Utlandssvenskar och svensk välfärd

Jag har inte läst den andra traden sa jag kanske missförstar?
Men jag har bott i Österrike i snart 10 ar, om jag och min familj skulle vilja flytta tillbaka till Sverige, skulle vi inte vara välkomna da? Skulle vi inte ha rätt till skola, barnomsorg, sjukvard, barnbidrag osv?

Jodå det skulle ni ha rätt till, men det är lite byråkrati att komma in i systemen igen.
 
Jodå det skulle ni ha rätt till, men det är lite byråkrati att komma in i systemen igen.

Det vet jag att vi har men jag menar att enligt vissa är det fel att vi skulle ha rätt till det. Alltsa om man lämnar Sverige en gang för ngr ar sa far man inte komma tillbaka för da utnyttjar vi systemet.
 
Det vet jag att vi har men jag menar att enligt vissa är det fel att vi skulle ha rätt till det. Alltsa om man lämnar Sverige en gang för ngr ar sa far man inte komma tillbaka för da utnyttjar vi systemet.

Åh. enligt "vissa" är jag inte ens svensk längre, men tack och lov gäller inte det. :)
Det är dock en bra idé att ha god framförhållning och ekonomi så att man klarar sig medan byråkratin tuggar papper, om man vill flytta hem igen. Det är inte gjort i en handvändning.
 
Jag tycker att reglerna som de ser ut nu är bra. Dvs att om du är skriven utomlands så är det inte bara att komma tillbaka och få fri vård. Men när du vill återvända så är du alltid välkommen. Och då är förstås vården fri igen.
Hur var det med yngsta prinsessans förlossning, betalade staten eller kungahuset för den förlossningsvården?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det vet jag att vi har men jag menar att enligt vissa är det fel att vi skulle ha rätt till det. Alltsa om man lämnar Sverige en gang för ngr ar sa far man inte komma tillbaka för da utnyttjar vi systemet.
Varför skulle du inte få flytta tillbaka? Är nog ingen som motsätter sig. Det jag tycker är fel är om man bor utomlands och sen bara gör en touch down i Sverige för att få cancerbehandling eller föda barn eller liknande sen tillbaka utomlands. Förhoppningsvis går det inte att göra så ens, har inte orkat sätta mig in i det pga bryr mig inte riktigt.
 
Det är inte heller så det funkar. Om man flyttar utomlands skrivs man ut ur systemen. Bor du sedan i något EU-land gäller samma för svenskar där som för landets medborgare. Då kan du inte åka till Sverige för vård.
Är det inte så att för att skrivas ut ur det Svenska systemet måste man själv se till att det görs, alltså sker det inte automatiskt när man flyttar utomlands?
 
Varför skulle du inte få flytta tillbaka? Är nog ingen som motsätter sig. Det jag tycker är fel är om man bor utomlands och sen bara gör en touch down i Sverige för att få cancerbehandling eller föda barn eller liknande sen tillbaka utomlands. Förhoppningsvis går det inte att göra så ens, har inte orkat sätta mig in i det pga bryr mig inte riktigt.
Det går inte. Så varför tar du ens upp det?
 
Är det inte så att för att skrivas ut ur det Svenska systemet måste man själv se till att det görs, alltså sker det inte automatiskt när man flyttar utomlands?
Jo. Och det fuskas nog en del. Men för att kunna förbli skriven i Sverige måste du ju då ha en adress här att vara skriven på. Och du kommer i gengäld att få andra priblem i landet där du bor, lite beroende på var i världen det är.
 
Jag har aldrig hört om nån som gjort en touch down i Sverige för att föda barn lr få medicinsk behandling, låter krångligt, speciellt det med barnafödande. Tror inte det är så väldigt enkelt och att det är lite av en urban skröna. Om du har en familj utomlands där båda jobbar, åker du väl inte hem till Sverige ensam för att föda barn. Du måste ha jobbat i x tid innan födsel gör att få ta del av välfärden, känns inte värt det i min bok. Jag bor utomlands och nästan alla jag har i min umgängeskrets bor i olika land i Europa, dom som är par består av både 2 svenskar lr 1 från ett annat land. Att dom skulle försöka utnyttja systemet till sin fördel är löjligt, dom flesta är högutbildade personer med bra jobb och gott betalt. Jag tror det finns betydligt fler som bor fast i Sverige och utnyttjar systemet på andra sätt än det som bott utomlands för att sedan "komma hem". Världen har förändrat sig och folk flyttar över gränserna mkt på grund av en växande internationell arbetsmarknad, det är den utvecklingen vi har. Det är också många som bor utomlands men arbetar för svenska företag, dvs fortfarande skattar hem till Sverige fastän man bor feks 5 år i USA. Finns även det som jobbar som konsulenter i andra europeiska land, men har sitt företag registrerat i Sverige och då skattar i Sverige. Ibland skattar dessa personer till båda länder, beror lite på anställningskontrakten.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 962
Senast: Barbabelle
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Ainon
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 074
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 576
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp