Utekatt som attackerar på promenader

Är inte detta ett lite märkligt beteende för katt? Att stå lite på avstånd och fräsa kan jag förstå, men att direkt anfalla en hund?
Kanske.

För några år sedan hade jag hundar - men först hade jag en katt.
Katten följde med ut på hundpromenaderna, klättrade upp i ett träd och hoppade ner på hundarna och sprang sedan därifrån.
Den katten hade räknat ut att han kunde retas med hundarna på det sättet.

Katten har jag kvar men inte hundarna.
 
I de få fall jag erfarit ang katter som beter sig såhär så har de mått oerhört dåligt . Senast hade vi en till synes herrelös katt som gick in genom folks kattluckor i området - in i husen hos de boende, och spöade /attackerade de boende katterna .

Det är inte en välmående katt som beter sig så.

Att en katt kommer in i andras hus för att spöa på katter som bor där, är det något som talar för att det är en katt som inte mår bra?
 
Att en katt kommer in i andras hus för att spöa på katter som bor där, är det något som talar för att det är en katt som inte mår bra?

De jag erfarit har varit magra, raggiga och väldigt hungriga. Aggressiva även mot människor och rört sig över rätt stort område dvs många olika hus och kattluckor .
 
OK, på vilket sätt är katten farlig?

Att det inte är kul för TS förstår jag.
Men farligt?
Det står inte att katten är farlig. Det är situationen som är det.

Sår från kattbett har en tendens att bli väldigt otrevliga eller om den ger sig på ett litet barn.
Annars lär ju katten vara farlig för sig själv om den möter en hund som svarar tillbaka eller en människa som blir arg och sparkar den.

Till TS:
Jag hade försökt lista ut vem ägaren är och pratat med dem. Går inte det hade jag nog också tagit med en hink med vatten.
 
OK, på vilket sätt är katten farlig?

Att det inte är kul för TS förstår jag.
Men farligt?

Katten flyger på TS hund, en klo i ögat eller ett bett kan orsaka stora skador. Vi har haft hund storlek stor som dog pga blodförgiftning efter ett bett från en katt som flög på den ute. Hunden fick då intensivvård omedelbart men gick ändå inte att rädda.

Ingen hade rekommenderar en hink vatten med på promenad om det hade varit en hund som betedde sig på detta sätt. Man ska inte ha överseende bara för att det är en katt.
 
Katten flyger på TS hund, en klo i ögat eller ett bett kan orsaka stora skador. Vi har haft hund storlek stor som dog pga blodförgiftning efter ett bett från en katt som flög på den ute. Hunden fick då intensivvård omedelbart men gick ändå inte att rädda.

Ingen hade rekommenderar en hink vatten med på promenad om det hade varit en hund som betedde sig på detta sätt. Man ska inte ha överseende bara för att det är en katt.

Lagstiftningen ser ju rätt olika ut gällande tillsyn av hundar jämfört med katter.
 
Lagstiftningen ser ju rätt olika ut gällande tillsyn av hundar jämfört med katter.

Jag vet, det finns fortfarande inget som hindrar TS från att kontakta kommunen och anmäla katten som en sanitär olägenhet. Om inte kommunen gör något går det att vända sig till Lst. Katten kan fångas in, är den ID-märkt kan man eventuellt hitta ägaren. Är den inte ID-märkt kan den omhändertas.
 
De jag erfarit har varit magra, raggiga och väldigt hungriga. Aggressiva även mot människor och rört sig över rätt stort område dvs många olika hus och kattluckor .

Jag hade en katt nar vi bodde i Saudi Arabien som kom med oss till affaren och pa promenader runt omradet. :D
Vi hade ocksa henne's dotter (Mamman var en vildkatt nar jag borjade mata och da jag tog in henne for att jag behovde hjalp att skota mus bestandet var hon pregnant). Doris var ganska overviktig for att hon ALSKADE mat. Hon oppnade grannen's dorr for att ga in och ata upp grannen's katt's mat. Da laste grannen dorren, Doris hittade mygg dorren pa baksidan samma dag och hade altsa en annan vag in. :o Det blev inga direkta slagsmal da grannen's katt inte tyckte mat var lika viktigt som Doris tyckte, men jag tyckte att det var pinsamt aven om grannen mest skrattade.
Doris borjade sedermera ga runt till alla grannar runt om for att hitta mat. Formodligen motte hon sin overman i kattfamiljen, eller blev instangd eller "na't", for plotsligt ville hon inte lamna var tomt langre och jag var mycket tacksam vad det an var som ledde till det beslutet.

OK, på vilket sätt är katten farlig?

Att det inte är kul för TS förstår jag.
Men farligt?

Har i alla fall finns det nagot som kallas "Cat Scratch Fever" och som ar en bakteriell infection (och darfor borde finnas i Sverige ocksa kan man tycka) som man kan fa av bade att bli biten och riven av en katt. 20000 till 30000 vuxna och barn far allvarliga nog symptom att uppsoka lakare och ar diagnostiserade i USA varje ar. Det sprider sig i hela kroppen och kan satta sig pa hjartat eller andra kansliga organ.
En van till mig hade det och fick livslanga bestaende men ... vilket ar enda orsaken att jag kanner till sjukdommen.
Det kan aven drabba andra djur.

TS hund riskerar alltsa inte bara att bli traumatiserad av katten, men ocksa en "riktig" sjukdom som kraver dyrbar veterinar vard.
 
Den här griniga katten låter inte som en som jublar dock :D
Men om den skulle reagera så, så är det ju bara positivt då den kansle kopplar roligheter till TS och hunden :idea::D

En idé som ploppade upp när jag skrev detta. Om vatten inte funkar - muta med godis :angel::p Köp en burk räkor eller något och släng ut dem till katten när den kommer nära.
Men med varning om att man då inte kan veta om katten är på diet eller är allergisk - så man kan råka ställa till det för kattens ägare.

Man får väl anta att en utekatt inte går på diet? Blir lite svårt för att inte säga omöjligt.
 
OK, på vilket sätt är katten farlig?

Att det inte är kul för TS förstår jag.
Men farligt?

En katt som anfaller folk och/eller fä är givetvis farlig, både för sig själv och för andra. Har aldrig haft så fula sår som de rivsår eller bett jag fått från katt och i hundarnas fall är ju katten så gott som alltid framme med tand och klo i ansiktshöjd. Jag tänker öron och ögon. Den kan dessutom skrämma både människor och djur rätt ut i gatan.
Hur är en anfallande katt INTE farlig?
 
Man får väl anta att en utekatt inte går på diet? Blir lite svårt för att inte säga omöjligt.

Så om en utekatt blir fet eller foderallergisk antar du att man gör katten till innekatt eller avlivar den? Självklart finns det många utekatter som går på någon slags diet. Och det är oerhört besvärligt när någon granne bestämmer sig för att mata katten då. Man ska av många skäl ge tusan i att mata andras katter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 462
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 970
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 018
Senast: Sel
·
Katthälsa Vi har en 10-årig bondkatt, innekatt, som ganska nyligen har börjat attackera min sambo oprovocerat. Eller, det är förstås möjligt att...
Svar
13
· Visningar
4 929
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp