Utställningstråden 2019

Hittade en kvinna som håller i ringträning, första träningen var så p i n s a m! :angel: Ebbot sprang som en sengångare, hoppade, galopperade, försökte äta upp min hand, la sig istället för att stå och tyckte att livet var lattjo. Vi har bokat in två till träningar innan vår första utställning. Men är inställd på att vi kommer skämma ut oss :D

Det är "bara" att träna, träna, träna. Mängdträna helt enkelt. Åka på mkt inofficiella utställningar, ringträningar osv. Lättare sagt än gjort då man har annat att göra utöver träna hund.

Med min förra hund åkte jag på alla inoffare jag hittade när hon var valp och unghund. Hon kunde stå fint men lattjade, nosade i backen osv i kopplet. Vaaarje gång. Det var min första egna hund liksom, och som vi tränade. Hon blev till slut champion och tog certen i både Sverige och Finland. Det blev med andra ord ordning på henne, men det tar tid och jag hade ingen tidigare erfarenhet eller rutin att följa så som mina reskompisar som var uppfödare. Men ja, sen när hon blev "radiostyrd" kändes allt så enkelt och självklart, så glömde bort lite av allt mängdslitande i kalla ridhus... Jag ställde även gråhund och upplevde det som enkelt, antagligen var det enkelt för att då hade jag ställt så mkt och tränat mig själv i det.

Nu har det gått en massa år utan att jag ställt ut alls. Såg verkligen fram emot detta med min nya valp men har helt plötsligt insett att den stora skillnaden nu mot då, är att med denna valp har jag även heltidsjobb med skiftgång, häst inkl stalljour, distansförhållande och hej och hå. Det är inte som när jag var 20 och BARA tränade hunden, varje ledig tid.
Men ja, jag har satt ambitionen därefter. Vi går på ringträning när det passar in i mitt jobb, och hon gör det mkt bra måste jag säga. Stå fint tränar vi hemma men det är en helt annan sak att springa i ring med andra hundar, stå på bord med okänd person som känner på en osv (min hund äääälskar alla så hon är inte reserverad alls, men lite svårvisad då hon ska pussas hela tiden :angel:). Vi ska på vår första inoffare till helgen och jag har inga andra tankar än att det är träning, sedan ska jag försöka hitta inoffare som passar med jobbet. Det har varit lite knöligt då allt ska göras på helger dvs inoffare, stalljour, helgjobb, hälsa på karln...

Jag ser hela det här året som en lång miljöträning. Men jag har iaf planerat in länsklubbens officiella utställning i april, samt grannlänets i maj och så två under min semester. Och så inofffare som passar då. Sen får vi se, misstänker att hon inte kommer bli så högt bedömd ändå och isåfall satsar vi väl mer på annat. Vi får se. Hon är ju bara 7 mån.

Vad jag eg ville säga var att kämpa på, och mängdträna. Det är så jäkla roligt att ställa ut när man har en bra hund som får lite utdelning :)
 
Vi var i Fredericia igår! Shiera blev tvåa i unghundsklassen med CK och Alpina vann championklassen och slutade som andra bästa tik med r-cacib! Sötnosarna! :love:

59TLliA.jpg
Vad är detta för ras? Känner att jag villhöver den :love:
 
Ställde Cessna i Mjölby ssrk (hon går fortfarande som valp). Fick fin kritik och hon betedde sig bra. Första gången hon springer bra och inte med nosen i marken :angel:

Dock första gången utan HP. Tyckte väl kritiken var bra, men vi kom 4a av 4a (där två av kullsyskonen tog placeringarna innan). Däremot blev kullbror BIR Valp av totalt 11 tollarvalpar och sedan även BIS-3. Kaktiken (Cessnas mamma) blev BIM + BIR Veteran och en annan hund från "vår kennel" blev BIR. Även de tog priser i finalringen sen.

Andra hundar från vår kennel fick certen och fina placeringar och kenneln fick även uppfödarklass BIS-1. Jag fick äran att ställa min valps mamma i uppfödarklassen (dock inte i bis-finalen för då hade jag redan åkt hem) och det var himla kul. En rolig dag förra helgen helt enkelt.

Det är så roligt med en ras där hundar som r jaktmeriterade faktiskt har en bra chans i ringen och i många fall även kan ta hem hela kalaset. Målet bör vara att fortsätta hålla det så, men i mitt tycke ser man emellanåt lite för tunga tollare och för kortbenta. För min smak alltså. :D
 
Vad behöver jag mer ha med mig på utställning?
Stamtavla, vacc-intyg, vatten, filt för vila, fällbara stolar, nummerlapp och hållare, koppel och gott godis. Något annat jag bör ha med?
 
Vad behöver jag mer ha med mig på utställning?
Stamtavla, vacc-intyg, vatten, filt för vila, fällbara stolar, nummerlapp och hållare, koppel och gott godis. Något annat jag bör ha med?

Är hunden van vid bur - ta med bur + nåt att täcka buren med. Jätteskönt att slippa sitta och hålla hunden hela dagen. Upplever att de flesta burvana hundar kopplar av bättre i övertäckt bur.
Nån trasa att torka av hunden med (antar att din ras inte borstas?)
Fika till dig, sysselsättning till ev barn då det ofta tar tiiiiid ;)
 
Är hunden van vid bur - ta med bur + nåt att täcka buren med. Jätteskönt att slippa sitta och hålla hunden hela dagen. Upplever att de flesta burvana hundar kopplar av bättre i övertäckt bur.
Nån trasa att torka av hunden med (antar att din ras inte borstas?)
Fika till dig, sysselsättning till ev barn då det ofta tar tiiiiid ;)
Jag har ingen bur men funderade på kompostgaller? :idea: Ja precis, en trasa att torka lite dreggel med kanske vore bra! En ordentlig matsäck ska medtages också :D
Kan man åka hem när ens klass är avklarad?
 
Jag har ingen bur men funderade på kompostgaller? :idea: Ja precis, en trasa att torka lite dreggel med kanske vore bra! En ordentlig matsäck ska medtages också :D
Kan man åka hem när ens klass är avklarad?

Kompostgaller funkar nog beoende på hur stor hage du behöver och hur trångt det är på platsen ;) Men är ju inget tak på den så du kan ju inte lämna hunden vilket är en fördel med bur.

Du kan åka hem beroende på vad du får för placering. Blir du BIR (bäst i rasen) stannar du till gruppfinalen. Blir du BIG (bäst i gruppen) stannar du till BIS (bäst in show). Räkna med heldag är ett tips.
 
@Sofie.S Utställningar tar alltid längre tid än en tror. Går en vidare till finalringen och känner att en vill stanna (inget måste alltså) så försvinner hela dagen ;) Bur är guld värt, framförallt för hunden som får komma "ifrån" allt runt omkring lite men även för en själv som slipper hålla koll konstant. Det är alltid trångt och mycket liv och rörelse runt ringarna.
 
Kompostgaller funkar nog beoende på hur stor hage du behöver och hur trångt det är på platsen ;) Men är ju inget tak på den så du kan ju inte lämna hunden vilket är en fördel med bur.

Du kan åka hem beroende på vad du får för placering. Blir du BIR (bäst i rasen) stannar du till gruppfinalen. Blir du BIG (bäst i gruppen) stannar du till BIS (bäst in show). Räkna med heldag är ett tips.
Även om det är en inofficiell klass? Eftersom det är vår första utställning skulle jag vilja mjukstarta och bara ställa honom för att sedan åka hem, för att skapa en positiv bild av det hela. :) Kan man välja att åka hem fastnat egentligen ska vara med i final?
 
Även om det är en inofficiell klass? Eftersom det är vår första utställning skulle jag vilja mjukstarta och bara ställa honom för att sedan åka hem, för att skapa en positiv bild av det hela. :) Kan man välja att åka hem fastnat egentligen ska vara med i final?
Ja, det kan du :) Det är inget krav på att vara med i grupp eller bis finaler :)
 
Utställning i Backamo den 4 Maj, Dock bara valp och veteran, som jag uppfattade det. Ska ställa ut valpen då, så får vi se hur det går. Ska hämta hem henne på lördag :)
 
pinglan2_190217.jpg

Jag ställde ut min svarta långhåriga chowvalp Pinglan för första gången i helgen. Det blev en lång dag, men hon vilade nöjt i sin bur och var pigg och glad när finalerna började på eftermiddagen. Det gick så bra som det kunde, då hon slutade som Best In Show-valp.
 
Är ju helt nybörjare vad det gäller utställningar, men hittat två utställningar här på västkusten jag skulle vilja prova och ställa ut på. Men måste man vara medlem i den klubben för och ställa ut, eller hur funkar det. Är medlem i min rasklubb, det kanske räcker.
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 162
Senast: Tonto
·
Kultur Startar tråden där vi kan ventilera allt om årets ESC, inför under och efter. Själv kommer jag nu köra spellistan på spotify, så kommer...
Svar
2
· Visningar
364
Senast: lingonben
·
Kropp & Själ Jag förlovade mig 2019, gifte mig i våras. Så mina ringar har jag använt ett tag utan problem. Men för några veckor sen så blev det rött...
Svar
10
· Visningar
617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp