Uttrycket "Det är sen gammalt".

Spännande att det tagits upp i sociala medier.

för mig signalerar det dialektalt, och sagt av riktigt gamla personer :D

Som en referens till hur det var förr i tiden. På den gamla goda tiden....
 
Spännande att det tagits upp i sociala medier.

för mig signalerar det dialektalt, och sagt av riktigt gamla personer :D

Som en referens till hur det var förr i tiden. På den gamla goda tiden....
Om jag fattat rätt så är det en specifik användning i någon humorserie som har plockats upp, inte det egentliga originaluttrycket. Så referensen blir en annan för det bruket.

För mig refererar det till när man inte vet hur länge eller varför man börjat med en vana eller tradition, då är det sedan gammalt. Lite motsvarighet till urminnes hävd inom ägandet - när ingen längre minns något annat än att det bara är så.
 
Använder det inte själv men hör det ofta. Då alltid ironiskt när man gör något som absolut inte är sen gammalt.

Jag och mina (svenska) vänner är skyldiga!

Tycker det är kul att säga!

"Kräftskiva i Augusti" - det är sen gammalt!

:rofl:

Hade du sagt så hade jag inte alls fattat vad du ville ha sagt! Hade du däremot sagt ”kräftskiva i mars - det är sen gammalt” hade jag fattat precis :p
 
För mig refererar det till när man inte vet hur länge eller varför man börjat med en vana eller tradition, då är det sedan gammalt. Lite motsvarighet till urminnes hävd inom ägandet - när ingen längre minns något annat än att det bara är så.

Det var ungefär vad jag kunde associera det med också.. "Since time immemorial, or time whereof the memory of man runneth not to the contrary" .
 
Använder det inte själv men hör det ofta. Då alltid ironiskt när man gör något som absolut inte är sen gammalt.



Hade du sagt så hade jag inte alls fattat vad du ville ha sagt! Hade du däremot sagt ”kräftskiva i mars - det är sen gammalt” hade jag fattat precis :p
Exakt vad jag inte orkade skriva.
 
Alltså, termer såsom "det är sen gammalt" och "livets XXX" används ju i princip bara i ironisk/humoristisk kontext i många kanaler inom sociala medier.

Någon djupare analys än så finns liksom inte. Det är mest tramstermer för att ge sin kommentar eller sitt inlägg en ironisk twist.
 
Använder/ser väldigt sällan det uttrycket men för mig och de jag känner som kan tänkas använda det så är innebörden av "det är sen gammalt" = Det har alltid varit så (är fortfarande och kommer alltid förbli).
 
Det här var första gången jag sett eller hört det faktiskt. Jag förstår inte riktigt hur det används?
 
Ger mig irriterade krypningar längs hela ryggraden.
Det är så fult och så onödigt intetsägande när det stoppas in lite hur som helst.

Vad är meningen med det?
Varför detta tjat?

Jag får spunk på det, rent ut sagt.
Kan inte snälla alla bara sluta med det?
Uppfattar det som skämtsamt att det är meningen att det ska vara småroligt fånigt. Och kanske inte sant. Och det är kanske onödigt iofs, men jag tycker det är lite kul.
 
Min personliga hatfras är "pö om pö". Vet inte varför men har alltid avskytt när folk säger det, det låter så äckligt på något vis? Pö kan vara svenskans värsta ord.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 105
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 885
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 891
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 141
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp