Utlandsbukare!

• Kropp & Själ
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 85
  • Visningar Visningar 9 752
Sv: Utlandsbukare!

Jo, jag förstår verkligen! Jag känner ju lite samma, hade det inte varit för att jag SKA gå på just denna skolan skulle jag lätt pluggat i Australien, men jobb/utbildning får faktiskt gå först. Livet tar ju förmodligen inte slut imorgon, du har ju massor av tid att flytta utomlands senare och då med mer arbetslivserfarenhet=kan lättare få ett bra jobb om du bestämmer dig för att åka! ;)

Jag är sjukt sugen på att flytta utomlands och jobba! Egentligen hade jag funderingar på att sticka utomlands till hösten men nytt jobb+pojkvännen gjorde att jag vill vara kvar här just nu. Ev blir det en flytt inom Sverige framåt årsskiftet istället.
Men i framtiden - javisst! Men till skillnad från er skulle jag gärna flytta för gott. Jag trivs nämligen inte alls med klimatet i Sverige. Är det under 20 grader fryser jag - vilket det ju är största delen av året. Alltså inte optimalt för mig! Alltså skulle jag vilja flytta söderut till varmare breddgrader. Behöver inte vara supervarmt året runt, men bara att slippa minusgrader skulle vara himmelriket! Skulle kunna tänka mig Frankrike (var där några veckor förra sommaren på språkresa och älskade det, vill utveckla mitt språk ännu mer). Är också nyfiken på Australien/NZ men kanske inte att bo där för gott. England gillar jag också (trots bristen på värme). Pojkvännen är ju dock därifrån så kommer väl spendera lite tid där framöver :) Egentligen är alla länder av intresse som är engelsk- fransk- eller spansktalande! :) Tänkte söka mig till Svenska skolan i framtiden i nåt trevligt land.

Bor i London sedan September '12, bodde innan dess i York i tre år där jag läste min kandidat i politik, filosofi och ekonomi.

Jobbar med företagsstrategi på ett stort försäkringsbolag efter att ha blivit antagen till ett 'graduate schemes' som är anställningar som riktar in sig på oss som är färska med en kandidat. Är heltidsanställd på permanent kontrakt.
Kontoret ligger något utanför centrala london, så jag bor i en mysig förort i zon 2 där jag har ganska trevlig livskvalitet. Allt finns liksom, bra transport, parker och idrott, massa nöjen, fina promenadställen, vänner (även fast de är spridda över hela London, vilket är lite jobbigt rent transrtmässigt). Det enda jag känner att jag saknar är landsbygd och hästar. Inte sådär tokigt att jag känner att jag måste flytta till ut till landet, för det vill jag inte, men tillräckligt för att gröna parker, hundar och ekorrar inte räcker till.

Längtar inte tillbaka till Sverige då jag inte känner att jag lämnade så mycket där - flyttade direkt till england efter gymnasiet, så har förlorat kontakten med de vännerna då vi spritts vind för våg. Jag känner att mitt liv finns i england, och när jag flyttar härifrån (spanar också in andra länder, har i nuläget inga tankar på att återvända till Sverige), då kommer det nog mer kännas som att jagnbryter upp och lämnar något bakom mig.

England överlag känns som ett väldigt enkelt ställe och flytta till, inom eu, språket är lätt (även om vissa dialekter kan vara utmanande!), möjligheter till spännande jobb inom många branscher, och hyfsat snabbt och lätt att hitta boende ( dock inte billigt!)

Åh men det låter ju som ruskigt bra planer! Vilken tur du har att du kan jobba typ var som helst, och att du dessutom har flera språk! Är pojkvännen med på flytta utomlands-planerna också? Hur ser du på detta med familjen när du tänker att du ska flytta för gott? Ren nyfikenhet bara :)

För mig ligger Spanien närmast till hands när det gäller flytt men tyvärr är ju ekonomin och arbetssituationen som den är där. Inom min pojkväns field är det nog inte omöjligt att få jobb dock, och jag skulle noga (efter spanskastudier) kunna gräva fram ett jobb också. Spanska ska jag lära mig hursomhelst, vill kunna prata med min pojkvän på hans språk särskilt som han lär sig svenska.

Stefffie: låter fint alltsammans tycker jag :) Vilka länder tittar du på att flytta till? Finns det nåt särskilt skäl till att du funderar på att flytta från London?

Åh men det låter ju som ruskigt bra planer! Vilken tur du har att du kan jobba typ var som helst, och att du dessutom har flera språk! Är pojkvännen med på flytta utomlands-planerna också? Hur ser du på detta med familjen när du tänker att du ska flytta för gott? Ren nyfikenhet bara :)

Vi har faktiskt inte pratat jättemycket om de planerna, men jag tror inte han skulle vara främmande för det. Men detta ligger några år framåt i tiden!
Det här med familjen - jag är inte jättetight med min familj och träffar dem inte så ofta. Har mamma i en stad, pappa i en annan, och mina tre syskon i varsin stad också. Kanske skulle det till och med medföra att man faktiskt planerar in och tar sig tid att ses ordentligt när man väl är hemma!

Nej, inga speciella skäl - är ju mest att världen är stor och jag vill titta på fler bitar av den :) är i väldigt tidiga stadium f.n. - det ligger nog på nivån att jag planerar för en plan gällande framtida utlandsflytt - stannar nog i London i ca 2 år till. Måste researcha marknader, ekonomier och kulturer, men rent spontant så känns en del länder i sydamerika som potentiellt spännande destinationer för ca 18 månader eller sådär - vi får se hur det blir i slutändan! Planerar också med karriär i åtanke, så åker ingenstans om jag inte får tag i en roll som bidrar till en givande utveckling

Jag sällar mig till skaran drömmare. Vill så hemskt gärna bo utomlands i några år. Både jag och sambon har den längtan men vi vet inte riktigt vart, hur eller när. Dels har vi en hund som jag inte för allt i världen vill lämna! I mina ögon är det omöjligt att ta med henne, jag säger inte att det är så men det är något jag fått för mig. Det skulle säkert gå jättebra och hon skulle säkert anpassa sig jättebra.

Åh, vad jobbigt att bli så begränsad av ett djur. Det skulle jag aldrig fixa tror jag. Hoppas ni kan lösa det på nåt vis! :)

Stefffie: Ah okej, trodde du menade nu snart.

Jag har också en hund och dit jag flyttar flyttar han. Jag är mest sugen på Skottland/England eller Kanada och jag ser inga hinder att ta med honom dit :)

Åh en tråd för mig :love:

Jag vet inte vad som räknas med att bo bo, men jag bodde i alla fall i USA i ca 1 år (jobbade med hästar), Australien 6 månader (pluggade) och jobbade i Rumänien i 3 månader (hästar där med).

Alltså, det ÄR fantastiskt. Har många gånger funderat på om man skulle bosätta sig en längre i USA eller möjligtvis Australien, men det är så satans långt bort.

Jag älskar och saknar saker varje gång. Det går i perioder, ibland saknar man Sverige, kulturen och hur svenskar beter sig. Men för det mesta är det underbart :)

Är taggad på att kanske åka och jobba i USA igen efter min utbildning på Hyper Island :)

ÅH gud vad jättesugen på att åka till Kanada efter jag var i Australien, träffade massa underbara människor därifrån :love:
Ska även vara ganska likt Sverige vad jag har hört!

Här är en till drömmare som har funderat och planerat för en flytt till Skottland någon gång i livet de senaste åren. Det är absolut inte aktuellt just nu, men någon gång ska jag bo där en längre period. Tyvärr, får jag väl säga, är jag lite för beroende av min familj för att flytta ifrån dem just nu men mina tankar går i banorna att jag flyttar dit efter det att Svansson har försvunnit ut ur mitt liv.

Jag funderade länge på att flytta efter det att jag fick ut min examen, men ville skaffa lite arbetserfarenhet först och sen träffade jag sambon och ja, nu är livet så pass osäkert att jag inte riktigt vågar och vill detaljplanera för mycket innan vissa saker löser sig (ffa arbetsrelaterade). Men som sagt, någon gång ska jag bo där för varje gång jag åker dit känner jag mig lugn och hemma och vill i princip inte åka hem om det inte hade varit för Svansson.

Och jag hoppas verkligen att du kan förverkliga dina planer för det låter fint och som väldigt bra planer :)

Jag har levt i Spanien i 5 år och jag skulle inte råda någon att göra det...... stanna i sverige, det är tryggt och bra. Men om du i allafall vill så kolla in den här bloggen där utlandssvenskar från jordens alla hörn listat sina bloggar. jag samlade ihop bloggarna för att jag är gruvligt trött på Spanien och ville kolla var man annars kan flytta. Länk till massa utlandssvenskars bloggar.

På vilket sätt skulle 18 månader i Spanien vara otryggt och dåligt för mig? Tack för tipsen om bloggarna, ska kika imorgon!

Ja skulle det bli en flytt får hon följa med, jag skulle aldrig kunna lämna henne! :) Jag vill gärna flytta till USA eller Kanada och beroende på vart man bor där så är det väl som hemma. Men jag är orolig för farliga djur och tänker att vi inte kommer kunna leva samma liv där som här (hundmässigt). D.v.s hon får gå lös väldigt mycket, följer med överallt, åker ut i skogen och spårar och hittar på alla möjliga aktiviteter.

Men det är nog bara jag som fått för mig att det skulle vara så svårt att ta med sig hunden. Det skulle säkert fungera jättebra!

Jag bor i Österrike sedan nästan två år tillbaka. Var här första gången på semester -09 och året därpå tog jag tjänstledigt från jobbet och bodde här i 14 veckor för att läsa tyska. Väl hemma i Sverige igen började jag leta jobb och i början av -11 åkte jag ner ett par dagar för att gå på intervjuer.
Fick jobb som Floor Manager och Visual Merchandiser på en skandinavisk klädkedja trots att mina tyskakunskaper inte var mycket att hurra för. Åtta månader senare flyttade jag hit.

De tre första månaderna på jobbet var en mardröm. Chefen lät sin ilska över sin skilsmässa gå ut över personalen och mina kollegor var inte heller särskilt trevliga, förmodligen var det inte så populärt att en blond svenska som knappt kunde prata tyska fick en högre position än de.
Jag bad om att få bli förflyttad och fick istället börja i en butik där de saknade butikschef, det var bara jag och en till. Trivdes mycket bättre, men efter ett år sa jag upp mig eftersom jag var helt utbränd. Jag jobbade oftast från halv nio på morgonen till halv åtta eller halv nio på kvällen. Jag skulle bygga om butiken, packa upp nya varor, bygga om skyltfönstret, klä om skyltdockor, rapportera in följesedlar, skicka iväg varor till andra butiker, ha hand om schemat, förbereda kampanjer - och samtidigt ge kunderna en förstklassig service. Och allt helt själv. Min kollega sparkades - jag var själv - en ny anställdes - sparkades - en ny... och så fortsatte det.

Just nu läser jag upp tyskan eftersom man behöver ett certifikat ifall man vill studera på Universitetet.

Boende är ganska svårt att hitta. De flesta värdar vill att man åtminstone stannar några år och gärna att man är österrikare. Sen är det väldigt dyrt också. För att få en vanlig hyreslägenhet måste man oftast gå genom mäklare och betala provision. Man ska ha en väldig tur om man hittar boende privat. Annars är det lätt att hitta en WG, att man delar lägenhet med andra människor.
Jag bor i en lägenhet som jag delar med två andra tjejer. Har ett stort rum på 45 kvm och delar kök och bad. Just utanför huset går två spårvagnslinjer. Fem minuters promenad bort ligger fyra tunnelbanelinjer och det tar bara 7 minuter att gå till city.

Det som också är bra med Österrike är att det är så centralt. Det gränsar till åtta länder så det är lätt att ta sig överallt.

Jag älskar Wien och det har känts som hemma sen första dagen. Visst saknar jag Sverige ibland. Familjen och vännerna, såklart. Och maten! Men jag har inte direkt några planer på att flytta tillbaka den närmsta tiden. Jag har mitt liv och vänner här nu.
Jag upplever att österrikare är mycket mer vänliga och sociala än svenskar. Enligt ryktet är just wienare otrevliga men det tycker jag är en överdrift. Att tyskar och österrikare inte är speciellt förtjusta i varandra är ju ingen nyhet. Jag har en del tyska vänner och jag tycker dom är knepigare än österrikare.

Nu har jag ju varit hemma i Göteborg i drygt två år, men bodde i London i knappt tio år innan dess. Pluggade och jobbade :)

Jag bodde på Lanzarote ett år efter studenten :) Hästjobb (turridningsstall) med boende inkluderat, så det var väldigt enkelt på det viset. Det var jätteroligt och jag trivdes oftast himla bra! Vi var 5-6 svenska tjejer som bodde och jobbade ihop, som tur var fungerade vi väldigt bra ihop annars hade det nog kunnat bli en del drama :cautious:

Eftersom det "bara" var ett hästjobb och på en utpräglad turistö så kändes det aldrig riktigt hemma, även om jag inte längtade hem eller vantrivdes på något sätt. Det kändes bara uppenbart att jag var där för en begränsad tid (som jag naturligtvis bestämde själv).

Jag bor i Istanbul sedan 2,5 år och fullkomligt älskar mitt liv här :love: Jag har bott utomlands i princip hela tiden de senaste tio åren men det finns ingen plats som har gjort mig så saligt förälskad som Istanbul. Jag älskar maten, folket, pulsen, rytmen, vattnet, arkitekturen, utelivet :love:! När min pojkvän fick jobb här för ca tre år sedan sökte jag jobb för fullt och flyttade hit kort därpå.

Istanbul är dock galet intensivt, ibland kan jag få lite andnöd av alla människor, kaoset och trafiken ska erkännas. En annan nackdel är att det krävs en hel del pengar för att ha ett bra liv här - men har man det kan man leva helt otroligt bra. Som utlänning är det inte heller helt lätt alla gånger att bygga upp ett tryggt liv. Byråkratin är helgalen som ingen verkar förstå sig på, inte ens turkarna eller de som arbetar på de olika myndigheterna.

Jag får lite hemlängtan ibland, jag saknar naturen, djur, frisk luft, tystnaden, svensk mat, mer ateister och feminister ( ;) ) och lite ordning och reda. Men när jag vandrar hemåt efter jobbet på kvällarna kommer jag ibland på mig själv att ha ett stort fånigt leende på läpparna - är så tacksam för att få bo här!

Liknande trådar

Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 970
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 173
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 275
Senast: Iamia
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
981
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur