Vad är ditt drömliv?

Den här tråden har fått mig att fundera lite under kvällen... Och helt plötsligt kom jag fram till ett ganska realistiskt drömliv, som går att få ihop bara jag anstränger mig lite de närmsta åren... Den kommande veckan ska jag undersöka eventuella möjligheter lite närmare. Vågar knappt tro att det kan lyckas, men jag ska ge det ett ärligt försök.
 
Den här tråden har fått mig att fundera lite under kvällen... Och helt plötsligt kom jag fram till ett ganska realistiskt drömliv, som går att få ihop bara jag anstränger mig lite de närmsta åren... Den kommande veckan ska jag undersöka eventuella möjligheter lite närmare. Vågar knappt tro att det kan lyckas, men jag ska ge det ett ärligt försök.
Spännande!
Jag funderade på att lägga in en följdfråga i första inlägget om huruvida folk gör något för att uppnå sina drömmar...
 
Tänker mig något liknande som jag är uppväxt med. Gård på landet utanför en mindre stad, 5-10 hektar, någorlunda stort hus, helt och rent. Stall med ca 4 boxar, bra förvaring och lösdrift. 2 egna hästar och ev några inackorderingar. Flera stora bra hagar, paddock, bra ridvägar, hästtransport och en bra bil.

Hade man haft mycket pengar hade man kunnat ha allt i toppskick eller göra lite mer exklusiva val som att ha en rejälare bil, dyrare transport, byggt pool, arbeta mindre, köpa det man vill utan att tänka för mycket osv.
 
Spännande!
Jag funderade på att lägga in en följdfråga i första inlägget om huruvida folk gör något för att uppnå sina drömmar...

Dejtar rika män :angel:

Nej, skämt åsido. Jag har nog inte så överdrivet långt kvar till mitt drömliv. Jag hoppas på att träffa någon och bilda familj, och skaffa en hund till. Men jag dejtar lite och tänker att det händer väl när det händer. Det är mer sannolikt att det blir något riktigt bra av det om jag ger det tid och inte skyndar in i någonting.

Gällande ekonomi och det där med att köpa hus i Stockholm så jobbar jag på ganska bra som heltidsanställd tjänsteman. Det känns långt bort att komma upp i den ekonomin att jag skulle ha råd med ett sådant hus, och dessutom vill jag nog inte jobba så hårt :p Men min familj har landställe i Roslagen och jag nöjer mig fint med att vara där ibland just nu. Men vem vet, är man två personer med bra inkomst i framtiden så kanske det inte är omöjligt :) Eller åtminstone köpa en liten stuga om man nu inte har råd med strandvillan :D
 
Spännande!
Jag funderade på att lägga in en följdfråga i första inlägget om huruvida folk gör något för att uppnå sina drömmar...

En del av mina drömmar går nog att få till. T.ex det med byggandet av stall, ridbana mm. En del av det har vi ju planer på att fixa. Att lägga om vägen lär vara omöjligt tyvärr :angel: Städhjälp har vi faktiskt funderat på så det kan hända inom något år. Att ha tid till fler hästar kommer nog inte gå så länge barnen är så små, men jag är bara 28 år så när dom växer upp har jag tid kvar till att ha fler ridhästar sen :D Ekonomiskt oberoende och slippa jobba heltid lär också vara svårt om vi inte vinner på lotto. Men att vara smart med privatekonomin så kan vi fortsätta leva gott i alla fall.
 
Jag känner ändå att jag är på god väg mot min drömliv.

Målbilden är att ha någon typ hästverksamhet, kanske kursgård och rehabanläggning. Måste inte vara jätteflashigt, men funktionellt och prydligt med fokus på hästens välmående.

Plats: blir jättebra här där jag bor nu, om vi får köpa loss marken.

Lite pengar över till en utlandsresa ibland vore nice men man kan inte få allt här i världen :p.
 
Jag skulle hitta ett stort, vackert gammalt trähus med mycket snickerier, som stått helt orört sedan slutet av 1800-talet. Inga taffliga sönderrenoveringar men allt i mycket gott skick så jag kan renovera och behålla allt jag vill. Jag bestämmer vad som ska göras, någon annan utför. Det ska också vara fyllt med vackra gamla möbler som naturligtvis ingår. Det ska ligga insynsskyddat på en stor, grönskande sjötomt och det ska finnas ytterligare ett par fina hus där barnen med familjer kan bosätta sig. Och ett stort härligt orangeri. Sjön ska hålla 29 grader mellan maj och september och det ska alltid vara sol på dagarna men regna på nätterna. Allt precis i närheten av där jag bor nu.

Maken och jag skulle tillbringa vintrarna i Thailand. Där skulle vi starta upp en verksamhet som hjälper utsatta kvinnor och barn och sätter äckliga peddoturister bakom lås och bom. En liten vingård i Toscana skulle vi också ha, där vi tillbringar tidig vår, höst och delar av sommaren. Skulle också vilja ha en privat kock som lagar sund men god vardagsmat, helgmaten lagar vi själva.

Både jag och maken jobbar bara i den omfattning vi har lust med, han med sitt önskemål och jag med mitt konstnärliga i den stora ljusa ateljén som jag skapat i det stora trähuset. Plus att jag letar upp och köper fler gamla orörda hus som jag (med hjälp av duktiga hantverkare) renoverar varsamt och säljer vidare. Gillar projekt och mår som bäst när jag har något på gång.
Jag lever redan och planerar fortsättningen på ovanstående drömliv, fast i en mindre och mer realistisk variant. Huset i drömmen existerar inte, men jag bor på en gård med tre gamla trähus, varav vi själva bor i ett, hyr ut ett litet till ickeanhörig och förra året renoverade det tredje, som egentligen är originalhuset till gården och har stått orört i en massa år. Där bor nu min dotter med hennes lilla familj. Vi har ingen sjötomt, men planerar att bygga pool om något år eller så. Har inget stort orangeri, men väl ett växthus och har även tankar på odlingstunnlar i framtiden.

Vi tillbringar inte hela vintrarna i Thailand och har ingen vingård i Italien, men har seriösa planer på att köpa hus i Toscana om några år. Vi tillbringar inte hela höst och vår där, men reser 3-5 gånger per år, då ofta till både Thailand och Italien.

Jobbmässigt har jag det ungefär som i drömmen, jag arbetar bara i den omfattning jag vill och då med det jag helst av allt vill, dvs med mitt måleri. Har ingen jätteateljé, men ett eget arbetsrum i huset som funkar bra. Och byggprojekten finns också, både på hemmaplan och i sommarstället vid kusten, så jag får den önskan tillgodosedd också. Maken jobbar däremot fortfarande mer än heltid, men han trivs väldigt bra med sitt jobb, så det är inget som "förstör drömlivet". Möjligen hade man önskat att han hade ytterligare några veckors semester.

Någon i tråden tyckte att det var sorgligt att många drömde så stort och orealistiskt, men jag tänker att det är naturligt att alltid drömma vidare, även om man har det riktigt bra. Det är väl en del av det som för människor framåt. Det innebär inte att man är missnöjd med mindre.
 
I mitt drömliv bor jag på en gård "på landet" men ändå ganska nära civilisation för närhet till mathandel, restauranger etc. Vill bo vid fina promenadstråk, vid vatten och helt enkelt en vacker omgivning.

Min aktie- och fondhandel är så framgångsrik att jag är ekonomiskt oberoende och räntan på räntan bara tickar på för mig. Jag vill då driva verksamhet i närheten av mitt boende. Antingen en egen veterinärklinik där jag har anställda som jobbar (och jag sköter ekonomin och det administrativa) eller att jag öppnar ett hundstall för omplaceringar. Eller varför inte både och (hur man nu har tid med det). :D
Ska alltså livnära mig på aktiehandeln men arbeta med ekonomi/administration i min verksamhet.

Vill ha en massa får, hästar, hundar och kaniner. Vill på sidan av min verksamhet hinna med en mindre uppfödning av hundar. Vet inte vilken ras ännu, men någon häftig rolig ras som jag bestämmer mig för att köpa i framtiden. :D
 
Till stor del lever jag mitt drömliv nu :)
Vi bor på min föräldragård där vi snart kommer ta över ett av hyreshusen (bor i gästlägenheten nu), jag har tre härliga hundar som jag lever ett aktivt liv med, en sambo som jag tror och hoppas att jag kommer vilja spendera resten av livet med och ett jobb som jag stortrivs på.
Eftersom man får drömma obegränsat hade jag dock gärna haft åtminstone 7-8 timmar till/dygn och det är klart att en obegränsad ekonomi hade underlättat livet, särskild med en stor gård som ska drivas och hållas i ordning.
 
Spännande!
Jag funderade på att lägga in en följdfråga i första inlägget om huruvida folk gör något för att uppnå sina drömmar...

Jag kommer nog aldrig att bo riktigt ute på landet. Vill inte behöva mecka med eget vatten och avlopp då jag inte är speciellt händig, men bor på andra sidan gatan från åkermark och långpromenader. Ingen skog på promenadavstånd tyvärr. Har en hund och råd att resa. Men måste jobba för det. Kan kanske om några år ha råd att gå ner på 75-80 procent men inte mindre.

Så inte vansinnigt långt från mitt drömliv men ändå inte där.
 
Jag kommer nog aldrig att bo riktigt ute på landet. Vill inte behöva mecka med eget vatten och avlopp då jag inte är speciellt händig, men bor på andra sidan gatan från åkermark och långpromenader. Ingen skog på promenadavstånd tyvärr. Har en hund och råd att resa. Men måste jobba för det. Kan kanske om några år ha råd att gå ner på 75-80 procent men inte mindre.

Så inte vansinnigt långt från mitt drömliv men ändå inte där.

Meh........det har man ju pengar att betala någon att göra då ju. Jourtid spelar ju ingen roll alls.:D
 
Jag kommer nog aldrig att bo riktigt ute på landet. Vill inte behöva mecka med eget vatten och avlopp då jag inte är speciellt händig, men bor på andra sidan gatan från åkermark och långpromenader. Ingen skog på promenadavstånd tyvärr. Har en hund och råd att resa. Men måste jobba för det. Kan kanske om några år ha råd att gå ner på 75-80 procent men inte mindre.

Så inte vansinnigt långt från mitt drömliv men ändå inte där.

Jag bor på landet men inne i en by som har kommunalt vatten/avlopp :) Min fasta boendekostnad är lägre eller lika som för en 1:a i stan. Då har jag fyra fullstora rum, ett relativt stort kök, ett mindre rum och en sabla massa ekonomibyggnader.
 
Fast jo , du har rätt.
Jag har omedvetet varit tillsammans med flera killar med betydligt högre inkomst än mig.
Hade aldrig fått uppleva och bott som jag bor och bott utan mina ex och nuvarande.
Faktiskt.
Hade fått spara i femtio år om jag skulle bo som jag bott och bor ensam.
Dejtar rika män :angel:

Nej, skämt åsido. Jag har nog inte så överdrivet långt kvar till mitt drömliv. Jag hoppas på att träffa någon och bilda familj, och skaffa en hund till. Men jag dejtar lite och tänker att det händer väl när det händer. Det är mer sannolikt att det blir något riktigt bra av det om jag ger det tid och inte skyndar in i någonting.

Gällande ekonomi och det där med att köpa hus i Stockholm så jobbar jag på ganska bra som heltidsanställd tjänsteman. Det känns långt bort att komma upp i den ekonomin att jag skulle ha råd med ett sådant hus, och dessutom vill jag nog inte jobba så hårt :p Men min familj har landställe i Roslagen och jag nöjer mig fint med att vara där ibland just nu. Men vem vet, är man två personer med bra inkomst i framtiden så kanske det inte är omöjligt :) Eller åtminstone köpa en liten stuga om man nu inte har råd med strandvillan :D
st
 
Fast jo , du har rätt.
Jag har omedvetet varit tillsammans med flera killar med betydligt högre inkomst än mig.
Hade aldrig fått uppleva och bott som jag bor och bott utan mina ex och nuvarande.
Faktiskt.
Hade fått spara i femtio år om jag skulle bo som jag bott och bor ensam.

Ja alltså, jag tänker ju att jag kommer ha betydligt bättre ekonomiska förutsättningar hur som helst om jag träffar en parter som har en lön. Sen om hen tjänar mer eller mindre än vad jag gör spelar ingen roll alls, men idag drar jag runt hela lasset med hushåll, hund, bil och hotellnätter själv. Dubbla inkomster gör stor skillnad.

Sen om det blir någon med bra ekonomi i framtiden skadar ju liksom inte, men det är ju inte direkt så att jag lägger någon värdering i det när jag dejtar :)
 
Ja alltså, jag tänker ju att jag kommer ha betydligt bättre ekonomiska förutsättningar hur som helst om jag träffar en parter som har en lön. Sen om hen tjänar mer eller mindre än vad jag gör spelar ingen roll alls, men idag drar jag runt hela lasset med hushåll, hund, bil och hotellnätter själv. Dubbla inkomster gör stor skillnad.

Sen om det blir någon med bra ekonomi i framtiden skadar ju liksom inte, men det är ju inte direkt så att jag lägger någon värdering i det när jag dejtar :)
Precis , jag själv tjänar inga pengar och när jag var singel bodde jag i en etta och hade några tusen att köpa både mat bensin och nöje för.
Sedan har det blivit slumpartat att alla mina ex haft välbetalds jobb så jag kunnat bo på gård, villa och haft semesterboende utomlands tex.
Hade aldrig fått det livet på egen hand, möjligtvis lagom till pension , men pga killarna har jag upplevt det innan 30 .
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 086
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 226
Senast: Red_Chili
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 520
Senast: verser
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 913
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Tapetsera på vävd tapet
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp