Utbruten: Hur kör ni egentligen?

SaraMara

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Kan förstå tanken men håller inte med alls... Jag kör iaf inte mindre försiktigt för att det är skylt på bilen om att det finns barn eller hund med i bilen.
Däremot större avstånd till typ släp (alla typer), lastbil ect men det kanske är en tankevurpa från min sida?
Jag tror inte att det spelar jättestor roll heller men på mig kan det nog funka. Lite som att jag håller större avstånd till en hästtransport än en husvagn. En bil med en hund i bagagen kör jag inte lika ofta upp nära för att visa att de ”ska” flytta sig som en utan osv tror jag spontant, har dock inte forskat i saken men tror att det har viss psykologisk effekt på mig i alla fall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tror inte att det spelar jättestor roll heller men på mig kan det nog funka. Lite som att jag håller större avstånd till en hästtransport än en husvagn. En bil med en hund i bagagen kör jag inte lika ofta upp nära för att visa att de ”ska” flytta sig som en utan osv tror jag spontant, har dock inte forskat i saken men tror att det har viss psykologisk effekt på mig i alla fall.
Jag visar aldrig någonsin någon att de "ska" flytta på sig.
 
Jag visar aldrig någonsin någon att de "ska" flytta på sig.
Inte jag heller men det händer ofta. Relaterat, jag körde om en gubbe med släp och han hade visst glömt att släp bara får gå i 80 för han gasade upp till 110 och skulle inte släppa om. Så när det blev enfiligt la jag mig i 80 för att hjälpa honom på traven. Han var jättearg haha. Var bara vi två ute på vägen sent på kvällen så ingen behöver oroa sig för att någon annan än sur-Leif blev påverkad.
 
Jag tror inte att det spelar jättestor roll heller men på mig kan det nog funka. Lite som att jag håller större avstånd till en hästtransport än en husvagn. En bil med en hund i bagagen kör jag inte lika ofta upp nära för att visa att de ”ska” flytta sig som en utan osv tror jag spontant, har dock inte forskat i saken men tror att det har viss psykologisk effekt på mig i alla fall.
Farligt beteende, det går att "visa" att någon ska flytta på sig genom att blinka om det nu är så viktigt. Annars så är tålamod någonting du borde samla på dig innan du sätter dig bakom ratten.
 
Jag tror inte att det spelar jättestor roll heller men på mig kan det nog funka. Lite som att jag håller större avstånd till en hästtransport än en husvagn. En bil med en hund i bagagen kör jag inte lika ofta upp nära för att visa att de ”ska” flytta sig som en utan osv tror jag spontant, har dock inte forskat i saken men tror att det har viss psykologisk effekt på mig i alla fall.
Så du är en av de "idioterna" som kör upp i häcken på folk för att visa att du har mer rätt till vägen och dessutom utsätter folk för fara. Tänk om man behöver tvärnita?
 
Farligt beteende, det går att "visa" att någon ska flytta på sig genom att blinka om det nu är så viktigt. Annars så är tålamod någonting du borde samla på dig innan du sätter dig bakom ratten.
Man måste ju rimligen närmre för att vederbörande ska notera blinkningen än det avstånd jag typiskt sett håller. Man har inget i omkörningsfil på 120 väg att göra i 90 med tomt högerfält. Det om ngt är farlig körning. Man blir snabbt upphunnen. Lite som dårarna som kör om i 100 i yttersta filen på Autobahn...
 
Man måste ju rimligen närmre för att vederbörande ska notera blinkningen än det avstånd jag typiskt sett håller. Man har inget i omkörningsfil på 120 väg att göra i 90 med tomt högerfält. Det om ngt är farlig körning. Man blir snabbt upphunnen. Lite som dårarna som kör om i 100 i yttersta filen på Autobahn...
Det är inte lagligt att köra i 90 i omkörningsfilen på motorvägar och det är väldigt väldigt sällan folk gör det utan anledning tycker jag. Och jag kan lova dig att man noterar om bakomvarande bil blinkar till även på behörigt avstånd.

Väldigt konstigt resonerat för övrigt att tycka att det är farligt att köra i 90 i omkörningsfilen och då vilja göra situationen ännu farligare genom att köra upp tätt bakom. Vem vet vad det är för person som sitter och kör så.
 
Det är inte lagligt att köra i 90 i omkörningsfilen på motorvägar och det är väldigt väldigt sällan folk gör det utan anledning tycker jag. Och jag kan lova dig att man noterar om bakomvarande bil blinkar till även på behörigt avstånd.

Väldigt konstigt resonerat för övrigt att tycka att det är farligt att köra i 90 i omkörningsfilen och då vilja göra situationen ännu farligare genom att köra upp tätt bakom. Vem vet vad det är för person som sitter och kör så.
Säkert en galning. Händer ofta här, folk vill inte ligga i filer som är påfart tror jag, så de tuffar på i vänsterfilen. Sjukt irriterande, blir jobbig, farlig och dyr samt miljöovänlig körning med all denna gas och broms. Och till sist tappar alltid ngn humöret och plöjer på insidan för att komma förbi köerna som bildas, och då blir det riktigt farligt.
 
Om man helt plötsligt behöver tvärnita så ska man inte köra i trafik? Förstår ingenting.

Att köra upp alldeles för nära i syfte att få framfövarande att flytta på sig är nog inte ens tillåtet, än mindre säker körning. Idiotiskt.
Behöver man helt plötsligt tvärnita på torr motorväg i ytterfil trots frånvaro av hinder på vägen, eller för att skona en fågel eller annat smått så ska man inte köra i trafik nej. Det är helt livsfarligt.
 
Om man helt plötsligt behöver tvärnita så ska man inte köra i trafik? Förstår ingenting.

Att köra upp alldeles för nära i syfte att få framfövarande att flytta på sig är nog inte ens tillåtet, än mindre säker körning. Idiotiskt.
Fö är det ni som tolkar det som att jag kör ”upp i häcken” osv utifrån att jag sagt att jag minskar avstånden. Säger intressanta saker om vilket avstånd ni håller som standard.
 
Om man helt plötsligt drabbas av sådana behov så bör man inte köra bil på annat än radiobilar på tivoli.

Men va? Man kan väl behöva tvärnita för att inte köra på en älg, ett barn, en annan person etc etc etc. Föraren kan drabbas av akut sjukdom (vet fall då det hänt som lett till seriekrock eftersom folk inte höll avstånd) eller bara inte vara riktigt klok i huvudet.

Att köra upp bakom andra för att få dem att "flytta på sig" är helt livsfarligt beteende faktiskt och jag kan inte komma på en enda anledning till varför man skulle göra det.
 
Behöver man helt plötsligt tvärnita på torr motorväg i ytterfil trots frånvaro av hinder på vägen, eller för att skona en fågel eller annat smått så ska man inte köra i trafik nej. Det är helt livsfarligt.

Jag svarade på det citerade, det innehöll inga sådana specifikationer du nämner ovan.
 
Men va? Man kan väl behöva tvärnita för att inte köra på en älg, ett barn, en annan person etc etc etc. Föraren kan drabbas av akut sjukdom (vet fall då det hänt som lett till seriekrock eftersom folk inte höll avstånd) eller bara inte vara riktigt klok i huvudet.

Att köra upp bakom andra för att få dem att "flytta på sig" är helt livsfarligt beteende faktiskt och jag kan inte komma på en enda anledning till varför man skulle göra det.
För att få dem att flytta sig till filen de hör hemma i? Typ. Ganska logiskt.
Risken för lösspringande barn på motorväg är ganska försumbar. Liksom annat löst folk. Sedan är det ju inte så att man ligger bakom timme och timme in, utan väntar in rätt läge, minskar avståndet, blinkar vänster, släpper av på gasen, väntar in att personen (som påfallande ofta innan mobilförbudet satt och rattsurfade helt oblivious om omvärlden), kör om, går upp i marschfart igen och kör ut i högerfilen. Hur enkelt och odramatiskt som helst. Oftast. Om man inte är i Tyskland och får en Audi i 280 km i h i häcken under tiden som man väntar på reaktion, det är ganska svettigt när man ser dem dyka upp i backspegeln.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 996
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 946
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp