Bukefalos 28 år!

Va det så lätt????????

lady_vip

Trådstartare
:confused: :confused: :confused:

Har haft problem med min nya häst sedan hon kom, hon har varit fruktansvärt stel och hur mycket jag än har mjukat upp genom diverse övningar så var allt som bortblåst dagen efter och det var bara att börja om... Trodde bara att hon var lite stel eftersom förra ägarens intresse för markarbete var lika med nada...

Så för ett par veckor sedan så insåg jag ju att om hon vore lite mer stel så skulle det vara likstelheten som infann sig... Så jag började leta fel. Sadel OK. Rygg OK. Ben OK. Min sits OK. Foder OK. osv osv...

Kom fram till att det vara bettet som nog krånglade, dessutom var det den billigaste utvägen då det är huffsat billigt att byta bett i jämförelse med eqiueterapeut och nya sadel... Och nånstans ska man ju börja...

Red på tredelat smalt bett, har alltid fungerat bra på de förra hästarna och människan är ju vanedjur...

Provade ett vanligt tränsbett. Massivt tränsbett. Mässingsbett. Kopparbett. Stång. Bridong. Pessoa. osv osv...

Så provade jag idag stallkompisens hackamore och genast är det som att rida Baloubet!!!! Helt ny häst, hon bara sig i alla gångarter och flög fram, denna lycka i hästen!! Hon var så lättad att få slippa bettet (tänderna ÄR kollade).

Så nu till min fråga... Kan det på något sätt skada henne om jag fortsätter rida på hackamore?? Hon trivdes som fisken i vattnet och blev till den känsligaste dressyrhästen...

Vad tror ni??

//E och A
 
Skada henne tror jag absolut inte att det gör..men du kan jurida med hackamore och sen variera med bett och hackamore såatt hon vänjer sig vid både och..jag tycker att det är jättebra att byta bett.
 
Nej, jag tror knappast det kan skada henne att rida med hackamore.
Har precis bytt till hack på min medryttarhäst :love:.
Han blev också som en ny häst. :bump:
 
Jag tänkte variera med stång, alltså bara en rak stång med normala ringar, det är det bett som går bäst annars, hon gillar inte ledat bett... Kan ju vara lite svårt att tömköra på hackamore ;)

Jag blev så förvånata eftersom jag såg värst scenariot framför mig; equieterapeut, röntgen, mediciner osv. Jag hade ju så mycket sånt grej med Sess, så det räcker nu, tycker att Dite borde vara frisk.. :smirk:

Läste det här med ställandet med hackamore på en annan tråd.. Jag kan alltså böja henne, men inte göra en regelrätt ställning??

En annan sak som jag funderat på är om hon kommer att bli mindre känslig för tryck över nosryggen för varje gång man använder hackamoret??? Rimligtvis borde det ju vara så att jag är känslig i handen som ska hon inte bli det..?

//E
 
Jo det går att ställa på hack också men det är lättare med ex sidepull då man slipper hävstängerna som försvårar. Böjer gör man ju helst för sitsen iaf.

Det är som med bett, är du okänslig blir hon det. Tänk på att använda sitsen mycket.
 
Men varför tar du inte ut en eguiterapeuft som får känna igenom henne :confused: Har man under en lång tid gått och jobbat fel pga av vissa orsaker så sätter det sig alltid någonstans. Har hästen gått och spjärnat mot med ett felaktigt bett så kan det sätta sig i nacken för att sen gå ner i ryggen.
Det är billigt jämnfört med ett besök på klinik, röntgen etc.
Min tar 550 kr och det är värt vart enda öre.
 
Eftersom det verkar vara munnen som krånglar... Har du haft någon ute som har kollat tänderna på hästen? :confused: :confused: :confused:

Jag tog nämligen ut en som kollade och raspade tänderna på min häst här i höstas och vips, "försvann stelheten" hon haft i nacken... och i samma veva började jag ta ut massör regelbundet. Så nu har jag en "ny häst".
 
jag har haft hästen i 2 månader och inte ridit särskilt mycket, tyvärr är det så att hon kostade mycket pengar och för tillfället har jag inte råd att ta ut eqiuterapeut då min kostar 1550 varje gång, självklart är det värt varenda öre, men har man inte de pengarna så går det ju inte att betala :crazy:

Därför provade jag bett osv då jag tyckte att problemet verkade sitta där, det tror jag fortfarande.

Jag ska ta ut en eqiueterapeut så fort ekonomin tillåter, men jag vill ju kunna samarbeta med min häst under tiden.

//E - som är helt inne på din linje
 
Jättekul att du hittade knappen och en eloge till dig för att du faktiskt gjorde en utredning om att nåt kunde vara fel och inte bara skyllde på "dumma hästen"!! Jag svara samma som i den andra tråden . att ställa och böja brukar gå bra jag upplever det som svårare med ledande och iom det krävs det att man som ryttare har ordning på vikt och ytterskänkel för att kompensera!! Sen tror jag inte att det på något sätt är skadligt, tråkigt för dig om du tänker tävla dressyr för DET får du ju inte men om du kan växla med rakt tränsbett och det kan funka har du ju löst det med!! Många hästar som är låga i gommen upplevs ju fungera bättre på bettlöst eller rakt bett eftersom "böjen" på bettet trycket mkt igommen när man tar i tyglarna med ett rakt bett eller hackamore blir det ju inte så. Men det kan ju ha andra orsaker också givetvis...
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 069
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Shixle
·
Ridning Hej! Min dressyrponny trivs inte längre på bett - hon vill bara springa då och håller på med tungan (lägger den över bettet osv)...
Svar
10
· Visningar
2 904
Senast: Freazer
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 326
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp