Vad är dold skada?

Förmodligen har du helt rätt, med den beskrivning som finns på artrosen skulle det inte gå att missa den. :(
 
Minns du i vilken bok det står? Jag har kollat mina kursböcker (är drygt halvvägs på juristlinjen) men har inte hittat bonus pater-begreppet i annat än skadeståndsrätt, där det betecknar det beteende som en ansvarsfull människa skulle haft vid t ex skadebegränsning.
 
Håller med dig Dentaku, det är ett gammalt begrepp som används inom skadeståndsrätt men även inom straffrätten. Betecknar en normalt försiktig person. Analogt skulle man väl kunna använda det kanske men det är inget jag sett heller.
 
Tyvärr minns jag inte vilken bok det var förutoma tt det var i början av utbildningen när vi läste avtalsrätt samt köprätt(det börjar ju bli ett antal år sedan nu ;)). Det användes av vår lärare som en "genomsnittsmall" på en "genomsnittsmänniska", ex.vis hade BPF upptäckt felet vid besiktning av huset så borde även köparen ha upptäckt detta.
 
Hej!

Ja, det stämmer att man som genomsnittslig privatperson ska kunna hitta felen vid köp av fast egendom, annars är det dolda fel som man kan reklammera. Det låter lite som att forumet har blandat ihop reglerna som gäller vid fast egendom med de som gäller vid köp av lös egendom tycker jag. Är jag ensam om att uppfatta det så?

Vad är BPF? :confused:
 
vad gäller för regler angående lös egendom då? begreppet 'dolda fel' finns ju inom hästvärlden iaf?
 
Aha, förkortning "Bonus Pater Familias"... Det går lite långsamt ibland!
 
Om mni avlivar hästen vilken summa får vi ut åp försäkringen då?? är det den summan som ni köpte han för?? O så fallet skulle jag inte bråka utan låta hästen få somna in och få det bra och få tillbaka pengarn på den vägen! då vet ni att ägarne inte säljer hästen vidare och försöker lura en till!!
 
Om försäkringen är överflyttad kan de förmodligen få ut försäkringsbeloppet, men är den nytecknad lär de inte få en krona! Skadan är gammal och fanns alltså redan vid tecknandet och då gäller inga försäkringar. :(
 
Kvinnan som sålde hästen till oss har inte gett något besked om hur hon tänker omkring affären än, så vi har lämnat ärendet vidare till ett juridiskt ombud. Det är hemskt tråkigt att det ska behövas. Under tiden står hästen hos oss, och dottern har inget att rida på. Vi kan ju inte heller söka efter en ny häst, då vi bara har én stallplats. Det är frustrerande, och det skär i hjärtat varenda dag när vi sköter om denna underbara häst som har fått förtroende för oss, titta i hans ögon och inte veta vad som väntar honom när/om köper hävs. :cry:
Någon nämde försäkring, men vi tecknade ju nyförsäkring och detta är en gammal skada så där finns inget att hämta. Nej, vår enda chans att få tillbaka pengarna är att häva köpet.
Usch vilken soppa, det ska bli skönt när det är över!

/Annea
 
Jag har ett svagt minne om att man i Ridsport för typ ett halvår sen (eller var det längre..?) tog upp ett nästan identiskt fall. Där hade man fått ett domslut i ärendet men jag kommer tyvärr inte ihåg utgången.

Är det ngn som minns?
 
Det har nu gått ytterligare en månad. Säljaren svarade inte på våra brev så vi anlitade advokat för att få köpet hävt. Tyvärr gjorde hon också det, så nu blir det förmodligen rättegång. Säljaren menar att hon i kontraktet har friskrivit sej från "medfödda, dolda eller senare uppkomna fel" och vill därför inte ta tillbaka hästen. Vi och vår advokat åberopar köplagen §19:3 där det står: Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
Det är alltså helt oväsentligt om skadorna kan klassas som dolda eller ej. Hästen lovprisas i annonsen, fungerar utmärkt på provridningen, veterinärbesiktas utan anmärkning och priset är skäligt. Efter hemkomsten går hästen inte att rida och visar sej ha en gammal skada som gör den obrukbar som ridhäst. Nog bör det falla in under den paragrafen.

Hästen går under tiden och trivs hos oss, det är en underbar häst och vi oroar oss en del över hans framtid. Det finns nämligen inget sätt att hindra att han missbrukas som ridhäst i framtiden om säljaren tar tillbaka hästen.
Vi har bara tillgång till én stallplats och dottern som länge har längtat efter en egen häst vill naturligtvis ha en ridhäst även om hon inte har kunnat låta bli att fästa sej vid den här. (Dessutom är det nog lite väl dyrt att ha en häst enbart som gosedjur. :cry:)
Hoppas det är över snart!

/Annea
 
Det råkiga i denna kråksång är att sådant här kan ta tid, en lång tid om det vill sig illa. Såvitt jag vet kan man ej friskiva sig från dolda fel, åtminstone inte fel som gör hästen obrukbar för vad den var tänkt till.

Ni har inte möjlighet att ställa hästen på lösdrift, iväntan på att det hela skall ordna upp sig. Ett lite billigare alternativ, och ni får en stallplats fri också. Hästen kan ju inte ridas, och om den klarar att vistas i hage så är det ett alternativ.
 
jo, vi har hittat ett stall med lösdrift ett par mil utanför stan där han kan få bo om han går ihop med de andra hästarna. Så kan vi ju komma och hälsa på honom ibland, det här lär ju ta sin tid.

Dottern har provridit och bestämt sej för en 5-årig islandshäst, en valack, som vi kommer att köpa om allt går i lås. Denna gången blir det genom ett seriöst företag och både veterinärbesiktning och röntgen.

/Annea
 
Kan du inte kolla med den veterinär som besiktade hästen hos köparen?


Fråga om det verkligen var så att hästen inte visade hälta samt om h*n verkligen gjort denna undersökning. Har hört om flera fall där det kommit ett vet. namn på ett besiktningsprotokoll men veterinären aldrig undersökt hästen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 140
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp