Vad är det som händer?!

Q

Qudexco

i förr går upptäckte jag något som känns som små mygg bett i huden på min häst och blev väldigt fundersam. smörjde på och masserade in isbalsam för att få ner "svullnaden" igår var det ingen skillnad och jag ringde min vetrinär för rådfrågan. hon undrade hur han reagerade när man tog/klämmde lite på dom. -ingen reaktion svarade jag. det är ju jätte konstigt tyckte hon och sa att jag skulle hålla kolla och "masserad" dem lite. men idag när jag kom är dom fler och han får 5meter mule när man kliar dem för att han tycker att det är skönt när man gör det det synns. det kommer ingen vättaska från dem och han har inte feber eller visar andra tecken på illa mående. min vet sa att han behövede röra på sig så jag tog ut honom på ett litet dressyr pass idag och han känns inte alls konstig utan går jätte bra. men jag ringde ändå min vet och beställde tid nästa vecka (preminulär tid) iaf det skulle försvinna.de första 2 "myggbetten" satt där sadeln ligger så jag funderade på om den kunde vara inblandad vilken jag är skeptiskt till då sadeln är relativt ny och utprovad av diplomerad sadel utprovare. men jag ringde henne och frågade och även hon ahade svårt att tro det."knölarna" är endast på höger sida och idag var det 2 nya vid sadel läget och 1 på magen. en annan häst i stallet har ochså fått nått liknande tror vi! men vad kan det vara! jag funderar nu på om det kan vara så kallade protein knölar. vad tror ni?
 
låter som det kan vara ringorm, vilket dessutom är väldigt smittsamt! Se till att få det kollat! /TIGERHEART
 
ring orm är inte knölar utan utslag som är stora som enkronor. det här käns som myggbett ung men dom är ju långt borta nu..
 
Foderknottror

Hej!

Låter precis som foderknottror, eller vad man ska kalla dom. Jag har haft så på många av mina hästar. Dom kommer till vintern, kliar lite och befinner sig gärna vid sadelläget, men även på andra ställen på kroppen. Kolla igenom om du har hög proteinhalt i ditt foder. Det kan vara boven i dramat. Annars kan du ju fundera över i vilket skick pälsen är i, väldigt tät, sån som aldrig torkar eller? Det kan också spela in.

I vilket fall har jag aldrig haft några problem med dom, dom försvinner av sig själv till slut, även om det kan ta lång tid trots att man korrigerar fodret. Men som sagt, det låter foderrelaterat i mina öron.
 
Det kan vara älgloppor.
Jag har sett att det finns några kvar ännu eftersom det inte har varit så kallt ännu. Iallafall inte här i småland. (vet ju inte var du bor) Och har de väl satt sig i pälsen så är ju kylan inga problem.
Älgloppor ger utslag som en mygga ungefär när de biter. De sätter sig ibland på hästar, men kan inte föröka sig där.
Så de är ju inte smittsamma :D

Det har varit ovanligt mycket älgloppor i år, så det är absolut inget otroligt att det skulle kunna vara sådana.
Lycka till!

// Anna
 
Re: Foderknottror

ja det verkar som om det är sådana. han är nyss hel klippt så päls har han nästan ingen :angel: hehe så det pekar nog på det. jag har börjat att ge honom havre ganska nyligen som han aldrig ätit i hela sitt liv (endast det lilla i krafften) så jag tänker börja med att ta bort den. sen får vi väll se. men när dina hästar hade det har du då gjort något för att "behandla dem? eller har du bara låtit dem va. märkte idag att de 2 första jag lade märke till är redan på väg bort efetr 2 dagar. han har fått 2 st på halsen nu också och en på andra sidan. :mad: :crazy:men tack för ditt svar./ida
 
nu kommer jag antagligen med en väldigt dum fråga men: Är "älg loppor" samma som häst flugor? :crazy: jag bor i värmland.
 
Re: Foderknottror

Tänkte precis föreslå värmeutslag, men sen såg jag att han var helklippt... ;) Fick en häst i stallet när vi la på henne täcke nu i höst.
 
Älgloppor är små platta fästingliknande saker som krälar runt i pälsen på hästen om hösten... De har långa ben (längre än fästingen iaf) och är rätt hårda. Först har de vingar, men dessa biter de av sig när de landat på nåt "gott". Kallas också hjortlusfluga, älgfluga, älglus etc.
Hästen brukar bli alldeles till sig när en sån hamnar i svansen... *klia klia klia*
 
Re: Foderknottror

Hejhopp!

Proteinknölar försvinner av sig själva efter några dagar - nån vecka. Du behöver ju inte sluta ge havre helt, men du lär öka mängden succesivt för att hästen ska vänja sig, det kan ta flera veckor innan hästen vänjer sig vid nytt foder. Havre innehåller inte så himla mycket protein heller utan mest energi, kanske har du väldigt proteinrikt hö? Ger du han vetekli? Där finns mycket protein....
 
Re: Foderknottror

Det är INTE proteinet i sig som orsakar problemen OM nu knölarna överhuvudtaget är foderrelaterade, utan att magen inte hunnit med att ställa om sig utan fått en störning.
 
Jag måste bara nämna att älgflugor är bland det värsta som finns, jag blev biten av en i hörselgången en sommar, det var ganska så obehagligt att ha den krypandes i örat... :crazy:
 
Tycker också att det låter precis som älgloppor. Den är ca 1/2 cm lång och ser ut som en förvuxen fästing (i o-blodig storlek). Den är svår att hitta, gömmer sig i pälsen och sitter så nära huden att den inte känns när man stryker över pälsen. På en klippt häst borde den kunna gå att se, den är gråbrun.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 064
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 190
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 698
Senast: fijja
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 199
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp