Vad är en BRA HUND egentligen?

Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Min egna hund får under "skräphund" enligt väldigt många, eftersom han är skotträdd och har rätt kass avreaktion. Men enligt mig är han perfekt, eftersom han passar mig så himla bra.

Men skulle du säga att det är en bra hund?
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Fast det om något ska man väl passa sig för? Hundar som är överdrivna i sin tillgänglighet för mig, då lyser ofta en varningslampa. Vad händer om du faktiskt håller i hunden och ger den en ingående hantering?

:o

Hu vad jobbigt för dig att träffa mina jämtar då :D

Hantera dem kan man dock göra hur som helst, när som helst och av vem som helst utan problem trots att de är väldigt tillgängliga.

Beror kanske iofs vad man menar med överdrivet tillgängliga också.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Nu kommer jag med mina ganska amatörmässiga åsikter men en riktigt bra hund för mig är en fysiskt frisk och mentalt stabil hund. Vidare ska den ha en ordentlig känsla för flocken och vilja att samarbeta med människor, hög förmåga att interagera med barn och djur.

Har ingen direkt skräphunds-lista men jag har hört om flera raser som har stora problem bl.a. amerikanska cockerspaniels, cavallier king charles spaniels och mopsar m.m.. Raser som har mycket problem skulle jag aldrig våga eller vilja köpa.
Och hundar som behöver mycket pälsvård för att inte tova ihop sig totalt, har svårt att tugga, får eksem här och där etc. tycker jag är skräphundar generellt sett men det känns fel att säga det om hela raser då det alltid finns undantag.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Bra hund= gott lynne=frisk=passar till sitt syfte

Svårare än så är det inte.

Sedan spelar det ingen roll vad det är för ras etc.

Hmm, ändå tyckte du Bhodi skulle skjuta sin för den ville ta hennes katter?
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

:o

Hu vad jobbigt för dig att träffa mina jämtar då :D

Hantera dem kan man dock göra hur som helst, när som helst och av vem som helst utan problem trots att de är väldigt tillgängliga.

Beror kanske iofs vad man menar med överdrivet tillgängliga också.

För mig är överdrivet tillgänglig precis som det låter. Överdrivet. Sen finns det hundar som faktiskt inte fått tillsägelser om hur man hälsar och inte och därför bara kan vara "ouppfostrade". Sedan finns hundarna som jag tänker på, som är nästan lite inställsamma, kan hoppa omkring, upp i ansikte, ev lite pip. Hundarna står inte stilla en sekund för att bli klappade eller ens hälsade på. Min svara beauceron är lite åt det hållet. Med folk han känner. Han blir till synes överlycklig, men ingen är hemma. Skulle man hålla i honom i det läget så skulle svansen åka ner på en gång. "Gode gud, bara någon inte tar i mig!"
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Klarar inte av det den är avlad för, en collie som inte kan valla [...]

Isåfall måste ju även schäfrar som inte kan valla räknas som skräphundar. ;) Skämt åsido, jag förstår vad du menar (och i en passus kan jag säga att många collies har riktigt mycket vall kvar i sig) och håller med dig vad gäller gruppindelningen; brukshundar ska fungera i bruksarbete, jakthundar ska kunna jaga, fågelhundar ska kunna apportera, terriers ska ha grytdrift, osv osv. Och det är liksom minimikravet.

För övrigt håller jag med Jadzia, Aliide m.fl.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Jag nallar några av de saker som Gnist skrev som jag håller med om.

* Fungerande till det arbete den är avlad för
* Stabil mentalitet
* Frisk
* Hållbar
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

jag menar retrievertillgänglighet. hundar som blir superduperspralliga för det är en människa som vill hälsa på just DEM. inte det där krypiga, gnälliga, klängiga som man ser hos border collies ibland. alltså vill jag ha en hund som inte bara accepterar kontakt, utan som mycket gärna tar kontakt själv.

clownigheten jag tänker på är motsatsen till gravallvarliga schäfrar. hundar som tar bakslag med en klackspark och som gillar att vara i centrum. showighet kanske man kan säga? det är väl inte en direkt egenskap, men samtidigt går det inte att komma ifrån att vissa raser är clownigare än andra. jämför t ex boxer med border collie eller (en del) schäfrar med labradorer.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

hundar vars främsta anledning till hälsandet är att säga "jag är liten, snäll och helt ofarlig, snälla bry dig inte om mig" brukar visa en hel massa andra signaler samtidigt som de hälsar. för att jämföra med kompisens unga aussie som står och hoppar för att komma upp i lagom pusshöjd (hon står alltså bredvid och hoppar jämfota rakt upp i ansiktshöjd ;)). den hunden är överdrivet tillgänglig och utan ett spår av osäkerhet.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Beroende på hundens användningsområde så skiftar egenskaperna som gör en bra hund. Jag har dock några krav på min lista som jag anser att alla raser ska uppfylla.

1.Frisk och sund
Hunden ska inte vara behäftad med någon defekt eller sjukdom, ha klåda (oavsett hur lite det än är), allergi, fukteksem, öronproblem, ögonproblem eller liknande. Den ska inte behöva klippas, rakas, ryckas eller badas för att slippa eksem eller svamp. I grund och botten ska hälsan vara sådan att man inte behöver göra någonting alls för att den ska förbli frisk.

2. God grundmentalitet
Stabila nerver, orädd och socialt säker. Alla hundar behöver inte älska folk, men de ska vara så pass socialt säkra att de inte skyggar, är "försiktiga" eller visar aggression.

Uppfyller en hund de två kriterierna så är det en bra hund. Beroende på ras kan det sedan vara en god eller dålig representant för sin ras. Exempelvis en Schäfer behöver uppfylla betydligt fler kriterier för att vara en bra Schäfer, men uppfyller den bara de två ovanstående så är det ändå en bra hund.

Jag håller med dig i allt utom det fetstilade i brödtexten. Det är en utopi att hundar ska kräva noll skötsel för att må bra. ALLA hundar kräver skötsel för att hålla sig friska och skadefria i dagens samhälle. Så länge det endast krävs för rasen förutsedd pälsvård ser jag inte borstning, klippning, rakning, badning och ryckning som något osunt. Långhåriga hundar kräver pälsvård av något slag för att må bra, och alla hundar kräver översyn av tänder och klor t.ex. Problem blir det när ägarna inte utför normalunderhållet för rasen. Däremot ska inte problem komma som ett brev på posten om normalunderhållet blir lite eftersatt ibland, det måste finnas sömsmån.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

clownigheten jag tänker på är motsatsen till gravallvarliga schäfrar. hundar som tar bakslag med en klackspark och som gillar att vara i centrum. showighet kanske man kan säga? det är väl inte en direkt egenskap, men samtidigt går det inte att komma ifrån att vissa raser är clownigare än andra. jämför t ex boxer med border collie eller (en del) schäfrar med labradorer.

Hänger inte med riktigt? Hur är en "gravallvarlig schäfer?" Jag tyckte just att jag hade en riktig clown här hemma.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

:D Okej!

Förtydligande:
Jag och Aliide hade en trevlig dialog om vilka olika egenskaper som vi ser som viktiga i våra hundar!!

Vi var rörande överens om att vi var oense om vad som är bra och dåligt.

/Swat
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Jag tror att termen "överdrivet tillgänglig" betyder olika saker för olika personer här.

En öppen och tillgänglig hund är för mej en hund som generellt "gillar folk", en hund som låter sej hanteras och som "viftar med hela kroppen" vid möten med människor osv.

En hund som är överdrivet tillgänglig är för mej en hund som gränsar till att vara mindre tillgänglig! En hund som blir smått hysterisk vid mötet med människor och som inte riktigt kan kontrollera sej själv utan bara "måste" klänga och fjäska och "hålla på".

/Swat
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Men skulle du säga att det är en bra hund?

Nej precis, det var det jag försökte få fram. (Jag lyckades nog inte :p)
Även om han för mig är "perfekt" går han inte under "bra hund" eftersom han är skotträdd och har rätt dålig avreaktion, och det är det viktigaste för mig som är viltspår- och jaktfantast.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Jag tror att termen "överdrivet tillgänglig" betyder olika saker för olika personer här.

En öppen och tillgänglig hund är för mej en hund som generellt "gillar folk", en hund som låter sej hanteras och som "viftar med hela kroppen" vid möten med människor osv.

En hund som är överdrivet tillgänglig är för mej en hund som gränsar till att vara mindre tillgänglig! En hund som blir smått hysterisk vid mötet med människor och som inte riktigt kan kontrollera sej själv utan bara "måste" klänga och fjäska och "hålla på".

/Swat

Och nu är vi helt plötsligt rörande överens :D

Men det var detta jag nämnde något inlägg tidigare. Man måste bena ut alla olika begreppen för att folk har helt olika uppfattningar om alla egenskaper/begrepp osv.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Nej precis, det var det jag försökte få fram. (Jag lyckades nog inte :p)
Även om han för mig är "perfekt" går han inte under "bra hund" eftersom han är skotträdd och har rätt dålig avreaktion, och det är det viktigaste för mig som är viltspår- och jaktfantast.

Ja, dåså! Jag uppfattade det som att han var en bra hund för att han var perfekt för dig. Men då är vi på samma spår :laugh:
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

hundar vars främsta anledning till hälsandet är att säga "jag är liten, snäll och helt ofarlig, snälla bry dig inte om mig" brukar visa en hel massa andra signaler samtidigt som de hälsar. för att jämföra med kompisens unga aussie som står och hoppar för att komma upp i lagom pusshöjd (hon står alltså bredvid och hoppar jämfota rakt upp i ansiktshöjd ;)). den hunden är överdrivet tillgänglig och utan ett spår av osäkerhet.

Fast en hund som säger, "Snälla, bry dig inte om mig." Ser inte jag som öppen och tillgänglig? Din kompis Aussie däremot skulle jag kunna säga är överdrivet tillgänglig (nu har jag inte sett hunden i sig, men av beskrivningen att dömma) och det är inget positivt ord för mig.

Vad händer om du helt plötslig tar tag i Aussins halsband, håller i henne och börjar med en ordentlig hantering? Flänger hon omkring, kastar sig överallt och ingenstans, sjunker svansen och hunden fryser till is? Eller balanserar hon upp sig, står neutralt, försöker pussa lite, svansen går?
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

jag menar retrievertillgänglighet. hundar som blir superduperspralliga för det är en människa som vill hälsa på just DEM. inte det där krypiga, gnälliga, klängiga som man ser hos border collies ibland. alltså vill jag ha en hund som inte bara accepterar kontakt, utan som mycket gärna tar kontakt själv.

clownigheten jag tänker på är motsatsen till gravallvarliga schäfrar. hundar som tar bakslag med en klackspark och som gillar att vara i centrum. showighet kanske man kan säga? det är väl inte en direkt egenskap, men samtidigt går det inte att komma ifrån att vissa raser är clownigare än andra. jämför t ex boxer med border collie eller (en del) schäfrar med labradorer.

Jag pratar inte om krypigt och gnälligt. Utan studs och att hunden far omkring som ett yrväder, så snabbt omkring att man inte kan hälsa på hunden normalt.

Och med clownigheten tänker jag ändå på nerverna. De hundar som jag ser som "clowniga" är generellt Boxer och Beauceron. Dom hittar på mycket eget, tappar tråden och blir "söta". Och just med att dom tappar tråden, får ett äreryck mitt i uppletandet osv. Det ser inte jag som något gulligt alls. Utan att hunden har svårt med koncentrationen.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Vad jag menar är att en pälsras som inte klipps, trimmas eller borstas bara ska bli skitig, långhårig och tovig. Man ska inte behöva rycka öronhår för att hunden inte ska få öroninflammation eller raka nos för att den inte ska utveckla svamp. Inte heller ska det vara nödvändigt med tandborstning och hunden ska klara sig utan kläder.

Måste man stå där med bad, fön och borste en gång i veckan för att hunden inte ska få exem, då är rasen och individen inne på fel spår.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 077
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 144
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 868
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 394
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp