Vad är det som luktar?

detordnarsig

Trådstartare
Jag har försökt googla men får inget bra svar på min viktiga fråga ;)
Jag har noterat att när jag kommer hem till en del manliga individer så luktar det speciellt. Jag vet inte alls hur jag ska beskriva doften på ett rättvist sätt, men ungefär som lite otvättat, lite kvävande? Fast det inte är ostädat och lägenhetsinnehavaren förmodligen har ganska normal renlighetsstandard på både sig själv och sitt hem. Alla hem jag känt doften i är mindre lägenheter.

Så någon som har någon teori, eller faktiskt vet, vad det är som luktar? Min egen lilla tanke var typ testosteron eller någon annan manlig hormon, men testosteron ska visst inte lukta? Och det är väl tänkt att jag som kvinna i så fall ska gilla doften ;)
 
Haha, jo så är det väl. Men denna lukt är även hemma hos individer som luktar hel okej ;) Det är alltså förmodligen inte egentligen mannen som orsakar lukten, tror jag.
 
"Det luktar man" brukar jag säga. Fast det luktar inte alls så hos alla män, men just den doften har jag aldrig upplevt hos en kvinna utan bara hos män.

Ungefär som det luktar pensionär hos pensionärer. Min lägenhet luktade/luktar pensionär/innestängt när jag flyttade in, men förhoppningsvis har jag satt egen prägel på lägenheten nu för jag känner inte lukten längre. Å andra sidan är jag ju van... ;)
 
Jag har försökt googla men får inget bra svar på min viktiga fråga ;)
Jag har noterat att när jag kommer hem till en del manliga individer så luktar det speciellt. Jag vet inte alls hur jag ska beskriva doften på ett rättvist sätt, men ungefär som lite otvättat, lite kvävande? Fast det inte är ostädat och lägenhetsinnehavaren förmodligen har ganska normal renlighetsstandard på både sig själv och sitt hem. Alla hem jag känt doften i är mindre lägenheter.

Så någon som har någon teori, eller faktiskt vet, vad det är som luktar? Min egen lilla tanke var typ testosteron eller någon annan manlig hormon, men testosteron ska visst inte lukta? Och det är väl tänkt att jag som kvinna i så fall ska gilla doften ;)

En gissning är att det rör sig om dåligt torkade tvättade kläder. Jag märker det på en del, (oftast män) att de ibland tvättar kläderna lite för kallt och sedan torkar dem dåligt vilket gör att de luktar lite obestämbart skumt när man bär dem och blir varm i dem.
 
En gissning är att det rör sig om dåligt torkade tvättade kläder. Jag märker det på en del, (oftast män) att de ibland tvättar kläderna lite för kallt och sedan torkar dem dåligt vilket gör att de luktar lite obestämbart skumt när man bär dem och blir varm i dem.
Hm, mina kläder som jag tvättar i 60 luktar lite skumt, borde kanske kolla upp tempraturen på tvättmaskinen?
 
De vädrar väl för dåligt och min erfarenhet av män generellt även om undantag finnes är att de lägger inte så mycket krut på att ha det väldoftande där de bor. Rent och prydligt kan det vara, men sällan väldoftande.
 
Nej, men som idag tyckte jag de lukta direkt ur maskinen. Ska prova en 90 imorgon och se om den blir bättre.
Det kan vara tvättmaskinen som har typ någon form av beläggning invändigt (kommer inte ihåg riktigt men har fått det förklarar för mig) så testa att köra en tom maskin på 90 grader samt låt luckan stå öppen mellan tvättarna så den hinner torka lite. Det funkar ok för mig som haft väldiga problem med luktande kläder. :)
 
De vädrar väl för dåligt och min erfarenhet av män generellt även om undantag finnes är att de lägger inte så mycket krut på att ha det väldoftande där de bor. Rent och prydligt kan det vara, men sällan väldoftande.

Jag vill inte heller ha en massa doft. Det är bara jobbigt eftersom jag är överkänslig. Tacka vet jag frisk luft. Jag begriper inte varför man ska impregnera sin omgivning med parfym/doft. En bukett blommor går bra men de plockar jag i så fall själv under säsongen. Det finns alltså inte doftande snittblommor hemma året runt.
 
Det kan vara tvättmaskinen som har typ någon form av beläggning invändigt (kommer inte ihåg riktigt men har fått det förklarar för mig) så testa att köra en tom maskin på 90 grader samt låt luckan stå öppen mellan tvättarna så den hinner torka lite. Det funkar ok för mig som haft väldiga problem med luktande kläder. :)

Det brukar också hjälpa att köra den tom med lite ättika i, det neutraliserar lukt bra. :)
 
Det är inte tvättmaskinens eller dåligt torkad tvätt lukt jag pratar om, vet att en av de jag tänker på har en bra tvättstuga, tvätten luktar gott(nytvättat) och är väl torkad. Det luktar ändå, även om det vädras nästan konstant. Absolut värre när fönstret är stängt.
 
har noterat samma sak, och detta är min egenkomponerade teori till den tunga doft som kan slå emot en i samma ögonblick som man öppnar en random ytterdörr:

a) bott länge i samma bostad.
b) har inte höga krav på intimhygien - eller snarare intimhygien anpassad till 1950-talet, och hur ofta vi tvättade oss då.
c) fenomenet är inte könsbundet. kvinnliga utövare har dock en fäbless för att gömma doften ifråga i en kraftfullare parfym än ursprungslukten - vilket inte nödvändigtvis blir till en bättre slutbouquet.
d) lukten - eller lukterna - i sig är förståss könsbundna.
 
Senast ändrad:
a
har noterat samma sak, och detta är min egenkomponerade teori till den tunga doft som kan slå emot en i samma ögonblick som man öppnar en random ytterdörr:

a) bott länge i samma bostad.
b) har inte höga krav på intimhygien - eller snarare intimhygien anpassad till 1950-talet, och hur ofta vi tvättade oss då.
c) fenomenet är inte könsbundet. kvinnliga utövare har dock en fäbless för att gömma doften ifråga i en kraftfullare parfym än ursprungslukten - vilket inte nödvändigtvis blir till en bättre slutbouquet.

a) Nej, ingen har bott där mer än ett år.
b) Jo, jag är säker på att de tillämpar normal renlighetsstandard för 2000 talet.
c) Det är nog inte samma lukt vi pratar om här, det är alltså inte alls gammal svett, urin eller liknande, eller gammal matos och stinkande sopor jag menar, utan en doft jag enbart förknippar med mindre lägenheter där det bor en man i ca 30 årsåldern. Inte alls gammal gubbe eller gumma odör ;)
 
men... människor luktar ju olika!
Speciellt märker man det i folks sovrum.

Vissa människor har tilltalande doft andra inte. Vissa män vill man helst borra näsan i och bara sniffa. Fast då skulle man väl bli tagen för förargelseväckande beteende :)

Kan det inte vara så att TS hittat män som har en doft hon inte tilltalas av och därför märker. Jag tror nämligen att dofter man inte gillar märks mer. Det man gillar blir mer som en behaglig känsla runt den personen.
 
Hyfsat normal fotsvett. Alltså inte den vidriga sorten utan doften från en sko där någon med normal fothygien gått i en sko hela dagen och sen står den där i hallen och vädrar.
 
Hyfsat normal fotsvett. Alltså inte den vidriga sorten utan doften från en sko där någon med normal fothygien gått i en sko hela dagen och sen står den där i hallen och vädrar.
Ah!
Vi pratar om gympadoje-generationen! Tänkte inte på det. Jag är för gammal. Få i min ålder går i såna annat än vid fritidsaktiviteter. :D
 
Ah!
Vi pratar om gympadoje-generationen! Tänkte inte på det. Jag är för gammal. Få i min ålder går i såna annat än vid fritidsaktiviteter. :D
Nej nej nej, jag pratar inte om fotsvettsdoft! Har bott på hostel många gånger, jag lovar jag hade känt igen fotsvettsdoft ;)
Och det luktar inte mer i hallen vid skorna än nån annan stans.
 
men... människor luktar ju olika!
Speciellt märker man det i folks sovrum.

Vissa människor har tilltalande doft andra inte. Vissa män vill man helst borra näsan i och bara sniffa. Fast då skulle man väl bli tagen för förargelseväckande beteende :)

Kan det inte vara så att TS hittat män som har en doft hon inte tilltalas av och därför märker. Jag tror nämligen att dofter man inte gillar märks mer. Det man gillar blir mer som en behaglig känsla runt den personen.

Fast det är inget fel på kroppsdoften, har luktat noga på iaf en av dom jag har i åtanke, han luktar inte som i lägenheten, men det känns ju som det borde vara nåt kroppsligt ändå? Eftersom jag känt ungefär samma lukt i flera lägenheter, som innehas av män... Därav min testeron eller liknande tanke.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 093
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 224
Kropp & Själ Nu ska jag inte ropa hej än, men det verkar än så länge lovande! Efter att hormonerna har återgått till det normala efter yngsta...
Svar
9
· Visningar
2 816
Senast: gulan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 827
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp