Utbruten: Sitsen, inverkan och bedömning

Jag köper helt enkelt inte att hästen inte blir påverkad av en ryttare som inte sitter i balans eller håller på att studsa ur sadeln. Och även OM det var en så tålig och opåverkbar häst i det avseendet så tycker jag det är jättekonstigt att det inte ska påverka så mycket? Varför ingår det inte lika mycket i "vad domaren ser" som i att vikten är rund, rätt storlek o på rätt ställe tex?

Men ingen har sagt att hästen inte blir påverkad...frågan är graden av hur! Titta på Boosty tex, och titta på hans häst. Det ser ju för jävligt ut men tittar du på enbart hästen så stör han den ytterst lite.
 
Men ingen har sagt att hästen inte blir påverkad...frågan är graden av hur! Titta på Boosty tex, och titta på hans häst. Det ser ju för jävligt ut men tittar du på enbart hästen så stör han den ytterst lite.

Tänkte också på honom. Det ser förjävligt ut. Men det funkar ju. Dvs han kan inte störa så jäkla mkt. Då skulle hästarna visa mer.

Sen finns det ju hoppryttare som sitter väldigt följsamt och i god balans utan att se dressyrtjusiga ut om man skulle sätta dem i dressyrjobb sas. Men som stör mindre än vissa dressyrryttare som sitter estetiskt snyggt men inte funktionellt.
 
Tänkte också på honom. Det ser förjävligt ut. Men det funkar ju. Dvs han kan inte störa så jäkla mkt. Då skulle hästarna visa mer.

Sen finns det ju hoppryttare som sitter väldigt följsamt och i god balans utan att se dressyrtjusiga ut om man skulle sätta dem i dressyrjobb sas. Men som stör mindre än vissa dressyrryttare som sitter estetiskt snyggt men inte funktionellt.

Nä och i de klasserna finns ytterst få marginaler för att störa hästarna , dessutom tar han fram häst efter häst till Grand Prix
 
Nä och i de klasserna finns ytterst få marginaler för att störa hästarna , dessutom tar han fram häst efter häst till Grand Prix
Jo, precis. Det var det jag menade. Han hade inte kunnat rida runt de klasserna ens om han störde. Och inte heller göra så bra ifrån sig med häst efter häst år efter år.

Estetisk bör gå efter funktion tycker jag då det kommer till sits.
Sen brukar iofs en funktionellt bra dressyrsits vara estetiskt bra med.
Men många fastnar ju i mallen av hur det ska se ut och loosar funktion(både följsamhet/genomsläpplighet och inverkan).
 
Men ingen har sagt att hästen inte blir påverkad...frågan är graden av hur! Titta på Boosty tex, och titta på hans häst. Det ser ju för jävligt ut men tittar du på enbart hästen så stör han den ytterst lite.

Du skrev ju det själv i inlägget jag svarade på? Jag har aldrig pratat om en estetiskt snygg sits utan om ryttare som typ studsar ur sadeln vilket var exemplet som föranledde mitt första inlägg i detta och om ryttare som inte sitter i balans.
 
Jo, precis. Det var det jag menade. Han hade inte kunnat rida runt de klasserna ens om han störde. Och inte heller göra så bra ifrån sig med häst efter häst år efter år.

Estetisk bör gå efter funktion tycker jag då det kommer till sits.
Sen brukar iofs en funktionellt bra dressyrsits vara estetiskt bra med.
Men många fastnar ju i mallen av hur det ska se ut och loosar funktion(både följsamhet/genomsläpplighet och inverkan).

Jag har enbart pratat om funktion men där räknar jag in att ryttaren är i balans o harmoni med hästen.

Vet inte hur det estetiska ens kom in här?
 
Jag tycker verkligen det känns jättekonstigt men då förstår jag absolut bättre hur bedömningarna går till om jag förstått er rätt. Jag har liksom alltid tagit förgivet att det som döms på banan är hur ryttaren faktiskt rider (inklusive effekten den får hos hästen den just då visar ett program med, dvs det jag tolkar er beskriva är det som döms) eftersom det känns som en grundförutsättning, det är väl det vi tränar och vill visa upp? Vi vill väl bli bra på att rida våra hästar så att vi kan visa dem bra genom ett program tack vare det, inte bli bra på att bara får dem att utföra ett program oavsett våra brister? Ursäkta min förvirring 🙈

I unghästklasser förstår jag att man typ enbart tittar på hästen och i dressyryttartest typ enbart på ryttaren.

Tänk igenom vad definitionen av "hur ryttaren faktiskt rider" är. För mig är det enkelt beskrivet-hur ryttaren får hästen att arbeta. Och om nu ryttaren har ett helt disco på ryggen men hästen ändå gör vad den ska och vad som förväntas av den så blir det godkända poäng. Det går tom att rida GP och få 9-10 på piaffen samtdigt som ryttaren ser ut att ha en Macarenatävling på ryggen (kolla Inessa Merkulova och Mister X i deras 80%-ritter). Men åter igen-tänk vad mycket bättre det hade blivit om ryttaren satt korrekt och ändå fick igenom samma ridning, det är då de riktigt fina poängen trillar in :up:. Jag tror att alla vill sitta lika stilla som Charlotte Dujardin och inverka lika bra som Isabell Werth, men alltså att rida är skitsvårt om nån nu missat det.
 
@the_connemara du har fått många bra utförliga svar på dina undringar ang vad som döms.
Sen om du kikar på bedömningspunkterna i programmen så ser du ju tydligt utifrån det vad som bedöms dvs hur det är tänkt att dömas ?

Du har ju helhetsintrycken som summering i de lätta programmen också där det finns stor möjlighet för domaren att uttrycka totalbilden/helheten .

I de högre programmen förutsätter ju svårighetsgraden att ryttaren ”rider bättre” rent allmänt så där har du ju enbart en punkt under allmänintryck, som just handlar om ryttaren och dennes korrekthet och förfining av hjälperna.
 
Senast ändrad:
Du skrev ju det själv i inlägget jag svarade på? Jag har aldrig pratat om en estetiskt snygg sits utan om ryttare som typ studsar ur sadeln vilket var exemplet som föranledde mitt första inlägg i detta och om ryttare som inte sitter i balans.

Nej alltså hjälperna kan ju gå igenom hyfsat bra ändå. Trots ryttare i obalans osv. Det är ju det du får titta på . Alltså jag pratar ju inte GP klasser nu utan vanliga klasser LA-Msv. Det finns gott om 6 o 7 or där på sitsen trots ryttare som skumpar runt. Såklart hästen hade gått bättre med en ryttare i balans men då hade hela skalan legat högre från första början.

Funkar allt bra i rörelserna med takt osv och du ligger på 6 o 7 kommer ju inte sitsen ligga på 5 för att ryttaren skumpar eftersom även effekten av hjälperna ska vägas in i det betyget. Däremot om du får många misstag kommer ju det betyget sänkas trots att du sitter som en gudinna fast pga misstagen gick ju inte hjälperna igenom. Då brukar det stå fin sits men ... osv och vad som nu hände

Skumpar du och hästen dessutom går som en kratta kan det ju hamna på 3 och 4
 
Vi vill väl bli bra på att rida våra hästar så att vi kan visa dem bra genom ett program tack vare det, inte bli bra på att bara får dem att utföra ett program oavsett våra brister?

Det är ganska svårt att uppvisningsrida som du gör på tävling. Du ska visa upp era förtjänster och dölja bristerna. Det är ganska stor skillnad på hur man rider på träning och hur man rider program på tävling!
 
Det är ganska svårt att uppvisningsrida som du gör på tävling. Du ska visa upp era förtjänster och dölja bristerna. Det är ganska stor skillnad på hur man rider på träning och hur man rider program på tävling!

Exakt!! Jag tror att väldigt många dressyrryttarkritiker hade behövt ut och tävla lite själva för att verkligen känna på hur svårt det är! Att kunna sitta avspänt och enkelt lotsa runt sin häst korrekt genom ett program och rida 30 bedömningspunkter jämnt är inte bara bara inte...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 715
Senast: Snurrfian
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 689
Hundhälsa Har en 8,5 årig Storpudeltik som jag går fram och tillbaka med i tankarna. Hon är min första hund och min absoluta favorit. Vi har gått...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: animalasia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 844
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp