Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Jag svarade på det citerade, det innehöll inga sådana specifikationer du nämner ovan.
Det blir lite märkligt när du utifrån egna fördomar lägger till saker i mina inlägg. Jag har aldrig ens antytt att jag kör upp i häcken på någon, att jag försöker preja folk av vägen på landsväg eller lokalkörbanor eller något annat än att på motorväg sänka avståndet för att visa att jag vill förbi. Att förutsättningarna ska vara usla, att det ska vara människor i körbanan osv är påhitt som andra lagt in i tolkningen av mina inlägg. Kanske blir diskussionen mer agiterad och därmed roligare så, och då får jag väl bjuda på det.
 
Ja en sån person vill man ju gärna köra nära! :p

Alltså oavsett hur du vrider på det är det ändå farligt att inte hålla avståndet, speciellt i höga hastigheter. Det leder oftare än du kan ana till krockar som kan bli riktigt otäcka.
Nej, verkligen inte. Men att anse det värre att signalera till en sådan att de bör flytta på sig håller jag inte med om.
Farligast i trafiken är de som inte håller rytmen, oavsett om det är för att de kör för fort eller oberäkneligt långsamt. Dessutom skapar det onödiga köer och ökar utsläppen. För oss som kör mycket och oftast på farthållare blir det väldigt uppenbart när bilen får hålla på och släppa av, gasa upp osv. Dessutom blir körningen mer krävande och tröttande.
 
Om man helt plötsligt drabbas av sådana behov så bör man inte köra bil på annat än radiobilar på tivoli.
Jag tänkte på om en älg kommer i vägen eller någon framför tvärnitar eller liknade, menar du att du inte känner till 3 sekunders regeln och att det kan uppkomma situationer man behöver bromsa, jag hade inte en tanka på att du skulle tolka det som att någon skulle få för sig att bromsa på (motor)vägen som ersättning för tivoli. Som man känner sig själv känner man andra. Brukar du tvärnita bara för att du känner för det också?
 
@SaraMara Fattar inte spydigheten faktiskt. Att sitta och köra upp nära för att signalera att folk ska flytta på sig är ett jävla puckat körsätt. Sen får du bli hur förolämpad du vill över att folk reagerar.
Jag är inte ett dugg förolämpad. Jag vet hur jag kör, men det är rätt intressant att ”minska avståndet” är synonymt med ”upp i häcken”. Hur kör ni?
 
Farligast i trafiken är de som inte håller rytmen, oavsett om det är för att de kör för fort eller oberäkneligt långsamt. Dessutom skapar det onödiga köer och ökar utsläppen. För oss som kör mycket och oftast på farthållare blir det väldigt uppenbart när bilen får hålla på och släppa av, gasa upp osv. Dessutom blir körningen mer krävande och tröttande.

Nä du. Farligast är de som kör om som idioter, som inte håller avstånden, som kör för snabbt och som kör onyktra. Inte är det förare som kör under hastighetsbegränsningen som orsakar olyckor på våra vägar. Snarare idiotisk och ansvarslös körning.
 
Man måste ju rimligen närmre för att vederbörande ska notera blinkningen än det avstånd jag typiskt sett håller. Man har inget i omkörningsfil på 120 väg att göra i 90 med tomt högerfält. Det om ngt är farlig körning. Man blir snabbt upphunnen. Lite som dårarna som kör om i 100 i yttersta filen på Autobahn...
Även de som kör i 90 kan behöva utnyttja omkörningsfilen (och ofta finns det inte mer än 2 filer) för att köra om de som håller ännu lägre hastighet.
 
Jag tänkte på om en älg kommer i vägen eller någon framför tvärnitar eller liknade, menar du att du inte känner till 3 sekunders regeln och att det kan uppkomma situationer man behöver bromsa, jag hade inte en tanka på att du skulle tolka det som att någon skulle få för sig att bromsa på (motor)vägen som ersättning för tivoli. Som man känner sig själv känner man andra. Brukar du tvärnita bara för att du känner för det också?
Oj vad du tar i. Jag närmar mig sällan ens tresekundersavstånd vid normal körning i icke kö-situation. Tror bilen släpper av vid fyra typ och så låter jag själv bilen knappa in mot tre, alt två om förutsättningarna tillåter. Men berätta gärna mer! En älg i mitten av en motorväg ser man. Då är långsamma reaktioner i högerfilen farligare skulle jag tro.
 
Jag vet hur jag kör, men det är rätt intressant att ”minska avståndet” är synonymt med ”upp i häcken”.
Du skrev inte minska avstånden, du skrev "nära". Men med tanke på ditt inlägg om de största trafikfarorna (spoiler: det är inte alls de som "inte följer rytmen") så förstår jag att vi har helt olika syn på hur man ska köra för att köra säkert.
Jättebra. Håller stenhårt på avstånden och kör lagligt och bra.
 
O
Nä du. Farligast är de som kör om som idioter, som inte håller avstånden, som kör för snabbt och som kör onyktra. Inte är det förare som kör under hastighetsbegränsningen som orsakar olyckor på våra vägar. Snarare idiotisk och ansvarslös körning.
Och på vilket sätt räknas inte dessa in i att störa rytmen? Förutom då de som kör onyktra, men det är väl ändå en helt annan diskussion, eller är jag per automatik rattfyllerit också?
 
Även de som kör i 90 kan behöva utnyttja omkörningsfilen (och ofta finns det inte mer än 2 filer) för att köra om de som håller ännu lägre hastighet.
Ja, som tämligen flitig släpkörare med 80-begr är jag väl medveten om det. Därför skrev jag just tom högerfil. ;)
 
Behöver man helt plötsligt tvärnita på torr motorväg i ytterfil trots frånvaro av hinder på vägen, eller för att skona en fågel eller annat smått så ska man inte köra i trafik nej. Det är helt livsfarligt.

Nu var förutsättningen behov av att tvärnita helt utan förutsättningar. Och bromsar gör man om något finns i vägen. Du kan väl rimligen inte garantera att inte en älg kommer upp på vägen eller en annan bil kommer ivägen/tvärnitar bara för att du kör nära för att du ogillar folk som kör långsammare än dig.
 
Och på vilket sätt räknas inte dessa in i att störa rytmen? Förutom då de som kör onyktra, men det är väl ändå en helt annan diskussion, eller är jag per automatik rattfyllerit också?

Det är INTE folk som kör långsamt som är farliga utan de som inte håller avstånden och kör för snabbt. "Åh då tvingas ju så många göra farliga omkörningar", NEJ, ingen tvingas göra farliga omkörningar!! Det är alltid de som kör om eller de som inte håller avståndet till sina medtrafikanter som gör fel och som inte kör säkert.

Det är skitfånigt att du ens antyder att jag skrivit att du kör onykter. Jag radade upp de som ÄR farliga i trafiken. De som håller låg hastighet är INTE per automatik farliga och är INTE farliga på grund av sin låga hastighet. Att de triggar körbeteenden hos dig (vad det verkar) och andra som då kör aggressivt med minskat avstånd och farliga omkörningar är INTE deras fel.

Jag har precis gått en körutbildning i flera steg där fokus legat på insikt om egna samt andras riskbeteenden och trafiksäker körning. Därutöver är jag verksam yrkeschaufför och kör utryckningar nästan dagligen. Så att jag säger åt dig att ditt beteende är farligt är inget jag hittar på - minskade avstånd och ökad fart ger ökad dödlighet på våra vägar. Så enkelt är det, sen får du säga vad du vill om det.
 
Du skrev inte att du enbart körde upp i häcken på folk där det finns en tom högerfil när detta spår började. Det känns som en efterhandskonstruktion när du fick mothugg och folk påtalade ditt livsfarliga beteende.
Oj. Charmig ton du har. Jag har inget som helst behov av efterhandskonstruktioner tack så mycket.
 
För att få dem att flytta sig till filen de hör hemma i? Typ. Ganska logiskt.
Risken för lösspringande barn på motorväg är ganska försumbar. Liksom annat löst folk. Sedan är det ju inte så att man ligger bakom timme och timme in, utan väntar in rätt läge, minskar avståndet, blinkar vänster, släpper av på gasen, väntar in att personen (som påfallande ofta innan mobilförbudet satt och rattsurfade helt oblivious om omvärlden), kör om, går upp i marschfart igen och kör ut i högerfilen. Hur enkelt och odramatiskt som helst. Oftast. Om man inte är i Tyskland och får en Audi i 280 km i h i häcken under tiden som man väntar på reaktion, det är ganska svettigt när man ser dem dyka upp i backspegeln.
Sen blev du den som hade rätt att avgöra vilken fil folk hör hemma i? Och du, det är ett svenskt forum, inte ett tyskt så vi diskuterar primärt svenska förhållande och här gäller det max 1300 km i timmen.

Bara för att risken för att det är människor är försumbar så kan man inte utesluta alla andra faror såsom vilt eller andra fordon som bromsar hastigt eller väjer. Det finns ett skäl till 3 sekunders regeln vet du.
 
Det är INTE folk som kör långsamt som är farliga utan de som inte håller avstånden och kör för snabbt. "Åh då tvingas ju så många göra farliga omkörningar", NEJ, ingen tvingas göra farliga omkörningar!! Det är alltid de som kör om eller de som inte håller avståndet till sina medtrafikanter som gör fel och som inte kör säkert.

Det är skitfånigt att du ens antyder att jag skrivit att du kör onykter. Jag radade upp de som ÄR farliga i trafiken. De som håller låg hastighet är INTE per automatik farliga och är INTE farliga på grund av sin låga hastighet. Att de triggar körbeteenden hos dig (vad det verkar) och andra som då kör aggressivt med minskat avstånd och farliga omkörningar är INTE deras fel.

Jag har precis gått en körutbildning i flera steg där fokus legat på insikt om egna samt andras riskbeteenden och trafiksäker körning. Därutöver är jag verksam yrkeschaufför och kör utryckningar nästan dagligen. Så att jag säger åt dig att ditt beteende är farligt är inget jag hittar på - minskade avstånd och ökad fart ger ökad dödlighet på våra vägar. Så enkelt är det, sen får du säga vad du vill om det.
Ökad fart har jag inte ens diskuterat.
Det är bara här som köra nära eller minska avståndet är synonymt med att köra för fort.

Det är lite tröttsamt bara att det förutsätts att man ligger ”i häcken” på bilen framför, framför allt för mig som kör på programmerat avstånd minst 90% av motorvägstiden (vilket dock inte nämnts, för att vara tydlig). Och att man är en livsfarlig idiot i trafiken. :D Men, å andra sidan innebar ju det att diskussionen tog en jäkla fart och det var ju trevligt som tidsfördriv i kvällssolen i väntan på middag.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 194
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
713
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 163
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp