Vad är din hund egentligen?

Sv: Vad är din hund egentligen?

Rasbeskrivningen gjordes 1899 och den har förblivit oförändrad sen dess, tyvärr verkar utställningsdomare inte kunna läsa eller har problem med tolkningsförmågan?

Jo men att utställningsdomare läser rasstandarden som Fan läser bibeln är väl ingen nyhet när det gäller någon ras...

Det heter ju att utställningsdomare ska ha lång erfarenhet som uppfödare inom rasen och kunna se objektivt på saker och ting men det där tar jag med en stor nypa salt. Finns många domare med helt egen agenda som är otroligt aktiva och det är bara att inse att ser inte ens hund ut som de vill så kan man bara glömma positiva omdömen och championat. Sedan kan hunden vara en bild av korrekt rasstandard, det hjälper inte.

Även om jag inte har ställt mycket ut själv så är jag omgiven av utställningsfolk med lång erfarenhet och man blir ju mörkrädd när man hör vissa resonemang om avel för utställningsringen och det är ju inte svårt att förstå varför det går käpprätt utför för vissa raser. Det verkar heller inte ske några större attitydförändringar. Tar man upp det med vissa uppfödare så gäller ju problemen alla andras hundar för hans/hennes hundar "är så friska så" Blir lite tröttsamt att ens försöka...
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

Japp, håller med i vartenda ord. Ska ut i ringen snarast med min westie, men mest för att få lite erfarenhet och för att prova på hur just denna rasen döms, kan bli mycket intressant.
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

Intressant tråd! :laugh:

Afghanhund:


Vad avlades rasen till från första början?
Afghanen användes till hetsjakt av bland annat leoparder och antilooper. Deras långa päls skyddade mot både öknens hetta och bergens kyla och dom var väldigt populära hundar. Dom jagade oftast i par eller i grupp men även ensamma, och med tanke på att det var ganska stora djur dom skulle lägga ned så var deras förmåga att tänka och fatta beslut själva avgörande.


I vilket land och vilka människor ägde den rasen?

Ursprungligen föddes afghaner upp i Afghanistan, norra Indien och Pakistan och dom ägdes först och främst av kungligheter eller högt uppsatta män i stammarna som hade som ansvar att skydda byn eller se till så att det fanns mat.


NU
Vad används rasen till idag?

I ursprungsländerna är den fortfarande en populär jakthund, men här i Sverige och de länder där hetsjakt är förbjudet är det främst en sällskapshund. Vissa tävlar i lure coursing för att låta hunden komma i närheten av dess ursprungliga ändamål. Dom är ju väldigt populära som utställningshundar med då deras päls, hållning och attityd gör att dom verkligen syns.

Vilka människor äger en sådan ras och i vilka världsdelar/länder?

Alla möjliga och överallt. Gemensamt är väl att man har ett visst intresse eller iallafall ork att sköta deras päls. Och att man har tålamod att handskas med deras egensinnighet.

Positiva och negativa tankar om om hur man använder rasen idag?

Jag hör till dom som vill att hunden ska få göra vad den är avlad för att göra. Afghanen har fortfarande stor jaktinstinkt men det är förhållandevis lätt att låta hunden få utlopp för det. Jag tror t.ex. att det är lättare att hålla en afghan nöjd och belåten än en arbetsmyra i form av någon bruksras eller så. Affen är nöjd om den får rusa av sig med någon kamrat några gånger i veckan eller helst varje dag. Jag tränar LC med min eftersom det är enda möjligheten för honom att få jaga "på riktigt", och han älskar det.

Pälsen har ju avlats fram och blivit betydligt längre med tiden, även om ursprungsafghanerna hade förhållandevis lång päls dom med. Så länge det inte påverkar deras hälsa (som idag är god) eller är något som stör hunden känns det okej ändå. Tack vare pälsen tror jag dessutom att många tänker till en gång extra innan dom skaffar rasen, det är tämligen ovanligt att man ser just afghaner som säljs på blocket och dylika sidor. För även om dom är enkla hundar aktiveringsmässigt som nöjer sig med långa promenader och att få springa lösa så är dom också egensinniga, kriminella pajasar som kanske inte skulle passa vem som helst. ;)
 
Sv: Vad är din hund egentligen?

Afghanen användes till hetsjakt av bland annat leoparder och antilooper. Deras långa päls skyddade mot både öknens hetta och bergens kyla och dom var väldigt populära hundar. Dom jagade oftast i par eller i grupp men även ensamma, och med tanke på att det var ganska stora djur dom skulle lägga ned så var deras förmåga att tänka och fatta beslut själva avgörande.

Och så säger vissa att rasen är korkad. Tvärt emot skulle jag vilja påstå.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 919
Senast: Migo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 233
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 974
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp