Bukefalos 28 år!

Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå påverkan på menscykeln/fertiliteten...

Jag har p-ring så jag har ändå inte en normal menscykel. I ärlighetens namn är det väl få kvinnor i fertil ålder som är helt obehandlade hormonellt? Jag tänker att vaccinet kan knappast vara värre för våra kroppar än allt annat vi utan en tanke utsätter oss för, men till skillnad från mkt annat kanske det ger en positiv effekt som är värd risken - skyddet mot covid19. Men det är väl lätt för mig att säga, jag skiter fullständigt i om jag är fertil eller ej för jag ska aldrig ha några ungar.
 
Apropå påverkan på menscykeln/fertiliteten...

Jag har p-ring så jag har ändå inte en normal menscykel. I ärlighetens namn är det väl få kvinnor i fertil ålder som är helt obehandlade hormonellt? Jag tänker att vaccinet kan knappast vara värre för våra kroppar än allt annat vi utan en tanke utsätter oss för, men till skillnad från mkt annat kanske det ger en positiv effekt som är värd risken - skyddet mot covid19. Men det är väl lätt för mig att säga, jag skiter fullständigt i om jag är fertil eller ej för jag ska aldrig ha några ungar.
Jag har ingen hormonell behandling 🤷‍♀️
 
Jag ska ta min första dos imorgon och läste ett inlägg här om att någon tagit Ipren/Alvedon i förebyggande syfte. Är det något de rekommenderar? Jag ska enbart ta mig hem från vc, sen jobbar jag hemifrån, men tänker om det är något som är rekommenderat att man gör?
 
Jo, lite olika saker. Dels handlar det som sagt om min egen upplevelse av att ha tagit vaccinet - min cykel påverkades på ett sätt som den inte gjort förut. I form av mellanblödningar. Om man läser artikeln du länkade till så pekade de på några andra orsaker till varför man kan få mellanblödningar men ingen av dem stämmer in på mig (stress, trötthet, endometrios).

Och som alltid med vetenskapen så har undersökningar inte kunnat visa samband ännu. Det betyder inte att det saknas samband.

När det kommer till min fertilitet så är jag extremt försiktig. Tar hellre det säkra före det osäkra. Kvinnor i min åldersgrupp har likt mig precis börjat ta vaccinen och det är för tidigt att säga om det blir någon bestående påverkan på cykeln, den är ju trots allt cirka en månad lång.

Det är mina argument.
När man säger stress så pratar man inte bara om psykisk stress. Man pratar även om fysisk, vilket du platsar in på eftersom du vaccinerade dig och därmed har en infektion i kroppen.
 
Du tillhör nog en minoritet. De flesta har nån gång under sin fertila period av livet ätit p-piller eller tagit andra hormonpreparat.
Jag tar heller inte och testade bara p-piller som tonåring, stod ut i tre veckor och gav sedan upp pga biverkningar. Har två gånger sedan tagit tabletter för att skjuta fram mensen tre fyra dagar, men det är också allt i hormonväg.

Och mensen rubbades inte av vaccinationerna. :)
 
Dels är det ju många som sagt som fått sina sprutor tidigare pga riskgrupp eller jobb inom vård och omsorg, och dels är det ju många som haft covid och då kan ha haft det för länge sedan.

Det är ju svårt att få exakt svar för man vet ju förstås inte hur många som försökt bli gravida men inte lyckats, men om det hade fötts färre eller missbildade barn bland dem som haft covid världen runt så borde det ha märkts nu tänker jag. Och även om vaccineringen har gjorts under kortade tid så har jag svårt att se att vaccinet skulle ge värre biverkningar än själva sjukdomen.
Ja man kan ju hoppas och hålla tummarna! Får avvakta några månader och se hur vaccin-bebisarna blir, de bör väl komma ut här under hösten och vintern :laugh:
 
Har flera amerikanska vänner som fick sina vaccin i vintras. I deras kretsar verkar det vara rena babyboomen just nu, och blir många bebisar under hösten och vintern.
Det låter ju väldigt lovande att du har flera vänner som tagit vaccinet och efter det blivit gravida, om jag tolkar dig rätt då :up:
 
Apropå påverkan på menscykeln/fertiliteten...

Jag har p-ring så jag har ändå inte en normal menscykel. I ärlighetens namn är det väl få kvinnor i fertil ålder som är helt obehandlade hormonellt? Jag tänker att vaccinet kan knappast vara värre för våra kroppar än allt annat vi utan en tanke utsätter oss för, men till skillnad från mkt annat kanske det ger en positiv effekt som är värd risken - skyddet mot covid19. Men det är väl lätt för mig att säga, jag skiter fullständigt i om jag är fertil eller ej för jag ska aldrig ha några ungar.
Så sant så… dessvärre körde jag på p-piller som tonåring då det var det enda alternativet som erbjöds av barnmorskan (utom kondom då). Men gick tack och lov över till kopparspiral och har i alla fall varit hormonfri de senaste 10 åren (efter mycket tjat på ungdomsmottagningen). Gillar inte känslan av mixtra med kroppens hormoner O_o
 
När man säger stress så pratar man inte bara om psykisk stress. Man pratar även om fysisk, vilket du platsar in på eftersom du vaccinerade dig och därmed har en infektion i kroppen.
Med ditt resonemang finns ett samband mellan vaccinet och rubbad menscykel då. Om du läser artikeln så saknades än så länge detta samband.
 
Jag ska ta min första dos imorgon och läste ett inlägg här om att någon tagit Ipren/Alvedon i förebyggande syfte. Är det något de rekommenderar? Jag ska enbart ta mig hem från vc, sen jobbar jag hemifrån, men tänker om det är något som är rekommenderat att man gör?
När jag tog första sprutan så frågade jag sjuksköterskan om jag kunde ta en Ipren efteråt. Hon sa nej, men Alvedon går bra. Vet inte vad det grundas i dock…
 
Jag ska ta min första dos imorgon och läste ett inlägg här om att någon tagit Ipren/Alvedon i förebyggande syfte. Är det något de rekommenderar? Jag ska enbart ta mig hem från vc, sen jobbar jag hemifrån, men tänker om det är något som är rekommenderat att man gör?
Det känns väldigt onödigt. De allra flesta jag pratar med får inte värre biverkningar än lite ont i överarmen, om några alls. Vänta och se tycker jag - är biverkningen inte värre än att en alvedon hjälper lär man inte trilla av pinn bara för att man väntar tills man faktiskt får lite värk eller feberkänningar. :)
 
Ni som fått reaktioner på vaccin dos 2, hur fort har det kommit? Tänker då på allvarligare grejer som feber, frossa, illamående och liknande. Jag ska få min dos 2 imorgon kl 9 och skulle behöva planera in lite ärenden samma dag. Är det dumt kanske? Det innebär att jag måste köra bil och vara i hyfsat skick.

Ja får Pfizer.
Jag fick min dos två mitt på dagen och funkade dagen ut om än med pirr och domningstendenser i armar typ på en gång och begynnande sjukdomskänsla mot kvällen. Helt däckad två dagar efter (huvudvärk from hell, feber och knäpp puls). Idag är tredje dagen efter och jag börjar känna mig på banan igen.

Ang mens/fertilitet så fick jag nu mens fyra dagar efter ägglossning och en dag efter vaccindos två. :cautious: Jag vet att sambandet inte finns belagt som det gör för covidinfektion och mensrubbning, men rent anekdotiskt betedde min mens sig nu vid vaccination precis som den gjorde efter den akuta infektionen (men som hunnit styra upp sig hyfsat till nu).

Jag skulle personligen vara mer orolig för att få covid och vad det skulle kunna göra med fertilitet, än för vaccinet med tanke på vad forskningen idag vet. Utöver risk för tjall på fertiliteten, finns också risken för oförmåga att ta hand om ev bäbis pga långvariga besvär, om en får covid.
 
Jag har ingen hormonell behandling 🤷‍♀️
Inte jag heller. Jag var inte sexuellt aktiv som tonåring när ”alla andra” skaffade p-piller och har senare inte använt något annat p-medel än kondom. Vill inte proppa kroppen full av hormoner i onödan och i mitt fall är det i onödan med tanke på att jag varken har partner eller ligger med någon.
 
Ni som fått reaktioner på vaccin dos 2, hur fort har det kommit? Tänker då på allvarligare grejer som feber, frossa, illamående och liknande. Jag ska få min dos 2 imorgon kl 9 och skulle behöva planera in lite ärenden samma dag. Är det dumt kanske? Det innebär att jag måste köra bil och vara i hyfsat skick.

Ja får Pfizer.
Tar också spruta 2 idag.

Spruta 1 gav totalt lukt och smakbortfall och halvhög feber i ett drygt dygn, med frossa. Sådär som en släng av influensa kan vara. Idag har jag också några ärenden att göra, och hoppas att det blir lindrigare och att det som förra gången i alla fall dröjer sådär 6 timmar innan det slår till.

Tänker i alla fall inte laga någon fancy och påkostad midsommarmåltid som sist….
 
Tar också spruta 2 idag.

Spruta 1 gav totalt lukt och smakbortfall och halvhög feber i ett drygt dygn, med frossa. Sådär som en släng av influensa kan vara. Idag har jag också några ärenden att göra, och hoppas att det blir lindrigare och att det som förra gången i alla fall dröjer sådär 6 timmar innan det slår till.

Tänker i alla fall inte laga någon fancy och påkostad midsommarmåltid som sist….

Har överlevt sticket om än det var värre än sist. Har ju nålfobi. Nu väntar jag den obligatoriska kvarten...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
795
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
661
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 036
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 661
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp