Bukefalos 28 år!

Ute dygnet runt, året om?!

N

nalle

Jag har ett shettissto och jag tänker nog skaffa en till så att jag kan ha de ute året om, för jag tycker faktiskt lite synd om mitt sto som har världens päls att hon får stå inne 12 tim/dygn. Jag har visserligen inget vindskydd i hagen men skog. Och jag har tänkt att ha dem i stallet ca 3 tim /dygn så att de kan lägga sig och vila samt torka lite grann om det varit dåligt väder. Kan också lägga på täcke vid hemskt väder. Men hur ska jag göra med vattnet? Det är tänkt att de ska få vara inne mellan ca 16-19 eller 12-16 så de kommer vara ute hela nätterna och vattnet kommer frysa oerhört fort om det är -20 ute, även om man fyller på med varmvatten kl 22 när de andra hästarna får sin kvällsmat. Klarar de sig ändå om de får möjlighet att dricka vid 22 tiden och sedan vid 7 tiden nästa morgon? Detta gäller ju förstås inte varje natt utan bara när det är extremt kallt ute. Jag är inte orolig att de ska frysa för de är ju ändå shetlandsponnyer med otrolig päls som ska stå emot alla väder. Eller hur!!
 
Jag tror det viktigaste är att du ser till att dom kan dricka ordentligt under den tiden dom är inne,
för det finns ju inte så mycket att göra åt att det fryser..
Kan ju inte ränna om nätterna o hälla på varmvatten ;)
När det är kallt ute har dom väl inget starkt behov av att dricka så mycket heller..
Så det blir nog skitbra! :D
 
Vindskydd MÅSTE du ha om hästarna går ute mer än 12 timmar. Det är inte så svårt att snickra ihop.

Vattnet funkar om du ser till att de har vatten vid fodring, minst 2ggr/dygn.
 
Jag har också mina ute året om och dygnet runt.

På undersidan av badkaret har vi svetsat fast värmeslingor, slagit på plank runtom utanpå hela badkaret som en låda och ovanpå badkaret ligegr en slags masonitskiva med ett hål i för dem att dricka ur. Detta hålller värmen inne i badkaret och vattnet fryser aldrig på vintern :)
 
Våran "ledarhäst" sparkar hål på isen så att de andra kan dricka!
 
De hade en annons i senaste ridsprt om något uppvärmt vattenkar som verkade vettigt. Kostade iofs sisådär 3-4000, men lite får man ju offra för de små liven :love:.

Ang vindskydd måste du, precis som Magdalena skrev, ha det enligt djurskyddslagen. Detta har bl a tvistats vad det gäller de fria russen på Lojsta på Gotland.
 
Tja både halvblode och connemaran har ännu inte frusit ihjäl i hagen och nu är de inne på sin andra vinter.

Fast när de går ute så mkt så ska de ha en ligghall att gå in i när de själva vill.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
924
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 728
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 456
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 267
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp