Utlandssvenskar och svensk välfärd

Jag har inte varit tillbaka sedan jag flyttade 2012, det är för krångligt med hundarna. :)
Ska absolut kolla upp det lite extra, men jag är rätt säker på att det inte bara är guld och gröna skogar om jag får för mig att flytta hem imorgon. :angel:
Fast om man bor inom EU, vem ska kolla om man varit i Sverige liksom...man rör sig ju fritt över gränserna. Så tveksamt om den regeln finns. Sen ska man ju vara skriven där man bor och det finns ju en gräns på hur länge man kan bo utanför landets gränser men visst kan man fuska med det med om man vill.
 
Fast om man bor inom EU, vem ska kolla om man varit i Sverige liksom...man rör sig ju fritt över gränserna. Så tveksamt om den regeln finns. Sen ska man ju vara skriven där man bor och det finns ju en gräns på hur länge man kan bo utanför landets gränser men visst kan man fuska med det med om man vill.

När jag flyttade hem gällde det bevis med kvitton och/eller pass. Jag kommer faktiskt inte ihåg och hörde mig väl inte för särskilt noga heller eftersom jag inte varit hem under de två åren.
Sedan vet jag inte hur det anses som fusk. På vilket sätt? Vad fuskar jag med?
Jag vinner knappast någonting på att ha postadress även i sverige - det är uppenbarligen ingen hemlighet att jag bor utomlands, det är helt enkelt smidigt med posten och särskilt eventuella bankärenden.
 
När jag flyttade hem gällde det bevis med kvitton och/eller pass. Jag kommer faktiskt inte ihåg och hörde mig väl inte för särskilt noga heller eftersom jag faktiskt inte varit hem under de två åren.
Sedan vet jag inte hur det anses som fusk. På vilket sätt? Vad fuskar jag med?
Jag vinner knappast någonting på att ha postadress även i sverige - det är uppenbarligen ingen hemlighet att jag bor utomlands, det är helt enkelt smidigt med posten och särskilt eventuella bankärenden.
Dom som bor utomlands men ändå är skrivna i Sverige menar jag. Inte att bara ha en adress, just för att dom vill kunna ta del av förmånerna.

Fast vad är så mycket lättare med post & bank? Jag har bott utomlands sen 2010 och aldrig haft problem med det. Fast jag bor inom EU så det kanske är annat om man inte gör det?
 
Dom som bor utomlands men ändå är skrivna i Sverige menar jag. Inte att bara ha en adress, just för att dom vill kunna ta del av förmånerna.

Fast vad är så mycket lättare med post & bank? Jag har bott utomlands sen 2010 och aldrig haft problem med det. Fast jag bor inom EU så det kanske är annat om man inte gör det?

Fast vilka förmåner får man av att fortfarande vara skriven i Sverige? Om det nu är så att jag fortfarande är skriven där (jag måste erkänna att jag helt enkelt tagit för givet att så inte är fallet) vad är det då jag får ta del av egentligen? Förmodligen måste jag fortfarande gå igenom samma procedur som jag gjorde tidigare innan jag är välkommen tillbaka in i systemet.

Jag bor också inom Eu, fast vem vet hur länge till i och med Brexit? Hur som helst har jag tyckt det varit jättesmidigt att deklaration och nytt bankkort och sådant hamnat i svenska brevlådan och sedan vidarebefodrats till mig. Har som sagt en del lösöre försäkrat och förvarat där också.
 
Och om det vore så att man då och då dök tillbaka till Sverige för att uppsöka hälsovård och liknande borde det väl på något vis dyka upp i systemet och hamna på en skattesedel eller avgift. Jag kan liksom inte för mitt liv tro att det är så tvärenkelt som att folk kan bo utomlands och leva loppan utan avgifter och sedan glida tillbaka över gränsen för att bara få det goda.
Ett akutfall inom sjukvård möjligtvis, men det betyder ju inte att man får gratis rehab och sjukpenning och barnomsorg och whatnot inpå det.
 
Och om det vore så att man då och då dök tillbaka till Sverige för att uppsöka hälsovård och liknande borde det väl på något vis dyka upp i systemet och hamna på en skattesedel eller avgift. Jag kan liksom inte för mitt liv tro att det är så tvärenkelt som att folk kan bo utomlands och leva loppan utan avgifter och sedan glida tillbaka över gränsen för att bara få det goda.
Ett akutfall inom sjukvård möjligtvis, men det betyder ju inte att man får gratis rehab och sjukpenning och barnomsorg och whatnot inpå det.

Jag vet en person som gjort det. Jag var vän med denne förr men vi har ingen kontakt numera mer än FB (därför vet jag att denne gjort så). Bodde utomlands i över 2 år men var skriven i Sverige. Åkte regelbundet till Sverige och tog del av sjukvården, dennes barn med som var med och minderårig men ej i skolålder, fick en del bidrag från Sverige också (denne person jobbade alltså inte utomlands utan levde på bidragen och partners inkomst). Flyttade sedan tillbaka utan problem och var från dag 1 fullt inne i systemen och kunde utnyttja sjukpenning och andra bidrag.

Sen pensionärer som bor utomlands men är skrivna i Sverige. Visserligen betalar de då en högre skattesats men har också full rätt till all vård osv i Sverige. För min pappa vore det dock en nitlott då han nu skattar i Sverige (som han ju ska då pensionen kommer därifrån) men har en lägre skattesats då han är utskriven, för här är sjukvården både snabbare och bättre och billigare men alla bor ju inte i länder där sjukvården funkar bättre än i Sverige. Men bodde han tex i Thailand vore det ju smartare för honom att stå som skriven i Sverige då han trots högre skatt skulle kunna leva gott i Thailand men ta del av välfärden i Sverige.

Nu har han iof rätt till en viss sjukvård i Sverige då han betalar sin skatt där men för oss är det enklare att allt görs här. Dessutom är det i slutändan Sverige som betalar i alla fall då alla sjukvårdsräkningar skickas vidare till Försäkringskassan från sjukförsäkringen här. Tror Sverige svär rätt mycket över de då de här är mycket mer generösa med att bevilja hjälpmedel på alla sätt och vis. Tex så fick han speciella skor (pga sin diabetes) som kostar över 6000 kr. Vi betalade 800 kr, resten fick Sverige pynta ut med.
 
Fast vilka förmåner får man av att fortfarande vara skriven i Sverige? Om det nu är så att jag fortfarande är skriven där (jag måste erkänna att jag helt enkelt tagit för givet att så inte är fallet) vad är det då jag får ta del av egentligen? Förmodligen måste jag fortfarande gå igenom samma procedur som jag gjorde tidigare innan jag är välkommen tillbaka in i systemet.

Jag bor också inom Eu, fast vem vet hur länge till i och med Brexit? Hur som helst har jag tyckt det varit jättesmidigt att deklaration och nytt bankkort och sådant hamnat i svenska brevlådan och sedan vidarebefodrats till mig. Har som sagt en del lösöre försäkrat och förvarat där också.

FP, barnbidrag osv.

Flyttar du hem kan du också få de förmånerna beroende på vart du bott.
 
Den svensk som flyttar hem efter 25 år får samma samhällsservice som den invandrare som erhåller uppehållstillstånd. Så det får väl anses OK. Man får samma pensionsvillkor, nej förresten om invandraren kommer från icke eu-land får betydligt bättre vilkor, där tar man inte hänsyn till 1/40;s villkoren
Det tror jag inte. Karl XIV Johan medförde en rejäl förmögenhet.

Edit. Ah, jag orkade inte läsa helatråden innan jag svarade.

.Han betalade väl en stor del av Sveriges dåvarande statsskuld, med villkoret att kommande kungafamiljer av släkten Bernadotte skulle få ett apanage.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 961
Senast: Barbabelle
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Ainon
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 070
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 576
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp