Ute- eller innekatt?

Jag har alltid tänkt "klart katter ska få gå ute!" och liksom tagit för givet att det är det snällaste för katterna. Nu har jag dock mött en hel del kattägare som pratat om alla risker med att ha katt ute. Hur ser ni på det?
För- och nackdelar med ute vs inne?
Vad avgör för er?
Spelar ras någon roll?
Stad vs landet?

/Inte så kunnig på kattområdet men vill gärna lära mig mer

Jag anser att det viktiga är att katten får tillgång till daglig utevistelse i lämplig miljö. Om det sen innebär att gå helt lös på en gård ute på landet, en stor kattgård i trädgården eller koppelpromenader (ett par gånger om dagen, precis som för hundar som hålls inne) tror jag inte spelar lika stor roll.

Tyvärr är det alldeles för få innekattsägare som bara kan erbjuda koppelpromenader som lägger i närheten av den tid jag anser att man bör spendera på sin innekatt. Jag tycker att kattmänniskor har mycket att lära från hundmänniskorna när det kommer till aktivering, motion och synen på djurets behov.
 
Du kör ju i alla fall samma för hund och katt. Majoriteten är mer rädd om sin hund än sin katt.

Nåja, hunden kör sitt race utan min välsignelse - hon är en fri själ och tror nog att hon är katt - hon hade inga syskon men fick en kattungekompis. Dessutom är hon kastrerad så det kommer inte bli några byrackor.

Jag tillhör inte majoriteten ;)
 
Jag tycker alla katter ska vara innekatter el ha kontrollerad utevistelse såvida man inte bor på landet eller de är stallkatter. Jag har 60-väg rakt utanför huset och bor i ett stort bostadsområde där tyvärr väldigt många släpper ut sina katter vind för våg :banghead: Bussar o bilar tvärnitar emellanåt för en katt rusar ut på vägen från ingenstans, vi har en person som jagar iväg alla katter som denne inte känner igen för att "freda" området från katter som inte bor där(problematiskt om man är nyinflyttad), det är alltid nåt inlägg om försvunnen katt... De flesta katter fungerar bra som innekatter så länge man aktiverar dem.
 
Jag anser att det viktiga är att katten får tillgång till daglig utevistelse i lämplig miljö. Om det sen innebär att gå helt lös på en gård ute på landet, en stor kattgård i trädgården eller koppelpromenader (ett par gånger om dagen, precis som för hundar som hålls inne) tror jag inte spelar lika stor roll.

Tyvärr är det alldeles för få innekattsägare som bara kan erbjuda koppelpromenader som lägger i närheten av den tid jag anser att man bör spendera på sin innekatt. Jag tycker att kattmänniskor har mycket att lära från hundmänniskorna när det kommer till aktivering, motion och synen på djurets behov.

Kattägare blir allt duktigare på att erbjuda sina katter en stimulerande miljö genom att anpassa inomhusmiljön. Det finns mängder av fantasifulla lösningar som gör att katterna lever från golv till tak. Och det finns ju en hel del sällskapshundar som lever rätt torftiga liv. Födoberikning är vanligt och det finns ju ingen brist på fantasi på området ute på marknaden (och det är billigt och enkelt att göra egna lösningar).

Att ta ut katter på koppelpromenader låter fint, men kan vara direkt kontraproduktivt. Precis som några redan har anmärkt på så är hundar inte katter. Inte heller är katter hundar. Katter är revirhävdande, solitära djur som trivs bäst i sitt revir. Att ta med katten utanför dess revir orsakar ofta stor stress oavsett om detta sker via koppelpromenad eller bil. Extra stressfullt blir det om det finns många andra katter (och hundar) ute. Katter är dessutom explosiva djur (sprinters) som inte likt hunden lägger en massa tid på att spåra byten och jaga dem långa sträckor. Katter går till kända bytesmarker och lägger sig och väntar på att något ska hända, alternativt agerar opportunistiskt i de fall ett bytesdjur råkar komma i vägen. Katters promenader blir därför en helt annan variant av promenader än hundar. Det kan (vilket har hänt mig många gånger) resultera i att katten helt enkelt går och lägger sig och väntar på att något ska hända. Det kan faktiskt vara mer givande (och artanpassat) för katten att få många korta lekpass inomhus än att bli utdragen för att motionera en timme.

Om man tar ut katten är det lämpligt att ta med den till samma miljö varje gång så att man utökar kattens revir, inte utsätter den för nya miljöer varje gång.

Bor man lantligt, katten är kastrerad och ID-märkt samt att grannarna inte motsätter sig tycker jag absolut att man kan ha katten lös ute. I tätort har katter inget lösa ute att göra, av många anledningar men främst för deras egen säkerhet. Det går inte en dag på jobbet utan att det kommer in en (oförsäkrad) skadad utekatt. Ägarna har inte råd att göra annat än avliva vilket är tråkigt för alla inblandade parter. Sedan har vi alla dessa katter som bara försvinner också, man kan ju bara hoppas att deras död kom snabb och smärtfri.
 
Kattägare blir allt duktigare på att erbjuda sina katter en stimulerande miljö genom att anpassa inomhusmiljön. Det finns mängder av fantasifulla lösningar som gör att katterna lever från golv till tak. Och det finns ju en hel del sällskapshundar som lever rätt torftiga liv. Födoberikning är vanligt och det finns ju ingen brist på fantasi på området ute på marknaden (och det är billigt och enkelt att göra egna lösningar).

Att ta ut katter på koppelpromenader låter fint, men kan vara direkt kontraproduktivt. Precis som några redan har anmärkt på så är hundar inte katter. Inte heller är katter hundar. Katter är revirhävdande, solitära djur som trivs bäst i sitt revir. Att ta med katten utanför dess revir orsakar ofta stor stress oavsett om detta sker via koppelpromenad eller bil. Extra stressfullt blir det om det finns många andra katter (och hundar) ute. Katter är dessutom explosiva djur (sprinters) som inte likt hunden lägger en massa tid på att spåra byten och jaga dem långa sträckor. Katter går till kända bytesmarker och lägger sig och väntar på att något ska hända, alternativt agerar opportunistiskt i de fall ett bytesdjur råkar komma i vägen. Katters promenader blir därför en helt annan variant av promenader än hundar. Det kan (vilket har hänt mig många gånger) resultera i att katten helt enkelt går och lägger sig och väntar på att något ska hända. Det kan faktiskt vara mer givande (och artanpassat) för katten att få många korta lekpass inomhus än att bli utdragen för att motionera en timme.

Om man tar ut katten är det lämpligt att ta med den till samma miljö varje gång så att man utökar kattens revir, inte utsätter den för nya miljöer varje gång.

Bor man lantligt, katten är kastrerad och ID-märkt samt att grannarna inte motsätter sig tycker jag absolut att man kan ha katten lös ute. I tätort har katter inget lösa ute att göra, av många anledningar men främst för deras egen säkerhet. Det går inte en dag på jobbet utan att det kommer in en (oförsäkrad) skadad utekatt. Ägarna har inte råd att göra annat än avliva vilket är tråkigt för alla inblandade parter. Sedan har vi alla dessa katter som bara försvinner också, man kan ju bara hoppas att deras död kom snabb och smärtfri.

Visst finns det massor med scenarion där det är olämpligt att ta ut katten i koppel, men detsamma gäller ju för att släppa ut katten lös eller ha den i kattgård. Jag tycker helt enkelt att man har ansvaret att man inte skaffar katt om man inte kan erbjuda den kvalitativ daglig utevistelse. Sen är jag öppen för att det finns katter som inte vill gå ut under några omständigheter, och självklart kan just de katterna lika gärna bo i hem som inte erbjuder utevistelse, men inte utan att katten först självmant ratat utevistelse.
 
Jag vill inte ha utekatter, även om vi nu som nödlösning blivit tvungna att låta en av våra katter gå ut...
Jag vill ha stor kattinhägnad i anslutning till kattlucka samt nätade balkonger, det tycker jag räcker gott och väl gällande utevistelse, lägg till koppelpromenader om katten accepterar.
Spelar ingen roll för mig vilken ras det är eller var vi bor. Bor just nu i ett litet samhälle och där är ju andra människor och trafik största faran.
På landet så är det vilt och jordbruksmaskiner jag oroar mig för. Så nä, ser inget bra med att ha katterna lösa utan uppsikt.
 
Visst finns det massor med scenarion där det är olämpligt att ta ut katten i koppel, men detsamma gäller ju för att släppa ut katten lös eller ha den i kattgård. Jag tycker helt enkelt att man har ansvaret att man inte skaffar katt om man inte kan erbjuda den kvalitativ daglig utevistelse. Sen är jag öppen för att det finns katter som inte vill gå ut under några omständigheter, och självklart kan just de katterna lika gärna bo i hem som inte erbjuder utevistelse, men inte utan att katten först självmant ratat utevistelse.

Katter lever i 20 år och livet förändras. Självklart är utevistelse i någon form önskvärd, men det går inte alltid och katten kan må bra ändå.
 
Kattägare blir allt duktigare på att erbjuda sina katter en stimulerande miljö genom att anpassa inomhusmiljön. Det finns mängder av fantasifulla lösningar som gör att katterna lever från golv till tak. Och det finns ju en hel del sällskapshundar som lever rätt torftiga liv. Födoberikning är vanligt och det finns ju ingen brist på fantasi på området ute på marknaden (och det är billigt och enkelt att göra egna lösningar).

Att ta ut katter på koppelpromenader låter fint, men kan vara direkt kontraproduktivt. Precis som några redan har anmärkt på så är hundar inte katter. Inte heller är katter hundar. Katter är revirhävdande, solitära djur som trivs bäst i sitt revir. Att ta med katten utanför dess revir orsakar ofta stor stress oavsett om detta sker via koppelpromenad eller bil. Extra stressfullt blir det om det finns många andra katter (och hundar) ute. Katter är dessutom explosiva djur (sprinters) som inte likt hunden lägger en massa tid på att spåra byten och jaga dem långa sträckor. Katter går till kända bytesmarker och lägger sig och väntar på att något ska hända, alternativt agerar opportunistiskt i de fall ett bytesdjur råkar komma i vägen. Katters promenader blir därför en helt annan variant av promenader än hundar. Det kan (vilket har hänt mig många gånger) resultera i att katten helt enkelt går och lägger sig och väntar på att något ska hända. Det kan faktiskt vara mer givande (och artanpassat) för katten att få många korta lekpass inomhus än att bli utdragen för att motionera en timme.

Om man tar ut katten är det lämpligt att ta med den till samma miljö varje gång så att man utökar kattens revir, inte utsätter den för nya miljöer varje gång.

Bor man lantligt, katten är kastrerad och ID-märkt samt att grannarna inte motsätter sig tycker jag absolut att man kan ha katten lös ute. I tätort har katter inget lösa ute att göra, av många anledningar men främst för deras egen säkerhet. Det går inte en dag på jobbet utan att det kommer in en (oförsäkrad) skadad utekatt. Ägarna har inte råd att göra annat än avliva vilket är tråkigt för alla inblandade parter. Sedan har vi alla dessa katter som bara försvinner också, man kan ju bara hoppas att deras död kom snabb och smärtfri.

Finns säkert ett antal som "försvinner" just för att grannen tröttnar på att katten förstör deras grejer. Så visst, skiter man i grannsämjan och med gott samvete låter katten ta smällen för det, så är det klart man kan släppa ut den.
Att dagens grannar tycker det är okej betyder inte att morgondagens grannar gör det.
 
Nej, givetvis inte. Hästar är strövare av natur och vandrar långt om man inte stänger in dem, de är dessutom stora djur som kan orsaka skador på människor och annat...
Katterna går inte iväg längre än bort til grannen, de skader endast skadedjuren, och de aktar sig för bilar och andra fordon.

Jag försöker givetvis minimera skaderiskerna för alla mina djur, och skulle aldrig släppa ut varesig häster eller katter i en miljö jag ansåg olämplig. Men vissa risker anser jag det värt att ta, precis som vi människor utsätter oss för risker varje dag.
Glömmer du inte alla småfåglar, ormar o allt annat som utekatter dödar?
 
Glömmer du inte alla småfåglar, ormar o allt annat som utekatter dödar?

Jag ser det där argumentet mot utekatter ofta, och i nuläget så köper jag det helt. Men, jag tror samtidigt att om alla kattägare tog sitt ansvar gällande säker och bra utevistelse så skulle det vara så många katter som får utevistelse i form av koppelpromenader eller kattgård att de katter som faktiskt kan släppas helt lösa är såpass få att de inte gör någon betydande inverkan på miljön. Vettig miljö att ha utekatt är ju på gårdar ute i skogen, där en eller två katter delar på ett jaktområde på flera hektar.
 
Jag ser det där argumentet mot utekatter ofta, och i nuläget så köper jag det helt. Men, jag tror samtidigt att om alla kattägare tog sitt ansvar gällande säker och bra utevistelse så skulle det vara så många katter som får utevistelse i form av koppelpromenader eller kattgård att de katter som faktiskt kan släppas helt lösa är såpass få att de inte gör någon betydande inverkan på miljön. Vettig miljö att ha utekatt är ju på gårdar ute i skogen, där en eller två katter delar på ett jaktområde på flera hektar.

Nja, med tanke på att innekatter är en liten minoritet av katter i Sverige och det beräknas vara 100,000 till 150,000 hemlösa katter + alla utekatter som har en ägare så kommer den negativa inverkan på småvilt, ffa fåglar, inte att minska.

Det vi måste inrikta oss först på är att minska antalet hemlösa katter och det görs genom kastrering, kastrering, kastrering. Tyvärr gick inte lagförslaget att alla utekatter måste vara kastrerade och märkta igenom förra gången, men vi får hoppas att det gör det i nya lagförslaget.
 
Nja, med tanke på att innekatter är en liten minoritet av katter i Sverige och det beräknas vara 100,000 till 150,000 hemlösa katter + alla utekatter som har en ägare så kommer den negativa inverkan på småvilt, ffa fåglar, inte att minska.

Det vi måste inrikta oss först på är att minska antalet hemlösa katter och det görs genom kastrering, kastrering, kastrering. Tyvärr gick inte lagförslaget att alla utekatter måste vara kastrerade och märkta igenom förra gången, men vi får hoppas att det gör det i nya lagförslaget.

Alltså, det som står i mitt inlägg är att om alla tar ansvar för sin katt så kommer vi få många färre lösa utekatter, och därför tror jag att ansvarsfullt kattägande kommer att lösa problemet med att katter dödar för många andra djur. Jag pratar alltså utifrån ett scenario där folk tar ansvar för sin katt, inte nuvarande situation.
 
Jag är en väl en av de få som släpper ut mina svindyra raskatter (25 000 tillsammans). :down: :nailbiting:
Det är nog inte vad uppfödarna hade tänkt sig precis. :o :cautious:
Dock under väldigt kontrollerade former former.
Endast när vi är hemma, endast dagtid, endast när vädret är optimalt pga att ena katten har lite päls (cornish rex).
Givetvis är de de båda kastrerade, chippade, har halsband med pingla och där vår adress står.
Det sker dessutom med grannarnarnas goda minne.

Honan går inte särskilt långt, en Russian blue. Hanen går lite längre.
Tvivlar på att någon skulle få tag på dom. Dom är snabba och relativt skygga. Honan är skygg och hanen är blixtsnabbb. En riktig sprinter. :p Jag har aldrig fått tag på honom om han inte vill gå in. :D
Och det har aldig hänt att de inte kommit tillbaka. :)
Vi bor i ett extremt lugnt villaområde med lite trafik.
Ofta nöjer dom sig med att bara vara i vårat uterum där det är jättemysigt för både katter och folk. :love:
Jag anser att det höjer deras livskvalitet enormt.
Har testat koppel. Funkar inte alls. Både sele och halsband.

I vinter kommer dom absolut inte få gå ut såklart med tanke på deras päls och kyla.
Släpper inte ens ut dom vid lite regn eller blåst som det är nu.
 
Alltså, det som står i mitt inlägg är att om alla tar ansvar för sin katt så kommer vi få många färre lösa utekatter, och därför tror jag att ansvarsfullt kattägande kommer att lösa problemet med att katter dödar för många andra djur. Jag pratar alltså utifrån ett scenario där folk tar ansvar för sin katt, inte nuvarande situation.
Hur har du tänkt dig att alla som behöver stallkatter skall göra?
 
En stor nackdel med utekatter är att de tar småfåglar. Jag har en utekatt som nästan varje dag kommer in genom kattluckan med döda/halvdöda fåglar. Ibland tar han skator och trastar, men de får han inte in genom luckan. Det är hans instinkt och jag kan inte banna honom för det, men sorgligt är det. Ingen fler utekatt för min del!
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 236
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 359
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 256
  • Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 066
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp