Bukefalos 28 år!

Vad är bakgrunden till semestertillägget?

mino

Trådstartare
Jag tyckte att jag hade förvånansvärt mycket på kontot och såg att det hade trillat in extra i form av semestertillägg och det är ju förstås trevligt. Men varför finns semestertillägget egentligen? Har man fast lön och betald semester, varför ska man då få ytterligare pengar för att ha semester?
 
Sv: Vad är bakgrunden till semestertillägget?

Jag har heller aldrig fattat varför jag ska få mer betalt när jag är ledig än jag får när jag arbetar. När jag var timanställd trodde jag att det var för att kompensera att jag ju faktiskt inte fick semester. Nu när jag är tillsvidareanställd förstår jag det inte alls, även om det så klart är trevligt att få.
Nån har sagt att det är för att man ska kunna ha råd att ha semester men för min del får jag ju pengarna månaden efter att semestern inföll, så det hjälper ju inte särskilt mycket.
 
Sv: Vad är bakgrunden till semestertillägget?

Hos oss kallas semestertillägget lite skämtsamt för 'glasspengar' dvs en liten extra slant utöver den fasta lönen som gör att man har råd att unna sig lite extra på semestern. Enligt vårat avtal ska semestertillägget betalas ut innan eller i samband med semestern, ej efter semestern.
 
Sv: Vad är bakgrunden till semestertillägget?

Hos oss är det för kompensera andra tillägg som du har om jobbar som OB och traktamente. Jag får med andra ord, trots semestertillägget ganska mycket lägre lön om jag är ledig en hel månad just för att jag jobbar OB-tid och reser en hel del i jobbet på traktamente. Förstår att det blir olika på olika jobb och med olika arbetstider så att vissa kan kanske tjäna på det.
 
Sv: Vad är bakgrunden till semestertillägget?

KL

Nu blir jag lite nyfiken, hur mycket handlar det om?
Jag har obetald semester och 12% semesterersättning för att kompensera den uteblivna lönen. Får ni samma eller är det en mindre summa?
 
Sv: Vad är bakgrunden till semestertillägget?

Har man månadslön brukar man få 0,8% i sem.tillägg.
 
Sv: Vad är bakgrunden till semestertillägget?

Det kan inte stämma.
Om man har en månadslön på 25 000 kronor skulle man isf få 200 kronor i semesterlön.
 
Sv: Vad är bakgrunden till semestertillägget?

ok, då är det ju faktiskt ganska stor skillnad. Då ser jag det mer som "glasspengar" som någon sa. Kände ju konstigt annars om man skulle få dubbel lön när man har semester :P
 
Sv: Vad är bakgrunden till semestertillägget?

En månadskön på 25 000 kr ger en semesterersättning på 200 kr per semesterdag utöver ordinarie lönen. Det är alltså 0,8 % av månadslönen per ledig dag.
 
Sv: Vad är bakgrunden till semestertillägget?

Som statsanställd har jag nog aldrig ens varit i närheten av de summorna.....
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Behöver input från er allvetande bukare igen! Jag ska förhoppningsvis börja jobba i Sverige, och skulle haft lite info kring vad som är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 094
Senast: Bison
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 329
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 570
Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 141
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp