Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Sen blev du den som hade rätt att avgöra vilken fil folk hör hemma i? Och du, det är ett svenskt forum, inte ett tyskt så vi diskuterar primärt svenska förhållande och här gäller det max 1300 km i timmen.

Bara för att risken för att det är människor är försumbar så kan man inte utesluta alla andra faror såsom vilt eller andra fordon som bromsar hastigt eller väjer. Det finns ett skäl till 3 sekunders regeln vet du.
Antagligen samtidigt som någon gav dig rätten att diktera vad jag får skriva eller ej. Funkar fö ganska dåligt.
När jag tog körkort hade jag def blivit kuggad på uppkörningen om jag låg i vänsterfilen med tom högerfil. Om dessa regler ändrats så förstår jag varför det ser ut som det gör i mitt närområde, som fö är exceptionellt uselt att köra i jämfört med många andra ställen. Vänster- och mittfilsförare så att man blir galen.
 
@SaraMara Men vad är det du inte förstår? Minskat avstånd = större risker i trafiken. Helt sjukt att du sitter och försvarar ditt riskbeteende.
Ja, men den logiken går ju att dra in absurdum. Typ: ”fattar du inte att det farligast man kan göra i trafiken är att vistas i den”. Det blir liksom som frågan om hur långt ett snöre är.
 
Oj vad du tar i. Jag närmar mig sällan ens tresekundersavstånd vid normal körning i icke kö-situation. Tror bilen släpper av vid fyra typ och så låter jag själv bilen knappa in mot tre, alt två om förutsättningarna tillåter. Men berätta gärna mer! En älg i mitten av en motorväg ser man. Då är långsamma reaktioner i högerfilen farligare skulle jag tro.
Så du försöker inte ens följa trafikförordningen, nej man kan inte hålla 3-sekunders regeln alltid, men du vill inte ens kännas vid den.

Och nej du ser inte alltid älgen som 3 bilar framför dig tvärnitar för. Ditt beteende är typiskt för seriekrockar.

Jag var med om en olycka där mötande bil av någon anledning kom över på tvären i vår vägbana. Det var på E18 strax utanför Örebro. Ja vi hann stanna i tid, vi var 3:e bil, första bilen kraschade rakt in, andra han nästan stanna. Jag ringde efter ambulans. Det var 2 eller 3 döda om jag minns rätt.

Hade du legat i häcken på bilen jag åkte (körde inte själv), är det inte säkert att varken du eller jag suttit här. Vi hade inte långt avstånd till bilarna som krockat.
 
Senast ändrad:
Så du försöker inte ens följa trafikförordningen, nej man kan inte hålla 3-sekunders regeln alltid, men du vill inte ens kännas vid den.

Och nej du ser inte alltid älgen som 3 bilar framför dig tvärnitar för. Ditt beteende är typiskt för seriekrockar.

Jag var med om en olycka där mötande bil av någon anledning kom över på tvären i vår vägbana. Det var på E18 strax utanför Örebro. Ja vi hann stanna i tid, vi var 3:e bil, första bilen kraschade rakt in, andra han nästan stanna. Jag ringde efter ambulans. Det var 2 eller 3 öda om jag minns rätt.

Hade du legat i häcken på bilen jag åkte (körde inte själv), är det inte säkert att varken du eller jag suttit här. Vi hade inte långt avstånd till bilarna som krockat.
Men alltså. Läs om. Läs rätt.
 
Antagligen samtidigt som någon gav dig rätten att diktera vad jag får skriva eller ej. Funkar fö ganska dåligt.
När jag tog körkort hade jag def blivit kuggad på uppkörningen om jag låg i vänsterfilen med tom högerfil. Om dessa regler ändrats så förstår jag varför det ser ut som det gör i mitt närområde, som fö är exceptionellt uselt att köra i jämfört med många andra ställen. Vänster- och mittfilsförare så att man blir galen.

Varför skulle man ligga i vänsterfilen om högerfilen är tom?! Jag hoppas att du egentligen tar åt dig av det folk skriver om riskerna kring ditt beteende, trots att du sitter och försvarar det själv. Hade du visat upp den "metoden" på en uppkörning idag hade du rykt fort som fan.

Mvh tog körkort för 4 år sedan.
 
Nej, verkligen inte. Men att anse det värre att signalera till en sådan att de bör flytta på sig håller jag inte med om.
Farligast i trafiken är de som inte håller rytmen, oavsett om det är för att de kör för fort eller oberäkneligt långsamt. Dessutom skapar det onödiga köer och ökar utsläppen. För oss som kör mycket och oftast på farthållare blir det väldigt uppenbart när bilen får hålla på och släppa av, gasa upp osv. Dessutom blir körningen mer krävande och tröttande.
De som kör långsammare än dig kanske även de kör med farthållare. Vi kan för övrigt spara mycket på miljön genom att alla håller fartbegränsningarna.
 
Varför skulle man ligga i vänsterfilen om högerfilen är tom?! Jag hoppas att du egentligen tar åt dig av det folk skriver om riskerna kring ditt beteende, trots att du sitter och försvarar det själv. Hade du visat upp den "metoden" på en uppkörning idag hade du rykt fort som fan.

Mvh tog körkort för 4 år sedan.
Fast det är ju supervanligt i Sverige. Folk ligger i mitt- och vänsterfil istf att ligga i högerfilen för den kanske försvinner eller nåt. Om 4 mil. :banghead:
 
Fast det är ju supervanligt i Sverige. Folk ligger i mitt- och vänsterfil istf att ligga i högerfilen för den kanske försvinner eller nåt. Om 4 mil. :banghead:

Men vad spelar det ens för roll? Det hör ju knappast till vanligheterna med en mittenfil ens. Om högerfilen är tom är det väl bara att byta fil om man har så jävla bråttom.
 
Men vad spelar det ens för roll? Det hör ju knappast till vanligheterna med en mittenfil ens. Om högerfilen är tom är det väl bara att byta fil om man har så jävla bråttom.
Nja, jag kör helst inte om på högersidan. :crazy:

Jag säger inte att man ska köra upp i häcken på folk för att de ska flytta sig (det har jag inte läst att NÅGON vill) men två fel gör inte ett rätt och det är väldigt vanligt att folk ligger kvar i mitten- eller vänsterfilen av slentrian.
 
Men skärp till tonen.

/mod
Kolla vad jag svarade på, jag skriver ett svar med relevant argumentering som definitivt är svar på inlägget jag citerar och får läs om/läs rätt som svar och du anmärker på mitt inlägg? Kanske du ska kolla varför jag svarar som jag gör.
 
Det är lite tröttsamt bara att det förutsätts att man ligger ”i häcken” på bilen framför, framför allt för mig som kör på programmerat avstånd minst 90% av motorvägstiden (vilket dock inte nämnts, för att vara tydlig). Och att man är en livsfarlig idiot i trafiken. :D Men, å andra sidan innebar ju det att diskussionen tog en jäkla fart och det var ju trevligt som tidsfördriv i kvällssolen i väntan på middag.
Med tanke på hur du uttryckt dig tycker jag inte det är konstigt eller tröttsamt alls faktiskt.
Jag vågar nog tro att du inte sitter med 10cm avstånd till bilen framför, men jag tycker du ska tänka lite på vem som ''ska'' göra vad i trafiken, du kan BARA ansvara för dina egna handlingar.

Och jag tycker det som stör mest i bilkörandet är när det kommer någon och kör upp bakom mig, tappar så mycket fokus på resten.
 
Det blir lite märkligt när du utifrån egna fördomar lägger till saker i mina inlägg. Jag har aldrig ens antytt att jag kör upp i häcken på någon, att jag försöker preja folk av vägen på landsväg eller lokalkörbanor eller något annat än att på motorväg sänka avståndet för att visa att jag vill förbi. Att förutsättningarna ska vara usla, att det ska vara människor i körbanan osv är påhitt som andra lagt in i tolkningen av mina inlägg. Kanske blir diskussionen mer agiterad och därmed roligare så, och då får jag väl bjuda på det.

Men gud. I det meningsutbyte där jag bröt in diskuterades inte förutsättningar överhuvudtaget. Jag svarade på det du skrev, vilket var "Om man helt plötsligt drabbas av sådana behov så bör man inte köra bil på annat än radiobilar på tivoli." Dvs behovet av att tvärnita, vilket kan uppstå när eller var som helst i trafiken. Motorväg eller ej etc har jag inte sagt ett skvatt om, jag förstår därför inte alls varför du skriver ovanstående.

Återigen: Du skrev att du körde upp nära för att få folk att flytta på sig. Det kan man knappast göra på säkert avstånd.
 
Haha men du, hade du minskat avståndet på motorväg för att andra trafikanter skulle flytta sig för dig hade du helt garanterat blivit kuggad då också.
Inte lika säkert som om jag legat och häckat 30 km under hastighetsgränsen i vänsterfil. Det sätter jag en arm på.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 188
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
713
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 143
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp