Utsvultna vilda djur – ett hot mot ridskolan

Jag kan tycka det är ok om vi pratar några få rådjur eller en älg men jag vet inte om du sett bilderna från t.ex islandsstallet. De har uppemot 40 älgar i hagarna, de äter betydligt mer än deras egna hästar. Självklart är det ett problem de måste ha hjälp med och givetvis inte kan ”räkna” in i ekonomin.
Är det så väldigt många så ja, jo då är det ju ett problem.
 
Så du anser att vi människor ska fodra vilda djur?
Jag anser att alla har rätt att leva. Det är en sak att fodra sina egan djur så att dom vilda djuren inte kommer åt maten men att vi tar oss rätten att skjuta allt som kommer in på "våran" mark tycker jag är fel. Dom har också rätt att leva och har man en storbal med hö ute dygnet runt får man räkna med att vilda djur kommer äta också. Vi har en jaktsäsong som vi bör hålla oss inom, resten av året ska dom vara fredade och få leva sina liv. Dom har också rätt till livet, och då inte bara om dom inte stör oss. Vi får försöka hitta ett sätt att leva tillsammans med dom vilda djuren.

Det finns lösningar, på ett lösdrift jag stod på så hade dom balen med hö inne i en ligghall med en köldridå så där kom väldigt sällan några älgar eller rådjur in. Det gäller att planera lite och inte bara ta dom enkla vägarna hela tiden.
 
Tillhör viltvården att stödfodra när det behövs - så intillliggande markägare eller de som arrenderar jakten borde tas i örat!
Inte nödvändigtvis.

Tycker viltet det är en bekväm restaurang eller söker de sig dit för att de svälter? Är det ett bra ställe att äta så kan inte markägaren på något vis lastas för att någon erbjuder god mat på ett bekvämt vis.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Inte nödvändigtvis.

Tycker viltet det är en bekväm restaurang eller söker de sig dit för att de svälter? Är det ett bra ställe att äta så kan inte markägaren på något vis lastas för att någon erbjuder god mat på ett bekvämt vis.
Både och.
 
Reder upp begreppet om vems vilt.

Statensvilt är bla dom stora rovdjuren, glador, örnar mm, alltså allt vilt som ska anmälas in till staten om något av dom hittas döda.

Delvis statens vilt under vissa omständigheter under icke jaktbartid, dit hör älg och hjortar.

Sedan finns även markägarens/jakträttsinehavarensvilt, dit räknas bla rådjur, hare mm.
 
Mina 2 hästar delar på ca 30kg hö på ett dygn när det är normalkall vinter här, när det brev riktigt kallt i någon vecka blev det upp över 50kg hö på ett dygn
 
nej, det är från Ofelias islandshästar som öppnade ett konto dit man kan swisha till foder för viltet och dom stöutfodrar även i skogen. Nu har dom samlat ihop så mycket att det räcker även till 2019. Allt jag hittat från Sollefteås ridskola är bild på en enstaka älg. Har man ett så stort problem att det försvinner 200 kg grovfoder per dag så borde fler bevis finnas.

Smart med swich hjälp till älg mat
 
Man kan bära ut hö som man gorde innan rundbalarna kom. och fodra ex frukost, lunch, em. Så finns det inte rundbalar älgarna kan äta av när hästarna inte är i hagarna.

Självklart men i regel är ju inte systemen byggda för det i såna här anläggningar. Själv skulle jag inte fixa det t ex. Vi utfodrar älgar och rådjur en bit bort från hagarna ett sånt här år pch än så länge håller de sig där.
 
Självklart men i regel är ju inte systemen byggda för det i såna här anläggningar. Själv skulle jag inte fixa det t ex. Vi utfodrar älgar och rådjur en bit bort från hagarna ett sånt här år pch än så länge håller de sig där.
Man behöver anpassa sina rutiner efter omgivningen och inte förvänta sig att omgivningen anpassar sig efter anläggningen. Det är väl knappast en överraskning att det finns rådjur och älg i skogen.
 
Man behöver anpassa sina rutiner efter omgivningen och inte förvänta sig att omgivningen anpassar sig efter anläggningen. Det är väl knappast en överraskning att det finns rådjur och älg i skogen.

Fast det där kan ju appliceras och hårdras hur långt som helst. Om en skola invaderas av råttor, ska barnen då hållas hemma? Det är väl knappast en överraskning att det finns råttor i naturen? Det är alltid klokt att tänka ett varv till.

Jag har, som jag skrev, själv inga problem med varken älg eller rådjur men jag har full respekt för de som har det. Det är lätt att man som hästägare till en eller två inhyrda hästar ser enkla lösningar, om man sitter som ansvarig på en anläggning som ska gå med vinst och betala personal är situationen något annorlunda.
 
Man behöver anpassa sina rutiner efter omgivningen och inte förvänta sig att omgivningen anpassar sig efter anläggningen. Det är väl knappast en överraskning att det finns rådjur och älg i skogen.

Det är väl mängden vilt som är det stora problemet, inte att det finns vilt eller att de äter hästarnas mat?
Om viltet äter MED hästarna så spelar det ju ingen roll om man bär ut mat vid målen.

Vi måste ha bra viltfattigt här (det vet jag egentligen att det inte är med tanke på grisarna) men de med storbal ute här verkar inte ha några problem än. Men, våran höst/vinter var ju väldigt mild, om än väldigt regnig. Det är ju först nu det snöar och är kallt.

Harar har vi massor och de sitter och plockar rester i hagen men det är ju knappast något problem. ;)
 
Fast det där kan ju appliceras och hårdras hur långt som helst. Om en skola invaderas av råttor, ska barnen då hållas hemma? Det är väl knappast en överraskning att det finns råttor i naturen? Det är alltid klokt att tänka ett varv till.

Jag har, som jag skrev, själv inga problem med varken älg eller rådjur men jag har full respekt för de som har det. Det är lätt att man som hästägare till en eller två inhyrda hästar ser enkla lösningar, om man sitter som ansvarig på en anläggning som ska gå med vinst och betala personal är situationen något annorlunda.
Jag ser ingen som helst likhet med situationen. Barn är samhällets ansvar, det är inte husdjur. Barn matar man inte utomhus från storbalar som står hela nätterna.
 
Det är väl mängden vilt som är det stora problemet, inte att det finns vilt eller att de äter hästarnas mat?
Om viltet äter MED hästarna så spelar det ju ingen roll om man bär ut mat vid målen.

Vi måste ha bra viltfattigt här (det vet jag egentligen att det inte är med tanke på grisarna) men de med storbal ute här verkar inte ha några problem än. Men, våran höst/vinter var ju väldigt mild, om än väldigt regnig. Det är ju först nu det snöar och är kallt.

Harar har vi massor och de sitter och plockar rester i hagen men det är ju knappast något problem. ;)
Det börjar inte en dag med att 40 älgar kommer in på gårdsplan och äter utan djuren har lärt sig att det finns mat och undan för undan blivit mindre skygga. Säkerligen började de äta när det inte fanns djur i hagen och inga människor i närheten.
 
Jag ser ingen som helst likhet med situationen. Barn är samhällets ansvar, det är inte husdjur. Barn matar man inte utomhus från storbalar som står hela nätterna.

Nä ok. Men om det hade varit nötkreatur då? De är också husdjur men de bidrar minsann ganska mycket till samhället? Det gör visserligen hästar också men en ridskola kan jag förlika mig med är mera hobby eller rent företagande än att de fyller nåt slags samhällsbehov som t ex mat.
 
Nä ok. Men om det hade varit nötkreatur då? De är också husdjur men de bidrar minsann ganska mycket till samhället? Det gör visserligen hästar också men en ridskola kan jag förlika mig med är mera hobby eller rent företagande än att de fyller nåt slags samhällsbehov som t ex mat.

Nötkreatur (iaf i stordrift) går väl väldigt sällan ute på vintern så problemet är nog inte så stort.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För att freda sig mot vilt som går in i hästhagar och äter och förstör ansökte Sollefteå ridskola om skyddsjakt på älg och rådjur. Men...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp