Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, vet inte om jag håller med att det är olika förväntningar. Som tonårig tjej förväntas man ta ansvar för sin fertilitet. Det första barnmorskan erbjuder på ungdomsmottagningen är väl just… p-piller. Det eller kondom är väl ändå det vanligaste om man inte vill bli gravid som ung tjej.
Men ja, sant som du säger att det finns olika typer av p-piller eller hormonella preventivmedel att välja mellan.

Möjligt att det inte finns tillräckligt med evidens för detta (än), tar tyvärr inte bort upplevelsen av att min fertilitet har påverkats och att risken finns att det sker igen.

Personligen har jag ställt mig positiv till vaccinet fram tills nu. Nu ska jag låta detta landa lite, kanske se om det kommer upp ytterligare studier på ämnet, innan jag bestämmer mig hur jag gör med dos nummer 2 :)
Men hur kan det få dig mer negativt inställd, när undersökningar visar på att det inte kan bevisas samband? Borde det inte få en att bli mer positiv?
 
Nja. Du får nog ta och läsa mitt inlägg igen då du har felciterat och missförstått vad min poäng var :)

Lite halvt knapplån.
Däremot har jag en reflektion angående kvinnokroppen och dess hormoner, nämligen att det ofta godtas att skylla på att det är kvinnokroppen som bara funkar så, full med hormoner, bara att acceptera. Och att det i sig räcker som argument till varför man går runt med sina problem, som PMS, mellanblödningar, menssmärtor osv. Ja men det är ju en kvinna! Det bara är så!

Nej, jag vill veta varför. Varför påverkas kvinnans fertilitet av infektioner och hur? Spelar det nån roll när under cykeln man blir sjuk? Varför får man mellanblödningar? PMS? Varför gör det ont i samband med ägglossning? Hur kommer det sig att cykeln är 30 dagar lång ena månaden och 26 andra? Vad kan jag göra för att må bättre? Jag vill inte acceptera svar som att kvinnokroppen är mystisk, den är så full av hormoner, etc.

Allt som ofta accepteras det med att kvinnokroppen bara är så, och det gör mig lite trött ibland… :)

Jag tror jag förstår din poäng, jag har helt klart problem med att forskningen ofta(st) sker med mannen som norm. Inte bara inom medicin. Invisible Women av Caroline Criado Perez är ett boktips till den som vill ha data på ett intresseväckande sätt... och bli förbannad. (åtminstone blir jag det)

Med det sagt så är jag inte det minsta tvek inför dos 2, trots att jag fick en ovanlig biverkning som antingen drabbar kvinnor framförallt, eller framförallt rapporteras av kvinnor. :)
 
Men hur kan det få dig mer negativt inställd, när undersökningar visar på att det inte kan bevisas samband? Borde det inte få en att bli mer positiv?
Jo, lite olika saker. Dels handlar det som sagt om min egen upplevelse av att ha tagit vaccinet - min cykel påverkades på ett sätt som den inte gjort förut. I form av mellanblödningar. Om man läser artikeln du länkade till så pekade de på några andra orsaker till varför man kan få mellanblödningar men ingen av dem stämmer in på mig (stress, trötthet, endometrios).

Och som alltid med vetenskapen så har undersökningar inte kunnat visa samband ännu. Det betyder inte att det saknas samband.

När det kommer till min fertilitet så är jag extremt försiktig. Tar hellre det säkra före det osäkra. Kvinnor i min åldersgrupp har likt mig precis börjat ta vaccinen och det är för tidigt att säga om det blir någon bestående påverkan på cykeln, den är ju trots allt cirka en månad lång.

Det är mina argument.
 
Jag tror jag förstår din poäng, jag har helt klart problem med att forskningen ofta(st) sker med mannen som norm. Inte bara inom medicin. Invisible Women av Caroline Criado Perez är ett boktips till den som vill ha data på ett intresseväckande sätt... och bli förbannad. (åtminstone blir jag det)

Med det sagt så är jag inte det minsta tvek inför dos 2, trots att jag fick en ovanlig biverkning som antingen drabbar kvinnor framförallt, eller framförallt rapporteras av kvinnor. :)
Tack för det intressanta tipset, måste jag kolla upp!

Får jag fråga varför du inte är det minsta tveksam? :)
 
Nja. Du får nog ta och läsa mitt inlägg igen då du har felciterat och missförstått vad min poäng var :)

Lite halvt knapplån.
Däremot har jag en reflektion angående kvinnokroppen och dess hormoner, nämligen att det ofta godtas att skylla på att det är kvinnokroppen som bara funkar så, full med hormoner, bara att acceptera. Och att det i sig räcker som argument till varför man går runt med sina problem, som PMS, mellanblödningar, menssmärtor osv. Ja men det är ju en kvinna! Det bara är så!

Nej, jag vill veta varför. Varför påverkas kvinnans fertilitet av infektioner och hur? Spelar det nån roll när under cykeln man blir sjuk? Varför får man mellanblödningar? PMS? Varför gör det ont i samband med ägglossning? Hur kommer det sig att cykeln är 30 dagar lång ena månaden och 26 andra? Vad kan jag göra för att må bättre? Jag vill inte acceptera svar som att kvinnokroppen är mystisk, den är så full av hormoner, etc.

Allt som ofta accepteras det med att kvinnokroppen bara är så, och det gör mig lite trött ibland… :)
Felciterad? Jag förstod din poäng, men jag anser att du i detta fall då du felaktigt hävdar tromboser som något absolut givet av vaxevria har fel och det är det du utgår från i ditt inlägg. Jag förtstår din poäng med att kvinnor i medicinsk historia och vetenskap alltför ofta blivit överkörda, osynliga och ej gällande, men det är inte det jag svarar eller kritiserar, det är utgångspunkten i ditt inlägg som är felaktig.

För övrigt, dina frågor i citerat inlägg, jag tror du gör kvinnokroppen mer mystisk än du behöver göra., dessutom osynliggör du män och deras kroppar i din frågeställning. Mäns fertilitet påverkas också av infektioner. Män är också människor, även om man som kvinna kan ha sina dubier om det då och då. Sök kunskap och du skola finna den, vi lever i upplysningens tid. Lite jobb får man lov att göra själv.
 
Jo, lite olika saker. Dels handlar det som sagt om min egen upplevelse av att ha tagit vaccinet - min cykel påverkades på ett sätt som den inte gjort förut. I form av mellanblödningar. Om man läser artikeln du länkade till så pekade de på några andra orsaker till varför man kan få mellanblödningar men ingen av dem stämmer in på mig (stress, trötthet, endometrios).

Och som alltid med vetenskapen så har undersökningar inte kunnat visa samband ännu. Det betyder inte att det saknas samband.

När det kommer till min fertilitet så är jag extremt försiktig. Tar hellre det säkra före det osäkra. Kvinnor i min åldersgrupp har likt mig precis börjat ta vaccinen och det är för tidigt att säga om det blir någon bestående påverkan på cykeln, den är ju trots allt cirka en månad lång.

Det är mina argument.

Många har ju nu haft covid och tagit vaccinet, skulle man inte börjat märka vid det här laget om kvinnor inte kunde bli gravida efteråt? Både i Sverige och globalt?

(I min omgivning har tvärtom MÅNGA blivit gravida men det är förstås anekdotiskt)
 
Många har ju nu haft covid och tagit vaccinet, skulle man inte börjat märka vid det här laget om kvinnor inte kunde bli gravida efteråt? Både i Sverige och globalt?

(I min omgivning har tvärtom MÅNGA blivit gravida men det är förstås anekdotiskt)
Jag vet faktiskt inte, utan antog nog tvärtom. Men bra fråga! Hur många i fertil ålder har fått vaccinet och haft chans att hinna bli gravida än? Min uppfattning är att det inte är så många men jag kanske har fel? Jag som är i 30-årsåldern bokade mitt vaccin så fort jag bara kunde (i juli) och nästa dos kommer i slutet på augusti tidigast.

Men då kanske Sverige ligger långt efter andra länder?
 
Tack för det intressanta tipset, måste jag kolla upp!

Får jag fråga varför du inte är det minsta tveksam? :)

Självklart får du det :) Jag litar dels på att vaccinen är grundligt testade — det gick måhända ”snabbare” än normalt, men man började inte från scratch och kunde cutta en del administrationstid pga hög prio. Och jag var inte i en högt prioriterad målgrupp, så många, många människor hann få vaccin före mig.

Kanske jag i slutändan ändå åker dit på nån besvärlig biverkning, men Covid-19 i alla dess mutationer har åsamkat samhället och individer stor skada, och jag drar mitt lilla strå till stacken genom att vaccinera mig. Så därför tvekar jag inte :)
 
Jag vet faktiskt inte, utan antog nog tvärtom. Men bra fråga! Hur många i fertil ålder har fått vaccinet och haft chans att hinna bli gravida än? Min uppfattning är att det inte är så många men jag kanske har fel? Jag som är i 30-årsåldern bokade mitt vaccin så fort jag bara kunde (i juli) och nästa dos kommer i slutet på augusti tidigast.

Men då kanske Sverige ligger långt efter andra länder?
Du får också räkna med att det finns fertila kvinnor i din ålder och yngre som fick vaccin tidigare för att de tillhör någon riskgrupp. :) Tillägg, eller är vårdpersonal alternativt bor i samma hushåll som någon ur högriskgrupp.
 
Självklart får du det :) Jag litar dels på att vaccinen är grundligt testade — det gick måhända ”snabbare” än normalt, men man började inte från scratch och kunde cutta en del administrationstid pga hög prio. Och jag var inte i en högt prioriterad målgrupp, så många, många människor hann få vaccin före mig.

Kanske jag i slutändan ändå åker dit på nån besvärlig biverkning, men Covid-19 i alla dess mutationer har åsamkat samhället och individer stor skada, och jag drar mitt lilla strå till stacken genom att vaccinera mig. Så därför tvekar jag inte :)
Låter bra! Jag har resonerat och resonerar fortfarande likadant som du, har bara denna mindre rädsla nu att fertiliteten påverkas. Kanske landar om ett tag :)
 
Ni som fått reaktioner på vaccin dos 2, hur fort har det kommit? Tänker då på allvarligare grejer som feber, frossa, illamående och liknande. Jag ska få min dos 2 imorgon kl 9 och skulle behöva planera in lite ärenden samma dag. Är det dumt kanske? Det innebär att jag måste köra bil och vara i hyfsat skick.

Ja får Pfizer.
 
Tog dos två i lördags och även om jag hade ont i armen och influensaliknande muskelvärk i hela kroppen samt trötthet i två dygn så slapp jag huvudvärken jag fick sist, som höll i sig i 10 (!) dagar. Vet inte om det var Iprenen och Alvedon jag tog en timme innan som gjorde det, eller om det bara var tur. Känns skönt att äntligen ha fått båda doser.
 
Jag vet faktiskt inte, utan antog nog tvärtom. Men bra fråga! Hur många i fertil ålder har fått vaccinet och haft chans att hinna bli gravida än? Min uppfattning är att det inte är så många men jag kanske har fel? Jag som är i 30-årsåldern bokade mitt vaccin så fort jag bara kunde (i juli) och nästa dos kommer i slutet på augusti tidigast.

Men då kanske Sverige ligger långt efter andra länder?

Dels är det ju många som sagt som fått sina sprutor tidigare pga riskgrupp eller jobb inom vård och omsorg, och dels är det ju många som haft covid och då kan ha haft det för länge sedan.

Det är ju svårt att få exakt svar för man vet ju förstås inte hur många som försökt bli gravida men inte lyckats, men om det hade fötts färre eller missbildade barn bland dem som haft covid världen runt så borde det ha märkts nu tänker jag. Och även om vaccineringen har gjorts under kortade tid så har jag svårt att se att vaccinet skulle ge värre biverkningar än själva sjukdomen.
 
Ni som fått reaktioner på vaccin dos 2, hur fort har det kommit? Tänker då på allvarligare grejer som feber, frossa, illamående och liknande. Jag ska få min dos 2 imorgon kl 9 och skulle behöva planera in lite ärenden samma dag. Är det dumt kanske? Det innebär att jag måste köra bil och vara i hyfsat skick.

Ja får Pfizer.
Jag fick sjukdomskänsla knappt ett dygn efter andra sprutan, och feber några timmar därefter.

Samma dag kände jag bara av lite ont i armen.
 
Jag vet faktiskt inte, utan antog nog tvärtom. Men bra fråga! Hur många i fertil ålder har fått vaccinet och haft chans att hinna bli gravida än? Min uppfattning är att det inte är så många men jag kanske har fel? Jag som är i 30-årsåldern bokade mitt vaccin så fort jag bara kunde (i juli) och nästa dos kommer i slutet på augusti tidigast.

Men då kanske Sverige ligger långt efter andra länder?
Har flera amerikanska vänner som fick sina vaccin i vintras. I deras kretsar verkar det vara rena babyboomen just nu, och blir många bebisar under hösten och vintern.
 
Ni som fått reaktioner på vaccin dos 2, hur fort har det kommit? Tänker då på allvarligare grejer som feber, frossa, illamående och liknande. Jag ska få min dos 2 imorgon kl 9 och skulle behöva planera in lite ärenden samma dag. Är det dumt kanske? Det innebär att jag måste köra bil och vara i hyfsat skick.

Ja får Pfizer.
Jag fick sprutan vid lunchtid och började få ont i armen (som också blev svullen) och axeln ca 7 timmar efteråt. Kände mig också trött. Nästa dag låg jag på soffan hela dagen. Trött, ev lite, lite feber. Nu hade jag turen att vara ledig dagen efter, men annars hade jag nog sjukanmält mig.
 
Dottern (21) fick sin första spruta (Pfeizer) för snart 3 veckor sedan. Igår upptäckte hon en stor ömmande knöl i armhålan på samma sida. Knölen är så stor att den syns när hon håller upp armen! Svullen lymfkörtel i armhålan är en av de möjliga sidoeffekterna vid diverse vaccin, men efter tre VECKOR?? Hon är inte sjuk på nåt annat sätt. Undrar om hon bör uppsöka läkare...?
 
Senast ändrad:
Imorgon ska jag iväg och ta min 2:a dos, hoppas jag slipper biverkningar. Det är nog det enda jag är lite nervös över.
Tagit ledigt från jobbet också, kändes dumt att jobba samma dag ifall det skulle bli biverkningar, samt svårt att lyckas va i den orten vid den tidpunkten och hitta lämplig parkering för et 24m ekipage..... njaaaa, kändes bättre och lugnare å va ledig.
 
Tog min första dos 2 juli. Min blödning är snart tre veckor sen. Har sedan insatt p-stav haft regelbundna blödningar och börjar bli lite orolig. Trodde jag klarat mig från biverkningar men tydligen inte. Ska ta nästa dos den 20e så jag hoppas att det på något vis löser sig självt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 024
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 393
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp