Bukefalos 28 år!

Utmärglad vildkatt?

Cynthia

Trådstartare
Jag har fått en ny kompis. Senaste månaderna har jag ibland sett en liten liten katt i närheten av min gård. Igår satt den utanför min dörr och jamade. Jag öppnade dörren och lockade på den, katten sprang emot mig utan tvekan och in i huset.

Bor på landet med långt till närmsta granne. Jag vet att det inte är någon grannes katt. I så fall har hon vandrat mil. Och hon har varit här länge.

Döm min förvåning när katten sprang emot mig och vill bli klappad. Katten smet in i huset flera gånger igår. Annars sitter hon utanför dörren och jamar.

Katten är fin i pälsen, pigg och alert. Men tunn, väger ingenting och har inget hull alls.

Jag har alltid velat ha katt. Men det har aldrig blivit av att jag skaffat en. Så jag tänkte ta hand om denna.

Vad gör jag? Vad för mat är lämpligt att ge henne? Kan inte ge mycket på en gång, då blir det en chock.
 
Du kan nog egentligen ge katten vilken kattmat som helst men börja med små portioner. Din lokala smådjursveterinär kanske har högenergifoder du kan köpa och ge katten till en början. Då får katten trots små portioner i sig tillräckligt med energi. Sen skulle jag nog ta katten till veterinären för att vaccinera och undersöka förekomsten av andra eventuella problem. En avmaskning skulle troligtvis inte vara helt fel heller :)
 
Finns det någon märkning i örat på henne? Eller så kan du ju fråga veterinären om den har chipläsare. Jag tror polisen på vissa ställen har chipläsare också, om inte annat kan du ju höra med dem om någon anmält en katt som saknad.

Största risken är väl att det är en sommarkatt :cry: eftersom den är så tam.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 579
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 720
Senast: Takire
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: Lager
·
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
78 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp