Utställningstråden 2018

Hur hittar man någon som kan vara handler till sin hund?

Jag vill ställa i Ronneby, jag tror det är sista gången jag ställer för JAG fixar inte det. En vecka innan är jag så nervös att jag bara vill lägga mig ner och dö. När jag går in i ringen så glömmer jag allt och jag gör honom inte rättvisa alls. Han kommer aldrig bli nån champion kanske men jag vill iaf att han ska få den kritik han förtjänar. Han tycker det är rätt kul, älskar människor och har ett fantastiskt huvud. Jag bryr mig inte ens om den som ställer honom är speciellt van eller jätteduktigt, bara dom kan det bättre än jag :crazy:

Jag får hjälp av uppfödaren.
 
Ni som är mer insatta än mig i just utställning, en fråga ang domares kompetens och åtgärder;

Om en hund blir diskad (eller om den fick KEP, då det inte är min hund är jag inte 100) på officiell utställning pga ett totalt domarfel (domaren är uppenbarligen inte insatt i rasen och diskar en hund som felfärgad när den har en helt korrekt färg), kan man göra något åt det?

Är det protest på plats som gäller, eller kan man ex anmäla detta till SKK för att uppmärksamma att domaren inte har kompetensen att döma rasen, och kan hen då få påtryckningar från SKK att iaf läsa på om rasen innan hen dömer igen?
 
Ni som är mer insatta än mig i just utställning, en fråga ang domares kompetens och åtgärder;

Om en hund blir diskad (eller om den fick KEP, då det inte är min hund är jag inte 100) på officiell utställning pga ett totalt domarfel (domaren är uppenbarligen inte insatt i rasen och diskar en hund som felfärgad när den har en helt korrekt färg), kan man göra något åt det?

Är det protest på plats som gäller, eller kan man ex anmäla detta till SKK för att uppmärksamma att domaren inte har kompetensen att döma rasen, och kan hen då få påtryckningar från SKK att iaf läsa på om rasen innan hen dömer igen?
Inget svar på din fråga, men jag hoppas det går att göra något åt! På min enda officiella utställning var det en svartvit aussie som domaren vägrade döma för den var ”för lik en border collie”. Vilket ju är helt genomkorkat, för läser man respektive rasstandard är det inte mycket som skiljer.
 
Ni som är mer insatta än mig i just utställning, en fråga ang domares kompetens och åtgärder;

Om en hund blir diskad (eller om den fick KEP, då det inte är min hund är jag inte 100) på officiell utställning pga ett totalt domarfel (domaren är uppenbarligen inte insatt i rasen och diskar en hund som felfärgad när den har en helt korrekt färg), kan man göra något åt det?

Är det protest på plats som gäller, eller kan man ex anmäla detta till SKK för att uppmärksamma att domaren inte har kompetensen att döma rasen, och kan hen då få påtryckningar från SKK att iaf läsa på om rasen innan hen dömer igen?

Det är protest på plats som gäller :) Felet borde vara av teknisk art.

https://www.skk.se/sv/utstallning/funktionarsinfo/utstallningsarrangor/hantering-av-protester/

Sidan 15 och 16.
https://www.skk.se/globalassets/dok...rer/utstallnings-och-championatregler-t35.pdf
 
Ställde idag på NDS i Västerås och Stella blev BIM med CERT och Nordiskt show CERT :D:D:D
Totalt 65 whippets anmälda.

Hon har nu två cert och är 14 månader gammal. Kommer hon kunna fortsätta ta cert även fast hon inte kan få championat innan 24 månaders ålder? Eller går certet vidare till näst bäst placerade hund?
 
Stolt "mormor" idag. Skalmans lillebror (helbror) ställdes första gången i juniorklass idag och tog både vanligt och nordiskt cert :love: Han blev dessutom BIR och vann över en flerfaldig championhane (som är halvbror). Superbra, jättetrevlig domare, men som även är rätt hård och mycket duktig på heeler. Så det gjorde det extra kul.
Jag va sååå nära behålla den snygga grabben (han bodde kvar hos mig till 4 månaders ålder, , men kände att två hanar med bara lite över året mellan skulle bli väl mycket :D han blev som jag trodde snyggare än storebror - han är rent ut sagt skitsnygg. En kompis köpte honom, så det kunde inte bli bättre :)
 
Gårdagen spenderades i ett varmt men relativt molnigt Kemi.
4 hundar anmälda, 4 exc, 3 ck (Qine blev utan pga för outvecklad), 1 bh och BIM m cert, 1 2bt m r-cert och r-CACIB samt 1 bh och BIR m CACIB samt grupp 4a! (jag ställde bara Qine, var kennelflicka till resten :D ) Och kritiker att dö för! Morinos (BIR-hanen och Qines storebror) avslutades med "star quality", Orcanas (2bt och Qines storasyster) var "top quality". Qine var i texten mest bara "very young" men i samtalet oss emellan tyckte han om henne. Bra domare. Gillade mycket. Kommer ställa fler gånger för honom :)
Nästa utställning bör bli SDHK Luleå i mitten av augusti. Anmälan går ut imorgon. En sista chans att få ett cert på Qine i år, men å andra sidan, det är ingen brådska. Och hon är definitivt inte färdig i kroppen än. Men det är kul att åka på utställning :)
 
Dagen har spenderats på NDS Västerås. Zeppes dotter BIR m nordic cert och BIG-2! :love: Zeppe BIM m nordic cert :banana: Uppfödaren (som äger dottern) sa till domaren att det var far och dotter och domaren sa att hon hade lyckats och att han hade otroligt svårt att bestämma sig för det var top dogs! :D
 
@fetange I Sverige kommer hon kunna fortsätta ta cert. I en del andra länder (tex Norge) går certet vidare till nästa hund.

Tack! Jag tänkte att det var så :)

Ni som ställer mycket, brukar det bli sura miner om man fortsätter ställa och ev. tar nåt mer cert trots att man inte "behöver" det?
Det finns ju några utställningar som jag vill åka på innan hon blivit två år och Stella har (peppar peppar!) gått som tåget i utställningsringen hittills så det är ju klart att man vill fortsätta!
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Tack! Jag tänkte att det var så :)

Ni som ställer mycket, brukar det bli sura miner om man fortsätter ställa och ev. tar nåt mer cert trots att man inte "behöver" det?
Det finns ju några utställningar som jag vill åka på innan hon blivit två år och Stella har (peppar peppar!) gått som tåget i utställningsringen hittills så det är ju klart att man vill fortsätta!
Jag ställer ändå, med undantag för om någon nära bekant ”behöver” cert mer än jag. Skiter i vad andra tycker. (Har inte upplevt någon cert-avund i min ras dock). Bara för att man ställer betyder ju inte att man får exc+ck...

Det är olika i olika raser huruvida det blir sura miner, så du måste kolla hur det är i din egen. I stora raser kan det säkert förekomma, men å andra sidan: om hunden har den kvaliteten att den gång på gång slår sina konkurrenter och får certet så är faktiskt inte konkurrenterna värda certet på de utställningarna. Så är reglerna. Gillar man dem inte kan man motionera för att de ska ändras istället för att gnälla och vara avundsjuk ;D
 
Jag ställer ändå, med undantag för om någon nära bekant ”behöver” cert mer än jag. Skiter i vad andra tycker. (Har inte upplevt någon cert-avund i min ras dock). Bara för att man ställer betyder ju inte att man får exc+ck...

Det är olika i olika raser huruvida det blir sura miner, så du måste kolla hur det är i din egen. I stora raser kan det säkert förekomma, men å andra sidan: om hunden har den kvaliteten att den gång på gång slår sina konkurrenter och får certet så är faktiskt inte konkurrenterna värda certet på de utställningarna. Så är reglerna. Gillar man dem inte kan man motionera för att de ska ändras istället för att gnälla och vara avundsjuk ;D

Haha, tack! Så är det ju.
Nu är det ju inte alls säkert att hon placerar sig på kommande utställningar men hon har som sagt gått väldigt bra så möjligheten finns :)
Jag fortsätter ställa på dom jag tycker är kul så får vi se hur det går. Whippet är en stor ras så allt kan ju hända. Bara hoppas hon håller samma fina kvalité i fortsättningen :love:
 
Vi var också i Ransäter där jag ställde Lemmy, surt nog blev det ett reserv nordic cert och en 2a bästa hane placering. Fick äran att ställa en avkomma efter Zeppes syster i bästa tik och hon slutade som 2a bästa tik med cert och reserv nordic cert! Superkul! Zeppes dotter blev BIM med nordic cert :)
 
Blir utställningsrekord i augusti månad, hela 4 stycken ska vi på! Brukar max bli 2 så ska bli kul!

Ronneby den 11e.
Sen Backamo den 25e och en utomlandsdebut i Danmark med 2 utställningar på 1 dag den 26e!
Så blir mycket den helgen där men Hera är en cool tjej och brukar klara 2 dagars bra så tror inte det blir några bekymmer! :up:

Men på söndag ska en vän ställa ut för första gången någonsin och jag ska med och hjälpa och ska också klippa och bada valpen innan så ska bli bli roligt! En kusin till min Hera så extra kul :)
 
  • Gilla
Reactions: Laa

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 670
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp