Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker faktiskt du överreagerar, det är ett ganska okvalificerat arbete att kolla om någon fått ett SMS. Jag har inte hört att det skulle uppstått situationer där det varit befogat med en vakt. En otrevlig vakt är knappast något att göra om organisationen utifrån.

Nej, det är inte i sammanhanget sms jag menar. Jag tror att servicepersonalen som står där ute får ta emot personer som ska in utan tider Och de kan nog vara otrevliga i vissa fall.

Jag har inget alls emot att visa sms och skulle inte säga att jag tycker det är så revolutionerande heller.

Överreagera gör man nog bara om man hade ställt till ett helvete för att han inte hälsade när jag hälsade men det var inget jag kommenterade. Men efter tre meningsutbyten där han lät rent av otrevlig tycker jag är värt att nämna då han åtminstone bör behandla mig med samma respekt som jag behandlar honom.
Varför står man som mottagningsvär annars?
 
Nu är ju inte jag efwa då, och jag kan ha helt fel, men jag tycker det låter som att efwa pratar om en värd, inte nödvändigtvis vårdpersonal. En värd som tar emot, visar vägen, kollar sms, dirigerar folk. Såna som brukar stå utanför större vaccinationsplatser. Kan alltså vara en helt 'grön' person som är typ sommarjobbare - jag såg många ungdomar som arbetade som värdar, men även äldre där jag vaccinerades.

Det är helt rätt. Personen stod som mottagningsvärd.
 
Så kanske det är, men jag förstår fortfarande inte vad får ut av att säga till person i serviceyrke att den är otrevlig när det rör något så litet? Utan att nödvändigtvis lägga någon värdering i det, så tror jag kanske inte att konsekvensen blir att personen bemöter andra trevligare? :)

Är det verkligen inget att bli besviken på när en mottagningsvärd (oavsett ålder) som är hyrd att ta emot, vara trevlig och informera varken hälsar, informerar eller låter bli att himla med ögonen när man pratar med dem Samt pratar nedlåtande med en?

Bör man inte säga till om någon pratar med en nedlåtande oavsett om det är ett serviceyrke personen har eller bara gör det ”på stan”? När får man det då?

Ett serviceyrke är väl precis Just det; ett serviceyrke?
 
Om jag reciterar dialogen blir den tämligen normal, tyvärr.

Han stod med sidan mot mig utan ögonkontakt men fortsatte göra det medan jag sa hej, men inget hej tillbaka.
Han fortsatte med attityd att fråga om jag beställt tid ”Har du beställt tid, eller?”
Jag svarade att det har jag gjort och vilken tid. Varpå han än en gång svarade med attityd ”men kan du visa sms:et då”
Då svarade jag att det kan jag göra och samtidigt sa jag att han lät hemskt otrevlig vilket han ignorerade totalt fortfarande med sidan mot mig och ingen ögonkontakt samt himlade med ögonen.

ingen som helst information om ansiktsmask och sprit vilket låg precis innanför. Alla andra var välkomnande och mycket trevliga.
Låter inte som om han hade en speciellt bra dag! Han skulle behöva gå en kurs hos den jag mötte i går!
 
Är det verkligen inget att bli besviken på när en mottagningsvärd (oavsett ålder) som är hyrd att ta emot, vara trevlig och informera varken hälsar, informerar eller låter bli att himla med ögonen när man pratar med dem Samt pratar nedlåtande med en?

Bör man inte säga till om någon pratar med en nedlåtande oavsett om det är ett serviceyrke personen har eller bara gör det ”på stan”? När får man det då?

Ett serviceyrke är väl precis Just det; ett serviceyrke?
Jo, besviken tycker jag inte är märkligt alls att man blir. Men jag vet inte, jag tycker på något vis att det är mindre konstigt om personalen himlade med ögonen efter en uppfostrande kommentar eller om det gjordes redan innan. Sedan är det inte så trevligt det heller förstås. Dessutom tycker jag, som jag var inne på förut att det är lite skillnad om det är kroppsspråk, ögonkontakt, betoning av ord eller rena otrevliga ordval som liksom inte är en tolkningsfråga. Jag själv har svårt för ögonkontakt, och vet att många med exempelvis autism har det också - utan att för den delen vara otrevliga. :)
 
Nej, det är inte i sammanhanget sms jag menar. Jag tror att servicepersonalen som står där ute får ta emot personer som ska in utan tider Och de kan nog vara otrevliga i vissa fall.

Jag har inget alls emot att visa sms och skulle inte säga att jag tycker det är så revolutionerande heller.

Överreagera gör man nog bara om man hade ställt till ett helvete för att han inte hälsade när jag hälsade men det var inget jag kommenterade. Men efter tre meningsutbyten där han lät rent av otrevlig tycker jag är värt att nämna då han åtminstone bör behandla mig med samma respekt som jag behandlar honom.
Varför står man som mottagningsvär annars?
Jag upplever det som du överreagerar nu. En person som uppträder lite avigt och du pratar om att sätta in väktare för att hålla ordning. Jag hade förmodligen tänkt att personen hade en dålig dag och ryxkt på axlarna.
 
Imorgon är det dags om jag lyckas ta mig i kragen och gå.
Klockan tre har jag tid och jag jobbar egentligen till klockan fem, så min fina supervisor undrade idag om hon skulle nämna det i sin överlämning imorgon så att jag kunde få färre rum - sedan påpekade hon lite sådär i förbifarten att
"det tar ju bara fem minuter, ska du inte komma tillbaka efterå...."
" NO."
"Well thats a direkt answer to a direct question, I'll just let her know."
😅 :heart
Inte ens chans att jag är i skick att gå tillbaka och fortsätta jobba som ingenting!
Heja! Hoppas du lyckas komma iväg och få ditt vaccin :banana:
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Imorgon är det dags om jag lyckas ta mig i kragen och gå.
Klockan tre har jag tid och jag jobbar egentligen till klockan fem, så min fina supervisor undrade idag om hon skulle nämna det i sin överlämning imorgon så att jag kunde få färre rum - sedan påpekade hon lite sådär i förbifarten att
"det tar ju bara fem minuter, ska du inte komma tillbaka efterå...."
" NO."
"Well thats a direkt answer to a direct question, I'll just let her know."
😅 :heart
Inte ens chans att jag är i skick att gå tillbaka och fortsätta jobba som ingenting!
Lycka till och heja dig!! :heart
/en annan sprut/nålrädd
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Där jag vaccinerade mig (på mitt gamla jobb :D) så är det ett hus som ska vara öppen för allmänheten pga olika avdelningar som finns där, så där fanns det ingen som stod utanför dörrarna.
Men när jag kom in så fanns det en tjej som tydligt stod där och hon frågade vänligt efter legimation och vilken tid jag hade bokat. Hon kryssade bara av på ett papper.
Inget krav om att visa sms eller så. Jag fick dock inget sms eller något brev på posten om att jag kunde få vaccin, utan det var helt upp till mig att ta reda på det och se i 1177 och en app om jag kunde boka. Efter det fick jag ett bekräftelsesms om bokad tid.

Pluspoäng för att jag bad henne (och hon som gav mig sprutan) ta ned masken pga jag läser på läpparna mycket, ingen där såg irriterad över det utan gjorde det på en gång :up:

Kändes snarare trevligt och effektivt :up:
 
Jag stod utanför mottagningen i Kista och väntade på en kollega, under den tiden kom det 2-3 som ville in. Vid första sprutan så var det också en före mig som försökte. Nu kan det vara en tillfällighet men min det verkar som det kan vara ett problem. Personalen var dock trevlig när jag var där, i vart fall.

När jag vaccinerade mig stod vi utanför och väntade. Eftersom de bara kallade in 2 pers var femte minut och man kallades in exakt den tid man bokat så var det väldigt få som stod utanför och väntade. De kom ut och sa klockslaget och de två som hade den tiden gick in, spritade händerna, tog på sig ett munskydd och sen visade man sitt leg för en som satt i en reception och visades vidare. Ingen försökte komma in utan tid då det var väldigt tydligt att man måste ha en bokad tid och ingen kö existerade som nån kunde få för sig att ställa sig i. Nåt sms eller annat bevis för min bokning än mitt leg hade varit överflödigt. Detta var alltså i centrala stan (längst shoppingstråket) med gott om människor som passerade lokalen.
 
När jag vaccinerade mig stod vi utanför och väntade. Eftersom de bara kallade in 2 pers var femte minut och man kallades in exakt den tid man bokat så var det väldigt få som stod utanför och väntade. De kom ut och sa klockslaget och de två som hade den tiden gick in, spritade händerna, tog på sig ett munskydd och sen visade man sitt leg för en som satt i en reception och visades vidare. Ingen försökte komma in utan tid då det var väldigt tydligt att man måste ha en bokad tid och ingen kö existerade som nån kunde få för sig att ställa sig i. Nåt sms eller annat bevis för min bokning än mitt leg hade varit överflödigt. Detta var alltså i centrala stan (längst shoppingstråket) med gott om människor som passerade lokalen.
Där jag vaccinerade mig så var det ingen kö alls. Alla med SMS släpptes in efterhand, de brydde sig inte om vilken tid man skulle komma bara det var rätt dag. Det kom människor hela tiden, både ut och in (olika dörrar). Olika platser har olika förutsättningar. Har man kapacitet att vaccinera 10.000 per dag (tror inte de vaccinerade så många men tusentals om dagen) så kan man inte släppa in två i taget ;). Jag kom till vaccinationsbås 12 tror jag och det låg mitt i raden.

De som frågade om de fick komma in utan bokning verkade inte insistera utan chansade bara och hoppades.
 
Så 7 veckor mellan 1 och 2 för din del.
Fick hem brev att jag kan boka vaccination nr 2 nu men tiderna stämmer ju inte. Hade helst velat ha sista veckan denna månad innan skolan börjar igen, men vet inte hur hårda de är med att det måste ha gått minst 7 veckor 🤔
Får prova att boka om några dagar och se om det finns en tid precis i slutet på månaden och hoppas att det är ok att boka in den. Eller så får jag hoppa över skoldagen den dagen vaccinen ska tas om det blir senare. Får inte ihop det annars 🤔
Det dumma är att jag nog fick information om detta i samband med vaccin nr 1 men i min städiver hittar jag inte längre papprerna. Har ett vagt minne om att det ska ha gått minst 3 veckor.
Jag tog min första 23 juni och fick direkt tid för andra 30 juli, alltså fem veckor emellan.
 
Jag upplever det som du överreagerar nu. En person som uppträder lite avigt och du pratar om att sätta in väktare för att hålla ordning. Jag hade förmodligen tänkt att personen hade en dålig dag och ryxkt på axlarna.

Du missförstår mig, tror jag.

Det var bara en förlängning i diskussionen angående hur jobbigt det säkert kan vara på vissa ställen att stå utanför. Inte min händelse specifikt.
 
Jo, besviken tycker jag inte är märkligt alls att man blir. Men jag vet inte, jag tycker på något vis att det är mindre konstigt om personalen himlade med ögonen efter en uppfostrande kommentar eller om det gjordes redan innan. Sedan är det inte så trevligt det heller förstås. Dessutom tycker jag, som jag var inne på förut att det är lite skillnad om det är kroppsspråk, ögonkontakt, betoning av ord eller rena otrevliga ordval som liksom inte är en tolkningsfråga. Jag själv har svårt för ögonkontakt, och vet att många med exempelvis autism har det också - utan att för den delen vara otrevliga. :)

Jag hoppas att jag ganska säkert kan skilja på någon som inte kan/har svårt att hålla ögonkontakt Eller någon som väljer det tillsammans med en attityd. Jag är inte okänslig för varken det ena eller det andra. Men, det är ju bra att det blir belyst tänker jag.
Även någon med en diagnos där people skills är svårare hade inte varit samma sak som detta.

Givetvis när sådant här kommer upp till diskussion så funderar jag och tänker och försöker rannsaka mig själv, sådant är ni duktiga på att sätta igång. Mitt resultat blir följande i just denna specifika situation; att jag är en person som ofta underreagerar och låter det mesta gå mig förbi.
Inte heller är jag en konfrontationsperson och inte en yvig person som låter andra höra vad jag tycker.

När jag så reagerar på att ett möte jag inte själv valt annat än bokad tid (personen i dörren har ju ändå valt att stå där av någon anledning) med tre meningsbyten får mig att känna mig mindre glad, klappad på huvudet och ointelligent så får jag nämna det lugnt för personen genom att säga att han lät hemskt otrevlig.

Dessutom tänker jag att det varken är uppfostran eller överreaktion utan något varje individ måste vara noga med att säga till när deras gräns är nådd. Ingen kan ju säga till mig att jag skulle ha tålt lite mer skit innan jag sa till.
 
Kan man boka in nu sista veckan i juli om man fick första sprutan runt den 20:de juni (minns inte exakta datumet just nu)?

Står inte det på ditt vaccinkort när det är dags för nummer 2? Vet inte var du bor, men här i Stockholm får man ett sms en vecka innan det är dags och går in i appen och bokar tid och plats. Kan man boka så långt i förväg på andra platser i Sverige?

Jag har börjat förlika mig med Alltid Öppet även om jag fortfarande tycker det är skräp och det har fungerat bra vad gäller just covid, även om de envisas med att fortsätta erbjuda mig dos 2. Jag har både fysiskt kort och finns i digitalt register så jag kan skriva ut vaccinpass/bevis vid eventuella resor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 024
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 393
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp