Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man tappar tron på mänskligheten ibland :crazy:

"MS-sjuke Jimmy, 30, vaccinerade sig mot covid-19. Då blev han av med sin praktik.
– På det här företaget har vi ingen som är vaccinerad, säger företagets föreståndare"

https://kollega.se/ms-sjuke-jimmy-tog-covidvaccin-fick-sparken
DET var bland det mest bisarra jag hört på länge, jag trodde först det rörde sig om nån anti delstat i USA. Men i Sverige?!? VAD motiverade man detta med?? Är det nån slags sekt? Och det kan ju absolut inte vara lagligt. Du store TID!
 
Ja, det är därför jag tror att de inte längre smittspårar eftersom tiderna har blivit för långa för att det ska vara effektivt som metod. Men nån annan kanske vet hur det faktiskt förhåller sig.

Hör smittspårar de i alla fall fortfarande (Stockholm). Vi fick corona för tre veckor sedan och när vi fick positiva provsvar fick vi noggranna instruktioner för att vi skulle kontakta alla vi träffat inom 48 timmar från första symptom och vilken information vi skulle ge dem. Sedan ringde de upp från region Stockholm och dubbelkollade att vi gjort det och frågade detaljerat om hur vi blivit smittade, symtom, när respektive familjemedlem fått symptom, när varje person testat sig och information om hur länge vi skulle vara i karantän.
 
Hör smittspårar de i alla fall fortfarande (Stockholm). Vi fick corona för tre veckor sedan och när vi fick positiva provsvar fick vi noggranna instruktioner för att vi skulle kontakta alla vi träffat inom 48 timmar från första symptom och vilken information vi skulle ge dem. Sedan ringde de upp från region Stockholm och dubbelkollade att vi gjort det och frågade detaljerat om hur vi blivit smittade, symtom, när respektive familjemedlem fått symptom, när varje person testat sig och information om hur länge vi skulle vara i karantän.

Låter bra att man fortfarande håller igång smittspårningen!
 
Min region hade drop-in vaccination på alla vårdcentraler igår. Min arbetsplats hyr in sig i en vårdcentrals lokal och igår under drop-in tiden så var det så sjukt mycket folk där! Kön ringlade sig jättelångt utanför. Det konstiga var dock att det var väldigt många väldigt gamla människor där, herregud liksom. Har alla dessa gamlingar gått ovaccinerade tills nu? :eek:
För visst har man inte börjat med 3e dos för äldre än? Det är väl bara vissa riskgrupper?
 
Min region hade drop-in vaccination på alla vårdcentraler igår. Min arbetsplats hyr in sig i en vårdcentrals lokal och igår under drop-in tiden så var det så sjukt mycket folk där! Kön ringlade sig jättelångt utanför. Det konstiga var dock att det var väldigt många väldigt gamla människor där, herregud liksom. Har alla dessa gamlingar gått ovaccinerade tills nu? :eek:
För visst har man inte börjat med 3e dos för äldre än? Det är väl bara vissa riskgrupper?
5587 vaccinerades igår i regionen, av de var ca 2400 första dosen...Man får väl ändå räkna det som en succé, men antalet förstadosare förvånar ju lite...
(ja, det är bara riskgrupper som får en tredje..)
 
Min region hade drop-in vaccination på alla vårdcentraler igår. Min arbetsplats hyr in sig i en vårdcentrals lokal och igår under drop-in tiden så var det så sjukt mycket folk där! Kön ringlade sig jättelångt utanför. Det konstiga var dock att det var väldigt många väldigt gamla människor där, herregud liksom. Har alla dessa gamlingar gått ovaccinerade tills nu? :eek:
För visst har man inte börjat med 3e dos för äldre än? Det är väl bara vissa riskgrupper?
Nej, bara vissa riskgrupper om ens det beroende på var man bor. Sedan tror jag inte man ska underskatta att det kan ha varit logistiskt svårt för vissa att få vaccin.
 
Nej, bara vissa riskgrupper om ens det beroende på var man bor. Sedan tror jag inte man ska underskatta att det kan ha varit logistiskt svårt för vissa att få vaccin.
Jag tror inte att de som går på just denna vårdcentral har haft några logistikproblem. Dels har vårdcentralen haft vaccinationer hela tiden och det är inte heller svårt att ta sig till stora vaccinationscentralen från det område som denna vårdcentral har.
Blev väldigt förvånad över mängden gamla, fullt av 80-åringar liksom. Men bra att de vaccinerar sig nu!
 
Jag tror inte att de som går på just denna vårdcentral har haft några logistikproblem. Dels har vårdcentralen haft vaccinationer hela tiden och det är inte heller svårt att ta sig till stora vaccinationscentralen från det område som denna vårdcentral har.
Blev väldigt förvånad över mängden gamla, fullt av 80-åringar liksom. Men bra att de vaccinerar sig nu!
Jag gissar att det är gruppen av äldre som varit extremt rädda för att "tvingas" få Astra zeneca som kommer nu. Det finns nog en del som bara vågar komma på drop in eftersom de är rädda att man fortfarande ger az till 65+ som bokat tid. Sorgligt men bra att de äntligen får sprutan i slutändan. Med facit i hand kan jag tycka att man borde ha varit snällare mot de som blev så rädda för az, och då var jag ändå skitarg på dem i våras.
 
DET var bland det mest bisarra jag hört på länge, jag trodde först det rörde sig om nån anti delstat i USA. Men i Sverige?!? VAD motiverade man detta med?? Är det nån slags sekt? Och det kan ju absolut inte vara lagligt. Du store TID!

Det lät utifrån artikeln som att det var en arbetsplats och chef som var bra att komma ifrån, oavsett vaccinationen. Verkar som att det inte bara var det som det fanns konstiga idéer om.
 
Precis fått min första 🥳 Pfizer. Fick ny tid efter 6 veckor. Så himla trevlig och bra personal och så välordnat! Precis som den gången jag behövde göra ett test.

Fick lite feber o otroligt ont i armen samma dag/dagen efter. Vid andra sprutan sa sköterskan att då skulle jag får reaktion nu. Jobbade hela kvällen utan problem, kände av armen pyttelite samma kväll bara. Skönt! I morgon har det gått 2 veckor 🥳
 
Jag är så kluven till hur man ska bete sig mot min 77 åriga mamma som vägrar vaccinera sig. Ska vi umgås inomhus i höst och till jul? Jag är rädd att föra hem smitta till henne men känner att priset är högt om jag låter bli att besöka dem. Om vi inte ska kunna umgås mer, kanske aldrig mer i så fall? Känner mig ångestfylld. :cry:
Jo jag har pratat med henne och förklarat vår vånda men det hjälper inte. Hon tror det är farligt för henne med vaccin. Inga argument biter, så jag tänker inte bråka mer. Sista försöket gjorde jag igår :-(
 
Jag är så kluven till hur man ska bete sig mot min 77 åriga mamma som vägrar vaccinera sig. Ska vi umgås inomhus i höst och till jul? Jag är rädd att föra hem smitta till henne men känner att priset är högt om jag låter bli att besöka dem. Om vi inte ska kunna umgås mer, kanske aldrig mer i så fall? Känner mig ångestfylld. :cry:
Jo jag har pratat med henne och förklarat vår vånda men det hjälper inte. Hon tror det är farligt för henne med vaccin. Inga argument biter, så jag tänker inte bråka mer. Sista försöket gjorde jag igår :-(
Hur känner din mamma inför att träffas? Jag tänker att hon - som är ovaccinerad och tar den stora risken - kanske kan få vara med och bestämma? VILL hon träffas, eller är hon rädd både för vaccin och virus?
 
Jag vet inte. Men förutsatt att mamma är vid sina sinnes fulla bruk känns det väl som om hon får ta en stor del av ansvaret för att bedöma risken? Det är ju en vuxen människa ändå.

Å andra sidan kan mamma råka smittan en trots att man själv är vaccinerad. Får man en väldigt mild variant som man inte märker så kan man råka smitta andra. Jag vill ju minimera risken att jag smittar någon. Jag har ju haft covid-19 otroligt milt. Nu med vaccination är ju risken ännu större att jag får symptomfri covid-19. Sen är ju inte barnen vaccinerade än. Mormor som inte är vaccinerad riskerar ju att smitta barnbarnen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 023
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 378
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp