Vad är det bästa i ditt/dina djurs dag?

Hund 1: Att ta sovmorgon med husse i sängen, och att bada i bäcken! Allra helst att få simma och hämta en leksak som kastas ut.

Hund 2: MAT. Samt när jag tar på mig helagsbyxorna, för det betyder längre skogspromenad med fickorna fulla i godis. Och när jag går och lägger mig, så hon får lite kvalitets-gos-tid med matte i sängen.

De dagarna spårlinan plockas fram är det en höjdpunkt för båda.
 
Hästarna har bästa tiden när matte orkar plocka några av de hundra äpplena som ligger överallt i trädgården och slänger in.
Eller efter ridturen när man kan få ett par minuter att frossa på egen hand tills slemmet sprutar om munnen.

Motsvarande sämsta tid är ju helt klart när man får stå i hagen och titta på när den äckliga, äckliga älgen står och smörjer kråset i äppleträdgården.
 
Hundens bästa tid är när jag orkar kasta den där djävla frisbeen fyrtio gånger om dagen. Det tar liksom aldrig slut för henne. Eller när jag rider ut, alternativt går en promenad i skogen med henne.

Kaninernas bästa är när de får mat.

Hönsens bästa är när jag öppnar dörren till hönsgården på morgonen så de kan gå ut. De står och trampar vid dörren när man kommer. Skulle jag inte släppa ut dem, tex om jag ska vara borta större delen av dagen så är de liksom helt upprörda över att de är instängda. De kan liksom inte släppa det heller, utan så fort de ser mig så springer de mot dörren och står och stampar, trots att det finns gott om mat och vatten i hönshuset.

Hästarnas bästa just nu är när jag kommer och ger de uppmärksamhet för de går fortfarande på betet. Min 3-åring gnäggar varje gång hon ser mig ute i trädgården så det kan bli väldigt mycket gnägg på en dag. 2-åringen gnäggar inte, men ser han att jag är på väg till hagen så kommer han galopperandes i flera hundra knyck och liksom sitter fast på mig tills jag går därifrån. 24-åringen vill bara få en klapp så är han nöjd med att jag inte tvingar honom till någonting annat.
 
Maggan (katt) älskar när vi går och lägger oss på kvällen. Då ska hon alltid upp i ansiktet och mysa. Likadant på morgonen, men då brukar det vara mer bus och lek som gäller.

Lina (katt) tycker det bästa som finns är när husse sitter i fåtöljen eller ligger i soffan, så hon kan krypa upp och lägga sig i hans knä.

Tuva (katt) föredrar mat framför allt annat. Bästa är när jag tar fram godispåsen eller när torrfoderautomaten startar. Det är lycka det!

Ferguson (häst) blir glad varje gång jag kommer ut till stallet för då vankas det godis. Han har alltid älskat att vara ute i skogen och piggnar till rejält när han får följa med på promenad. Det börjar dock märkas att han är gammal, 26 år, för det går lite långsammare nuförtiden.
 
Såhär, så fort jag sitter stilla länge nog. Hon är så galet mysig :love:
20210911_115935.jpg
 
Min ena katt är nog som mest lycklig när vi är hos svärmor och fikar tillsammans, hon bor ett hus bort och han är där flera gånger varje dag och hälsar på. Den andra katter är nog som mest lycklig när vi är ute i trädgården tillsammans och påtar med något och den tredje när vi sitter i soffan tillsammans och stickar, helst så ska man precis fått mjukmat med.
 
Kattens bästa stund på dagen är när vi ska sova. Oavsett var hon är och vad hon gör, så när vi släcker, stänger av fläktarna, går mot sovrummet och säger "Nu är det dags att sova Duchesse, kom!" så kommer hon sladdande och hoppar rätt upp i sängen. Där hon har sin egen täckeshög i ena hörnet och hon bäddar genast ner sig under högljutt purrande. Sen kan hon ibland komma och ge mannen en godnattpuss när vi har släckt, innan hon lägger sig tillrätta igen på sitt täcke. :love:
 
Nya valpen:
När någon hälsar går svansen som en speedad propeller och tungan lika så. I typ 5 sekunder innan ngt annat poppar in i valpskallen och måste göras NU.
Att bita sin storesyrra och hänga kvar i henne tills storasyster gör en krokodilrullning för att skala av henne är också en favorit. Och att som den lilla grova, starka och bowlingklotslika makapär man är bowla sig i hög fart in i syrran så att hon välter är skitkul!
Och att springa från husse när han vill ta in en då man är ute - kanonskoj!
Att gräva, gnaga på saker etc är också mycket uppiggande.

Äldre valpen har nu också fått nya favoritsysslor, tex att stjäla lillsyrrans ben eller leksaker. Att ute studsa runt henne som en känguru på speed och sedan rusa ifrån henne när hon lackar ur är också skoj! Roligast är när ettriga lillesyrran fräser av ilska över att inte hinna med på längre ruscher.. 😂
 
Hunden: Allt som innebär att vara med matte (världens mammagris:love:) men kanske speciellt att träna, bus-brottas och ligga i knät/mot min mage :heart

Kaninerna: När jag öppnar upp varje dag vid städning så de får gå ut i stor hage och beta/göra glädjeskutt, eller när jag gör pussljud=godis
 
Lilla herrn tycker det allra bästa är när han får ligga i mattes knä och gosa, helst ska det vara flera timmar i sträck :heart Tätt efter på andra plats är att ligga på balkongen och sola magen på en solfläck.

För Lillkatten är det när matte öppnar balkongdörren. Ett nöje att hålla koll på allt och alla därute varvat med springmarscher ut och in. Är det dessutom nån som drar ett kattspö eller kastar prasselbollen åt henne blir springmarscherna ännu roligare :laugh:
 
När jag går upp på morgonen med tanke på att jag då har en katt klistrad framför fötterna. Som gärna kastar sig ner så jag riskerar att kliva på honom.

Sen sitter båda ute på altanen på baksidan och väntar på att automaten ska skruva fram mer mat kl 04, 12 och 20 😁
 

Liknande trådar

Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 832
Senast: Takire
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 338
Senast: EmmaBovary
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 149
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Lite spridda frågor, som jag har funderat över en tid. Hoppas någon här kan hjälpa mig! 1. En häst som inte slickar på sin saltsten -...
Svar
4
· Visningar
924
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp