Utställningstråden 2019

@russinbulle Håller med om att Harry är en riktig goding :heart Grattis till dig :)



Vi har fö avslutat säsongen idag, har bara kunnat gå på 3 utställningar i år men kan ju minst sagt säga att det varit varierande resultat. 1a cert, 2a KEP och 3e idag med Excellent dock utan ck.
Nu blir det träning hela vintern. Har lite issues på bordet bevisligen, tänkte inte så mkt på det som valp då hon mest var superglad och skulle pussa alla som kom i närheten av att titta på henne. Nu som tonåring har hon fått lite integritet överlag i hanteringen och tycker att det blir lite läbbigt där uppe, så att kolla tänder har inte varit en succe. Förra veckan la hon i backen och skulle gå kräftgång ner från bordet, när tänderna tills slut hade blivit visade efter bästa förmåga och mkt om och men, gav domaren ett KEP i vilket fall pga det. Fick hyfsad kritik men såklart till ingen vidare nytta. Tog några dagar att komma över värsta nederlaget... Kände därför inte att det var nån ide att åka och ställa henne nu i helgen, men har hårdtränat varje dag hela veckan och som vanligt har det ej varit bekymmer på hemmaplan. Jag tänkte i samråd med min uppfödare att det kunde ju i vart fall inte gå sämre än sist så jag åkte ändå, med desto mindre entusiasm än vanligt men dock... är nöjd med ett Excellent, hon skötte sig fint idag. Ålade såklart en del på bordet men blev inte lika upprörd som sist, domaren var lite mer tålmodig än den förra. Men detta funkar ju givetvis inte i längden så måste få ordning på det helt klart. Tur vi inte ska ställa nåt mer förrän till våren.
 
@russinbulle Håller med om att Harry är en riktig goding :heart Grattis till dig :)



Vi har fö avslutat säsongen idag, har bara kunnat gå på 3 utställningar i år men kan ju minst sagt säga att det varit varierande resultat. 1a cert, 2a KEP och 3e idag med Excellent dock utan ck.
Nu blir det träning hela vintern. Har lite issues på bordet bevisligen, tänkte inte så mkt på det som valp då hon mest var superglad och skulle pussa alla som kom i närheten av att titta på henne. Nu som tonåring har hon fått lite integritet överlag i hanteringen och tycker att det blir lite läbbigt där uppe, så att kolla tänder har inte varit en succe. Förra veckan la hon i backen och skulle gå kräftgång ner från bordet, när tänderna tills slut hade blivit visade efter bästa förmåga och mkt om och men, gav domaren ett KEP i vilket fall pga det. Fick hyfsad kritik men såklart till ingen vidare nytta. Tog några dagar att komma över värsta nederlaget... Kände därför inte att det var nån ide att åka och ställa henne nu i helgen, men har hårdtränat varje dag hela veckan och som vanligt har det ej varit bekymmer på hemmaplan. Jag tänkte i samråd med min uppfödare att det kunde ju i vart fall inte gå sämre än sist så jag åkte ändå, med desto mindre entusiasm än vanligt men dock... är nöjd med ett Excellent, hon skötte sig fint idag. Ålade såklart en del på bordet men blev inte lika upprörd som sist, domaren var lite mer tålmodig än den förra. Men detta funkar ju givetvis inte i längden så måste få ordning på det helt klart. Tur vi inte ska ställa nåt mer förrän till våren.
Tack :)
Ja det är trist när doggsen kommer i tonåren och får för sig grejer. Det är bara att träna på. ut och greppa främlingar på gatan och be dom kolla tänder :D Jag har gjort så förr med en av mina shar-peier som hade stor integritet som valp. Det funkar ;) Så träna på i vinter ni och låt bruden mogna lite. Ni har tiden för er och det är ju ingen panikbrådska. Bättre hunden får landa lite än att det ska gå snett gång på gång.
 
Jag ska ju inte glömma att Skalmans dotter Vera - Heffaklumpens Cosy Cuddlebug var på samma utställning som Harry i Gimo. Hon blev andra bästa tik med excellent, ck och reserv-cert. Hon är strax över 1 år och är en supergo tös :love: Det har varit kul att sitta hemma och hejja på godingarna - även om jag önskar att jag hade varit där själv :D
Men ingen mer utställning alls för mig i år då jag inte kan planera något alls då jag väntar på operationstid för knät och även står på kort-varsel-lista :meh:
 
@russinbulle Pga läget i Norge har vi visat tänderna själva både idag och förra veckan... :meh: ...hemma gräver jag henne i munnen både vid tandskrapning, borstning samt för att träna däremellan. Hela veckan nu har jag lyft upp henne på byrån i hallen (smal och mest lik ett rangligt trimbord av alt jag har att tillgå) och det har varit noll och inga bekymmer alls. Så jag antar att det inte är munvisningen i sig som är bekymret utan hela grejen med att stå på bord, nån fräsig okänd person och som Dessutom ska tafsa på henne(pussas går bra, men hantering är lite skumt enligt henne).
Håller helt klart med om att det inte är lönt att låta det gå snett gång på gång. Går regelbundet på ringträningar, och ja, gå och stå gör hon fint. Men får lägga mer krut på bordgrejen inför våren, pussas går som sagt bra men ska hon uppföra sig blir det lite sura miner. Känns skönt att säsongen är över för oss nu när detta blev en grej.

Ps. Om jag kunnat ha fler hundar hade jag beställt en Verakopia :heart
 
Gulle :love: - ja hela den kullen med Vera och syskonblev guldmysiga allihop.

Börja med att träna bord hemma - börja med köksbord/annat bord till att till slut köra ranglig strykbräda ;) Ladda superdupergott godis som du enbart använder just då och inte annars. Köttbullar eller liknande.
Jag gör bordet till något superkul, så med mina valpar här hemma klappar jag bara på bordet så studsar dom på bakbenen och vill upp - för nästan bara där får man hemmatorkade kycklinghjärtan :D
Jag gör bara kul saker på bordet när jag tränar - stå fint med godis, blir borstad med favoritborsten osv varvat med klämma och känna och belöna. Kanske bara upp några sekunder i förbifarten och belöna och sen ner igen och fortsätta leka eller göra annat. Sen lär sig ju hundarna att man själv petar i munnen och kroppen på dom, men kanske inte lika uppskattat när främlingar gör det. Därför jättebra att få folk lite då och då kika lite i förbifarten så att säga och inte göra någon stor sak av det. Bara kika lite och sen fortsätta med annat
 
@russinbulle Pga läget i Norge har vi visat tänderna själva både idag och förra veckan... :meh: ...hemma gräver jag henne i munnen både vid tandskrapning, borstning samt för att träna däremellan. Hela veckan nu har jag lyft upp henne på byrån i hallen (smal och mest lik ett rangligt trimbord av alt jag har att tillgå) och det har varit noll och inga bekymmer alls. Så jag antar att det inte är munvisningen i sig som är bekymret utan hela grejen med att stå på bord, nån fräsig okänd person och som Dessutom ska tafsa på henne(pussas går bra, men hantering är lite skumt enligt henne).
Håller helt klart med om att det inte är lönt att låta det gå snett gång på gång. Går regelbundet på ringträningar, och ja, gå och stå gör hon fint. Men får lägga mer krut på bordgrejen inför våren, pussas går som sagt bra men ska hon uppföra sig blir det lite sura miner. Känns skönt att säsongen är över för oss nu när detta blev en grej.

Ps. Om jag kunnat ha fler hundar hade jag beställt en Verakopia :heart
Om det är bordet hon reagerar på så ställ henne på tvättmaskinen under centrifugeringen.
 
Har anmält Nessie och Nano till inoff, mest för att träna på mina handlingsskills (som är obefintliga), Nessie är anmäld till Stora Stockholm i december och jag hoppas på att @Fruentimber ska visa henne då. Blir första gången i öppenklass, Nano är ju nertrimmad nu men tänker att på en inoff spelar det mindre roll. Om husse låter pälsen växa ut över vintern kanske det blir nån officiell sen också.
 
Snart har jag haft utställningsvila i ett år pga Impas valpkull men om 2 veckor ska Impa ställas i Nybro. Har även anmält Testa så det blir debut för henne.
 
Jag har knäckt koden ang min hunds bordsproblem :eek: Gjorde BPH idag och hon travade igenom utan bekymmer, enligt beskrivaren den bästa i sin ras av alla de bedömt :heart Det enda hon inte var överförtjust i var hanteringen vilket de tyckte var lite märkligt då allt annat var klockrent, och vi diskuterade då de uppkomna bordproblemen.
Så dum jag varit som inte kommit på detta tidigare :banghead: Min hund åkte på en rejäl överansträngning i våras, hade såklart mkt ont i kroppen. Hos veterinären var det ju undersökning på bord och det uppskattades icket, av förklarliga skäl. Som grädde på moset fick hon en ful allergisk reaktion av ett insektsbett i somras, vid ögat. Samma sak där, undersökning på bord. Med milt tvång kan sägas, då hon var tvungen att vara stilla då ögat kollades.
Självklart är detta vad som nu sitter kvar. Bara det att jag varit så dum som inte tänkt på eller kopplat ihop det innan. Känns som att vi har lite att bita i men ändå skönt att veta vad detta bottnar sig i...
 
Idag var det Vinnas tur i Gimo och jag hade inga höga förväntningar, förra gången för samma domare så fick vi VG pga svarta öron. Idag fick vi excellent, vilket jag förväntade mig, men kom 3a av 3 utan CK pga svarta öron. Jaja, behöver aldrig mer ställa för den domaren. Hon är ju trotsallt champion i flera länder och har flera BIR så uppenbarligen finns det andra domare som anser att hon är fin trots sina svarta öron :)

Mest glad är jag dock över lilla Segra, 4 mån. Hon var med på miljöträning idag och som det blåste! Allting fladdrade och jag hade fullt upp med att hålla en valp som ville attackera och kampa med fladdrande tält. Och sen ser man andra som har problem med att hålla sina hundar för att de vill fly från de fladdrande tälten.. När vi sedan satt och väntade på vår tur så passade Segra på att ta sig en tupplur mitt bland allt fladder, okända hundar o människor, högtalare osv. Glad över att hon är så klockren och enkel! :heart
 
I lördags var vi i Eslöv! Shiera lyckades vinna en jättestor öppenklass med CK och blev BIM med sitt tredje svenska cert! Därmed blev hon svensk, finsk och dansk champion! ✌🏼😍

Igår var det Ballerups tur! Även där lyckas hon vinna en stor öppenklass med CK och blir 3 BTK med reserv-cacib! Väldigt snål domare då bara 4 av 31 hundar fick CK! Så väldigt nöjd med det resultatet! 👌🏼

En bra helg! 🌟

KvDIEV5.jpg
 
I lördags var vi i Eslöv! Shiera lyckades vinna en jättestor öppenklass med CK och blev BIM med sitt tredje svenska cert! Därmed blev hon svensk, finsk och dansk champion! ✌🏼😍

Igår var det Ballerups tur! Även där lyckas hon vinna en stor öppenklass med CK och blir 3 BTK med reserv-cacib! Väldigt snål domare då bara 4 av 31 hundar fick CK! Så väldigt nöjd med det resultatet! 👌🏼

En bra helg! 🌟

KvDIEV5.jpg
Grattis!!

Vi var också i Eslöv (tror vi var i ringen vid sidan om er?). Jag hade noll förväntningar, blev glad att min lilla Hanna fick excellent. Men sen blev hon minsann etta i öppen klass med CK, och till slut blev hon andra bästa tik efter en championtik - och knep alltså sitt första Cert :). Jag är fortfarande lite chockad!
Nu blir man ju lite nällad på att fortsätta ställa ut... Men vi måste träna mer på att gå fint i ringen - domaren tyckte att vi skulle gå en handlingskurs :D

_20190921_125408.JPG
 
Grattis!!

Vi var också i Eslöv (tror vi var i ringen vid sidan om er?). Jag hade noll förväntningar, blev glad att min lilla Hanna fick excellent. Men sen blev hon minsann etta i öppen klass med CK, och till slut blev hon andra bästa tik efter en championtik - och knep alltså sitt första Cert :). Jag är fortfarande lite chockad!
Nu blir man ju lite nällad på att fortsätta ställa ut... Men vi måste träna mer på att gå fint i ringen - domaren tyckte att vi skulle gå en handlingskurs :D

Visa bifogad fil 37066
Tack och detsamma! 😍

Klart ni ska fortsätta ställa ut! 👌🏼
 
Jag funderar på om jag ska anmäla Tage till MyDog. Vi var på en inoff i slutet på augusti där han fick HP och blev BIR, vilket gav blodad tand. Han hinner ganska precis bli 9 mån och skulle i sådana fall gå i juniorklass. Men jag tror inte att det kommer gå särskilt bra, han är inte den typ av aussie som premieras på utställning, plus att det känns som det blir ganska mycket pengar för ingenting. Nåja, har ju några dagar till på mig innan jag behöver bestämma mig.
 
Jag funderar på om jag ska anmäla Tage till MyDog. Vi var på en inoff i slutet på augusti där han fick HP och blev BIR, vilket gav blodad tand. Han hinner ganska precis bli 9 mån och skulle i sådana fall gå i juniorklass. Men jag tror inte att det kommer gå särskilt bra, han är inte den typ av aussie som premieras på utställning, plus att det känns som det blir ganska mycket pengar för ingenting. Nåja, har ju några dagar till på mig innan jag behöver bestämma mig.

Äh, testa! Jag ska nog anmäla Ebba trots att hon inte heller lär gå bra. :)
Funderar på att anmäla oss till Åstorp också , en SBK-utställning är nog mer hennes grej tror jag.
 
Jag funderar på om jag ska anmäla Tage till MyDog. Vi var på en inoff i slutet på augusti där han fick HP och blev BIR, vilket gav blodad tand. Han hinner ganska precis bli 9 mån och skulle i sådana fall gå i juniorklass. Men jag tror inte att det kommer gå särskilt bra, han är inte den typ av aussie som premieras på utställning, plus att det känns som det blir ganska mycket pengar för ingenting. Nåja, har ju några dagar till på mig innan jag behöver bestämma mig.

MyDog är trångt och högljutt, bra att tänka på om man vill ställa ovana valpar/unghundar.
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 270
Senast: Tonto
·
Kultur Startar tråden där vi kan ventilera allt om årets ESC, inför under och efter. Själv kommer jag nu köra spellistan på spotify, så kommer...
20 21 22
Svar
439
· Visningar
9 736
Kropp & Själ Jag förlovade mig 2019, gifte mig i våras. Så mina ringar har jag använt ett tag utan problem. Men för några veckor sen så blev det rött...
Svar
10
· Visningar
651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp