränder blir notismaterial? Det vore en signal så god som någon till de boende i förorterna att vi skiter i er för det drabbade ju inte oss. Fem bilbränder i Linnéstan är mer än 89 i Frölunda och Angered.

Att det beskrivs för vad det är och inte exempelvis ”gäng i våldsamma upplopp”., ”Swedish city of Gothenburg on fire.”
 
Jamen såklart. Även detta är mediernas fel.

Vad tänker du är alternativet till uppmärksamheten, att 100 bilbränder blir notismaterial? Det vore en signal så god som någon till de boende i förorterna att vi skiter i er för det drabbade ju inte oss. Fem bilbränder i Linnéstan är mer än 89 i Frölunda och Angered.

Men det kan ju omöjligen ha gått dig förbi den betydelse medierna har när det gäller bilden av förorter? Nej, allt är inte mediernas fel, men faktumet att medier kan bidra till stigmatisering och utanförskap genom sättet de rapporterar på måste väl ändå anses vara konsensus om inom forskningen.

Det handlar inte om ATT det rapporteras, det handlar om HUR det rapporteras, precis som @sjoberga är inne på.
 
Att det beskrivs för vad det är och inte exempelvis ”gäng i våldsamma upplopp”., ”Swedish city of Gothenburg on fire.”
Jag googlade just och det mesta jag scrollade igenom såg inte ut så ut. Det mest häpnadsväckande jag såg var en sajt som hette Israel national news (har inte kollat vad det är) som slog fast att det var muslimer som stack bilarna i brand.
 
Men det kan ju omöjligen ha gått dig förbi den betydelse medierna har när det gäller bilden av förorter? Nej, allt är inte mediernas fel, men faktumet att medier kan bidra till stigmatisering och utanförskap genom sättet de rapporterar på måste väl ändå anses vara konsensus om inom forskningen.
Självklart. Det innebär inte att rapporteringen om bilbränderna behöver vara överdriven. Och nu handlade det ju inte huruvid rapporteringen om bränderna stigmatiserar, utan att den gjordes som potentiellt medansvarig om lynchningar skulle bli följden.
 
Självklart. Det innebär inte att rapporteringen om bilbränderna behöver vara överdriven. Och nu handlade det ju inte huruvid rapporteringen om bränderna stigmatiserar, utan att den gjordes som potentiellt medansvarig om lynchningar skulle bli följden.

Men @sjoberga poängterade ju bland annat uttrycken som används vid rapporteringen. Jag förstår inte varför du då drar en "jahopp, allt är mediernas fel som vanligt" om du nu är medveten om att det faktiskt finns en riktig problematik när det gäller rapporteringen kring förorter. Det går att vara kritisk även mot sin egen bransch.
 
Men @sjoberga poängterade ju bland annat uttrycken som används vid rapporteringen. Jag förstår inte varför du då drar en "jahopp, allt är mediernas fel som vanligt" om du nu är medveten om att det faktiskt finns en riktig problematik när det gäller rapporteringen kring förorter. Det går att vara kritisk även mot sin egen bransch.
Det beror väl också på hur frekvent uttrycken används? Alltså om ett nyhetsmedium använder Gothenburg on fire eller om 25 gör det. Dessutom känns det som om den utländska rapporteringen är mindre relevant än den svenska. Ju längre från händelsen, desto större risk för fel.
Och än en gång, jag diskuterar inte rapporteringen om förorten, utan rapporteringen om bilbränderna i början av veckan. Av det jag sett hittills finns det ett mycket bättre exempel på haveri, från en stormig natt i Hjällbo för några år sedan. Poliser och journalister på plats överskattade i det första skedet kraftigt vad som hände - antagligen för att de helt enkelt var rädda. I efterhand ledde detta också till rejäl debatt om hur det kunde gå så fel. I den här veckans rapportering läser jag dock om 89 utbrända bilar som Göteborgspolisen uppenbarligen räknat, samt uppgifter om de anhållna, om politikers reaktioner, ser film på hur ett gäng människor sätter eld på bilar osv. Konkreta uppgifter alltså.
 
Min första association från det där hittepåbegreppet är typ den sortens personer med gott om pengar och ont om hyfs som brer ut sig på orter som tex Kungsbacka och Djursholm - mängder av dominansbeteenden i sådana miljöer. Och jag associerar till skattesmitare - det är verkligen antisocialt. Om man istället tog krafttag mot skattesmitning, skulle ju statskassan få in enorma resurser och man skulle kunna åtgärda en massa samhällsproblem.
Den här är läsvärd.
http://www.politism.se/genusfolket/moderat-dominansbeteende/#post-63744
 
Det beror väl också på hur frekvent uttrycken används? Alltså om ett nyhetsmedium använder Gothenburg on fire eller om 25 gör det. Dessutom känns det som om den utländska rapporteringen är mindre relevant än den svenska. Ju längre från händelsen, desto större risk för fel.
Och än en gång, jag diskuterar inte rapporteringen om förorten, utan rapporteringen om bilbränderna i början av veckan. Av det jag sett hittills finns det ett mycket bättre exempel på haveri, från en stormig natt i Hjällbo för några år sedan. Poliser och journalister på plats överskattade i det första skedet kraftigt vad som hände - antagligen för att de helt enkelt var rädda. I efterhand ledde detta också till rejäl debatt om hur det kunde gå så fel. I den här veckans rapportering läser jag dock om 89 utbrända bilar som Göteborgspolisen uppenbarligen räknat, samt uppgifter om de anhållna, om politikers reaktioner, ser film på hur ett gäng människor sätter eld på bilar osv. Konkreta uppgifter alltså.

Nej, det beror på vilka uttryck som används. Inte att ett och samma förekommer om och om igen. Även om det givetvis också kan vara problematiskt. Givetvis sätter sällan 25 olika nyhetskanaler samma rubrik, men rubrikerna kan fortfarande bli missvisande även om det inte används exakt samma ord.

Det känns som att du går förbi poängen angående mediernas ansvar vid rapportering. Du pekar på "konkreta uppgifter", men även konkreta uppgifter kan befinna sig i en kontext som ändå blir problematisk. Konkreta uppgifter och överdriven/snedvriden rapportering med slaguttryck och förvrängande retorik utesluter liksom inte varandra.
 
Det beror väl också på hur frekvent uttrycken används? Alltså om ett nyhetsmedium använder Gothenburg on fire eller om 25 gör det. Dessutom känns det som om den utländska rapporteringen är mindre relevant än den svenska. Ju längre från händelsen, desto större risk för fel.
Och än en gång, jag diskuterar inte rapporteringen om förorten, utan rapporteringen om bilbränderna i början av veckan. Av det jag sett hittills finns det ett mycket bättre exempel på haveri, från en stormig natt i Hjällbo för några år sedan. Poliser och journalister på plats överskattade i det första skedet kraftigt vad som hände - antagligen för att de helt enkelt var rädda. I efterhand ledde detta också till rejäl debatt om hur det kunde gå så fel. I den här veckans rapportering läser jag dock om 89 utbrända bilar som Göteborgspolisen uppenbarligen räknat, samt uppgifter om de anhållna, om politikers reaktioner, ser film på hur ett gäng människor sätter eld på bilar osv. Konkreta uppgifter alltså.
Fast jag upplever att det är lite väl mycket. Alltså det du beskriver. Som tex filmerna. Vilket är värdet av att visa oss dem?
 
Jag är förstås desillusionerad efter alla år inom socialtjänsten, men jag har sett det många gånger. Man har tråkigt och vill att det händer något är svaret som ges på frågan om varför man vandaliserat.
Jag tycker att det är ett oerhört sorgligt svar.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 133
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 175
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
712
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp