Utställningsfunderingar ang bedömningar.

Narcissa

Trådstartare
Jag ställer ut en av mina hundar ganska ofta och det har gått bra, vilket är jätteroligt. Jag har ju en liten hund och jag har ju märkt fenomenet bland domarna att i gruppfinalerna enbart premiera de stora hundarna. Det känns ofta inte lönt att gå in med de små hundarna i gruppfinalerna för man vet redan innan att de hundar som blir placerade är stora hundar och gärna hundar med mycket päls. När ska någon domare se de små hundarnas kvaliteter? Klart att en cardigan inte kan trava på som en bearded collie tex men alla hundar ska ju bedömas utifrån sin "rastypiskhet".
Vad säger ni?

Sv: Utställningsfunderingar ang bedömningar.

Jag har upplevt det tvärtom:)
Senast när jag ställde huskyn var det EN stor hund (samojed) som blev placerad i gruppen, resten var småhundar.
Men det beror nog lite på domare och kanske även vilken grupp det är.
Man kan ju alltid hoppas på att det faktiskt är de snyggaste hundarna som väljs ut och inte beroende på om domaren föredrar små eller stora hundar. Dock tycker jag ofta att man kan se ett mönster i hur de dömer..

har ras i grupp 9, och upplever att de som placeras i gruppen antingen är pälshundar eller mops/fralla. punkt.
det är "straffet" för att man inte har en ras som ska vara flashig, man syns inte i gruppen om det inte är något väldigt speciellt som händer (ösregn brukar kunna hjälpa till för en grupp-placering :D )

Jag har aldrig varit med om att små hundar placerar sig. Iaf inte inom min grupp (grupp 1). Med liten hund räknar jag nu alltså hundar vars mankhöjd ligger runt 35 cm och lägre.

har ras i grupp 9, och upplever att de som placeras i gruppen antingen är pälshundar eller mops/fralla. punkt.
det är "straffet" för att man inte har en ras som ska vara flashig, man syns inte i gruppen om det inte är något väldigt speciellt som händer (ösregn brukar kunna hjälpa till för en grupp-placering :D )

Och i raser där hundarna inte ska vara flashiga så dömer domaren inte alltid fram den mest rastypiska till BIR, utan den som de tror att skulle klara sig bäst i en BIS-final... :grin: (och nej, det är inget jag hittar på, det har iaf en domare själv sagt på en raskonferens)

Jag har aldrig varit med om att små hundar placerar sig. Iaf inte inom min grupp (grupp 1). Med liten hund räknar jag nu alltså hundar vars mankhöjd ligger runt 35 cm och lägre.

På MyDog i år var det ju en Skotsk terrier som blev BIS och någon dag verkar BIS-4 varit en mops. BIS-3 på en utställning därefter var en Affenpinscher och BIS på någon annan var en tax.

Kollar man resultat på skk.se så verkar det faktiskt vara ganska bra blandning mellan små och stora hundar bland de BIS-placerade hundarna. Kanske lite fler stora hundar, men på nästan varje utställning finns någon liten med ändå.

Har rasgrupp 2 och upplever precis tvärtom, av 15 gånger jag ställt min tjej (14mån) så har hon placerat sig två gånger i gruppfinal och en gång i BIS final, det är alltid de små hundarna som blir placerade.

Upplever likadant. Eller iaf att det ofta är samma raser som plockar hem det i gruppen. Chihuahuas har väldigt sällan skuggan av en chans och ofta tittar inte ens domaren åt dem, vilket jag tycker är jäkligt fult om man nu väntat flera timmar på att gå in i den förb.. finalringen. :devil:

Var viss skillnad med min andra ras där de iaf tittade på en när man joggade runt.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 248
Senast: Hedinn
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 669
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna