Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon blev rejält dålig av spruta 2, Moderna. Kom vid midnatt, onsdags och han tog sprutan vid 14. Nu är det hopp om livet iaf. Bara huvudvärken kvar. Innan var det feber, rejält huvudvärk, ont i kroppen och en oanvändbar arm.
 
Jaaa! Andra dosen avklarad. Skönt.

jag kunde se is-finalens grundomgångs två första ryttare i varje lag hemma, sedan lyssnade jag i bilen. Svängde in på en busshållplats för att kolla Peder för att sedan gasa vidare till vaccinationscentralen och komma in en minut innan min tid. Precis i pausen innan omhoppningen. Lagom till jag fått sprutan drog omhoppningen igång så jag kollade omhoppning på mina 15 minuter. 👌🏼

Jag vet inte riktigt om den skyhöga pulsen efter var vaccinbiverkning eller os-biverkning. :D Eller bara dysautonomin. Nu sjukdomskänsla. Hoppas det går över fort.
 
Ni kvinnor i fertil ålder, har ni upplevt att eran menscykel blivit rubbad efter vaccinet?
Japp. Min mens har varit väldigt regelbunden och jag går inte på några preventivmedel, så jag märker direkt om nåt är fel i kroppen. Tog dos 1 av Pfizer i början på juli och skulle fått mens 3-4 dagar senare, vilket också skedde. Så långt allt väl.

Det var nästkommande cykel som krånglade lite. Fick ägglossning som vanligt, men 10 dagar efter så kom en mindre mellanblödning som höll i sig 3 dagar. Aldrig hänt förut och hade ingen tanke på att det kunde ha med vaccinet att göra så jag misstänkte graviditet även om sannolikheten var ganska liten. Dock kom vanliga mensen 16 dagar efter ägglossningen så graviditet var det inte. Bara en märklig mellanblödning.

Upplevde ganska kraftiga humörsvängningar dagarna innan och under mens också, vilket är ovanligt.

Så det är nåt med hormonerna som är ur balans. Vågar man ta dos 2? Vill absolut inte äventyra min fertilitet…
 
Japp. Min mens har varit väldigt regelbunden och jag går inte på några preventivmedel, så jag märker direkt om nåt är fel i kroppen. Tog dos 1 av Pfizer i början på juli och skulle fått mens 3-4 dagar senare, vilket också skedde. Så långt allt väl.

Det var nästkommande cykel som krånglade lite. Fick ägglossning som vanligt, men 10 dagar efter så kom en mindre mellanblödning som höll i sig 3 dagar. Aldrig hänt förut och hade ingen tanke på att det kunde ha med vaccinet att göra så jag misstänkte graviditet även om sannolikheten var ganska liten. Dock kom vanliga mensen 16 dagar efter ägglossningen så graviditet var det inte. Bara en märklig mellanblödning.

Upplevde ganska kraftiga humörsvängningar dagarna innan och under mens också, vilket är ovanligt.

Så det är nåt med hormonerna som är ur balans. Vågar man ta dos 2? Vill absolut inte äventyra min fertilitet…
Känns viktigt att påpeka att EMA utrett saken ganska nyligen, och att de inte ser att det finns bevis för ett orsakssammanhang mellan vaccinet och menstruationsrubbningar som det är nu. Det har förvisso kommit en del inrapporterade, men det kan ju rubbas ganska lätt av många orsaker.
https://www.lakemedelsvarlden.se/inte-bevisat-att-coronavaccin-kan-orsaka-mensrubbningar/
 
Känns viktigt att påpeka att EMA utrett saken ganska nyligen, och att de inte ser att det finns bevis för ett orsakssammanhang mellan vaccinet och menstruationsrubbningar som det är nu. Det har förvisso kommit en del inrapporterade, men det kan ju rubbas ganska lätt av många orsaker.
https://www.lakemedelsvarlden.se/inte-bevisat-att-coronavaccin-kan-orsaka-mensrubbningar/
300-400 inrapporterade fall :eek:

Ja som vanligt när det kommer till kvinnans kropp och fertilitet så finns det inte många svar att ge. Tröttsamt med känslan att inte bli tagen på allvar :(
 
Känns viktigt att påpeka att EMA utrett saken ganska nyligen, och att de inte ser att det finns bevis för ett orsakssammanhang mellan vaccinet och menstruationsrubbningar som det är nu. Det har förvisso kommit en del inrapporterade, men det kan ju rubbas ganska lätt av många orsaker.
https://www.lakemedelsvarlden.se/inte-bevisat-att-coronavaccin-kan-orsaka-mensrubbningar/

Sen tänker jag, helt utan att veta såklart på grund av inte medicinskt kunnig eller forskare, att de biverkningar och så vidare som kan komma av vaccinet faktiskt kanske också kommit om man fick sjukdomen. Fast i mildare form. På så vis tror jag ändå det är säkrare att vaccinera sig då det ändå är mer kontrollerat än Covid.
 
Sen tänker jag, helt utan att veta såklart på grund av inte medicinskt kunnig eller forskare, att de biverkningar och så vidare som kan komma av vaccinet faktiskt kanske också kommit om man fick sjukdomen. Fast i mildare form. På så vis tror jag ändå det är säkrare att vaccinera sig då det ändå är mer kontrollerat än Covid.
Jag tror att det argumentet ofta lyfts av just medicinskt kunniga!
 
Japp. Min mens har varit väldigt regelbunden och jag går inte på några preventivmedel, så jag märker direkt om nåt är fel i kroppen. Tog dos 1 av Pfizer i början på juli och skulle fått mens 3-4 dagar senare, vilket också skedde. Så långt allt väl.

Det var nästkommande cykel som krånglade lite. Fick ägglossning som vanligt, men 10 dagar efter så kom en mindre mellanblödning som höll i sig 3 dagar. Aldrig hänt förut och hade ingen tanke på att det kunde ha med vaccinet att göra så jag misstänkte graviditet även om sannolikheten var ganska liten. Dock kom vanliga mensen 16 dagar efter ägglossningen så graviditet var det inte. Bara en märklig mellanblödning.

Upplevde ganska kraftiga humörsvängningar dagarna innan och under mens också, vilket är ovanligt.

Så det är nåt med hormonerna som är ur balans. Vågar man ta dos 2? Vill absolut inte äventyra min fertilitet…
Min mens påverkades av att jag blev sjuk i covid (och jag verkar inte vara ensam om det). Så det verkar inte bara vara att vaccin påverkar utan även infektionen.
 
Fast så tolkar jag det inte alls, inte som att det inte tas på allvar, utan som att det inte riktigt finns grund för att tro att det finns orsakssamband.
Grunden till min skeptism och känsla att det inte tas på allvar är samhällets syn på kvinnokroppen, som bl.a. avspeglat sig i debatten nyligen om blodproppar orsakade av Astra-vaccinet. Det blev ett otroligt rabalder kring denna biverkning, med inställda vaccin och ändringar i åldersgräns. Samtidigt har miljontals kvinnor tagit p-piller i decennier med exakt samma biverkning - blodproppar. Och detta är helt ok och något man förväntas acceptera.

Signalen som ständigt sänds ut är att kvinnor förväntas stå ut med mer. Det är ju kvinnokroppen liksom! Den beter sig märkligt av alla möjliga okända orsaker säger folk och rycker på axlarna. Det gör mig skeptisk och trött.

Men inser att detta kanske börjar bli off topic för denna tråd :)
 
Japp. Min mens har varit väldigt regelbunden och jag går inte på några preventivmedel, så jag märker direkt om nåt är fel i kroppen. Tog dos 1 av Pfizer i början på juli och skulle fått mens 3-4 dagar senare, vilket också skedde. Så långt allt väl.

Det var nästkommande cykel som krånglade lite. Fick ägglossning som vanligt, men 10 dagar efter så kom en mindre mellanblödning som höll i sig 3 dagar. Aldrig hänt förut och hade ingen tanke på att det kunde ha med vaccinet att göra så jag misstänkte graviditet även om sannolikheten var ganska liten. Dock kom vanliga mensen 16 dagar efter ägglossningen så graviditet var det inte. Bara en märklig mellanblödning.

Upplevde ganska kraftiga humörsvängningar dagarna innan och under mens också, vilket är ovanligt.

Så det är nåt med hormonerna som är ur balans. Vågar man ta dos 2? Vill absolut inte äventyra min fertilitet…
Min mens kom till slut, en vecka sent!
 
Grunden till min skeptism och känsla att det inte tas på allvar är samhällets syn på kvinnokroppen, som bl.a. avspeglat sig i debatten nyligen om blodproppar orsakade av Astra-vaccinet. Det blev ett otroligt rabalder kring denna biverkning, med inställda vaccin och ändringar i åldersgräns. Samtidigt har miljontals kvinnor tagit p-piller i decennier med exakt samma biverkning - blodproppar. Och detta är helt ok och något man förväntas acceptera.

Signalen som ständigt sänds ut är att kvinnor förväntas stå ut med mer. Det är ju kvinnokroppen liksom! Den beter sig märkligt av alla möjliga okända orsaker säger folk och rycker på axlarna. Det gör mig skeptisk och trött.

Men inser att detta kanske börjar bli off topic för denna tråd :)
Tycker väl att den jämförelsen var olycklig från början. Men det är ju liksom skillnad på ett vaccin som alla förväntas/helst ska ta jämfört med p-piller som inte är något som man tvingas att ta, och det finns flertalet alternativ och man rekommenderar inte att individer över en viss ålder eller med underliggande problem så som migrän med aura och högt blodtryck ska ta p-piller just därför. Så man förväntas ju inte riktigt acceptera det. Men visst finns det viss ojämlikhet när det kommer till vården beroende på om man har klassiska "kvinnosjukdomar".

Jag tycker inte att det är off topic, många funderar på just de sakerna som du ger uttryck för nu. Men hittills finns det inte evidens för att motivera att välja bort vaccin för att man är orolig för menstruationsrubbningar, helt enkelt :)
 
Tycker väl att den jämförelsen var olycklig från början. Men det är ju liksom skillnad på ett vaccin som alla förväntas/helst ska ta jämfört med p-piller som inte är något som man tvingas att ta, och det finns flertalet alternativ och man rekommenderar inte att individer över en viss ålder eller med underliggande problem så som migrän med aura och högt blodtryck ska ta p-piller just därför. Så man förväntas ju inte riktigt acceptera det. Men visst finns det viss ojämlikhet när det kommer till vården beroende på om man har klassiska "kvinnosjukdomar".

Jag tycker inte att det är off topic, många funderar på just de sakerna som du ger uttryck för nu. Men hittills finns det inte evidens för att motivera att välja bort vaccin för att man är orolig för menstruationsrubbningar, helt enkelt :)
Just menstruationsrubbningar är vanligt vid olika former av stress så att man kan få det av en infektion, eller som i det här fallet, en vaccination låter inte som någonting förvånande alls utan snarare som en normal kroppsfunktion. Så länge det inte är någonting permanent så blir det ju bara ett problem om man försöker bli gravid just precis nu.
 
Just menstruationsrubbningar är vanligt vid olika former av stress så att man kan få det av en infektion, eller som i det här fallet, en vaccination låter inte som någonting förvånande alls utan snarare som en normal kroppsfunktion. Så länge det inte är någonting permanent så blir det ju bara ett problem om man försöker bli gravid just precis nu.
Ja, precis!
 
Grunden till min skeptism och känsla att det inte tas på allvar är samhällets syn på kvinnokroppen, som bl.a. avspeglat sig i debatten nyligen om blodproppar orsakade av Astra-vaccinet. Det blev ett otroligt rabalder kring denna biverkning, med inställda vaccin och ändringar i åldersgräns. Samtidigt har miljontals kvinnor tagit p-piller i decennier med exakt samma biverkning - blodproppar. Och detta är helt ok och något man förväntas acceptera.

Signalen som ständigt sänds ut är att kvinnor förväntas stå ut med mer. Det är ju kvinnokroppen liksom! Den beter sig märkligt av alla möjliga okända orsaker säger folk och rycker på axlarna. Det gör mig skeptisk och trött.

Men inser att detta kanske börjar bli off topic för denna tråd :)
Nej, du har fel. Det var/är inte så att 'vaxevriaAZ ger blodproppar på kvinnor som biverkning', utan en biverkning man upptäckt var en kombination av trombos i kombination med trombocytopeni, alltså propp och blödning samtidigt. Det är något helt annat och by far, mycket mer allvarligt än 'ge blodproppar som biverkning'. Det är ingen som rycker på axlarna åt det, det har tagits på största allvar och med vetenskapen som stöd, har man gjort bedömning att äldre åldersgrupper inte blir drabbade. Det är också intressant i sammanhanget menstruationsrubbningar relaterat till vaccin - den fertila kvinnokroppen är en i varje sekund, kokande kittel av full febril aktivitet av hormonella förändringar, och avvikelser i det systemet är fullt normalt - det ska vara så! I denna kakafoni av åsikter runt vaccinet sprids rädsla och oro, hur många misstänker inte vaccinet före alla andra tänkbara amledningar till förändrat mönster som de kanske överhuvudtaget inte skulle reflektera över om vi låtsades om att denna pandemi aldrig hade hänt?
 
Senast ändrad:
Tycker väl att den jämförelsen var olycklig från början. Men det är ju liksom skillnad på ett vaccin som alla förväntas/helst ska ta jämfört med p-piller som inte är något som man tvingas att ta, och det finns flertalet alternativ och man rekommenderar inte att individer över en viss ålder eller med underliggande problem så som migrän med aura och högt blodtryck ska ta p-piller just därför. Så man förväntas ju inte riktigt acceptera det. Men visst finns det viss ojämlikhet när det kommer till vården beroende på om man har klassiska "kvinnosjukdomar".

Jag tycker inte att det är off topic, många funderar på just de sakerna som du ger uttryck för nu. Men hittills finns det inte evidens för att motivera att välja bort vaccin för att man är orolig för menstruationsrubbningar, helt enkelt :)
Nja, vet inte om jag håller med att det är olika förväntningar. Som tonårig tjej förväntas man ta ansvar för sin fertilitet. Det första barnmorskan erbjuder på ungdomsmottagningen är väl just… p-piller. Det eller kondom är väl ändå det vanligaste om man inte vill bli gravid som ung tjej.
Men ja, sant som du säger att det finns olika typer av p-piller eller hormonella preventivmedel att välja mellan.

Möjligt att det inte finns tillräckligt med evidens för detta (än), tar tyvärr inte bort upplevelsen av att min fertilitet har påverkats och att risken finns att det sker igen.

Personligen har jag ställt mig positiv till vaccinet fram tills nu. Nu ska jag låta detta landa lite, kanske se om det kommer upp ytterligare studier på ämnet, innan jag bestämmer mig hur jag gör med dos nummer 2 :)
 
Just menstruationsrubbningar är vanligt vid olika former av stress så att man kan få det av en infektion, eller som i det här fallet, en vaccination låter inte som någonting förvånande alls utan snarare som en normal kroppsfunktion. Så länge det inte är någonting permanent så blir det ju bara ett problem om man försöker bli gravid just precis nu.
Håller tummarna att det är enkel förklaring som denna, frågan är hur och när man vet att det är permanent eller inte :)
 
Nej, du har fel. Det var/är inte så att 'vaxevriaAZ ger blodproppar på kvinnor som biverkning', utan en biverkning man upptäckt var en kombination av trombos i kombination med trombocytopeni, alltså propp och blödning samtidigt. Det är något helt annat och by far, mycket mer allvarligt än 'ge blodproppar som biverkning'. Det är ingen som rycker på axlarna åt det, det har tagits på största allvar och med vetenskapen som stöd, har man gjort bedömning att äldre åldersgrupper inte blir drabbade. Det är också intressant i sammanhanget menstruationsrubbningar relaterat till vaccin - den fertila kvinnokroppen är en i varje sekund, kokande kittel av full febril aktivitet av hormonella förändringar, och avvikelser i det systemet är fullt normalt - det ska vara så! I denna kakafoni av åsikter runt vaccinet sprids rädsla och oro, hur många misstänker inte vaccinet före alla andra tänkbara amledningar till förändrat mönster som de kanske överhuvudtaget inte skulle reflektera över om vi låtsades om att denna pandemi aldrig hade hänt?
Nja. Du får nog ta och läsa mitt inlägg igen då du har felciterat och missförstått vad min poäng var :)

Lite halvt knapplån.
Däremot har jag en reflektion angående kvinnokroppen och dess hormoner, nämligen att det ofta godtas att skylla på att det är kvinnokroppen som bara funkar så, full med hormoner, bara att acceptera. Och att det i sig räcker som argument till varför man går runt med sina problem, som PMS, mellanblödningar, menssmärtor osv. Ja men det är ju en kvinna! Det bara är så!

Nej, jag vill veta varför. Varför påverkas kvinnans fertilitet av infektioner och hur? Spelar det nån roll när under cykeln man blir sjuk? Varför får man mellanblödningar? PMS? Varför gör det ont i samband med ägglossning? Hur kommer det sig att cykeln är 30 dagar lång ena månaden och 26 andra? Vad kan jag göra för att må bättre? Jag vill inte acceptera svar som att kvinnokroppen är mystisk, den är så full av hormoner, etc.

Allt som ofta accepteras det med att kvinnokroppen bara är så, och det gör mig lite trött ibland… :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
769
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
579
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 018
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 349
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp