Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

Varför kunde de inte skadeskjuta? Är inte det vad de ska göra vid situationer som denna?

Jag tycker även det är konstigt att polisen på allvar trodde att ett leksaks vapen var ett riktigt, dessa leksaker är oftast väldigt små för att passa barn händer.

Nej, jag tycker inte om leksaksvapen öht.
 
Ngt jag tycker är märkligt är att enligt föräldrarna är sonen på en treårings mentala nivå. Han bor på ett särskilt boende och anmäls därifrån försvunnen en timme EFTER att han tragiskt blivit skjuten. Vad har boendet för rutiner?
Skulle en treåring försvinna ut ensam i Stockholmsnatten borde han ju omgående blivit efterlyst. Märkte boendet inte att Eric försvann? Eller väntade man med att anmäla det till polisen? Isf varför?
Tänk om polisen fått ett larm tidigare på natten om att en kille med downs syndrom rymt från ett boende i Vasastan och eventuellt gick runt med en leksakspistol? Om så skett är jag säker på att Eric varit vid liv idag.

Ang händelsen så vittnar boende i huset om att polisen ropat ”polis, släpp vapnet”.. ”lägg dig ner på marken” osv. Samt att det också avlossats ett varningsskott innan de sköt.

Erics föräldrar vittnar om att han var helt ofarlig och jättesnäll. Jag tvivlar inte på dom. Men hur skulle polisen kunna veta? Antar att allt skedde under några pressade sekunder bara.

Väldigt tragiskt alltihop :(

Var han inte hos sin pappa som började med att leta själv?
 
En annan sak man kan fundera på är om det öht ska säljas ”leksaker” som ser ut som vapen? Till vilket syfte? Måste ju finnas andra lekar att leka än sånt som handlar om att skjuta omkring sig?

Jag håller helt med! När jag var 6 år och gick på lekis så var leksaksvapen förbjudna där. Man fick inte ens låtsas att något annat (t.ex. en banan) var ett vapen. Fler borde ta efter.
 
Varför kunde de inte skadeskjuta? Är inte det vad de ska göra vid situationer som denna?

Jag tycker även det är konstigt att polisen på allvar trodde att ett leksaks vapen var ett riktigt, dessa leksaker är oftast väldigt små för att passa barn händer.

Nej, jag tycker inte om leksaksvapen öht.

Upplever de ett direkt hot om liv så skjuter de på den största träffytan, alltså bålen.
 
Fruktansvärd händelse för alla inblandade!

Men jag förstår inte hur man är funtad om man köper ett leksaksvapen som har till syfte att se ut som ett riktigt vapen till ett barn överhuvudtaget oavsett barnets mentala status. Krig är inte lek. Krig är allvar. Krig är död, blod och lidande. Inget barn ska leka. Färgglada vattenpistoler är nåt annat.
Verkligen!
 
Varför kunde de inte skadeskjuta? Är inte det vad de ska göra vid situationer som denna?

Jag tycker även det är konstigt att polisen på allvar trodde att ett leksaks vapen var ett riktigt, dessa leksaker är oftast väldigt små för att passa barn händer.

Nej, jag tycker inte om leksaksvapen öht.
Det är inte så lätt att skadeskjuta som i filmer. Stora artärer även i ben vilket också är farligt sen ska man träffa också. Misstänker att de ska skjuta mot störst träffyta dvs bålen.
 
Ngt jag tycker är märkligt är att enligt föräldrarna är sonen på en treårings mentala nivå. Han bor på ett särskilt boende och anmäls därifrån försvunnen en timme EFTER att han tragiskt blivit skjuten. Vad har boendet för rutiner?
Skulle en treåring försvinna ut ensam i Stockholmsnatten borde han ju omgående blivit efterlyst. Märkte boendet inte att Eric försvann? Eller väntade man med att anmäla det till polisen? Isf varför?
Tänk om polisen fått ett larm tidigare på natten om att en kille med downs syndrom rymt från ett boende i Vasastan och eventuellt gick runt med en leksakspistol? Om så skett är jag säker på att Eric varit vid liv idag.

Ang händelsen så vittnar boende i huset om att polisen ropat ”polis, släpp vapnet”.. ”lägg dig ner på marken” osv. Samt att det också avlossats ett varningsskott innan de sköt.

Erics föräldrar vittnar om att han var helt ofarlig och jättesnäll. Jag tvivlar inte på dom. Men hur skulle polisen kunna veta? Antar att allt skedde under några pressade sekunder bara.

Väldigt tragiskt alltihop :(
Han var väl hos sin pappa? Såvitt jag sett hade han åkt färdtjänst från sin mamma till sin pappa under kvällen, för att sova hos pappan. Där stack han sedan medan pappan sov - om jag fattat rätt.

Om det var varningsskott eller inte, har det framgått? Jag såg ett vittne som hört 1+6 skott. Men om polisen har sagt att det första var varningsskott har jag inte sett.
 
Varför kunde de inte skadeskjuta? Är inte det vad de ska göra vid situationer som denna?

Nej, inte när den som kommer mot dem har ett vapen, då ska de skjuta för att stoppa människan från att kunna avfyra sitt vapen och rent krasst så kan en beväpnad människa skjuta hur bra som helst med en (eller flera) kula i benet. Är personen beväpnad med kniv eller något annat tillhygge som inte är ett skjutvapen av något slag, så skjuts däremot i första hand mot ben för att oskadliggöra.
 
Enligt lokala nyheterna hade han rymt från sitt boende. Oavsett så kan man tycka att det kunde varit bra att anmäla direkt, givet att det var mitt i natten. Finns ju mkt som kan hända mitt i centrala Sthlm för en ensam kille på en treårings nivå.
Absolut tycker att boendet har större ansvar för att anmäla direkt än föräldern. Det ska finnas rutiner för det.
 
Ingen ska behöva dö för en poliskula. Hade den svenska polisen haft elpistol/tazer så hade killen förmodligen varit vid liv. Men elpistolen ska ju utredas in absurdum trots att polis i flertalet andra länder redan använder den
 
Fruktansvärd händelse för alla inblandade!

Men jag förstår inte hur man är funtad om man köper ett leksaksvapen som har till syfte att se ut som ett riktigt vapen till ett barn överhuvudtaget oavsett barnets mentala status. Krig är inte lek. Krig är allvar. Krig är död, blod och lidande. Inget barn ska leka. Färgglada vattenpistoler är nåt annat.
Jag håller med dig. Barn behöver inga realistiska vapen - alls.
 
Det de hade framför sig var en man med ett förmodat automatvapen. Och jo, polisen får väl absolut agera på vad som kan vara nästa händelse? I den bästa av världar lyckas de avvärja ett brott innan det begåtts, hellre än att vänta på att någon blir skadad/dödad innan de ingriper.

Men det är en oerhört tragisk händelse, och jag tror att de tre poliserna som sköt mår väldigt, väldigt dåligt just nu.

Med ”nästa händelse” menade jag naturligtvis inte att nästa händelse är när den här personen börjar skjuta. Jag bemötte det som sas om ”nästa gång kan det vara nån med vapnet si-och-så”
 
Ponera att den skjutne hade varit den kriminelle ex-mannen som med ett riktigt vapen var ute för att döda sitt ex och som på anmodan inte släppt sitt vapen och agerat på ett hotfullt sätt mot poliserna (inte släppa vapnet, närmat sig etc), hade polisen gjort fel då också som sköt?

Det är ju jävligt lätt att i efterhand, med facit på hand sitta bakom sitt tangentbord och tycka ditten och datten.
 
Han var väl hos sin pappa? Såvitt jag sett hade han åkt färdtjänst från sin mamma till sin pappa under kvällen, för att sova hos pappan. Där stack han sedan medan pappan sov - om jag fattat rätt.

Om det var varningsskott eller inte, har det framgått? Jag såg ett vittne som hört 1+6 skott. Men om polisen har sagt att det första var varningsskott har jag inte sett.

Ok, isf florerar olika nyheter kring vart han befann sig när han rymde. Svårt att förlita sig på medias rapportering.
Enligt vittnena kom det första skottet en stund innan, och har tolkats som ett varningsskott då det tillhör rutinen. Då Eric inte följde polisens uppmaning om att släppa vapnet samt lägga sig ner så avfyrades därefter verkanseld.
Mkt tragiskt då Erik troligen inte förstod situationen :(

Svårt också att polisen inte kan förklara händelseförloppet då det troligen är sekretess kring detta. Då blir media liksom ”sanningen”.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 006
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 969
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp