Utlandssvenskar och svensk välfärd

Du måste ha jobbat i x tid innan födsel gör att få ta del av välfärden, känns inte värt det i min bok.

Stämmer inte riktigt. En del förmåner är bosättningsbaserade och gäller från första dagen du är bosatt i Sverige (om du inte omfattas av något undantag). Rätt till sjukvård är en bosättningsbaserad förmån.
 
Vi har ju kända idrottsstjärnor som gjort precis så. Bott i Monaco under tiden de tjänar pengar för att sen flytta hem för att föda barn osv. De lär iofs inte lyfta så mycket FL men visst är det fult. Man vill gärna ha kakan men inte betala för den.

De har troligtvis antingen betalat skatt till Sverige hela tiden Eller betalat forlossningen. Manga som ar Ute I varlden och jobbar betalar skatt till det land som tar ut den hogsta summan skatt, dar man bor eller Sverige och sedan delar landerna upp det sinsemellan.

Varför skulle du inte få flytta tillbaka? Är nog ingen som motsätter sig. Det jag tycker är fel är om man bor utomlands och sen bara gör en touch down i Sverige för att få cancerbehandling eller föda barn eller liknande sen tillbaka utomlands. Förhoppningsvis går det inte att göra så ens, har inte orkat sätta mig in i det pga bryr mig inte riktigt.

Nej, det gar inte att gora sa.

Är det inte så att för att skrivas ut ur det Svenska systemet måste man själv se till att det görs, alltså sker det inte automatiskt när man flyttar utomlands?

Man maste ha en fysisk address I Sverige for att Kunna varna inskriven och pa den addressen far man post Fran bland annat skattemyndigheten.
Problemet brukar varna tvart om... man bor utomlands men Svenska Skattemyndigheten jagar en och kraver att man betalar skatt. Har man ingen bostad I Sverige slipper de det efter en hel del krangel... har man Kvar en bostad (eller sommarstuga) som man hyr ut eller som bars star ar det manga som far betala skatt I Sverige da Sverige som regal har hogsta skattebordan. Sedan gor Sverige och landet de bor i upp vilket land som far vad.
 
Vad gäller sjukvården så måste man skilja på vilken sjukvård man har rätt att få, och hur den finansieras.
EU-medborgare t.ex. har ju rätt att få vård, men då har landstingen också rätt att få ersättning från något finansieringssystem i deras hemland.
Och någon som är befinner sig här när det är dags för förlossning nekas ju inte att komma in på sjukhuset, oavsett var de bor. Däremot kanske de får ta hela kostnaden för vården själv.
 
Är det inte så att för att skrivas ut ur det Svenska systemet måste man själv se till att det görs, alltså sker det inte automatiskt när man flyttar utomlands?
Man utskrivs automatiskt efter en tvåårsperiod. Så var det i alla fall första gången jag flyttade utomlands. Hur det ser ut nu har jag inte kollat upp faktiskt, men jag har hela tiden haft en skriven adress även i Sverige (hos mina föräldrar) för att göra det enklare med just myndighetspost och liknande. Jag har även en del lösöre föräkrat där.
Någon skatt betalar jag inte i/till Sverige. Däremot deklarerar jag fortfarande varje år.
 
Stämmer inte riktigt. En del förmåner är bosättningsbaserade och gäller från första dagen du är bosatt i Sverige (om du inte omfattas av något undantag). Rätt till sjukvård är en bosättningsbaserad förmån.

Kanske just det att få komma till sjukhus och föda ja. Det är inte det jag pratar om, jag menar föräldraledighet etc som kommer efter det att barnet är fött.
 
Har inte deras förmögenhet uppstått från skattemedel?
Nej.
De har privata förmögenheter. Deras anfader var skapligt rik när han kom till Sverige. Det var väl en av anledingarna till att man lockade hit honom.

Skattepengar går till apanaget. Dvs det som det kostar att driva runt den stora apparat som kungahuset är med anställd personal. represention, fastigheter etc etc.

Edit: sen på bollen.
 
De har troligtvis antingen betalat skatt till Sverige hela tiden Eller betalat forlossningen. Manga som ar Ute I varlden och jobbar betalar skatt till det land som tar ut den hogsta summan skatt, dar man bor eller Sverige och sedan delar landerna upp det sinsemellan.



Nej, det gar inte att gora sa.



Man maste ha en fysisk address I Sverige for att Kunna varna inskriven och pa den addressen far man post Fran bland annat skattemyndigheten.
Problemet brukar varna tvart om... man bor utomlands men Svenska Skattemyndigheten jagar en och kraver att man betalar skatt. Har man ingen bostad I Sverige slipper de det efter en hel del krangel... har man Kvar en bostad (eller sommarstuga) som man hyr ut eller som bars star ar det manga som far betala skatt I Sverige da Sverige som regal har hogsta skattebordan. Sedan gor Sverige och landet de bor i upp vilket land som far vad.

Nä de skriver sig utomlands (Monaco)under åren de tjänar sen flyttar de hem. Kalla tex Är en av få som inte gör så. De tar visserligen med sig förmögenheten hem till Sverige men jag tycker det är girigt gjort.
 
Nej.
De har privata förmögenheter. Deras anfader var skapligt rik när han kom till Sverige. Det var väl en av anledingarna till att man lockade hit honom.

Skattepengar går till apanaget. Dvs det som det kostar att driva runt den stora apparat som kungahuset är med anställd personal. represention, fastigheter etc etc.

Edit: sen på bollen.

Fast visst var det så att fransmannen fick pengar för att bli kung? Vi köpte honom?
 
Nä de skriver sig utomlands (Monaco)under åren de tjänar sen flyttar de hem. Kalla tex Är en av få som inte gör så. De tar visserligen med sig förmögenheten hem till Sverige men jag tycker det är girigt gjort.

Nu är jag inte alls påläst om människorna det här kan handla om... men vad är det för fel med det? Det är väl bara vettigt att stå skriven i och betala skatt till landet där man bor?
Att man sedan väljer att flytta hem för att få barn/bilda familj är väl inte det minsta konstigt? De kanske har familjen här eller helt enkelt känner sig tryggare med den svenska sjukvården. Oavsett är det som sagt inte att bara plötsligt hejochhå hoppa på båten igen.
 
Nu är jag inte alls påläst om människorna det här kan handla om... men vad är det för fel med det? Det är väl bara vettigt att stå skriven i och betala skatt till landet där man bor?
Att man sedan väljer att flytta hem för att få barn/bilda familj är väl inte det minsta konstigt? De kanske har familjen här eller helt enkelt känner sig tryggare med den svenska sjukvården. Oavsett är det som sagt inte att bara plötsligt hejochhå hoppa på båten igen.

De flyttar till ett lågskatteland av skatteskäl.
Sen vill de komma hem för att nyttja den goda vården.
Jag blir förvånad över att du beskriver det så krångligt, jag har ett flertal personer som flyttat till Sverige från både EU och utifrån på mitt jobb. Självklart har de ingen SGI direkt men annars får de allt väldigt smidigt.
 
@Pontevecchio
Fast när de väl är här igen antar jag att de börjar betala skatt här istället? Är de såpass förmögna hamnar de ju högt upp i avgifter också tänker jag.
det var inte direkt krångligt per se (förutom om papper dröjer, jag vet att min vän hade ett duktig helsike med att föra över papper från UK till Sverige för att bli berättigad sin A-kassa. ) men det tar ju tid. Jag hade som sagt varken högkostnadsskydd eller rätt till socialförsäkring i form av aktivitetsstöd, eller socialbidrag hette det väl då, eller annan hjälp som bostasdbidrag eller folktandvård under de första sex månaderna.
Det var väl okej kan jag tycka eftersom jag fick jobb rätt omgående.. men särskilt behjälpig var inte staten på något vis.

Nu var det här visserligen rätt länge sedan, jag har ingen anig om hur det skulle fungera om jag fick för mig att flytta tillbaka till Sverige nu. Jag tycker mest bara att det finns annat att haka upp sig på än människor som vill åka "hem" till vad som förmodligen känns välbekant och tryggt när de blir sjuka eller vill bilda familj.
Sedan att det finns ett rötägg eller två som utnyttjar systemet? Ptja, det tycker jag inte att man ska belasta vanligt folk för. Jag tror det handlar om väldigt få individer som förtidsplanerar sitt unyttjande av den svenska välfärden genom att flytta utomlands. Då har vi nog betydligt fler fuskare inom gränsen redan. :)
 
I en annan tråd här togs det upp att svenska medborgare i utlandet kan återvända till Sverige för att ta del av det sociala skyddsnätet/välfärden.

Blev lite fundersam över det och vet inte alls själv hur jag ställer mig till detta, så blev därmed nyfiken på hur ni ställer er till fenomenet.

Är det okej att svenska medborgare bor utomlands i låt oss säga 20-30 år, dvs ej betalar skatt i Sverige, för att sedan flytta tillbaka ”när det kniper” och tar del av välfärden?

Ja. Det är det som skapar ett medmänskligt samhälle bland annat. Att vi betalar skatt för att ha ett socialt skyddsnät. Det är relativt få människor det handlar om, och de som verkligen behöver det ser jag ingen orsak att neka.
 
Man utskrivs automatiskt efter en tvåårsperiod. Så var det i alla fall första gången jag flyttade utomlands. Hur det ser ut nu har jag inte kollat upp faktiskt, men jag har hela tiden haft en skriven adress även i Sverige (hos mina föräldrar) för att göra det enklare med just myndighetspost och liknande. Jag har även en del lösöre föräkrat där.
Någon skatt betalar jag inte i/till Sverige. Däremot deklarerar jag fortfarande varje år.
Nja, jag tror inte att man skrivs ut automatiskt längre. Eller i alla fall var jag borta i en bit över 4 år innan jag fick ändan ur vagnen och skickade in den förbaskade blanketten till Skatteverket :angel:
 
Nja, jag tror inte att man skrivs ut automatiskt längre. Eller i alla fall var jag borta i en bit över 4 år innan jag fick ändan ur vagnen och skickade in den förbaskade blanketten till Skatteverket :angel:

Gör man inte? I så fall är jag fortfarande inskriven men betalar inte skatt eller mottar förmåner. I så fall förstår jag inte riktigt vad skillnaden är utöver att det borde vara lättare att flytta tillbaka igen. :D
Vill minnas att jag skattedeklarerade även som utskriven.

Ehum, kanske dags att kolla upp. Inte för att det är aktuellt med flytt till Sverige, men sådär bara för att.
Det jag minns sedan tidigare var dock för att Inte bli utskriven per automatik var man tvungen att resa hem minst en gång per år, och det har jag definitivt inte gjort.
 
Gör man inte? I så fall är jag fortfarande inskriven men betalar inte skatt eller mottar förmåner. I så fall förstår jag inte riktigt vad skillnaden är utöver att det borde vara lättare att flytta tillbaka igen. :D
Vill minnas att jag skattedeklarerade även som utskriven.

Ehum, kanske dags att kolla upp. Inte för att det är aktuellt med flytt till Sverige, men sådär bara för att.
Det jag minns sedan tidigare var dock för att Inte bli utskriven per automatik var man tvungen att resa hem minst en gång per år, och det har jag definitivt inte gjort.
Äsch, lyssna inte på mig hörru! Jag bara tror, och går på min egen erfarenhet. Men jag har definitivt varit i Sverige mer än en gång om året sen jag flyttade! Kan nog vara bra att kolla upp hursomhelst :)
 
Äsch, lyssna inte på mig hörru! Jag bara tror, och går på min egen erfarenhet. Men jag har definitivt varit i Sverige mer än en gång om året sen jag flyttade! Kan nog vara bra att kolla upp hursomhelst :)

Jag har inte varit tillbaka sedan jag flyttade 2012, det är för krångligt med hundarna. :)
Ska absolut kolla upp det lite extra, men jag är rätt säker på att det inte bara är guld och gröna skogar om jag får för mig att flytta hem imorgon. :angel:
 
Gör man inte? I så fall är jag fortfarande inskriven men betalar inte skatt eller mottar förmåner. I så fall förstår jag inte riktigt vad skillnaden är utöver att det borde vara lättare att flytta tillbaka igen. :D
Vill minnas att jag skattedeklarerade även som utskriven.

Ehum, kanske dags att kolla upp. Inte för att det är aktuellt med flytt till Sverige, men sådär bara för att.
Det jag minns sedan tidigare var dock för att Inte bli utskriven per automatik var man tvungen att resa hem minst en gång per år, och det har jag definitivt inte gjort.

Jag fick också lov att deklarera men bara de första 5 åren, trots utskrivning och noll ekonomiska förehavanden i Sverige.
 
Jag fick också lov att deklarera men bara de första 5 åren, trots utskrivning och noll ekonomiska förehavanden i Sverige.
Jag deklarerar som sagt också fortfarande trots att det bara står nolla på papperet. Får väl se om det dyker upp något även nästa år.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 958
Senast: Barbabelle
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Ainon
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 056
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 572
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp