Utsvultna vilda djur – ett hot mot ridskolan

Vill man inte ha sitt grovfoder uppätet av svältande djur så får man sluta ha det lättillgängligt för dem. Enkel logik faktiskt och de som vårdar viltet mest sådana här vintrar är jägare (som ofta också är bönder), både på individnivå och då finansierat ur egen ficka och på förbundsnivå.

Jägareförbundet Mitt Norrland satsar 100 000kr för att dra ett strå till stacken till den stödutfodring som behövs pga. den extrema vintern.

https://svenskjakt.se/viltvard/stod...mitt-norrland-satsar-pengar-att-radda-viltet/
 
Vill man inte ha sitt grovfoder uppätet av svältande djur så får man sluta ha det lättillgängligt för dem. Enkel logik faktiskt och de som vårdar viltet mest sådana här vintrar är jägare (som ofta också är bönder), både på individnivå och då finansierat ur egen ficka och på förbundsnivå.



https://svenskjakt.se/viltvard/stod...mitt-norrland-satsar-pengar-att-radda-viltet/

Precis, eller som nån skrev på FB imorse:

"En granne och jägare har hämtat havre hos mig för att utfodra rådjuren, och det bjuder jag gärna på. Jag har också sett hur bönder kör ut ensilagebalar för att hjälpa djuren under en snörik och kall vinter. Det verkar hela tiden handla om bönder och jägare. Jag hoppas att jag bara missat det, men jag har inte sett att djurrättsrörelsen bedrivit några större hjälpinsatser...."
 
Låt bli att sätta ut rundbalar med grovfoder i hagarna. Fodra som innan när hästarna ska ut och på lunch som exempel. Mer jobb men inget foder till älgarna på den tiden hästarna inte är i hagen.
Länstyrelsen har hand om jaktfrågor och har råd ang stödutfodring. Ev kan man kanske få hjälp av dom eller i samtåd med markägare och jaktlag att de stödutfodrar på annan plats. För älgarna svälter så de behöver få foder på något sätt. Fälla gran så de kan äta barr?
Förra snövintern vi hade här stod hjortarna utanför dörren när jag la ut höet. De åt sedan tillsammans med hästarna. Hur din idé skulle kunna lösa det problemet förstår inte jag.
 
Jag hoppas att jag bara missat det, men jag har inte sett att djurrättsrörelsen bedrivit några större hjälpinsatser...."

De har ju fullt upp med att spy galla över jägare och förbundet angående rovdjursjakt, så därifrån läggs väl aldrig någonsin två strån i kors (pun intended) för att hjälpa de mängder av framförallt klövdjur som långsamt svälter ihjäl.
 
Nä ok. Men om det hade varit nötkreatur då? De är också husdjur men de bidrar minsann ganska mycket till samhället? Det gör visserligen hästar också men en ridskola kan jag förlika mig med är mera hobby eller rent företagande än att de fyller nåt slags samhällsbehov som t ex mat.
Nötkreatur är ägarens ansvar, inte samhällets.
 
Oj, då har du inte besökt många köttdjursbesättningar? Det går oerhört många fler såna ute i stordrift på vintern än det gör hästar iaf, den saken är klar.

Ok, inte häromkring vad jag kan se. Finns en köttdjursbesättning där jag rider förbi regelbundet och korna gick ute i somras och togs in nån gång under hösten. Sen dess har jag inte sett dem. Kan inte minnas att jag sett kor gå ute på vintern där jag brukar köra förbi. Man ser dem på sommaren och sen är de borta hela vintern och kommer tillbaka igen när värmen kommer. Hästar ser jag däremot ofta när jag är ute och kör.
 
Ok, inte häromkring vad jag kan se. Finns en köttdjursbesättning där jag rider förbi regelbundet och korna gick ute i somras och togs in nån gång under hösten. Sen dess har jag inte sett dem. Kan inte minnas att jag sett kor gå ute på vintern där jag brukar köra förbi. Man ser dem på sommaren och sen är de borta hela vintern och kommer tillbaka igen när värmen kommer. Hästar ser jag däremot ofta när jag är ute och kör.

Det är säkert lokala skillnader. Jag har jobbat med revision på gårdar i Värmland, Örebro och Västra Götalands län i nästan 10 år och det har alltid varit mycket utegångsdjur. Inte i slättbygderna lika mycket kanske men där är det väl generellt sett mindre vilt också.
 
Det är säkert lokala skillnader. Jag har jobbat med revision på gårdar i Värmland, Örebro och Västra Götalands län i nästan 10 år och det har alltid varit mycket utegångsdjur. Inte i slättbygderna lika mycket kanske men där är det väl generellt sett mindre vilt också.

Häromkring (småland) är det också väldigt vanligt att köttdjuren går ute hela vintern. Vi har både kor och hästar på lösdrift med fri tillgång, jag räknar med att tamdjuren får "hjälp" med grovfodret när det är snö. Visserligen vaktar hästarna sitt foder ganska bra och korna äter från foderbord direkt vid lagårn så det försvinner inga mängder till vilddjuren. Däremot jobbar jag på en mjölkgård där nästan alla djur är inne, men där går rådjuren in i plansilon och äter eller äter direkt från de öppnade ensilagekorvarna.

Det är helt enkelt svinn man får räkna med när man fodrar/förvarar utomhus.

Att komma och gnälla i efterhand när man dessutom har väldigt dåligt med grovfoder är helt absurt i mina ögon, de borde varit mer rädda om fodret från början.. Om det nu är en överpopulation av vilda djur tycker jag det är ok med skyddsjakt i en sån här situation, men att skjuta av alla bara för man inte tänkte efter i höstas, nä!
 
Att komma och gnälla i efterhand när man dessutom har väldigt dåligt med grovfoder är helt absurt i mina ögon, de borde varit mer rädda om fodret från början.. !


Du förstår inte riktigt, en anledning är att det var torrt i somras och många därför inte fick någon andraskörd hur mkt de än drog i stråna.
Lägg till på det att många faktiskt tänkte och började slakta av djur tidigt, vilket gav långa köer så att andra som förvisso hade foder inte blev av med sina slaktdjur och då gick det åt foder till de djuren.
Och sedan billig import på det.
 
Tar bara en knapp. Jag tycker att ansvaret ligger på de som äger, nyttjar marken djuren lever på, oavsett om det är skog eller åker. Alltså en som jag. Jag ser det som självklart att hjälpa vid svåra år.

Jag med, men nånstans finns såklart en gräns för vad en enskild kan kunna klara.
 
nej, det är från Ofelias islandshästar som öppnade ett konto dit man kan swisha till foder för viltet och dom stöutfodrar även i skogen. Nu har dom samlat ihop så mycket att det räcker även till 2019. Allt jag hittat från Sollefteås ridskola är bild på en enstaka älg. Har man ett så stort problem att det försvinner 200 kg grovfoder per dag så borde fler bevis finnas.

Underbart initiativ! :)
 
Du förstår inte riktigt, en anledning är att det var torrt i somras och många därför inte fick någon andraskörd hur mkt de än drog i stråna.
Lägg till på det att många faktiskt tänkte och började slakta av djur tidigt, vilket gav långa köer så att andra som förvisso hade foder inte blev av med sina slaktdjur och då gick det åt foder till de djuren.
Och sedan billig import på det.

Jag vet, det var extremt torrt även här. Hade vi nu fått på liten skörd hade i alla fall inte hästarna fått hela rundbalar inkörda till sig, utan hade istället portionsfodrat dem inne i ligghallen. På så vis blir det mycket mindre spill. Mer jobb ja, men om alternativet är att importera hö för 10 kr/ kg så är det definitivt värt det!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För att freda sig mot vilt som går in i hästhagar och äter och förstör ansökte Sollefteå ridskola om skyddsjakt på älg och rådjur. Men...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp