Utekatt som attackerar på promenader

Nu har det hänt flera gånger.
Jag och min hund promenerar i ett villaområde. Någonstans i detta villaområde bor denna katt (tror jag), som beter sig aggressivt.
Katten ligger och lurar i buskarna och flyger på min hund när vi kommer upp jämsides. Jag hinner inte se katten innan då buskarna är täta och numera fyllda av löv. Min hund visar aldrig intresse för katter och har inte någon jaktinstinkt. Utan denna katt har flera gånger flugit på min hund helt oprovocerat.
Ibland har den till och med kommit ut ur busken när vi har gått förbi, fräser och reser ragg och springer efter oss. Jag har vid dessa tillfällen försökt skrämma bort katten så att den ska sluta förfölja oss men den är inte ett dugg rädd. Den stannar då upp, fortfarande med rest ragg och väntar på att jag ska vända mig om igen så att den kan fortsätta följa efter och fräsa.

Min hund har blivit helt nojig och ser skrämmande katter i alla buskar numera och jag själv tycker också att denna katt är obehaglig. Den har flera gånger klöst min hund så illa att det har börjat blöda.
Vad kan man göra??? Får ägarna verkligen ha en sådan aggressiv katt springandes ute vind för våg? Vet ju i och för sig inte vilka ägarna är eller exakt vilket hus katten tillhör då den sitter i olika buskar runt om kvarteret, så det går ju inte heller att bara undvika en buske..

Har ni varit med om något liknande? Vad jag kan göra??

Är det här en sträcka ni gått förr utan problem?

Vet en katt som blev helt bananas och anföll folk och hundar runt omkring hemmet när hon fick kattungar. Förhoppningsvis kanske detta är nått övergående.
 
Varför skulle katten må bra av det/lära sig något ? Och varför skulle du och din hund må bra att spendera promenaden med sånt ? Enklare eftersom hunden verkar må dåligt är väl stt gå en lov i området om katen tenderar vars på en viss sträcks ?
Om du måste gå på just den sträckan så prata med kattens ägare om den är på allmän väg och attackerar folk .

Ja, hade jag kunnat undvika så hade jag gärna gjort det. Men katten sitter lite varstans i villaområdet och vi måste ta någon väg ut därifrån för att komma till andra promenadvägar. Jag kanske också får lägga mig och lura i någon buske och se vartifrån katten blir utsläppt så jag kan prata med ägarna ;)
Det finns ju faktiskt risk att ägarna inte vet om hur katten beter sig när den är ute och jag hade gärna pratat med dem.
 
Är det här en sträcka ni gått förr utan problem?

Vet en katt som blev helt bananas och anföll folk och hundar runt omkring hemmet när hon fick kattungar. Förhoppningsvis kanske detta är nått övergående.

Ja, vi har kunnat röra oss fritt här tidigare utan att riskera att bli överfallna. Jag har dock inte sett katten här då. Problemen började för ca 3 månader sedan och jag vet inte att någon har flyttat/flyttat in nyligen här. Det kanske är någon som har tagit över en vuxen katt? Eller någon som har haft den som innekatt tidigare och nu bestämt sig för att släppa ut den. Eller så är det en hemlös katt som har hittat ett nytt revir även om den dock ser ut att vara en katt av finare modell. :confused:
 
Vet inte om det stämmer men för ganska många år sedan fick jag höra att en katt som anfaller rabiat och utan direkt anledning kan ha borrelia.
En sån katt fanns i området när jag flyttade hit. Hon kallades för Mördar-Märta :eek: och hon hoppade ner från balkongen på vån 1 . Och klöstes visst nåt grymt. Alla varnades från att gå nära huset då det var en bra genväg. Hon kanske bara försvarade sitt revir.
 
Testa definitivt med vatten. Känns som det minst elaka och dessutom enklaste lösningen för dig. Inte särskilt snällt mot katten förstås. Men det är inte rimligt att du och din hund ska vara oroliga eller bli attackerade.

Jag förundras ibland att man som kattägare vågar släppa sin katt vind för våg i tätbebyggda områden. Hade en katt hoppat ur en buske för att attackera mina hundar så hade det förmodligen varit slutet för den katten om jag inte av något typ av mirakel hade haft snabbare reaktioner än min hund. Framför allt en av hundarna ser katter som bytesdjur. (Och jo, jag jobbar på det. Men han tar inte hur mycket provokation som helst)
 
Vi har haft en sådan katt i grannskapet. den satt oftast i buskarna på väg upp till veterinärkliniken (som om det inte var tillräckligt okul att gå dit redan) men den försvann så småningom.
Hade den inte försvunnit hade jag nog försökt luska ut vem ägaren var för det var inte alls roligt. Arga katter rivs ju utav helvete och ger sig inte alltid med bara ett utfall heller.
 
Håller med tidigare i tråden om vatten och sedan kontakta kommunen.
Vi hade en (mer/mindre) herrelös katt som rände runt på tomterna och skrämde vettet ur villaägarna när jag var barn. När pappa stod och meckade i garaget kunde den bl.a. från ingenstans kasta sig på och anfalla honom. Första gången det hände blev han bara förvånad och chockad. Andra gången försökte han jaga iväg den med en sopborste - dock fruktlöst. Tredje gången (och detta var alltså inom loppet av typ 1-2 veckor!) fick katten 12 liter isvatten över sig, och visade sig inte på tomten mer. :angel: Däremot sprang den in och gömde sig under grannens buske, varpå pappa ringde till kommunens viltjour som kom och hämtade/avlivade den, och sedan var det problemet löst. :up:
 
Det är pga av situationer som den här som så många kattägare och vänner är emot lösa katter i närområden. Det är inte bara för att katten far illa utan även att den orsakar problem för grannarna. Kissar på utomhusmöbler, bajsar i rabatter och sandlådor, lämnar rispor i lacken på bilen, attackerar hundar och människor (just honkatter med kattungar kan bli rejält aggressiva).

Det har drivits att även katter ska omfattas av samma lagstiftning som hundar ang ägaransvar och att utekatter måste vara kastrerade (fertila katter är oftast mer aggressiva) men tyvärr dog det förslaget någonstans på remissvägen. Både för grannar och katter är det betydligt säkrare och trevligare med utomhusvistelse under kontrollerade former, som koppelpromenader, kattgård eller liknande.

Det är inte kattens fel att den springer lös och hoppar på hunden, utan det är en oansvarig ägare någonstans. Som möjligtvis tycker att ja, men det är naturligt för katter att springa ute fritt.
 
Det är pga av situationer som den här som så många kattägare och vänner är emot lösa katter i närområden. Det är inte bara för att katten far illa utan även att den orsakar problem för grannarna. Kissar på utomhusmöbler, bajsar i rabatter och sandlådor, lämnar rispor i lacken på bilen, attackerar hundar och människor (just honkatter med kattungar kan bli rejält aggressiva).

Det har drivits att även katter ska omfattas av samma lagstiftning som hundar ang ägaransvar och att utekatter måste vara kastrerade (fertila katter är oftast mer aggressiva) men tyvärr dog det förslaget någonstans på remissvägen. Både för grannar och katter är det betydligt säkrare och trevligare med utomhusvistelse under kontrollerade former, som koppelpromenader, kattgård eller liknande.

Det är inte kattens fel att den springer lös och hoppar på hunden, utan det är en oansvarig ägare någonstans. Som möjligtvis tycker att ja, men det är naturligt för katter att springa ute fritt.

Håller med, men beteendet i sak är inte vanligt och katten agerar inte normalt . Man bör kontakta ägaren och påtala detta om möjligt innan man ger sig på att ”uppfostra den” Att anmäla problemet till instans är också vettigt - ffa om ägaren inte går att hitta och/eller inte responderar på problemet .

I de få fall jag erfarit ang katter som beter sig såhär så har de mått oerhört dåligt . Senast hade vi en till synes herrelös katt som gick in genom folks kattluckor i området - in i husen hos de boende, och spöade /attackerade de boende katterna .

Det är inte en välmående katt som beter sig så.
 
Finns en sån katt här också. Den följer efter hundarna och attackerar om de råkar komma för nära. Förstår att den vaktar sitt revir men det hjälper ju inte oss. Förhoppningsvis försvinner den likt sin kompis..
 
Vi har också en sån grannkatt, den är väl förvisso inte direkt aggressiv, snarare aggressivt lekfull, men den vill gärna gå på mina hundar. Nu tycker ju mina hundar att katter kan vara ett trevligt mellanmål, så jag är väldigt vaksam mot denna katten, vänder om jag ser den.

För min del är det ett stort bekymmer att katter få gå fria i tätbebyggt område, av flera anledningar.
 
Nu har det hänt flera gånger.
Jag och min hund promenerar i ett villaområde. Någonstans i detta villaområde bor denna katt (tror jag), som beter sig aggressivt.
Katten ligger och lurar i buskarna och flyger på min hund när vi kommer upp jämsides. Jag hinner inte se katten innan då buskarna är täta och numera fyllda av löv. Min hund visar aldrig intresse för katter och har inte någon jaktinstinkt. Utan denna katt har flera gånger flugit på min hund helt oprovocerat.
Ibland har den till och med kommit ut ur busken när vi har gått förbi, fräser och reser ragg och springer efter oss. Jag har vid dessa tillfällen försökt skrämma bort katten så att den ska sluta förfölja oss men den är inte ett dugg rädd. Den stannar då upp, fortfarande med rest ragg och väntar på att jag ska vända mig om igen så att den kan fortsätta följa efter och fräsa.

Min hund har blivit helt nojig och ser skrämmande katter i alla buskar numera och jag själv tycker också att denna katt är obehaglig. Den har flera gånger klöst min hund så illa att det har börjat blöda.
Vad kan man göra??? Får ägarna verkligen ha en sådan aggressiv katt springandes ute vind för våg? Vet ju i och för sig inte vilka ägarna är eller exakt vilket hus katten tillhör då den sitter i olika buskar runt om kvarteret, så det går ju inte heller att bara undvika en buske..

Har ni varit med om något liknande? Vad jag kan göra??
Jag har varit med om något liknande, däremot så ville min hund döda katten och katten ville döda hunden. Fick kasta grus och sand på katten och det hjälpte i stunden.
Det var oerhört obehagligt att ha den katten i området finns, väntade liksom på den dagen min hund skulle bita den i två delar. Som tur var så försvann katten någonstans.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 723
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 998
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 078
Senast: Sel
·
Katthälsa Vi har en 10-årig bondkatt, innekatt, som ganska nyligen har börjat attackera min sambo oprovocerat. Eller, det är förstås möjligt att...
Svar
13
· Visningar
5 008
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp