Vad är en BRA HUND egentligen?

Swat

Trådstartare
Efter en del diskussioner här så inser jag hur stort spann det finns när vi alla preciserar vad vi anser är en bra hund eller en "skräp hund".

Både i diskussionerna gällande RR, i mina privata PM med Aliide och i ett antal privata mail/PM till mej från olika personer när jag hade en tråd ang eventuell avel på min tik så inser jag - än en gång - hur olika vi alla tänker och hur olika vi tolka samma beteende.

Nu menar jag dessutom inte bra och dåliga individer - för dessa finns inom ALLA raser - och inte heller olika rasers/rasgruppers "inriktningar" - ex. en trädskällare hade inte passat in i mitt liv, men jag kan trots detta se dem som riktigt bra hundar.

Vilka egenskaper måste en hund ha för att du skall se den som en riktigt bra hund?
Vilka egenskaper krävs för att en ras skall hamna på din "skräp-hunds"-lista?

Finns det någon ras som du "inte skulle ta i med tång" ens och i så fall varför?

(OBS! Detta är en grovt generaliserade diskussion! Bara för att jag ogillar vissa raser så inser jag ju att andra älskar sina hundar av den rasen lika mycket som jag älskar mina.)

/Swat
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Vilka egenskaper måste en hund ha för att du skall se den som en riktigt bra hund?
Vilka egenskaper krävs för att en ras skall hamna på din "skräp-hunds"-lista?

Finns det någon ras som du "inte skulle ta i med tång" ens och i så fall varför?

För att jag ska se den som "riktigt bra" så ska den för mig vara rastypisk både till mentalitet och exteriör, vara orädd, samt frisk och sund. Ur avelssynpunkt kan det ju vara trevligt om den inte har allt för jättevanliga blodslinjer också.

För att hamna på min "skräphundslista" så ska den vara osund på något vis. Inte kunna andas/röra sig/fortplanta sig/whatever utan problem. Dålig mentalitet (främst rädslor tänker jag på då) och, framförallt, om personerna som ses som "rasentusiaster" (uppfödare, aktiva ägare osv) inte försöker ta tag i problemen för att förbättra rasen.

Raser att inte ta i ens med tång... Rent spontant tänker jag på malle och weimaraner, men det är bara för att de hundar jag träffat som varit av någon av de raserna varit otrevliga och jag har därför svårt att lita på dem. Diverse märkliga "pitbull-liknande" blandraser hamnar också i kategorin med hundar jag inte vill ha att göra med. Självklart skulle jag kunna umgås med personer som har hundar av de raserna om hundarna visat sig vara trevliga och väluppfostrade, men i annat fall undviker jag dem.
(Sedan finns det en drös raser jag inte vill ha, men det beror på att jag inte tror att de passar mig)
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Hundar som inte funkar till det dom är avlade för är ofta skräphundar för mig.
En schäfer utan dådkraft och arbetsvilja, en skotträdd jämthund eller en labrador utan vilja att apportera.

Men för att generalisera något är en bra hund en hund utan rädslor och med en frisk sund kropp. En bulldog som inte kan springa två meter utan att få andnöd går under "skräphund" för mig. Raser som har stora problem med mentalitet och/eller fysiska problem.

Min egna hund får under "skräphund" enligt väldigt många, eftersom han är skotträdd och har rätt kass avreaktion. Men enligt mig är han perfekt, eftersom han passar mig så himla bra.

Min andra hund är en "bra hund" enligt mig och väldigt många, han har gjort ett snyggt MH med bra avreaktion och skottfasthet, han har en grym arbetsvilja och är en riktigt bra jakthund. Men likväl kan han vara en skithund för dem som inte vill ha en hund med mycket power och som är outtröttlig i arbetet, de kan anse honom vara "speedad" och "skitjobbig".

Raser jag inte ens skulle ta i med tång är långhårig Collie och Cavalier king charles spaniel. Jag har bara träffat en enda trevlig Collie i hela mitt liv (hon är iofs näst intill perfekt), och Cavalieren är bara fula och asjobbiga. Jack russel terrier ligger rätt högt upp på den listan också. De flesta terrier-raserna faktiskt, eftersom i stort sett ingen passar mig som person.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

En bra hund för mig:

* Fungerande till det arbete den är avlad för
* Stabil mentalitet
* Frisk
* Hållbar
* Fungerande exteriör utan över/underdrifter
* Funktionell päls
* Funktionell hud (= inte en massa överflöd)
* Klara av att fortplanta sig på egen hand

En dålig hund för mig:

* Uppfyller inte ovanstående punkter

Huruvida hunden är pappersmeriterad eller ej är inte viktigt för mig personligen.

Det finns massor med raser som jag inte skulle vilja äga. Vissa pga att de inte uppfyller min "bra hund-lista" och andra för att de för mig har "fel" rasegenskaper som inte passar det jag vill ha hunden till.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Beroende på hundens användningsområde så skiftar egenskaperna som gör en bra hund. Jag har dock några krav på min lista som jag anser att alla raser ska uppfylla.

1.Frisk och sund
Hunden ska inte vara behäftad med någon defekt eller sjukdom, ha klåda (oavsett hur lite det än är), allergi, fukteksem, öronproblem, ögonproblem eller liknande. Den ska inte behöva klippas, rakas, ryckas eller badas för att slippa eksem eller svamp. I grund och botten ska hälsan vara sådan att man inte behöver göra någonting alls för att den ska förbli frisk.

2. God grundmentalitet
Stabila nerver, orädd och socialt säker. Alla hundar behöver inte älska folk, men de ska vara så pass socialt säkra att de inte skyggar, är "försiktiga" eller visar aggression.

Uppfyller en hund de två kriterierna så är det en bra hund. Beroende på ras kan det sedan vara en god eller dålig representant för sin ras. Exempelvis en Schäfer behöver uppfylla betydligt fler kriterier för att vara en bra Schäfer, men uppfyller den bara de två ovanstående så är det ändå en bra hund.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Bra hund= gott lynne=frisk=passar till sitt syfte

Svårare än så är det inte.

Sedan spelar det ingen roll vad det är för ras etc.

/kt
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

För att jag ska se den som "riktigt bra" så ska den för mig vara rastypisk både till mentalitet och exteriör, vara orädd, samt frisk och sund. Ur avelssynpunkt kan det ju vara trevligt om den inte har allt för jättevanliga blodslinjer också.

För att hamna på min "skräphundslista" så ska den vara osund på något vis. Inte kunna andas/röra sig/fortplanta sig/whatever utan problem. Dålig mentalitet (främst rädslor tänker jag på då) [...]

Mycket bra beskrivet och jag kan inget annat än hålla med :bow:

Raser att inte ta i ens med tång... Rent spontant tänker jag på malle [...]

Fast här kan jag ju inte hålla med :D
(Även om jag absolut förstår och respekterar din åsikt!)
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Fast här kan jag ju inte hålla med :D
(Även om jag absolut förstår och respekterar din åsikt!)

Kan tänka mig att väldigt många bruksmänniskor inte håller med på den punkten :p Jag har sett trevliga hundar på håll, folk som haft malle och tränat skydd, vanlig tävlingslydnad osv och har då tänkt "Jises vilken cool hund!", men, jag nöjer mig med att titta och förundras över hur mycket krut det verkar finnas i dem :D
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Ja visst är det så :). Jag har hört människor säga att deras ras/hund är så fantastisk och höjer dem till skyarna och jag kan inte för mitt liv förstå vad människan ser hos just hunden/rasen :crazy:

Det är tur att det finns mångfald, men när det gäller en sådan osundhet som det finns inom vissa raser och uppfödare och valpköpare bara rycker på axlarna så blir man rädd...
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Hundar som inte funkar till det dom är avlade för är ofta skräphundar för mig.
En schäfer utan dådkraft och arbetsvilja, en skotträdd jämthund eller en labrador utan vilja att apportera.

Men för att generalisera något är en bra hund en hund utan rädslor och med en frisk sund kropp. En bulldog som inte kan springa två meter utan att få andnöd går under "skräphund" för mig. Raser som har stora problem med mentalitet och/eller fysiska problem.
Skriver under på det.


Skräphund
(hit hör alla hundar som klarar användningsområdet och har OK hälsa) men inte gör det med den vilja som önskas eller på annat sätt avviker.

Att inte ta i med tångdit hör hundar som inte skulle klara sig utan människan för att överleva i rasens land. Dvs ej kunna fortplanta sig, jaga egen föda pga andnöd, extremt underbett, krokben etc plus mops, tax (har bara träffat otroligt knepiga taxar dessutom är de hemskt fula enligt mig, jag har dock inte träffat någon jaktavlad tax).
Golden är enligt mig en otroligt överskattad skräpras :crazy:
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

visst är det här med bra hund en högst personlig åsikt! rent generellt gäller nog för de flesta att hunden ska vara kärnfrisk och ha bra nerver. personligen tycker inte jag att hunden måste vara av en bra rastyp, varken till arbetsegenskaper eller utseende, för att vara en bra hund. jag tycker det är skillnad!

hos min egen hund vill jag se att den är tillgänglig - överdrivet tillgänglig. jag vill INTE ha en hund som drar sig undan kontakt, vare sig det är på grund av rädsla eller integritet. jag vill även att den ska vara positivt inställd till arbete och samarbete. den ska gilla att ta i och den får inte vara för hård i skallen. då blir det onödigt jobbigt att dressera den. sedan skadar det inte med en lite clownig hund, bara den kan skärpa till sig när det är allvar. mina hundar är trots allt sällskapshundar under de flesta av dygnets timmar och roliga hundar sprider mycket glädje :)
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Vilka egenskaper måste en hund ha för att du skall se den som en riktigt bra hund?
Vilka egenskaper krävs för att en ras skall hamna på din "skräp-hunds"-lista?

Finns det någon ras som du "inte skulle ta i med tång" ens och i så fall varför?

Jag utgår från min egen ras, sen har man ju olika krav beroende på ras. Har ju själv en jakthund så där är funktionen väldigt viktig.

Ser förbi jaktprov och liknande dock då det egentligen inte säger så mycket om hur hunden jagar egentligen.

Ska ha en sund kropp, behöver inte enligt min åsikt fylla upp rasstandarden till punkt och pricka (ett litet skönhetsfel gör inte hunden till en dålig hund), men den ska ha en sund kropp.

Ha väldigt få rasbundna sjukdommar och ha en låg sjukdoms statistik.

Mentaliteten är väldigt viktig för mig, min ras är gärna stressade och överspända och har svårt att ta det lugnt i främmande situationer. Här vill jag ha en hund som glatt slänger sig ner och sover vart den än är, behöver inte älska människor men ska inte uppträda hotfullt. Och sist och enligt mig viktigast, inga rädslor. En hund får absolut bli rädd för ögonblicket men det ska inte sitta kvar och göra hunden mesig, en hund får hoppa till om det smäller till plötsligt men den ska släppa det näst intill direkt.

Skräphund:
Har en dålig kropp som gör att den har ont och inte klarar det vardagliga livet, problem med höfter och armbågar går bort direkt. Hundar som inte kan andas ordentligt pga deras näsor, och hundar som inte klarar av att springa för att dom har för mycket päls och liknande.
Mentalitet som gör att man har problem i vardagen, golvrädslor, skotträdsla, allt för underlägsen (krypig och låg) och allt för dominant går bort direkt.
Klarar inte av det den är avlad för, en collie som inte kan valla, en jakthund som inte kan jaga, en draghund som inte kan dra och liknande ska inte finnas, är starkt emot "sällskaps varianten" av jobbande hundar.

Skulle aldrig i mitt liv äga en utst. schäfer som dom ser ut i dag, en snarkande hund som har problem med att andas m.fl.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Beroende på hundens användningsområde så skiftar egenskaperna som gör en bra hund. Jag har dock några krav på min lista som jag anser att alla raser ska uppfylla.

1.Frisk och sund
Hunden ska inte vara behäftad med någon defekt eller sjukdom, ha klåda (oavsett hur lite det än är), allergi, fukteksem, öronproblem, ögonproblem eller liknande. Den ska inte behöva klippas, rakas, ryckas eller badas för att slippa eksem eller svamp. I grund och botten ska hälsan vara sådan att man inte behöver göra någonting alls för att den ska förbli frisk.

2. God grundmentalitet
Stabila nerver, orädd och socialt säker. Alla hundar behöver inte älska folk, men de ska vara så pass socialt säkra att de inte skyggar, är "försiktiga" eller visar aggression.

Uppfyller en hund de två kriterierna så är det en bra hund. Beroende på ras kan det sedan vara en god eller dålig representant för sin ras. Exempelvis en Schäfer behöver uppfylla betydligt fler kriterier för att vara en bra Schäfer, men uppfyller den bara de två ovanstående så är det ändå en bra hund.

Det här håller jag med om, det är liksom minimumkravet på en hund. Dock håller jag naturligtvis inte med om att en hund inte ska behöva ryckas.

Terriers som brukas i jakt måste ha en päls anpassad för sitt arbete och om det krävs att man måste rycka pälsen för att bibehålla strävheten och kvalitén så ser jag inget fel i det. Snarare ser jag det som ett plus med den pälskvalitén för ändamålets skull.

Utöver det så går överdrivet ljudande och snurr bort för mig. Jag vill ha mycket kamplust men inte BARA kamplust, ett välbalanserat icke överdrivet aggressionspaket. En bra och påtaglig av och på knapp, mycket förighet (på schäfer, terrier kvittar även om jag uppskattar en uns förighet där med) måttlig hårdhet och det är dessutom av allra största vikt att mina hundar funkar med barn. Sistnämnda är definitivt inte något jag sätter som kriterie som just "bra hund", men jag har levt med en hund som inte var påtlitlig med ungar innan och det är en egenskap jag tycker är extremt ocharmig. Jag hade blivit väldigt beviken om jag skaffade en ny hund och denne visade sig vara ostabil med ungar.

Hund jag inte skulle ta i med tång..Hm, det är svårare att säga. Jag såg en hund på Ceasar Millan igår som jag bar atyckte så himla synd om. En dobbis/greyhoundtik som var änglisg och rädd för precis allt. Där handlade det inte om att den hade dåliga nerver, för den hunden hade inga never alls. Denna hund tog det 8 månader att rehabilitera och den var ändå påtagligt "off" för omvärlden. Jag hade gärna försökt med en så "dålig" hund, men den var helt enkelt för ostabil för att kunna leva ett okej liv. Fruktansvärt att se.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Knapplån.

Jag skriver under på Jadzias inlägg, om vad som är en bra hund.
Att sedemera vara en bra representant för sin ras är något annat tycker jag.

Vad jag absolut inte vill ha i en hund hemma hos mig, oavsett ras, är en som inte kan avreagera ordentligt. Att en hund kan reagera är helt naturligt, men för att jag ska vilja ha den så måste den avreagera fort. Helst ska den inte reagera på särskilt många saker från början heller. Det är viktigt för att trivas bra i vardagen anser jag, där det både smäller, låter av barn, finns mycket folk, mycket fordon etc etc.

Hos just min ras, så trivs jag ypperligt med min hane. Han är dock ingen lämplig brukshund, men det håller jag inte på med längre heller.
Han passar just min personlighet bra, men han passar inte alls dom flesta andra. Dom flesta vi stött på, vill hellre ha någon som äldsta tiken, som är mjukare i sin personlighet.
Det som passar mig är nog;
Dominansen, självsäkerheten, oräddheten, kamplusten och hans mycket snabba avreaktioner. Han ligger väldigt högt i det mesta, och är således varken lättjobbad eller rolig att motivera. Men när han väl finns på ens sida så är han underbar, och det är roligt med en hund som är så tuff, framåt och som aldrig ger sig.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

En bra hund för mig:

* Fungerande till det arbete den är avlad för
* Stabil mentalitet[/B]
* Frisk
* Hållbar
* Fungerande exteriör utan över/underdrifter
* Funktionell päls
* Funktionell hud (= inte en massa överflöd)
* Klara av att fortplanta sig på egen hand

håller med gnist :)
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

En bra hund för mig:

* Fungerande till det arbete den är avlad för
* Stabil mentalitet
* Frisk
* Hållbar
* Fungerande exteriör utan över/underdrifter
* Funktionell päls
* Funktionell hud (= inte en massa överflöd)
* Klara av att fortplanta sig på egen hand

En dålig hund för mig:

* Uppfyller inte ovanstående punkter

Huruvida hunden är pappersmeriterad eller ej är inte viktigt för mig personligen.

Det finns massor med raser som jag inte skulle vilja äga. Vissa pga att de inte uppfyller min "bra hund-lista" och andra för att de för mig har "fel" rasegenskaper som inte passar det jag vill ha hunden till.

Håller med fullt ut.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Haha, fast nu låter det som om att vi varit ovänner via PM-funktionen. Vilket inte stämmer ;)

En bra hund är bra på det den är ämnad för att göra. Plus att jag vill se en exteriör som håller för arbete, då jag jobbar med hundarna.

Sen ska man gå in på olika egenskaper måste man först bena ut vad alla anser en egenskap betyder. För det är ofta man pratar kring samma ord men ordet betyder två olika saker. Då är det svårt att diskutera!

Men om man inte bara ser till min egna ras (mallen) så generellt för alla raser;

Friska och hållbara
Avreaktionsförmåga
Ej ljudkänslig
Frimodiga och nyfikna
Stabila nerver
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

hos min egen hund vill jag se att den är tillgänglig - överdrivet tillgänglig. jag vill INTE ha en hund som drar sig undan kontakt, vare sig det är på grund av rädsla eller integritet. jag vill även att den ska vara positivt inställd till arbete och samarbete. den ska gilla att ta i och den får inte vara för hård i skallen. då blir det onödigt jobbigt att dressera den. sedan skadar det inte med en lite clownig hund, bara den kan skärpa till sig när det är allvar. mina hundar är trots allt sällskapshundar under de flesta av dygnets timmar och roliga hundar sprider mycket glädje :)

Fast det om något ska man väl passa sig för? Hundar som är överdrivna i sin tillgänglighet för mig, då lyser ofta en varningslampa. Vad händer om du faktiskt håller i hunden och ger den en ingående hantering?

Vad menar du exakt med clownighet? Vad är det för så att säga "egenskap" du kan förknippa med clownighet? För om jag ser till Beauceronen så tyckte jag väl i början att det "clowniga" och barnsliga var lite sött. Sen när åren gick så började jag fundera på varför. Mitt enkla svar var; "nerverna". Men vi kanske pratar om helt olika clownigheter?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 070
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 144
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 868
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 389
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp