Bukefalos 28 år!

Utbytbara läkemedel

Sv: Utbytbara läkemedel

OM du läser det jag skrev ovan så ser du att Ebb är samma som Actavis. Enda skillnaden är att den kommit in i Sverige via en annan importväg, som gjort den billigare. Och den har då fått ett annat namn.

Jag har inte ifrågasatt det.

Min fråga till Matmissbruakren handlade om hur länge hon fått den utskriven eftersom jag inte fått informationen om Ebb på Apoteket.se förut, så jag tänkte att hon kanske fått den länge och att det istället är nytt med en sådan information på Apoteket.se.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Lamotriginen ska ju vänjas in under sex veckor lite i taget, men andra mediciner har jag kunnat få full dos på efter en veckas insättning. Så det är nog lite olika hur snabbt kroppen tar upp medicinen så dom börjar verka.

Jag ska ta en tablett 300mg Ergenyl varje kväll. Har inte fått någon annan dos att börja med, så jag hoppas att läkaren inte går för fort fram!
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Grejen är ju att det görs nya upphandlingar varje månad och läkemedelsdistributörerna kan förändra prissättningen på sina läkemedel. Det kan ju helt enkelt vara så att Actavis varit billigast ända fram till nu och att det är därför du inte träffat på den andra varianten.

Men det viktigaste är ju att du får en medicin som fungerar för dig och här får du ju samma som du brukar äta. Slutet gott, allting gott! :)
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Jag vet inte om 300 är mycket för Ergenyl eller inte.
Nu står jag på 300 mg på lamotrigin men hade 400 mg tidigare. Och min andra, zeldox, står jag på 20 mg på och det är lägsta dosen som finns. Så 300 mg Ergenyl är kanske lika starkt som 20 mg Zeldox så att säga.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Ja det var ju lite det jag också for efter när jag ställde frågan till matmissbrukaren :)

Förhoppningsvis funkar kombinationen jag ska ta av Lamotrigin och Ergenyl. Ergenylen höjer ju Lamotriginvärdet så det är bara för mgi att hålla tummarna att denna lösningen blir bättre än som det är nu. Det är skitjobbigt att ha anfall varje dag och bete sig underligt och förvirrat inför folk! :o
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Varför gick du ner till 300? Jag har 400 nu. Skyllde mitt jättedåliga minne på Lamotriginen, men läkaren sa att det nog inte bara är medicinen utan anfallen spelar stor roll för mitt dåliga minne, hjärnan orkar inte riktigt med när den blir avbruten mycket. Annars hade jag velat testa sänka Lamotrigindosen något, för att se om jag fick bättre minne.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Jag hade 300 från början men sen ville läkaren se om lamotriginen även kunde hjälpa mot min ångest så hon ökade till 400 och så körde jag på det några månader. Det hjälpte inte så jag gick tillbaka till 300. Märkte ingen större skillnad mellan dom doserna.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Har läkaren kryssat i "ej byte" så SKA det inte kosta något extra. Sedan är det något speciellt med epilepsimedicin tror jag, man har rätt att den inte byts ut ens mellan olika tillverkare. Kan kolla med min bästa kompis i morgon bitti, hon är apotekare.

Det stämmer absolut att det mot epilepsi inte får bytas ut hur som helst, och med tanke på omständigheterna känns det väldigt troligt som ett slarvfel.
Låter verkligen inte som att du ska behöva byta ens märke med dagliga anfall...
Va? Det är sällan jag fått samma "märle" av lamictal - och jag har haft den i 10 år nu.
MEN Lamictal får inte bytas mot Lamotrigin!
Minms inte varför, mer än att man i så fall måste vänjas in på.den också, och inte kunna börja på samma dos som med Lamictal (gissar att det är samm åt andra hållet) men att de inte ska byta märke/importör har jag inte hört...

Det är skitjobbigt att ha anfall varje dag och bete sig underligt och förvirrat inför folk! :o
Varje dag? Kära nån! :(
Är det frånvaroanfall, eller krampanfall du får?
Ang. Förvirring. Jag äter 400mg Lamictal och är mer än lovligt förvirrad...är det medicinen som gör det (kanske beroende på märket?) så kan det vara bra att veta liksom :o
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Jag ringer idag och kollar receptet för det har inte kommit in än eller? Ska jag fråga om läkaren har glömt att kryssa i att de inte får byta då också?
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Va? Det är sällan jag fått samma "märle" av lamictal - och jag har haft den i 10 år nu.
MEN Lamictal får inte bytas mot Lamotrigin!
Minms inte varför, mer än att man i så fall måste vänjas in på.den också, och inte kunna börja på samma dos som med Lamictal (gissar att det är samm åt andra hållet) men att de inte ska byta märke/importör har jag inte hört...


Varje dag? Kära nån! :(
Är det frånvaroanfall, eller krampanfall du får?
Ang. Förvirring. Jag äter 400mg Lamictal och är mer än lovligt förvirrad...är det medicinen som gör det (kanske beroende på märket?) så kan det vara bra att veta liksom :o

Lamotrigin(stavn?) är det verksamma ämnet i Lamictal + ett antal andra läkemedel där bland Actavis, Se Fass.
Jag har själv bytt mellan olika märken med det verksamma ämnet lamotrignin och inte upplevt biverkningar p g a detta.
Lamictal är alltså namnet på förpackningen!
Lamotrigning är verksamt ämne.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Va? Det är sällan jag fått samma "märle" av lamictal - och jag har haft den i 10 år nu.
MEN Lamictal får inte bytas mot Lamotrigin!
Minms inte varför, mer än att man i så fall måste vänjas in på.den också, och inte kunna börja på samma dos som med Lamictal (gissar att det är samm åt andra hållet) men att de inte ska byta märke/importör har jag inte hört...


Varje dag? Kära nån! :(
Är det frånvaroanfall, eller krampanfall du får?
Ang. Förvirring. Jag äter 400mg Lamictal och är mer än lovligt förvirrad...är det medicinen som gör det (kanske beroende på märket?) så kan det vara bra att veta liksom :o

Det är frånvaroanfall jag får, har som tur är inte många krampafall per år. Jag är visserligen extremt stressad nu men anfallsfrekvensem har varit hög länge nu. Därför jag ska börja med Ergenyl också nu. Ska föra anfallsdagbok när jag börjar med nya medicinen.
Förrvirringen och glömskan beror ju inte bara på medicinen utan också anfallen. Sliter på hjärnan av att avbrytas ofta.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Varsågod :) Hoppas dina recept finns på apoteket nu :)

Ja det finns de. :)

Både Ergenylen och Lamotriginen har jag nu. Men det står att de är utbytbara på båda två Ergenyl retard kan bytas till Depakine retard står det. Jag undrar om det är så när jag kommer och ska hämta ut dem också eller om det bara är apotekte.se.


Hämtade ut Lamortrigin i dag och fick ta den andra varianten, de hade inte den jag brukar ta hemma och jag hade alltså inte fler tabletter så jag var tvungen att ta den andra varianten. Hoppas nu att det är som det ska vara. Jag hämtar ut Ergenyl och mer Lamotrigin på lördag (jag har gärna hemma) så jag får återkomma senare om biverkningar. :)

Läkaren har inte ändrat doseringen, men hon har satt klockslag då jag ska ta tabletterna :o Klockan 08 och klockan 20. Jag har testat att vara noga med tiden, men när jag en gång missade min medicin på morgonen mådde jag verkligen inte bra och fick ett anfall senare trots att jag kom på att jag missat den och tog den då. Så fort jag gick över tiden mådde jag dåligt, därför tycker jag bättre om att ta den när "jag känner för det" på morgonen och kvällen. Visserligen kan det bli kl 12 på natten och 6 på morgonen, men jag slipper ju må dåligt om jag missar!:cautious: Men allvarligt talat, klockan 08 sitter jag på ett tåg och kl 20 är jag inte alltid hemma. :cautious: :cautious:
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Lamotrigin(stavn?) är det verksamma ämnet i Lamictal + ett antal andra läkemedel där bland Actavis, Se Fass.
Jag har själv bytt mellan olika märken med det verksamma ämnet lamotrignin och inte upplevt biverkningar p g a detta.
Lamictal är alltså namnet på förpackningen!
Lamotrigning är verksamt ämne.

Men nu skrev flera här det jag misstänkte, man ska inte byta ut epilepsimediicn mot annat märke. Det måste finnas en förklaring på det. Så har du inte epilepsi (?)så är det inte så konstigt att de bytts ut. :)

Lamotrigin används till bipolära också och de har inte riktigt samma biverkningar som epileptiker, så likväl som det är olika från person till person så är det ju olika från sjukdom till sjukdom.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Äh, du tar dom när du finner det lämpligt :)

Min ena står det att jag ska ta på morgonen men den tar jag till kvällen och en annan ska jag dela upp på två ggr om dagen men tar bara en gång. Orkar inte krångla till det. Skulle aldrig komma ihåg att ta dom då.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Äh, du tar dom när du finner det lämpligt :)

Min ena står det att jag ska ta på morgonen men den tar jag till kvällen och en annan ska jag dela upp på två ggr om dagen men tar bara en gång. Orkar inte krångla till det. Skulle aldrig komma ihåg att ta dom då.

Nja, jag vet ju att epilepsimedicin ska tas regelbundet, har fått skäll av andra för att jag inte gjort det. :o:meh::D Det ska tydligen vara bäst för kroppen att ha jämn koncentration i blodet eller hur det nu är. Men jag undrar varför jag ska ta Ergenyl på kvällen och inte på morgonen. Den har jag inte fått klockslag på utan det är till natten skrev hon. SUUUUUUUUUUCK! då ska jag alltså ta medicin TRE gånger per dag! Klockan 08, klockan 20 och innan jag lägger mig! :meh:

Det ska nog gå bra, bara att lyda, så får vi väl ordning på detta också. :)
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Det är just lamotriginen dom vill att jag delar upp men jag orkar inte. Kommer bara glömma bort ifall jag tagit eller inte och hur många piller jag tog.
Jag tar medicin två ggr om dagen och det är en gång för mycket enligt mig :p
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Du får ha en dosett så du kan kolla där! Det har jag, jättepraktiskt, jag hade aldrig kommit ihåg det annars! :o
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Nja, jag vet ju att epilepsimedicin ska tas regelbundet, har fått skäll av andra för att jag inte gjort det. :o:meh::D Det ska tydligen vara bäst för kroppen att ha jämn koncentration i blodet eller hur det nu är. Men jag undrar varför jag ska ta Ergenyl på kvällen och inte på morgonen. Den har jag inte fått klockslag på utan det är till natten skrev hon. SUUUUUUUUUUCK! då ska jag alltså ta medicin TRE gånger per dag! Klockan 08, klockan 20 och innan jag lägger mig! :meh:

Det ska nog gå bra, bara att lyda, så får vi väl ordning på detta också. :)
jag är ute på lite hal is nu, men jag tror (har för mig att jag lärt mig) att det är så att metabolismen i kroppen är lite olika på dagtid och nattetid, så därför kan det spela roll när medicinerna tas.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
861
Kropp & Själ Så... Jag har idag haft en sådan där typisk skitdag som alla kan ha ibland. Legat sjuk i snart 2 veckor med extrema halssmärtor...
Svar
7
· Visningar
1 109
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Såg en annons här på buke från något som hett urinkollen(punkt)se, och eftersom det låg i annonser hoppas jag det är okej med den här...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 749
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 357
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp