Utbruten: Bilbränderna i Göteborg

Nej, det beror på vilka uttryck som används. Inte att ett och samma förekommer om och om igen. Även om det givetvis också kan vara problematiskt. Givetvis sätter sällan 25 olika nyhetskanaler samma rubrik, men rubrikerna kan fortfarande bli missvisande även om det inte används exakt samma ord.

Det känns som att du går förbi poängen angående mediernas ansvar vid rapportering. Du pekar på "konkreta uppgifter", men även konkreta uppgifter kan befinna sig i en kontext som ändå blir problematisk. Konkreta uppgifter och överdriven/snedvriden rapportering med slaguttryck och förvrängande retorik utesluter liksom inte varandra.
Av det jag sett hittills, utan att naturligtvis ha sett allt, är att rapporteringen har hållit sig på rätt sida gränsen. Vänta till i morgon eller i övermorgon. Om inget nytt hänt då, så ökar risken för hjärnsläpp. Typ vittnen som befann sig för långt bort och spekulerar vilt men som ändå ger en krampaktig uppföljning till när inget nytt hänt.

Man självklart tycka vad man vill om våra medier men som jag ser det är det är de viktigare än någonsin när de som kallar sig alternativa ser ut som de gör, och när alldeles för många väljer dem som sin nyhetskälla. Fria Tider har t ex rubriken Massiva bilbränder och upplopp i Göteborg och Petterssons alldeles för spridda blogg har Kriget har kommit till Göteborg och Trollhättan.
 
Det beror väl också på hur frekvent uttrycken används? Alltså om ett nyhetsmedium använder Gothenburg on fire eller om 25 gör det. Dessutom känns det som om den utländska rapporteringen är mindre relevant än den svenska. Ju längre från händelsen, desto större risk för fel.
Och än en gång, jag diskuterar inte rapporteringen om förorten, utan rapporteringen om bilbränderna i början av veckan. Av det jag sett hittills finns det ett mycket bättre exempel på haveri, från en stormig natt i Hjällbo för några år sedan. Poliser och journalister på plats överskattade i det första skedet kraftigt vad som hände - antagligen för att de helt enkelt var rädda. I efterhand ledde detta också till rejäl debatt om hur det kunde gå så fel. I den här veckans rapportering läser jag dock om 89 utbrända bilar som Göteborgspolisen uppenbarligen räknat, samt uppgifter om de anhållna, om politikers reaktioner, ser film på hur ett gäng människor sätter eld på bilar osv. Konkreta uppgifter alltså.

Enda sättet att förmedla nyheter internationellt idag på ett begripligt sätt är att göra det på engelska. Vi är ett u-land på att göra detta, de enda som snappat upp vikten av detta är shady högerhöger-rörelser i sverige som på ett väldigt tidigt stadie började producera "nyheter" med inriktning på utomsvenska tittare/läsare/lyssnare, med vad jag kan komma ihåg den där hemska blonda malmökvinnan som jag förträngt namnet på, som gör dispatch international, och många fler på den grenen har följt detta med väldigt proffsigt gjorda medier.

Vi behöver en svensk motsvarighet till france24. Svenska och internationella nyheter, på engelska, som gjort av riktiga journalister som inte är desktopjournalister uppköpta av stora mediehus med bias i sin rapportering.
 
Varför behöver vi få se det? Vad tillför den sortens konkretioner?

Den tillför på samma vis som en bild men får en starkare närvarokänsla eftersom den är rörlig. Om Ridsport har en artikel om hård ridning på en dressyrtävling så får du en tydligare bild om de också har en film däifrån.

Nu vet jag inte hur många som hade filmen eller minns var jag såg den i går. Men visst, den är säkert ett av de inslag som kommer att diskuteras i debatten som sannolikt kommer att följa efter det här.
 
Den tillför på samma vis som en bild men får en starkare närvarokänsla eftersom den är rörlig. Om Ridsport har en artikel om hård ridning på en dressyrtävling så får du en tydligare bild om de också har en film däifrån.

Nu vet jag inte hur många som hade filmen eller minns var jag såg den i går. Men visst, den är säkert ett av de inslag som kommer att diskuteras i debatten som sannolikt kommer att följa efter det här.
Jag svarade lite till. Nu kollade jag hastigt DN och GP i mobilen. På GP nåt om stulna båtmotorer, rubrik efter rubrik om bilbränderna, sen fotboll.

På DN Trump, nåt jag har glömt men det hade inte med kriminalitet att göra, sen samma grejer om fotboll.(Att det inte stod nåt om bränderna visar INTE att DN står över kriminalitet, utan att DN skiter i Göteborg.)

Jag är riktigt rädd för den omfattande rapporteringen om kriminalitet i helt vanliga dagstidningar. Jag tror att det bidrar till den där destruktiva och felaktiga berättelsen om landets undergång. Att extremhögermedia är värre, är ju bara självklart men ingen tröst.

Och då tillför filmerna mer obehagliga känslor. Vad ska det vara bra för? Problemet med brinnande bilar fattar vi nog ändå.
 
Senast ändrad:
Av det jag sett hittills, utan att naturligtvis ha sett allt, är att rapporteringen har hållit sig på rätt sida gränsen. Vänta till i morgon eller i övermorgon. Om inget nytt hänt då, så ökar risken för hjärnsläpp. Typ vittnen som befann sig för långt bort och spekulerar vilt men som ändå ger en krampaktig uppföljning till när inget nytt hänt.

Man självklart tycka vad man vill om våra medier men som jag ser det är det är de viktigare än någonsin när de som kallar sig alternativa ser ut som de gör, och när alldeles för många väljer dem som sin nyhetskälla. Fria Tider har t ex rubriken Massiva bilbränder och upplopp i Göteborg och Petterssons alldeles för spridda blogg har Kriget har kommit till Göteborg och Trollhättan.

Men jag har inte "tyckt" något om medierna, eller ens insinuerat att de skulle vara oviktiga? :confused: Att extremhögern har vridna rubriker gör ju liksom inte saken bättre för det. Medierna har fortfarande en del i hur idéer kring svenska förorter produceras och formas, det är det enda jag har påpekat.
 
Jag svarade lite till. Nu kollade jag hastigt DN och GP i mobilen. På GP nåt om stulna båtmotorer, rubrik efter rubrik om bilbränderna, sen fotboll.

På DN Trump, nåt jag har glömt men det hade inte med kriminalitet att göra, sen samma grejer om fotboll.(Att det inte stod nåt om bränderna visar INTE att DN står över kriminalitet, utan att DN skiter i Göteborg.)

Jag är riktigt rädd för den omfattande rapporteringen om kriminalitet i helt vanliga dagstidningar. Jag tror att det bidrar till den där destruktiva och felaktiga betättelsen om landets undergång. Att extremhögermedia är värre, är ju bara självklart men ingen tröst.

Och då tillför filmerna mer obehagliga känslor. Vad ska det vara bra för? Problemet med brinnande bilar fattar vi nog ändå.
Nu har AF följande:
M: Skärp straffen - och utvisa fler
 
Jag är riktigt rädd för den omfattande rapporteringen om kriminalitet i helt vanliga dagstidningar. Jag tror att det bidrar till den där destruktiva och felaktiga berättelsen om landets undergång.

Japp, jag vet att du tycker så, du har skrivit det många gånger. Men det är möjligt att det är en egen tråd.
 
Det stora problemet är väl snarare den under-rapportering som sker. Att inte rapportera om vad som sker i samhället för att "inte skapa kollektivt känslosvall". Det var väl därför sajter som avpixlat och liknande började dyka upp.

För ett par veckor sedan hörde jag en bil som körde så det skrek om däcken. En vit bil som körde som en dåre i väldigt hög hastighet, efterföljt av en svärm av polisbilar, och färden gick genom centrala stan ca kl 21 på kvällen. Det skrämde skiten ur mig och andra på gatan.
Det stod INGET om detta i 'vanlig press'. Inget. Efter en hel del efterforskande hittade jag polisens egna tweet om händelsen där de tonade ner händelsen med "det gick inte i så hög hastighet" - nej bara så det skrek om däcken ju...En frilansande journalist hade tagit upp det på sin sida. Men inget alls av annan lokal media.
Det är just den tysnaden som skapar "kollektiva känslosvall".
 
Det stora problemet är väl snarare den under-rapportering som sker. Att inte rapportera om vad som sker i samhället för att "inte skapa kollektivt känslosvall". Det var väl därför sajter som avpixlat och liknande började dyka upp.

För ett par veckor sedan hörde jag en bil som körde så det skrek om däcken. En vit bil som körde som en dåre i väldigt hög hastighet, efterföljt av en svärm av polisbilar, och färden gick genom centrala stan ca kl 21 på kvällen. Det skrämde skiten ur mig och andra på gatan.
Det stod INGET om detta i 'vanlig press'. Inget. Efter en hel del efterforskande hittade jag polisens egna tweet om händelsen där de tonade ner händelsen med "det gick inte i så hög hastighet" - nej bara så det skrek om däcken ju...En frilansande journalist hade tagit upp det på sin sida. Men inget alls av annan lokal media.
Det är just den tysnaden som skapar "kollektiva känslosvall".

Tystnad om eventuell biljakt, orsaka kollektivt känslosvall? Det låter kolossalt överdrivet.
 
Japp, jag vet att du tycker så, du har skrivit det många gånger. Men det är möjligt att det är en egen tråd.
Jag bara följde med lite i den där diskussionerna om hur medier skriver och vad och vad medier skulle kunna tänkas vara ansvariga för. Eftersom vi har all info vi har om brott av den här typen just från medier, så tycks ju frågan vara ganska relevant för tråden.
 
Tystnad om eventuell biljakt, orsaka kollektivt känslosvall? Det låter kolossalt överdrivet.
"kollektivt känslosvall" är ett uttryck jag lånade av petruska. Genialt tycker jag! :D

Sen vet jag inte om du riktigt förstår innebörden av under-rapportering men du kanske kan försöka förstå om jag säger så att det händer väldigt mycket här i världen som media normalt gärna rapporterar om, men som man på grund av samhällsklimatet idag inte rapporterar om. Apropå att petruska tycker att det är joppigt att media utsätter oss för det som faktiskt händer.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 993
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp