Utbruten tråd: wffs - testa?

Nu blir jag väl lynchad men Springbank, Skovens och Firenze har alla en gemensam tråd. Läste en artikel om en dansk uppfödare vars ston testat positiva, även där samma linjer.

Ja man funderar ju. Stämmer det bör det snöa med tyska hingstar som är bärare. Å andra sidan finns det gott om D-hingstar som är rena så jag vet inte om det känns så relevant för mig personligen. Skulle dock gärna se resultaten på Fürstenball.
 
.. och Singular La Silla är bärare.

... och min dator är seg så jag är tvåa på bollen som vanligt.
 
Senast ändrad:
Finns detta beskrivet på andra raser? Har själv welsh cob som är betäckt med hingst som visat sig vara bärare.
 
Vi har pratat om det här hemma eftersom vi sysslar även med fullblod , men inte hört talas om det på dem

Ingen hade ju hört talas om det på halvbloden heller förrän någon månad sedan ;).

« Ehlers-Danlos-like syndromes » (EDLS) will be used in this paper to describe the syndromes in animals, in which the clinical findings are similar to human EDS, independent of their origin.

In several cases of EDLS in different species, mutations were detected in genes encoding for enzymes involved in production of collagen or other components of the dermal extracellular matrix [2,12,13,18-22].

In equines, EDLS are described in Draught horses [14], Warmblood horses [9,15,23,24], Arabians [25], Quarter Horses and Quarter lineage [16,26-37] as well as Thoroughbreds [11].

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4327794/

Nu får jag inte upp artikeln som hänvisas till för fullbloden, men det är en publikation från 84 i en veterinärtidning. Så jag vet inte om det är samma symptom som WFFS eller om det är mer liknande HERDA där hästarna inte nödvändigtvis behöver ha problem som föl/unghästar utan man i vissa fall inte märker det förrän de ska börja ha utrustning på sig.
 
Jo, samma mutation finns även bland fullbloden. Här är statistik från amerikanskt lab:

34015550_390261878155041_6762527909946064896_n.png


(UC Davis, publicerat 2/6)
 
Tack skönt och få d på prent.Sen var det var liiite fler testade fullblod.Förhoppningsvis är de linjerna inte använda så mkt 😝😝
 
Hela 20% bärare på Hannoveraner....... undrar om deras förbund ska göra något.
Kan tänka mig att alla tyska förbund blir tvingade att testa unghingstarna som ska till Körung. Annars kan det bli svårt att sälja dom till utländska köpare på auktionerna.....
Tack och lov bara 2% hos Trakehner.
Det är alldeles för få individer testade för att man ska kunna dra slutsatsen att procentsatsen gäller för hela rasen. Det enda man kan säga är att att det var 20 resp 2% av de testade individerna som var bärare. Och vi vet ju heller inte bakgrunden till varför just dessa individer testades, men de är ju troligtvis inte slumpvis utvalda.
 
Hela 20% bärare på Hannoveraner....... undrar om deras förbund ska göra något.
Kan tänka mig att alla tyska förbund blir tvingade att testa unghingstarna som ska till Körung. Annars kan det bli svårt att sälja dom till utländska köpare på auktionerna.....
Tack och lov bara 2% hos Trakehner.
Jag har ju en Hannoveranare hemma, känns så där.... Tänkte ändå testa men nu blir det än mer angeläget :down:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 626
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 001
Senast: Lii
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 850
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp