Utlandssvenskar och svensk välfärd

kolblakkur

Trådstartare
I en annan tråd här togs det upp att svenska medborgare i utlandet kan återvända till Sverige för att ta del av det sociala skyddsnätet/välfärden.

Blev lite fundersam över det och vet inte alls själv hur jag ställer mig till detta, så blev därmed nyfiken på hur ni ställer er till fenomenet.

Är det okej att svenska medborgare bor utomlands i låt oss säga 20-30 år, dvs ej betalar skatt i Sverige, för att sedan flytta tillbaka ”när det kniper” och tar del av välfärden?
 
Nej det är inte okej över huvud taget. Tycker inte det är okej att bo utomlands och komma hit för att föda i Sverige och sedan åka tillbaka heller.
 
Är det okej att svenska medborgare bor utomlands i låt oss säga 20-30 år, dvs ej betalar skatt i Sverige, för att sedan flytta tillbaka ”när det kniper” och tar del av välfärden?

Ja helt klart. Något annat blir ett obehagligt scenario tycker jag. Ska man utgå ifrån att man ska ha betalat skatt i x antal år för att få ta del av välfärden finns det ju många som skulle hamna i kläm.

Som samhälle krävs det ju att vi arbetar för att kunna hålla oss med välfärd men jag tycker inte det ska avkrävas på individnivå.
 
Moraliskt känns det aningens fel då jag läst tråden det syftas till men är man svensk medborgare så är man. Men man lär ju inte kunna ta del av något annat än socialbidrag.

Den svenska välfärden är även till för dem som bott i Sverige i hela sitt liv men av någon anledning aldrig har kunnat jobba eller kommer att kunna jobba.
 
Fast det funkar inte riktigt så... eller fungeraDE i alla fall inte på det viset när jag valde att flytta hem en period. Jag var utskriven och hade ingen rätt till vare sig högkostnadsskydd för mediciner, reducerat pris på tandvård och som jag förstod det inte heller typ aktivitetsstöd/socialbidrag. Inte de första sex månaderna i alla fall.
Och då hade jag betalat skatt i Sverige upp till de två år jag valde att bosätta mig utomlands.

Jag tycker att det är helt okej att de svenska medborgare som väljer att komma hem behandlas som fullborna svenskar. Så många individer handlar det nog inte om.
 
Jag ser det ungefär som @Wysiwyg och @Sel skriver. Jag tror inte att det handlar om så många människor att det spelar någon roll ekonomiskt, sen kan man iofs diskutera signalvärdet. Men jag tycker att människor måste kunna röra sig hyfsat fritt mellan länder utan att riskera att hamna i något slags limbo ifråga om skyddsnät.
 
Som svensk medborgare tycker jag att svenska medborgare har rätt till samma behandling i Sverige, lite konstigt blir det däremot när utlandssvenskar i exvis Thailand beklagar sig över att de inte har samma rättigheter där som om de bodde i ett EU-land. :crazy:
 
I en annan tråd här togs det upp att svenska medborgare i utlandet kan återvända till Sverige för att ta del av det sociala skyddsnätet/välfärden.

Blev lite fundersam över det och vet inte alls själv hur jag ställer mig till detta, så blev därmed nyfiken på hur ni ställer er till fenomenet.

Är det okej att svenska medborgare bor utomlands i låt oss säga 20-30 år, dvs ej betalar skatt i Sverige, för att sedan flytta tillbaka ”när det kniper” och tar del av välfärden?

Vi har ju kända idrottsstjärnor som gjort precis så. Bott i Monaco under tiden de tjänar pengar för att sen flytta hem för att föda barn osv. De lär iofs inte lyfta så mycket FL men visst är det fult. Man vill gärna ha kakan men inte betala för den.
 
Ser inget konstigt i det, så länge man är svensk medborgare.

Skulle man ha argumentet "De har inte betalat skatt i Sverige och borde därför inte... etc osv" så går det ju att använda samma argument i andra frågor. Det finns ju trots allt medborgare bosatta i Sverige som aktivt väljer att inte jobba/betala skatt och leva på samhällets skyddsnät.
Men det argumentet hade iaf här på Buke ifrågasatts mycket mer än i detta fall när det pratas om utlandssvenskar.
 
När jag flyttade tillbaka till Sverige var det månader av byråkrati innan jag accepterades av systemet på alla punkter. Gled verkligen inte in på ett bananskal. Då jag bara hade en timanställning i Sverige var jag tvungen att bevisa hur mycket jag faktiskt arbetade. Jag fick bevisa att jag var utförsäkrad i landet jag flyttade ifrån mm. Jag fick verkligen bevisa min rätt till välfärdssystemet. Så att bara flytta hem när det ”kniper” och plocka pengar från svenska systemet- så fungerar det inte riktigt.
 
När jag flyttade tillbaka till Sverige var det månader av byråkrati innan jag accepterades av systemet på alla punkter. Gled verkligen inte in på ett bananskal. Då jag bara hade en timanställning i Sverige var jag tvungen att bevisa hur mycket jag faktiskt arbetade. Jag fick bevisa att jag var utförsäkrad i landet jag flyttade ifrån mm. Jag fick verkligen bevisa min rätt till välfärdssystemet. Så att bara flytta hem när det ”kniper” och plocka pengar från svenska systemet- så fungerar det inte riktigt.

Precis så var det för mig också. Ett riktigt härke.
Märkligt nog var det mycket lättare att byta land Från Sverige än att komma hem igen .:D
 
Jag har inte läst den andra traden sa jag kanske missförstar?
Men jag har bott i Österrike i snart 10 ar, om jag och min familj skulle vilja flytta tillbaka till Sverige, skulle vi inte vara välkomna da? Skulle vi inte ha rätt till skola, barnomsorg, sjukvard, barnbidrag osv?
 
Nej, det är inte bara att flytta tillbaka och tro man är fullt inne i systemet. Sen beror det på om du kommer från EU-land (lite lättare då vissa "förmåner" får man ta med sig, precis som när man flyttar ut, tex a-kassa 3 månader) eller icke EU-land.
 
Precis så var det för mig också. Ett riktigt härke.
Märkligt nog var det mycket lättare att byta land Från Sverige än att komma hem igen .:D

Ja , visst är det konstigt! Att flytta från Sverige var lätt och att komma in i det andra landets system var inte alls svårt. Inte så utvecklad välfärd där som i Sverige dock, det kan spela roll. :p.

Att flytta till Sverige däremot.O_o Hade ingen aning om att Sverige är så byråkratiskt!
 
Ja , visst är det konstigt! Att flytta från Sverige var lätt och att komma in i det andra landets system var inte alls svårt. Inte så utvecklad välfärd där som i Sverige dock, det kan spela roll. :p.

Största problemen med att komma in i nya landet stod Sverige för. Myndigheterna här kunde inte första hur det kunde ta sa lang tid att skicka ngr papper fran Sverige (försäkningskassan, skattemyndigheten) som krävdes.
 
Det är en knepig fråga, för det finns så många aspekter att ta hänsyn till.
Att använda den svenska staten som en kassako är självklart aldrig ok, men det kan man nog göra som bosatt i både Sverige och utomlands.

Är själv utlandssvensk och i nuläget en minussiffror för svenska staten - bodde i Sverige tills jag var 19 och trots en del sommarjobb så kostade min utbildning såklart oändligt mer.
Flyttade sen till UK där jag nu jobbat och betalat skatt i 6 år.
Barn och familj är inte på kartan än, men när det är det, så kommer jag överväga att återvända till Sverige, för att det är så mycket bättre och lättare att vars förälder i Sverige än i UK. Utnyttjar jag systemet då?

Tycker det är bra att vi har medborgare som pr ute o ser sig om i världen :)
 
Nej det är inte okej över huvud taget. Tycker inte det är okej att bo utomlands och komma hit för att föda i Sverige och sedan åka tillbaka heller.
Det är inte heller så det funkar. Om man flyttar utomlands skrivs man ut ur systemen. Bor du sedan i något EU-land gäller samma för svenskar där som för landets medborgare. Då kan du inte åka till Sverige för vård.
 
Jag har inte läst den andra traden sa jag kanske missförstar?
Men jag har bott i Österrike i snart 10 ar, om jag och min familj skulle vilja flytta tillbaka till Sverige, skulle vi inte vara välkomna da? Skulle vi inte ha rätt till skola, barnomsorg, sjukvard, barnbidrag osv?
Det har ni, efter en del byråkrati. Däremot har ni inte automatiskt rätt till de högsta ersättningsnivåerna genast. Detta gäller för de av er som är svenska medborgare.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 958
Senast: Barbabelle
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Ainon
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 056
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 572
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp