Vad är din hund egentligen?

Ciindy

Trådstartare
Idag kom jag fram till hur otroligt okunnig jag är om andra hundrasers historia. Vart vänder man sig då om inte till buke? Tänkte om man skriver lite om sin egen hundras historia och förhoppningsvis kan vi på så sätt förmedla lite kunskap :p. Sen blandar vi in lite egna tankar om vad man tycker är positivt och negativt med vad hunden används till idag och vad den användes i förut.


Vad avlades rasen till från första början?
I vilket land och vilka människor ägde den rasen?
Positiva och Negativa tankar om det man använde rasen till?

NU
Vad används rasen till idag?
Vilka människor äger en sådan ras och i vilka världsdelar/länder?
Positiva och negativa tankar om om hur man använder rasen idag?

Hoppas på intressant läsning!;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är din hund egentligen?

Om Saluki


Vad avlades rasen till från första början?
Hetsjakt. De skulle vara snabba, uthålliga och smidiga. De skulle jaga mycket själva och därför vara kloka och självständiga nog att kunna fatta egna beslut.

I vilket land och vilka människor ägde den rasen?
Runt omkring mellanöstern. Salukin fanns utbredd och det går inte att säga ett litet specifikt land. Det var beduiner som ägde salukin och en bra saluki var det finaste man kunde äga. Man sålde aldrig en saluki - den kunde skänkas bort som fina gåvor till mycket speciella människor.

Positiva och Negativa tankar om det man använde rasen till?

Eftersom det är en hund som skapats enbart för dess funktionalitet kan jag inte komma på något direkt negativt. Jag gillar raser framtagna för funktion.

NU
Vad används rasen till idag?
Främst sällskap. Det är även många som ställer ut sina hundar, lure coursing är populärt och ett fåtal tränar viltspår, lydnad eller agility med sina hundar.

Vilka människor äger en sådan ras och i vilka världsdelar/länder?
Alla, överallt. Det enda gemensamma som ägarna har är väl att ingen av dem satsar seriöst på att få sin hund till tex lydnadschampion..

Positiva och negativa tankar om om hur man använder rasen idag?
Det är en underbar hund om man vill ha en aktiv sällskapshund som kan hänga med på allt och bara man har möjlighet att släppa dem lösa då och då är de glada.
Negativt är att vissa fått för sig att de ska avla fram en "utställningsvariant" av salukin.. Salukis med låånga halsar, sluttande ryggar (en saluki ska inte ha sluttande rygg), övervinklade bakben och dålig könsprägel är inte alls ovanligt att se...
 
Sv: Vad är din hund egentligen?


Vad avlades rasen till från första början?
I vilket land och vilka människor ägde den rasen?
Positiva och Negativa tankar om det man använde rasen till?

Bergers des Pyrénées av båda hårslagen avlades för vallning, de var en av en trio, herden, Pyrenéen som vaktade mot rovdjur o så lille pyrren som förflyttade djuren. De jäkförs ofta med bergsgetter de är väldigt viga o klarar sig ypperligt i bergsterräng.

NU
Vad används rasen till idag?
Vilka människor äger en sådan ras och i vilka världsdelar/länder?
Positiva och negativa tankar om om hur man använder rasen idag?

I dagsläget så används hundarna i hemländerna för sitt ursprungsområde, dessutom är de ofta räddningshundar men ff a är det en växande ras inom Agility o Freestyle.
Tyvärr medföljer det då att storleken minskar. Min Leon är inporterad för att motverka detta, han är 4 cm över rasstandard, hans far är utbildad lavinhund o sköter sin egen familjs fårbesättning o även grannens (som köpte en BC för att vara säker, den visade sig vara oduglig:rofl:)
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

Japansk spets

Min ras är rätt tråkig på det sätt att det är en ung ras -den togs fram mellan 1920 när de första gross spitzarna togs in till japan och 40-talen när rasstandarden bestämdes. Man vet inte säkert hur rasen uppkommit, den är en blandning av diverse spetsar från USA, Ryssland och Kanada. Vad man "vet" är väl att det är en hel del vit gross spitz i dem, och man tror väl att det även är en hel del American Eskimo (raserna ser i princip lika dana ut:D) Därutöver "div arktiska spetsar"

Rasen användes väl redan från början till som sällskap och som varnande vakthund och skulle vara vacker och trevlig, familjebunden men reserverad mot främlingar men en del vakt och lätt till skall.

Trots att rasen är tänkt som sällskapshund och att vara vacker har de siktat på SUND skönhet, något som inte är helt vanligt:cool: Rasen tillhör de friskaste i världen och har inga som helst överdrifter eller konstigheter utan är atletiska och harmoniska, både fysiskt och mentalt:bow:


Nuförtiden är rasen mer populär i västvärlden (europa, i Usa har man ju eskimån ;)) än i japan. Använd som sällskapshund, MYCKET utställning. Jag använder min som aktiv hobbyhund - Lydnad (både tävling och bruks), agility, div nosarbete, mest spår och uppletande men sök vid möjlighet. De hänger med på allt, men man ska inte vänta sig att kunna tävla på de högre nivåerna. Typiska spetsar, gör det som passar - inget annat. Min älskar nosarbete, tycker agility är kul (främför allt KLÄTTRA:angel:) men behöver motiveras en hel del för lydnadsträningen. (olika moment är olika kul så klart).


Jag hade önskat att fler japaner fick vara mer aktiva än vad de är idag. De är sällskapshundar, men med ett större aktivitetsbehov än många andra "sällskapsraser". Framför allt älskar de i regel (och är duktiga på) nosarbete:bump:
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

tycker agility är kul (främför allt KLÄTTRA:angel:)

Då måste det där vara en typisk spetsgrej :p Båda mina drar direkt till klätterhindrena OM inte matte är fullt koncentrerad ;).

Alla: Tack för svar, det är intressant och veta om andra rasers bakgrund och tidigare användningsområden;).
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

Weimaraner

Vad avlades rasen till från första början?
Till stående fågelhund, men de skulle också kunna vara kortstötande, vattenapporterande osv. De ville kunna använda hundarna till det mesta.

I vilket land och vilka människor ägde den rasen?
Tyskland, rasen kommer från Weimar. Det var enbart adeln som fick äga dessa hundar, så rasen tillhörde de fina salongerna.

Positiva och Negativa tankar om det man använde rasen till?
Weimaranerns historia är lite suddig och det tros vara en väldigt gammal ras, så det är svårt att säga vad man tror och tycker eftersom det inte finns någon större dokumentation.


NU
Vad används rasen till idag?
Förhoppningsvis samma saker. Tyvärr är de ju vackra, därför köper folk dem tillochmed till sällskap. Jag anser att man har ett ansvar gentemot en sån här ras som ar växt så snabbt, att verkligen se till att jakten finns kvar, annars ska de inte in i aveln och göra.

Vilka människor äger en sådan ras och i vilka världsdelar/länder?
Alla möjliga... En del jaktmänniskor, vi är ett stort gäng som jobbar för att rasen ska accepteras inom jaktkretsar, men ganska många bara har dem också. En del kör lydnad och bruks med dem, men det är inte jättemånga.
Rasen är väldigt stor i USA, Australien och i UK


Positiva och negativa tankar om om hur man använder rasen idag?
Nja, jag har en vän som är väldigt insatt och egentligen är det fruktansvärt hur folk avlar idag. För några år sen försökte många uppmärksamma att importerna tar med sig ganska mycket sjukdomar in i linjerna, men få lyssnade på det och bara fortsätter att ta in hundar och avla på dem. Några importer är självklart bra, men faktum är att de oftast inte används i praktisk jakt i tex Australien och USA, där är de Showdogs.
Jag har själv en från Australien och en vars far är från Australien, så jag känner till problemen allt för väl.
Så det är både och hur rasen används, men alla kan väl vara överrens om att man ser fler W idag än för fem år sen och de flesta föstår väl också då att det inte är allt som är så bra...
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

Hmm - Hans Pudliga Höghet är dvärgpudel och när man läser om pudlarnas ursprung står det alltid att de från början var vattenapportörer. Det var länge sedan. HPH avskyr vatten och har noll föremålsintresse. Om han inte får välja föremålen själv, förståss.

Lite längre fram i texten står det alltid att de är cirkushundar och där är HPH med på noterna. Han är född clown och akrobat, står lika gärna på bakbenen som på alla fyra, även under lydnadsträning, älskar uppmärksamhet och är rent ut sagt en diva.

Läser man om dvärghundar i allmänhet står det att man hade dem som sängvärmare i stället för varmvattenflaskor. Det fungerar utmärkt, kan jag säga av egen erfarenhet. Dessutom sägs det att hunden drog till sig ägarens loppor, men det tänker jag inte prova.
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

Västgötaspets.


Vad avlades rasen till från första början?
Primärt vallning, även vaktegenskaper uppskattades.

I vilket land och vilka människor ägde den rasen?
Bönder på västgötaslätten, där hittade man de hundar som användes i återuppbyggnaden av rasen, även ner mot Halland var det en inte helt ovanlig hund.

Positiva och Negativa tankar om det man använde rasen till?
Framför allt ville man ha arbetande, friska hundar, utseendet fick stiga åt sidan - en praktisk och frisk hund således.

NU
Vad används rasen till idag?
Det den går med på. :devil: Några tävlar agility, lydnad, freestyle, desto fler tränar dessa grenar. Ett fåtal vallar. De flesta är sällskapshundar.

Vilka människor äger en sådan ras och i vilka världsdelar/länder?
Alla typer av människor idag. Rasen finns numera representerad i hela Norden, Tyskland, Frankrike, USA, England, Nya Zeeland, etc. etc.

Positiva och negativa tankar om om hur man använder rasen idag?
Tyvärr har man börjat fokusera mer på utseende än funktion, det finns många hundar idag som inte kan valla. Jag kan även tycka att rasstandarden inte främjar västgöten så som den ursprungligen såg ut. :( Fortfarande en frisk ras tack och lov.
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

Dalmatiner



Vad avlades rasen till från första början?
Man har funnit bilder på dalmatinerliknande hundar som sträcker sig så långt tillbaka som 1700 f.kr. På den tiden var användningsområdet oklart, men sedan 1700-talet och framåt användes dalmatinern som "hästhund" i England på finare gods. De följde med på resorna där de vaktade hästar, passagerare och bagage mot stöldförsök och överfall. På hemmaplan vaktade de stallarna.


I vilket land och vilka människor ägde den rasen?
Troligtvis lite mer förmögna familjer i England

Positiva och Negativa tankar om det man använde rasen till?
Jag ser ingenting negativt med dalmatinerns användningsområde på den tiden. Det var hundar som skulle trivas bland andra djurslag, vara duktiga vakthundar samt hålla sig nära ekipagen och vara trogen för att fylla sin funktion.

NU

Vad används rasen till idag?
Nästan uteslutande som aktiva sällskapshundar, som jag gärna vill klassa som allround. De lämpar sig till viltspår, såväl som till agility och utställning. Eftersom dalmatinern har en bakgrund som långdistansare är det i princip omöjligt att trötta ut dem fysiskt - det är hjärngympa som gäller.

Vilka människor äger en sådan ras och i vilka världsdelar/länder?
Den hundägare som inte räds en envis hund, som gärna hittar på egna aktiviteter och som fäller 365 dagar om året, passar som dalmatinerägare. De gråa hårstråna ingår. Rasen är spridd över hela världen och ägs förhoppningsvis av människor som har ovanstående egenskaper ;)

Positiva och negativa tankar om om hur man använder rasen idag?
Jag hade gärna sett att man hade lagt mer vikt vid de forna egenskaperna; att dalmatinern ska vara följsam, sakna jaktintresse och ha lätt att komma överrens med andra djurslag. Jag tycker det är synd att "road trial", dalmatinerns tävlingsgren (lydnad + långdistansritt till häst) inte fått större fäste i Sverige - men jag hoppas att det kommer igång så småningom!
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

Släthårig foxterrier

Vad avlades rasen till från första början?
I vilket land och vilka människor ägde den rasen?
Positiva och Negativa tankar om det man använde rasen till?


Foxterriern är från början en utpräglad grythund, och användes för att jaga ut räv och liknande ur deras gryt. De är därför väldigt intelligenta, och fortfarande en relativt krävande ras som älskar att tänka.
Foxen kom till Sverige från Storbritannien på 1800-talet.
När rasen blev mer populär som utställningshund, ansågs den för "dyrbar" för att riskera vid jakt och då började rasen skiljas åt lite mer i en sällskapstyp och en jakttyp.
Precis som någon sa, tycker även jag om raser som har avlats för funktion och inte för utseende. Det är en sund hundras som är kapabel att göra det den avlats för helt enkelt.


Vad används rasen till idag?
Vilka människor äger en sådan ras och i vilka världsdelar/länder?
Positiva och negativa tankar om om hur man använder rasen idag?


Idag är foxen främst en sällskaps- och utställningshund, men det finns fortfarande de som använder den till jakt.
Den är inte lika populär nu som förut, eftersom grytjakten har minskat kraftigt, men den finns förutom i Europa även i t ex USA/Kanada och Australien.

Det som jag tycker är väldigt positivt med foxterriern är att den i princip ser ut som den gjorde för 100år sen - den har inte utsatts för den extrema "typavel" som många andra renraser har, och den är funktionell och sund. Självklart är det tråkigt att intresset har minskat, och jag tror att det är många som underskattar foxterriern som (aktiv) sällskapshund.
 
Sv: Vad är din hund egentligen?


Vad avlades rasen till från första början?
Bullterriern avlades fram under tiden då tjurhetsningar var tillåtna i England, men kom senare också att användas till hundhetsningar. När dessa hundhetsningar trappades ner började även rasen bli ointressant, men räddades och målet var att få fram en helvit, stark och smidig hund. På vägen har de korsats med b.l.a. bulldogg, olika terriers och dalmatiner för att bli till vad dagens bullterrier är.
I vilket land och vilka människor ägde den rasen?
Troligen främst män i England, tillhörande medelklassen (?)
Positiva och Negativa tankar om det man använde rasen till?
Har egentligen inga positiva eller negativa tankar om rasens dåtida användningsområde. Jag är ju såklart emot hundkamp och allt därtill och det enda negativa jag kan komma på är att dåtidens hundkamper är det som inspirerar folk till att hålla på med det idag. men det finns folk till allt så nog skulle det vara någon smart jäkel som kommit på det ändå :devil:

NU
Vad används rasen till idag?
Främst sällskap och utställning. Många har prövat på spår med framgång (kan det bero på nosens vinkling?:D). Har även hört någon som prövat på agility och rally-lydnad, där med varierande resultat och massa skratt.
En av Sveriges främsta WP-hundar är bullterrier!
Vilka människor äger en sådan ras och i vilka världsdelar/länder?
Alla sorters människor i alla möjliga länder! Har fått för mig att det är särskilt många i Spanien och England som äger bullterriers.
Positiva och negativa tankar om om hur man använder rasen idag?
Idag är bullterriern en go familjemedlem som har en stor portion med både humör och humor. Har egentligen inte så mycket negativt att säga om dagens användningssätt. Finns i princip inga "gansters" med avsikt att använda bullterriers till kamp, då rasen är relativt dyr och aveln är ganska hårt kontrollerad.
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

HOVAWART

Vad avlades rasen till från första början? - Brukshund, gårdvar
I vilket land och vilka människor ägde den rasen? - Tyskland, folk med gårdar
Positiva och Negativa tankar om det man använde rasen till? - Ser inget negativt med att den används till bruks och vakt.

NU
Vad används rasen till idag? - Brukshund, tjänstehund, lydnad, drag, sällskap, utställning, mm
Vilka människor äger en sådan ras och i vilka världsdelar/länder? - Aktiva människor som tränar och tävlar i olika bruksgrenar och/eller lydnad. Utställningsintresserade. Träningsintresserade. Folk som vill ha en "aktiv sällskapshund". Finns nog lite var stans i världen, kanske vanligast i Europa.
Positiva och negativa tankar om om hur man använder rasen idag? - Ser inget negativt med användningsområdet generellt. Sen kan man tycka att det borde komma ut fler hoffar på tävlingsbanorna. Men så länge de får utlopp för sin energi och sin arbetslust så är hoffen nöjd.

PAPILLON

Vad avlades rasen till från första början? - Som trogen följeslagare åt hovens män och kvinnor
I vilket land och vilka människor ägde den rasen? - Ursprungsland: Frankrike/Belgien. Ursprungligen ska rasen dock ha importerats från Spanien.
Positiva och Negativa tankar om det man använde rasen till? - Vet inte riktigt...

NU
Vad används rasen till idag? - Sällskap, utställning, agility, lydnad, träning och tävling
Vilka människor äger en sådan ras och i vilka världsdelar/länder? - Alla möjliga kan äga en papillon. Gamla tanter som vill ha en käck promenadhund, aktiva agility-människor, träningsintresserade, utställningsintresserade. Vart i världen vet jag inte riktigt, skulle tro att den är vanligast i Europa.
Positiva och negativa tankar om om hur man använder rasen idag? - Ser egentligen inget negativt om dagens användningsområde. Den verkar passa till både att vara mindre aktiv sällskapshund och aktiv tävlingshund. Olika uppfödare prioritera olika kvaliteter.
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

Portugisisk vattenhund


Vad avlades rasen till från första början?

Att hjälpa till på fiskebåtar under fiskesäsongen. Hämta tappade redskap, fånga flyende fisk samt rädda fiskare som trillat över bord.
När det inte var fiskesäsong så gick de tillsammans med fåren.

Spanjorerna nyttjade hundarna till att föra meddelanden mellan båtarna när den Spanska Armadan seglade i Engelska vatten.

Det finns tecken som tyder på att rasen kan dateras tillbaka till omkring 600-talet före Kristi födelse.


I vilket land och vilka människor ägde den rasen?

Portugal och Spanien. Fiskare och flotta nyttjade hundarna


NU
Vad används rasen till idag?

Arbetande familjehund.

De används till tex bruks, lydnad, agility, utställning osv. Internationellt finns det vattenhundar som arbetar som blindhundar, narkotikahundar, terapi-hundar samt servicehundar.


Vilka människor äger en sådan ras och i vilka världsdelar/länder?

Hyfsat aktiva människor i hela världen

Positiva och negativa tankar om om hur man använder rasen idag?

Jag tycker att fler borde upptäcka mångsidigheten hos portisen, åtminstone i Sverige. Men det kanske kommer. Rasen har trots att "bara" funnits i vårat land sedan 1980, och jag ser att alltfler nyttjar sina portisar till mer än utställning
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

Weimaraner

Vad avlades rasen till från första början?
Till stående fågelhund, men de skulle också kunna vara kortstötande, vattenapporterande osv. De ville kunna använda hundarna till det mesta.

I vilket land och vilka människor ägde den rasen?
Tyskland, rasen kommer från Weimar. Det var enbart adeln som fick äga dessa hundar, så rasen tillhörde de fina salongerna.

Positiva och Negativa tankar om det man använde rasen till?
Weimaranerns historia är lite suddig och det tros vara en väldigt gammal ras, så det är svårt att säga vad man tror och tycker eftersom det inte finns någon större dokumentation.


NU
Vad används rasen till idag?
Förhoppningsvis samma saker. Tyvärr är de ju vackra, därför köper folk dem tillochmed till sällskap. Jag anser att man har ett ansvar gentemot en sån här ras som ar växt så snabbt, att verkligen se till att jakten finns kvar, annars ska de inte in i aveln och göra.

Vilka människor äger en sådan ras och i vilka världsdelar/länder?
Alla möjliga... En del jaktmänniskor, vi är ett stort gäng som jobbar för att rasen ska accepteras inom jaktkretsar, men ganska många bara har dem också. En del kör lydnad och bruks med dem, men det är inte jättemånga.
Rasen är väldigt stor i USA, Australien och i UK


Positiva och negativa tankar om om hur man använder rasen idag?
Nja, jag har en vän som är väldigt insatt och egentligen är det fruktansvärt hur folk avlar idag. För några år sen försökte många uppmärksamma att importerna tar med sig ganska mycket sjukdomar in i linjerna, men få lyssnade på det och bara fortsätter att ta in hundar och avla på dem. Några importer är självklart bra, men faktum är att de oftast inte används i praktisk jakt i tex Australien och USA, där är de Showdogs.
Jag har själv en från Australien och en vars far är från Australien, så jag känner till problemen allt för väl.
Så det är både och hur rasen används, men alla kan väl vara överrens om att man ser fler W idag än för fem år sen och de flesta föstår väl också då att det inte är allt som är så bra...

Eftersom jag och Lady Vip har samma ras gör jag bara ett par tillägg på hennes bra text.

Hundarna med rena tyska linjer är i regel väldigt skarpa i mentaliteten och där hittar man utomlands en hel del representanter inom både polis, väktare och militär.

Amerikanska och Australiensiska anses vara lite mjukare men det gör dem ingalunda mindre aktiva. I USA där agilityklasserna är betydligt fler för att bla uppmuntra till att använda så många hundraser som möjligt, är det väldigt vanligt förekommande på banorna och jag bifogar en youtube länk på en 10år ung tik som är i final i ett mästerskap :bow:
http://www.youtube.com/watch?v=ztVOfwQ8OSM

Jag tillhör de som inte jagar med min Weim, jag har istället siktet ställt på lydnad och bruks. Jag valde rasen för att det är en väldigt flexibel ras som älskar att arbeta och klarar av att göra många olika saker samt att den inte var schäfer/malle/boxer/rizen - inget ont om dessa hundar men jag har aldrig tittat på någon av dem och sagt "en sådan vill jag ha". Precis som Lady Vip vill att rasen ska accepteras inom jakten så vill jag att bruksfolket ska se något annat än en utställningshund för det är tyvärr så många ser på dem.

Köper man en Weim så köper man sig en heltidssysselsättning i ordets rätta bemärkelse. Vill man bara ha en vacker hund som nöjer sig med ett par promenader om dagen så är mitt råd - bläddra vidare i boken med hundraser.
En weim som inte jobbar ser till att den jobbar med något och har den inget att göra så tar den egna initiativ som ex dekorera om huset :devil:
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

*KL* Riktigt bra text du skrivit om schäfern (den andra har jag inte hunnit läsa än). En liten undran: När skrevs texten om hur en schäfer ska se ut? Tittar man på Peter von Pritschen (1902) så har inte han "obetydligt sluttande rygg". Den är ju nästan överbyggd och har helt andra knä och hasvinklar än (bruks)schäfern idag.
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

*lite trådkap*
Jag kan ingenting om schäfer men man blir ju ledsen när man ser fotona på utställningsschäfrarna i din länk.
Tyvärr så har jag faktiskt mött en människa med en unghund som såg ungefär likadan ut. Jag kunde inte låta bli att vända mig om och bara titta. Hur kan man avla fram sådant - och hur kan man köpa en hund som helt uppenbarligen inte har de kroppslinga förutsättnignarna till att få leva ett normalt och friskt liv ?
Skrämmande.
*slut på trådkap*
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

Jag tycker gärna den diskussionen får finnas i den här tråden eftersom att det har en hel del med ämnet att göra, ser att många här skriver att hunden arbetat för många år sedan men inte används för samma sak idag. Att schäfern ser ut som den gör och mår som den gör är ju för att vissa linjer slutade avla på funktionalitet och började avla på "vackert" utseende.

Det var lite det här jag velade ha med i frågorna när jag skrev positivt/negativt. Det är sånt som intresserar mig, hur ser andra människor på förvandligen? Lite roligar om vi kan starta upp en diskussion också;).
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

Att schäferns bakdel har avlats till det sämre tror jag att majoriteten härinne tycker. Visst är Peter-hunden i MrsScabtrees beskrivning fin! :love:
Att många hundraser inte används till det de ursprungligen avlades fram för är nog mycket beroende på att det användningsområdet finns inte kvar. Hundar är tämligen anpassningsbara. Många hundar av jaktras används som familjehundar. Vallrashundar till lydnad. (Det är bara att inse att ska man komma till Lydnads-SM är det lättast att ta vägen via Border Collie) osv.

Nu förtiden skapas hela tiden nya aktiviteter med hund och till dessa finns inte en framtagen ras. Utan vi gör tvärtom. Vi har en hund och hittar på nya aktiviteter och användningsområden med den.
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

*KL* Riktigt bra text du skrivit om schäfern (den andra har jag inte hunnit läsa än). En liten undran: När skrevs texten om hur en schäfer ska se ut? Tittar man på Peter von Pritschen (1902) så har inte han "obetydligt sluttande rygg". Den är ju nästan överbyggd och har helt andra knä och hasvinklar än (bruks)schäfern idag.

Rasbeskrivningen gjordes 1899 och den har förblivit oförändrad sen dess, tyvärr verkar utställningsdomare inte kunna läsa eller har problem med tolkningsförmågan?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 919
Senast: Migo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 233
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 974
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp