Bukefalos 28 år!

Utbruten - Vem äger gemensamt boende?

Om ni skaffar barn tillsammans blir det ju lite märkligt att enbart du äger familjens bostad? Det handlar ju om makt, du har möjligheten att skicka din sambo på porten när som helst, då står hen utan bostad. Alternativt ska din partner behålla sin bostad under hela er relation, vilket kan bli lite bökigt om ni ändå tänkt bo tillsammans. Du som ägare av bostaden kommer ju alltid ha en tryggare tillvaro, vad som än händer har du en bostad. Det skapar obalans maktförhållandet.

Det förutsätter ju att det är en väldigt osympatisk person också, särskilt när det är barn inblandade. Men visst antar jag att den makten finns. Men har partnern egna ekonomiska muskler som denne byggt upp ser jag inte problemet? Möjligt att det är ett problem med bostad om man bor i sthlm dock...
 
Jo om båda är ense, men det vet man ju inte innan hur parterna kommer att agera.
Nej det är ju väldigt svårt att veta på förhand hur en ev separation kommer bli. Jag tror ju att min sambo kommer vara lika bra som han är i vanliga fall, men det är ju knappast något jag kan räkna med (även om det i @kryddelydd systers fall verkar ha varit en vettig separation där båda har kunnat få en vettig lösning :) )
 
I mitt fall betyder det att min sambo som har svårt att skaffa en bostad pga betalninganmärkningar och som har dålig ekonomi är den som äger bostaden. Då har han en trygghet i att han sin bostad säkrad. Medans jag som har resurser och möjligheter att skaffa en annan bostad inte behöver äga eller stå på något kontrakt. Det handlar om att man anpassar sig efter den som har det största behovet, den lägsta inkomsten etc. Vilket varierar i varje relation.

Men om jag äger en bostad då. Men min fiktiva sambo har inte råd att överta bostaden vid en separation. Hur ska hon kunna äga bostaden då ?
 
Det förutsätter ju att det är en väldigt osympatisk person också, särskilt när det är barn inblandade. Men visst antar jag att den makten finns. Men har partnern egna ekonomiska muskler som denne byggt upp ser jag inte problemet? Möjligt att det är ett problem med bostad om man bor i sthlm dock...
Det är relativ bostadskris i hela landet och det är ju inte säkert att ett bostadsbyte går så fort bara för att man har pengar, om man nu har pengar. Du själv verkar ju tycka det är en trygghet att äga boendet varför skulle inte din framtida partner känna detsamma?

PS folk tenderar att bli sjukt osympatiska vid separationer möjligen även en tid innan...
 
Men om jag äger en bostad då. Men min fiktiva sambo har inte råd att överta bostaden vid en separation. Hur ska hon kunna äga bostaden då ?
Då säljs den eller så får du köpa ut hen. Ni kommer båda stå i samma läge då och ha samma rätt tillbostaden fram tills dess att ni båda löst bostadsfrågan.
 
Det är relativ bostadskris i hela landet och det är ju inte säkert att ett bostadsbyte går så fort bara för att man har pengar, om man nu har pengar. Du själv verkar ju tycka det är en trygghet att äga boendet varför skulle inte din framtida partner känna detsamma?

PS folk tenderar att bli sjukt osympatiska vid separationer möjligen även en tid innan...

Det är ingen bostadskris i landet. Inte som jag har sett iaf ?

Finns väl vandrarhem eller hyra i andra hand kanske tills man hittar ett ?
 
Absolut, men det är troligtvis inte genomförbart på nån månad, då båda kanske har eget boende. Man kanske vill testa att bo med varandra en tid först ?
Jo men då flyttar en in hos den andra och jag ser inte vitsen att köpa in sig på ett provboende.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 674
Senast: Whoever
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 450
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 228
Senast: sorbifolia
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 009
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp