Utsvultna vilda djur – ett hot mot ridskolan

Här fodrar jägarna, eller iaf en av dem som jag vet med iaf en bal i veckan till dem. De får de lite sämre balarna som ändå inte vore någat att ge hästar.

Jag skulle aldrig tillåta att stora vilda djur kom in i mina hagar och åt av hästarnas mat. Nu är det ingen som har fri tillgång utan alla får fyra till fem mål per dygn. Men hade jag haft runtbal i hagen hela tiden ja då är risken stor att andra tar sig in. Eller iaf ökar risken.
Elen är alltid på och stänger grindarna, så kommer någon stor in så måste de antingen hoppa över eller spränga tråden. Tre trådar, bra drag i aggregatet så ska nog mycket till innan.
En hare som jag vet äter lite spillt hö, men det gör absolut inget. Jag gillar harar och bidrar gärna med nått extra kilo till dem nån enstaka gång, men absolut inga mängder. De äter lite av fågelfröna också som ramlar på marken. Höet är dyrt och värdefullt. Det måste räcka till hästarna. Det är prio.
 
Det behöver inte vara en för stor viltstam för att dom som vill ha mat skaffar mat. Det finns inte mat till lite djur heller, då är alternativet att ta bort majoritetn då men det är knappast en bra ide. Detta handlar inte om det finns för lite mat utan att det inte finns någon mat.

Plus att om man har lösdrift med fri tillgång med foder får man räkna med att vilda djur också kommer äta därifrån.

Människan har inte monopol på världen, vilda djur har lika mycket rätt att få mat som vi och vi bör göra vad vi kan för att dom ska få också. Vi har ju jakt en del på året för att hålla stammarna nere.

Tror för övrigt inte det är vildsvinen som går och snor höt.
Så du anser att vi människor ska fodra vilda djur?
 
Så du anser att vi människor ska fodra vilda djur?
Kluven. Vi är ju högst ansvariga för att det varken finns mat eller utrymme för de vilda djuren. Men å andra sidan kan vi inte fodra och fodra, då blir det fler djur och ännu mindre mat och utrymme.

Men det borde ju vara i jägarnas intresse att se till att det finns djur att skjuta.
 
Ursäkta att jag inte har koll på vad som är den rätta instansen! Har du det?
Det var mer själva tanken att någon myndighet alls skulle ha ett ansvar för att hindra att vilda djur svälter. Och att det skulle vara motiverat att ha det som en skattefinansierad samhällsuppgift.

Och konsekvenserna om man skulle ha den uppgiften, för rimligen borde det ju gälla alla sorters djur som får dåligt med mat på vintern då - lite omfattande.
Om kommunen missköter uppgiften så det ändå finns någon som dör ute i skogen, ska de få djurförbud då? Så måste alla älgar i området flyttas eller avlivas. :rofl:
 
Kluven. Vi är ju högst ansvariga för att det varken finns mat eller utrymme för de vilda djuren. Men å andra sidan kan vi inte fodra och fodra, då blir det fler djur och ännu mindre mat och utrymme.

Men det borde ju vara i jägarnas intresse att se till att det finns djur att skjuta.
Det blir vinter. Vilda djur får alltid matbrist då. Varför skulle vi vara ansvariga för det?

När habitat förstörs och arter blir utrotningshotade för att vi förstört deras livsbetingelser så är det en annan sak. Men älgar har ju inga problem alls att kunna leva som de normalt ska ute i skogarna.
 
När habitat förstörs och arter blir utrotningshotade för att vi förstört deras livsbetingelser så är det en annan sak. Men älgar har ju inga problem alls att kunna leva som de normalt ska ute i skogarna.
Mja, jag tycker inte det är normalt älgliv.

Tycker männisor ska reagera innan det blir utrotningshotade arter, och inte när det redan gått för långt. Nu menar jag inte älg och rådjur då ;) utan generellt.
 
Mja, jag tycker inte det är normalt älgliv.

Tycker männisor ska reagera innan det blir utrotningshotade arter, och inte när det redan gått för långt. Nu menar jag inte älg och rådjur då ;) utan generellt.
Jo, det tycker jag också i fråga om den typen av problem. Det var mest för att betona att jag inte menar att vi aldrig har ansvar för naturen.

Inte normalt att det blir vinter?
Inte normalt att det blir ont om mat på vintern?
Inte normalt att det är olika illa olika år?
Inte normalt att de lever med den variationen så som de gjort i tusentals år?
Förstår inte den tankegången.
 
Har man hästar på lösdrift får man räkna med att vilda djur också äter maten. Eller mura en mur runt gården så det inte kommer in något vilt.

Och, ja. Jag tycker man bör räkna med det mesta ekonomiskt vad gäller djur.

Jag kan tycka det är ok om vi pratar några få rådjur eller en älg men jag vet inte om du sett bilderna från t.ex islandsstallet. De har uppemot 40 älgar i hagarna, de äter betydligt mer än deras egna hästar. Självklart är det ett problem de måste ha hjälp med och givetvis inte kan ”räkna” in i ekonomin.
 
Det är fullt naturligt att en viss del av en viltstam inte överlever vintern p.g.a. svält och inget vi människor bör lägga oss i. Där emot borde ridskolan verkligen tänka om och sluta ha så mycket hö i hagen.

Det är svält på bredfront och gör att slippa ha alla älgar i hagen så kan man ge älgen ett alternativ och de äter bla gran i det vilda.
O jag förstår inte heller var för de har grovfoder ute i hagen när hästarna inte är där. Då älgen äter deras foder.
 
Sprider man ut lättillgänglig mat i områden där det finns många som gillar maten så får man räkna med besök. Bättre staket och andra fodringsrutiner löser förmodligen problemet. Framförallt ska man inte i dessa områden skapa situationen att viltet vet att det finns lättillgänglig mat helt utan något sm hindrar dem att komma fram.
 
Hur kan det gå åt 200 kilo hö per dag?? Då måste dom ha 25 älgar i hagarna dagligen eftersom en älg äter mellan 8-10 kg grovfoder under vintern. Varför finns i så fall inga bilder på älgarna?
Har man haft kontakt med jaktlagen i närheten eller är det dom som äger jakträtten? I så fall är det dom som i första hans ska utfodra viltet i närliggande skog.
 
Hur kan det gå åt 200 kilo hö per dag?? Då måste dom ha 25 älgar i hagarna dagligen eftersom en älg äter mellan 8-10 kg grovfoder under vintern. Varför finns i så fall inga bilder på älgarna?
Har man haft kontakt med jaktlagen i närheten eller är det dom som äger jakträtten? I så fall är det dom som i första hans ska utfodra viltet i närliggande skog.

Nyheterna som tog upp problemet, om det var just denna hästägare som refereras till i artikeln vet jag inte men bilder på just det fanns med i inslaget. De hade drönare och det var som mest 40 älgar i hagen. De stod bredvid och mellan hästarna under dagtid (det var ljust när de filmade vilket säger mig att det är under dagtid uppe i landet). Så nog finns det film- och bildbevis.
 
Nyheterna som tog upp problemet, om det var just denna hästägare som refereras till i artikeln vet jag inte men bilder på just det fanns med i inslaget. De hade drönare och det var som mest 40 älgar i hagen. De stod bredvid och mellan hästarna under dagtid (det var ljust när de filmade vilket säger mig att det är under dagtid uppe i landet). Så nog finns det film- och bildbevis.
nej, det är från Ofelias islandshästar som öppnade ett konto dit man kan swisha till foder för viltet och dom stöutfodrar även i skogen. Nu har dom samlat ihop så mycket att det räcker även till 2019. Allt jag hittat från Sollefteås ridskola är bild på en enstaka älg. Har man ett så stort problem att det försvinner 200 kg grovfoder per dag så borde fler bevis finnas.
 
nej, det är från Ofelias islandshästar som öppnade ett konto dit man kan swisha till foder för viltet och dom stöutfodrar även i skogen. Nu har dom samlat ihop så mycket att det räcker även till 2019

Ok, tack för förtydligandet.
Men, trots det kan man ju anta att även andra har samma problem och inte ljuger. Dessutom är det ju under dagtid så att ta bort höet under natten gör ju ingen skillnad.
 
Ok, tack för förtydligandet.
Men, trots det kan man ju anta att även andra har samma problem och inte ljuger. Dessutom är det ju under dagtid så att ta bort höet under natten gör ju ingen skillnad.
Med tanke på hur mycket märkligt folk det finns så tror jag att dom överdriver tills bevis finns på antalet älgar. Sen äter ju även hästarna mer under riktigt kalla perioder, så att skylla allt på älgarna tror jag inte riktigt på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För att freda sig mot vilt som går in i hästhagar och äter och förstör ansökte Sollefteå ridskola om skyddsjakt på älg och rådjur. Men...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp