Bukefalos 28 år!

Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har väl inte än kunnat avfärdas med att det inte kan ha ett samband. Det följs ju ändå fortfarande på EU nivå om det kan har ett samband eller ej.
Fast EMA konstaterade, efter att ha granskat rapporteringarna att det inte finns bevis för orsaksammanband, och gjorde ett uttalande. Det var det jag refererade till, men du har rätt i att de fortfarande följer upp (som de väl gör med många potentiella biverkningar, antar jag.).
 
Nu är jag också vaccinerad med första dosen Pfizer och väntar den obligatoriska kvarten. Jag är egentligen asrädd för att ta sprutor så är löjligt stolt över att jag gjorde det. Nu invänta eventuella biverkningar, det har varit ungefär 50/50 i min familj om de antingen känt någonting eller blivit rejält dåliga.
 
De vacciner vi använder i Sverige just nu innehåller inga virus alls.

Just ja, glömde det! Då ändrar jag min fråga till varför "det som stimulerar immunförsvaret till att skapa antikroppar" i vaccinet skulle ge värre biverkningar än sjukdomen i sig? Det skulle förstås kunna vara så, men det känns inte sannolikt för mig att det skulle vara så gällande just graviditet jämfört med andra biverkningar som man inte behöver lika lång tid för att följa upp.

Jag vet inte, så det är en fråga helt enkelt hur @Cecilias tänker.
 
Intressant, varför blir effekten inte densamma om man väntar för länge?

Förenklat: För att dos 1 aktiverar immunförsvaret. Om dos 2 kommer inom rätt tidsintervall så boostas det redan aktiverade immunförsvaret. Dröjer det för lång tid kommer dos 2 också att aktivera det. Men inte boosta till samma nivåer som den gjort annars om man tagit dos 2 inom rätt tidsintervall. Speciellt gällande deltavarianten av covid-19 så har det visat sig att dos 2 innebär en stor ökning av skyddet om den tas i rätt tid.
 
Just ja, glömde det! Då ändrar jag min fråga till varför "det som stimulerar immunförsvaret till att skapa antikroppar" i vaccinet skulle ge värre biverkningar än sjukdomen i sig? Det skulle förstås kunna vara så, men det känns inte sannolikt för mig att det skulle vara så gällande just graviditet jämfört med andra biverkningar som man inte behöver lika lång tid för att följa upp.

Jag vet inte, så det är en fråga helt enkelt hur @Cecilias tänker.
Jag har tyvärr inte den vetenskapliga förklaringen men det kan säkert nån annan ge här inne :) Men vaccinet mot svininfluensan gav ju värre biverkningar än själva sjukdomen - i form av narkolepsi. Svininfluensan i sig gav inte narkolepsi, såvitt jag vet..?
 
Jag har tyvärr inte den vetenskapliga förklaringen men det kan säkert nån annan ge här inne :) Men vaccinet mot svininfluensan gav ju värre biverkningar än själva sjukdomen - i form av narkolepsi. Svininfluensan i sig gav inte narkolepsi, såvitt jag vet..?

De som fick narkolepsi kunde lika gärna ha fått det av svininfluensan... de hade en genetisk predisposition eller "svaghet" som gjorde att de fick det.

Här kan du läsa mer: https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/sallsynta-halsotillstand/narkolepsi/
 
Jag har tyvärr inte den vetenskapliga förklaringen men det kan säkert nån annan ge här inne :) Men vaccinet mot svininfluensan gav ju värre biverkningar än själva sjukdomen - i form av narkolepsi. Svininfluensan i sig gav inte narkolepsi, såvitt jag vet..?

@athena_arabians har redan svarar på detta att jo, så var det.

Skillnaden för någon som blir drabbad av en biverkning är att om man tar vaccinet så här biverkningen framkallats av den aktiva handlingen att ta vaccinet, vilket jag förstår är en jobbig tanke. Om man inte vaccinerar sig så slipper man ju tanken på den möjligheten. Att inte ta vaccinet innebär dock istället en annan risk, nämligen den att man dör eller får mildare men långvariga besvär. Många har varit sjuka väldigt länge, så man ska inte bara fokusera på risken att dö. Så både valet att ta vaccinet och valet att inte ta risken innebär risk, så frågan man måste ställa sig är hur man prioriterar mellan utfallen från dessa risker. Jag har själv inga planer på att bli gravid inom den närmsta tiden, men jag skulle vara betydligt mer oroad över att hur svåra biverkningar kan bli av faktisk covid-sjukdom än av vaccinet, som känns som en mer kontrollerad process än faktisk sjukdom som man inte kan kontrollera.

Utan att veta något särkert, så skulle jag göra den vägningen utifrån det vi vet idag.
 
Feber igen. Samma metalliska smak ett par timmar efter, men idag trickade jag genom att inte äta finmat och bli besviken. Inte samma totala bortfall av smak och lukt, men samma tendens, allt smakar metall. Nu hoppas jag att det precis som förra gången passerar på ett drygt dygn, men det blir nog ingen perfekt sömn i natt. Det här med öm på injektionsstället / svårt att röra armen som många pratar om har jag dock inte upplevt alls.

Tror att jag fick Comirnaty - men koksalt verkar också populärt dessa dagar :)
 
Äter belöningsgodis i form av Ahlgrens bilar och Marabou choklad efter dos nummer två för lite drygt en timme sedan. Det smakar än så länge precis som det ska. :) Hann varva upp lite lite mer än inför första pga lite väntetid på plats. Men när det väl var dags gick det hur bra som helst denna gång också.

Man behöver inte så mycket mer motivation att få det avklarat än att jag på nära håll sett en jämnårig med mig - utan några särskilda riskfaktorer - drabbas hårt med lång sjukhusvistelse, intensivvård och covidkonsekvenser lång tid efteråt. Så när jag började fara iväg i tankar på att det är obehagligt med injektionen, så kändes det mest allmänt tramsigt att hetsa upp mig för ett litet stick på en sekund i jämförelse med att utmana ödet och ev. bli så svårt sjuk. Känns skönt att nu i alla fall ha gjort vad jag kan för att inte hamna där.
 
Fick 1 dosen 26/7 fick Moderna.
Hade mest ont i armen efteråt i kanske 2 dagar, sen var jag röd och öm på själva stickstället några dagar, men själva rödheten var kvar kanske 1 v.
Jäkligt spruträdd men överlevde, fick ha med mig pojkvännen in som mentaltstöd så de var tacksamt.
Han tog några dagar innan så förhoppningsvis kan vi lyckas boka in oss på samma dag för dos nr 2 sedan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
797
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
670
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 044
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp